Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Ettei sulla vaan olisi jotkin huonot polttimot siellä? Itse olen ainakin tykännyt pitkien valotehosta, paremmat jopa kuin mitä aluksi odotin.

    Comment


    • #32
      http://www.fk-shop.de/en/Lighting-Tu...-Yr-94-97.html

      Tuollaiset umpiot on autossa. Onko nuo ihan vakiokamaa? C3:ssa on lisäkaukovalot, niin tottunut että tulee valkeus, kun läväyttää pitkät, mutta tuossa C4:ssa on ihan millä mittarilla vain todella onnettomat lyhkäiset. Joku näppärä laittanut xenonit lyhkäisiin, niin toki alkutilanne on aika kirkas. Eihän tuossa alunperin mitään xenoneita kuulu olla? Oli katsastuksessa urputettu valojen korkeudensäätöjen toimimattomuudesta, niin onko oltu vaan normaalia nipompia.

      Satulat on laitettu happokylpyyn.

      Comment


        #33
        Ei minullakaan urssin pitkissä juuri valittamista ole, sen koommin kuin lyhyissäkään. Onko 50€ tarvikeumpiot sitten alkuperäistä vastaavat vai ei, voi olla ihan umpion laadusta kiinni ja/tai niistä polttimoista.

        Xenonit ovat olleet vakiovarusteena ainoastaan S6+ mallissa. Muihin on saanut lisävarustelistalta ruksattua mutta 90-luvun puolivälin hintataso kaasupurkausvaloille on ollut varmasti sitä luokkaa että lotossa on pitänyt voittaa pari kertaa peräkkäin 7 oikein että on raaskinut orkkiksena ottaa. Lienee hyvin suurella todennäköisyydellä kyse jälkiasennussarjasta.

        Comment


        • #34
          Anteeksi harhaanjohtavat taustatiedot. Umpioiden valmistajaa en muista, eli tarkoitin vain ulkonäöllisesti tuollaisia, en mitään tiettyä merkkiä. Täytyy ne polttimot vilkaista myös, kun kerran meinaatte, että itse näette samanlaisilla jotakin. Heijastinpintojen kuntoa koitin katsella ja ei ne priimat ole, mutta eivät niin huonotkaan kuin valoteho.

          Oletteko muuten törmänneet varustetarraan C4 Avantissa? Tuontiauto, niin ei yllättäin löydy huoltokirjaa, eikä ole autossa tarra osunut silmiini? Varaosassa oli huoltokirja, niin siitähän laitoinkin listan tänne.

          Comment


          • #35
            Milloin on ensirekisteröinti? ajovalojen korkeudensäätö oltava 14.6.1995 alkaen.
            Viimeksi muokannut juudas; 27.11.2014, 13:31.

            Comment


            • #36
              Olikohan käyttöönotto 12/-94 ja VIN:in mukaan vuosimallia -95. Hyvä huomio tuo 14.6.1995 alkaen!

              Comment


                #37
                Varustetarra voi olla siellä takakontin välipohjan alla tai jossain. Erwinistä katsoin oman auton tiedot joskus ihan runkonumerolla.

                Comment


                  #38
                  Voi olla, että olisi halunnut korkeuden säädön xenonien takia. niiden yhteydessä on pakollinen. Aika avarakatseinen katsuri kyllä, jos näin on.

                  Parit tuollaiset valot putsanneena suosittelen ehdotomasti operaatiota. Lasien tiskaus sisäpuolelta ja linssien pesu parantavat valotehoa merkittävästi. Omassa projektitopikissa oli huonoja kuviakin aiheesta. Joku jollain ratareissulla erehtyi luulemaan niitä xenoneiksi. Releyttämällä saa sitten vielä paremman tuloksen.

                  Heijastimet voi koittaa huuhdella vedellä varovasti. hankausta niille ei kannata tarjota. Tuntuu, että jo mikrokuituliina jättää naarmuja, noin karrikoiden.

                  Tarra on ollut perinteisesti varapyöräkotelon seinässä.

                  edit.

                  Niitä kuvia.
                  Viimeksi muokannut arto s; 27.11.2014, 14:50.

                  Comment


                  • #39
                    Omassa 100 Avantissa varustetarra on takalasin pissipojan säiliön yläpuolella. Siis takaboksissa oikealla, luukun takana.

                    Comment


                      #40
                      Täältä ääni myös releytykselle. Sillä on melko positiivinen vaikutus valotehoon. Lisäksi säästyy valoviiksen vaihdolta, jossei se vielä ole kärventynyt.

                      Comment


                        #41
                        Aika puhtaaks on arto saanu noi valot, onko pahakin homma purkaa umpiot ja putsata? Eikös tuon releytyksen takia sitten ajotietokone huuda aina palaneista polttimoista?

                        Comment


                          #42
                          Ei huutane, kun molemmissa lampuissa on sama resistanssi. Sama juttu kun molemmat lamput on pimeänä, autocheck on hiljaa.

                          Lampun irrotus on kymmenen minuutin homma, sisältää työkalujen etsinnän. Umpion purku onnistuu jokaiselta, eikä vaadi korkeampaa osaamista. Tärkeää on olla käpälöimättä umpion heijastin pintoja ja putsata lasin tiivistyspinnat huolella. Itse hölväsin jotain tiivisteen entraajaa siihen lasin tiivisteeseen. Eivät vuotaneet, tai ainakaan huurustuneet.

                          Lasi irtoaa klipsit irti kampeamalla ja loput onkin ruuveja ja muttereita. Linssien mutterit on vähän ikävissä väleissä, eli tarvii siviilirohkeutta ja pitkää mieltä, ettei tule rikottua mitään.

                          Comment


                            #43
                            Omissa tarvikeumpioissa oli aikanaan sellainen ongelma, että lyhyiden ja pitkien valokeilat oli säädetty toistensa suhteen väärin. Lyhyet näytti liian alas ja pitkät taas suhteessa liian ylös. Eli jos jommat kummat sääti kohdalleen, niin toisilla ei nähnyt. En tosin jaksanut ikinä purkaa umpioita että olisin säätänyt kohdalleen. Ihan ok valot ne olisivat muuten olleet, orkkisumpiot varmaan vielä paremmat.

                            Comment


                            • #44
                              Typ 44:ssa ajovalot ilman releytystä olivat lähinnä itkettävät. Releytyksen ja uusien maadoitusten jälkeen tilanne parani selvästi.

                              Vielä kun vaihtoi vanhat merkittömät kehnot H4 polttimot uusiin boschin "+90%" -polttimoihin valotehoa tuli vielä miellyttävästi lisää. Valoilla jopa oikeasti näkeekin eteensä.

                              Comment


                              • #45
                                Onko releytyksestä muuten hyötyä jälkiasennus xenoneiden kanssa?

                                Comment


                                  #46
                                  Tapauskohtaista. Mulla oli joskus murheita syttymisen kanssa. Poistui releytyksen jälkeen. Valotehoon ei varsinaisesti vaikuttanut. Voisin kuvitella, että joihinkin vilkkumismurheisiin auttaa kunnollinen virran saanti.

                                  Comment


                                    #47
                                    Ei valotehon kannalta, viiksen läpi kulkevaa kuormaa pienentävästi kyllä.

                                    Comment


                                      #48
                                      Autocheck lukee ikävästi virtaa polttimon läpi C4 kopassa... eli releytyksen jälkeen huutelee palaneista valoista. Purkki on kyllä mahdollista modata valvomaan releiden käyttämää virtaa, jolloin saa releviasta kiinni jos haluaa ;)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Sori että häiritsen teidän otkeskustelua, mutta kun liippaa niin liki, niin mistä kannattaa ottaa jatkuva virta (+30) lisäkaukovalojen releelle? Laturilta olen ottanut C3:ssa, kannattaisiko C4:ssa ottaa vaikka +pultista tulipellin vierestä?

                                        Satulat on reilun vuorokauden kylpeneet sitruunahapossa. Oli siellä puhdistumista jo selvästi tapahtunut.

                                        Comment


                                          #50
                                          Sieltä +-pultista sen helpoiten saat, tai sitten laturilta, kutoskoneessa vaan aika tympeässä paikassa ährätä.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Laturista ottaisin itte. Ei tulisi ainakaan turhia jännitehäviöitä.

                                            Comment


                                              #52
                                              Samassa kaapelissa (ihan riittävän paksunakin) se sinne +-nastaan tulee, kuin laturiinkin.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Ei siinä mahda isoja häviöitä olla, kun usein yli 14V on akun navoillakin.
                                                Tai tässä tapauksessa siellä plussanastassa.

                                                E: Jussi ehtikin ensin...

                                                Comment


                                                  #54
                                                  C4 kopassa (kun akku takapenkin alla) tulee siis kaapeli akulta, joka haarautuu sitten konetilassa +-nastalle, startille ja laturille, haarasta lähtee akulta tulevan kaapelin paksuinen kaapeli jokaiselle näistä kolmesta. Vitoskoneisissa kaapeli alittaa koneen metalliputkessa laturille, kutoskoneisessa taas laturi on siellä öljypohjan ja lohkon välissä "ihanasti" jemmassa matkustajan puolella.

                                                  Se +-nasta konehuoneessa kun on tarkoitettu apuvirran antoon, niin siinä on kyllä huolehdittu kaapelin paksuudesta ;)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Sanon ihan varmuuden vuoksi vain sen, että otitpa sen virran laturista, startilta tai +-pisteestä, niin laita toki sitten ihan ensimmäiseksi sulake väliin. Nämä kaikki kun ovat sitten ihan suoraa akku-/latausjärjestelmän "kovaa virtaa".

                                                    Itsehän ottaisin kuitenkin kaikenmaailman lisäremeleille virrat kuskin jalkatilassa sijaitsevasta päävirtakiskosta (kisko 30) ja toisin virrat sulakkeen kautta "akvaariokotelon" relepurkin läpi konetilan puolelle. Relepurkkiin saa myös näppärästi sen lisäpitkien releenkin askarreltua, siellä on tyhjiä paikkoja.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Mutta jos on jännitehäviö-OCD, niin pitää olla pirun jöötiä kaapelia, mitä sieltä ratin alta vetää.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Pitää laittaa kilpiteline, kun ei oikein puskuriin jaksa alkaa jalkoja kikkailemaan, eikä tulisi kikkailemallakaan varmaan sen parempi. Possua laitoin kilpitelineeseen lisäpitimeksi. Johtotehtäviä suorittelin iltasella ja manailin puutteellisia tarvikevarastoja. - Joutui vähän soveltamaan, mutta toisaalta se oli ihan hyvä, kun kunnon sulaketeline ei mahtuisi kopan alle.
                                                        Tuo johto vaikutti pitkien johdolta. Toivottavasti myös oli. :) Tarkimmat huomaavat myös 30-nastaa väijyvän rengasliitinpäisen johdon, joka matkustaa patenttisulakkeelle sulakerasialle.





                                                        Samoilla purkamisilla vaihdoin ikkunareleen. Vanha vaati muutaman minuutin lämpenemisen. Joku koodi vähän heitti, mutta toinen ei ja kuskin ikkuna ainakin toimi heti.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Autostudio lukee kyljessä. Ja näppärästi laitettu kolmejohtoinen kumikaapelia mötikältä eteenpäin. Konkka tuo taitaa olla, mutta mitähän hittoa se luulee tekevänsä kyseisessä autossa? Tässähän on Bosen radio ja alkuperäinen jumputin kontissa sivupahvin takana, niin en keksi, että mitä tuolla on haettu. Piuha menee maton alle, eikä näe, että lähteekö eteen vai taakse. Kuvassa oikealla on akku, eli mötikkä on akun takana kolossa makaamassa.




                                                          Takakontin alipainesylinteri korjattu nyt vaihtamalla purkuosasta ehjä tangon kumi. Tangot oli eri pituisia, niin ei sopinut koko sylinteri. Varaosanumero oli muuten sama, mutta toisessa oli kirjain A perässä. Kuvassa myös viallisena poistettu ikkunoiden rele.



                                                          Lisäkaukovaloille laitoin katkaisimen. Oli lähinnä huonoja paikkoja tarjolla ja en tykkää, että tuo irroitettava kotelo kahlitaan autoon sähköjohdoilla, mutta laitoin pitkät ja niputetut johdot tulemaan katkaisimelle ja eihän tuota tarvitse olla alvariinsa irroittamassa, eikä katkaisinta juuri koskaan käyttää, niin ehkä ihan välttävä paikka.



                                                          Kaukovalot on nyt kertaalleen säädetty ja ilman tukitankoja. Yllättävän vähän ilmeni tärinää. Valoa on selkeästi enemmän kuin ennen ja etenkin ojat ja tien vierustat näkee nyt hyvin, kun aiemmin ne oli ihan pimeitä. Laitan myöhemmin kuvan releestä. Vähän sellainen patentti koko asennus, mutta toisaalta tarpeetonta purkaa puolta autoa sen takia, että saa sähköjohdot ujutettua runkopalkeissa ja muissa piiloissa sisältä keulille. Johdotuskin on tällä kertaa vain 2,5:sta, kun C3:ssa on lisävalojen päävirtajohdot 6:sta. 2,5 pitäisi olla ihan ok vakiopolttimoille. Valosetin mukana tullut 1,5 johto olisi ollut alimittaista.
                                                          Telineen reunoilla näkyy possupurseet. Ehkä se pysyy kiinni.





                                                          Tänään havaittiin Avantin kulussa jotain epäröintiä. Bensa oli vähissä, mutta ei ehkä ihan niin vähissä. Ensin pientä epäröintiä puoli kylmällä koneella isolla tiellä alamäessä ja sen jälkeen muutaman kerran nyykähti joutokäynti paikallaan seistettä pysähtymisen jälkeen. Tuo ison tie epäröinti tapahtui melko heti liikenneympyrän jälkeen. 68 litraa mahtui tankkiin pari minuuttia myöhemmin. Vähän jäi vaivaamaan, mutta aika varmaan näyttää, että mitä oli.


                                                          Niin, konkka löytyi Bentonin johtojen asennuksen yhteydessä. Laitoin akulle suoraan Benton BX-1 Pro:n sulakkeella varustetun kiinteään asennukseen tarkoitetun johdon ja johdon pään jätin pilkistämään penkin alta.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Joutokäynnin ajoittainen notkahtaminen on jatkunut ja esiintyy ehkä aiempaa useammin, niin putsattiin ISV. Ensin bensiinillä ja sen jälkeen WD40:stä reilusti. Molemmissa liotuksissa napsuteltiin venttiiliä akkulaturin avulla. Ei ole tietoa vielä, että auttoiko mitään.

                                                            Sitten paskempi homma. - Koko ajan on jossain kytkimen nostoissa kuulunut jonkinlainen narahtelu konepellin alta. Olen olettanut narinan lähteen olevan moottorin etutuki. Esimerkiksi kun tallin korkean kynnyksen yli on yrittänyt nousta, niin narahdus on kuulunut. Kevyemmässä lähdössä ei niinkään. Nyt kun oli muovi pois koneen päältä, niin tutkittiin ääneen lähdettä. Se perhana taitaa tullakin jakopäästä. Koteloa sai hieman raotettua, niin siellä näytti olevan aika ajetun näköinen jakohihna, joka ei kyllä ollut vielä rispaantunut mistään. Ilmeisesti kiristysrulla näkyi myös ja sen pinta oli jonkin verran röpöinen, eli ilmeisen ajettu sekin. Huoltokirjan mukaan jakopääosissa vielä maileja jäljellä.

                                                            Ääni ei oikein kuulosta selkeästi jakopään osista lähtevältä, vaikka suunta onkin se. En oikein keksi, että miksi tietynlainen kytkimen käyttö saisi jakopäässä mitään narisemaan. Olin jo hetken aikaa varma, että ääni kuuluu vesipumpun edessä olevasta suojamuovista, mutta eipä ääni poistunut, vaikka muovin irroitti. Kai se pitää jakopäähän vaihtaa romut seuraavaksi ja sitten ihmetellä lisää, jos ääni ei häviä. Mielestäni äänen lähde on samassa kohtaa kuin jakohihnan kiristysrulla räjäytyskuvien mukaan on.

                                                            Taas vaihteeksi tuli mieleen, että eipä ole vitosen kanssa ollut koskaan tällaisiakaan murheita. Eli niin, narinakone on siis Avantin AAH. Jakopääremonttiin kaipaisin paljon hyviä ohjeita. Haullakin löytyi juttua, mutta tuskin hommaan liian hyvin voi valmistautua. Ilmeisesti täytyy jotain lukitustyökaluja hankkia.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              AAH moottoriin C4 korissa jakopään tekeminen on aika triviaali juttu. 2-3 tuntia menee aikaa, saa selkä suorana tehdä eikä tarvi keulapalaa edes irrottaa. Narinan lähdettä on vähän vaikea netin yli hahmottaa mutta tarkista nyt ainakin dampperin värinänvaimennuskumin kunto ettei ole vulkanoinneistaan pettämässä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X