Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 aiheista puuhastelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 aiheista puuhastelua

    Reilu vuosi sitten hankittiin ensimmäinen C4. Etuvetoinen ja luotettavalla vitoskoneella (AAR). Vuosimalli taitaa olla -92. Joskus tein autoon korjausta ja sanoin silloiselle omistajalle, että kertoo kun on autoa myymässä. Siitä parin vuoden päästä soitti ja kertoi auton olevan nyt kaupan. Ei priima, mutta ihan hyvän tuntuinen yksilö ja oli ostettaessa mittarin mukaan ajettu vasta 200tkm. En usko että saksalainen on tästä ruuvannut yli 100tkm pois.

    Jokunen viikko sitten hankittiin C4 Avant ja koneena AAH ja manuaalilaatikko. Neljä vetävää pyörää ja vuosimallia -95. Tässä on aika kivasti varusteita. Etenkin tätä yksilöä olisi tarkoitus alkaa sieltä täältä kunnostamaan. Perinteiset takasatulat ja jne listassa. Aiemmin hankittuun nämä hommat on jo tehtykin.

    Eilen tuli pihaan -93:n rutattu sedan, joka on myös paketilla AAH, manuaali ja q. Tämä on varaosa-autoksi hankittu. Luotto Audin V-koneeseen on sen verran kova, että katsoin järkeväksi hankkia heti varakoneen Avanttiin. :)


    Avantin tekemättömät työt -listassa on mm. vakionopeussäätimen korjaus, takaluukun keskuslukitussylinterin eheyttäminen, automaatti-ilmastoinnin tutkimista, lisäkaukovalojen asennus, takasatuloiden kunnostus ja jne. Ja joitain pisteosien vaihtotöitä.


    Homma alkoi tänään sillä, että tutkittiin varaosa-Audista vikakoodeja. Airbagistä oli ratin tunnistimelta koodi, "hetkellinen katkos" tai sinnepäin ja se poistui nollaamalla. ABS antoi oikeasta etuanturista koodia ja se on uskottava, kun autosta puuttuu oikea etunurkka. Se mikä on mielestäni erikoista, että airbagit eivät ole lauenneet, vaikka keula on melkoisen rutussa. Se oli ajatuksena koodien tutkimisessa, että näkisi vähän, mikä on osien ja boksien kunto tässä vaiheessa, kun auto on vasta jäänyt seisomaan.

    Sitten irroiteltiin kylkilistoja AAR-koneiseen yksilöön ja seuraavaksi ajattelin alkaa etsimään Avanttia varten vakionopeussäätimen ohjainboksia. Ilmeisesti sen pitäisi löytyä hanskalokeron takaata.






    Varaosa-Audi eilen, juuri lavalle vinssattuna. Kolmepyöräiseksi quattroksi muutettu.
    Viimeksi muokannut audiq; 22.11.2014, 20:11. Perustelu: Lisätty kuvia

    #2
    Jos tää on se mistä laitoit sen kuvan sillo ni oon kyllä kateellinen ;).

    Miten tuo takaluukun lukitussylinteri oireilee ja onko siellä luukussa sisällä siis jokin sylinteri joka avaa lukon kun tulee alipainetta? Itselläni kun ei takaluukku reagoi keskuslukitukseen, mutta avaimella aukeaa, niin mietin voisiko vika olla tuossa kun en ole ehtinyt/jaksanut sitä vielä pahemmin tutkia.

    Comment


    • #3
      Juu, Avant on sama Avant. :)

      Lukitussylinteri vuotaa paineet pihalle. Sedanissa ja Avantissa näyttäisi olevan sama osa, 4A0862153.

      Hansikaslokeron takaa löytyi boksi, jossa lukee 4A0907305. Kuukkeli kertoo sen olevan "VW/AUDI Cruise Control Unit". Mikähän sen vieressä ollut vihreä muoviboksi oli? Se makaili jonkinlaisen pienen tason päällä cruisen boksin vieressä. Liityyköhän airbagiin, kun oli sellaisessa asennossa?

      Kaivoin samoilla vauhdeilla sähköikkunoiden releen esille. Avantissa rele pätkii kylmänä. Varaosa-Audissa oli myyjän mukaan ehjä keskuslukitus, mutta eipä tuo todellisuudessa tunnu toimivan. Näin ollen en pysty kokeilemaan, että saako tässä ikkunat kiinni oven lukosta. Tälle toiminnollehan on oma laatikkonsa, mutta en tiedä, että oliko se juuri se laatikko joka oli ikkunareleen vieressä. Onko ikkunoiden rele aina samalla numerolla riippumatta lisätoiminnoista? Vähän paskamainen repiä se muovi A-pilarin alta irti, niin ei jaksaisi Avantista kaivaa relettä esille, jos varaosa-Audin rele on vääränlainen.

      Comment


        #4
        Niistä keskuslukon sylintereistä pakkaa halkeamaan joko männän kalvo sylinterin sisältä, tai sen varren kumi.

        Airbagin ohjainyksikkö on hanskalokeron ja erillisen suojalevyn takana, ainakin dieslissä. Luulisin, että bensakoneisissa samalla tavalla.

        Comment


        • #5
          Varren kumi oli takaluukun sylinterissä entinen. Oireena että jätti luukun lukon auki ja aikakatkaisu sammutti vasta keskuslukituksen pumpun.

          Lisäilin Avantista muutaman kuvan ensimmäiseen.

          Tämä vihreä boksi olisi voinut olla jonkinlaisen törmäystunnistimen boksi, mutta eikös sellaiset tuppaa olla kardaanitunnelin päälle? Täytyy valoisassa katsoa, saako siitä mitään numeroa näkyviin.

          Comment


            #6
            Se törmäystunnistus on juuri siinä airbagin ohjaimessa. Tähän mennessä olen löytänyt sellaisia kojelaudan uumenista, erillisen suojalevyn takaa (tai siis päältä).

            Comment


              #7
              Enpä kyllä muista mikä se vihreä boksi oli, jotenkin on sellainen mielikuva että sekin liittyisi cruiseen. Mutta voin olla väärässäkin. Minusta bägien törmäystunnistimet on juurikin kardaanitunnelin päällä keskikonsolin sisällä.

              Comment


              • #8
                Avantissa on nopeusvaroitin. Olisiko sitten sen boksi? Laitan boksin numeron tänne, kun saan sen tarkistettua.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Mr. Crossfire
                  Minusta bägien törmäystunnistimet on juurikin kardaanitunnelin päällä keskikonsolin sisällä.
                  Olet muuten oikeassa. Se levyn takana oleva saattoi olla itse repsikan turvatyyny.

                  Comment


                  • #10
                    RCode: 0G1 = Gearshift lever
                    PRCode: 1AC = Anti-lock brake system (ABS)
                    PRCode: 1BA = Standard suspension/shock absorption
                    PRCode: 1G2 = Steel spare wheel with original equipment tires
                    PRCode: 1KD = Disc brakes rear
                    PRCode: 1LB = Disc brakes front
                    PRCode: 1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
                    PRCode: 2PG = Steering wheel
                    PRCode: 3AF = Right exterior mirror: convex electrically adjustable and heated
                    PRCode: 3BS = Left exterior mirror: aspherical electrically adjustable and heated
                    PRCode: 3FD = Electric sliding/pop-up sunroof
                    PRCode: 3YB = Door pockets front
                    PRCode: 4VB = Two static lap belts in third row of seats
                    PRCode: 8FA = Without second battery
                    PRCode: 8GL = Alternator 120 A
                    PRCode: H3E = Tires 195/65 R15 V (black)
                    PRCode: M7H = 6-cyl. gasoline eng. 2.8 L/128 kW V6 2V closed-loop catalytic converter base engine is T7E
                    PRCode: Q1A = Standard front seats
                    PRCode: T7E = 6-cylinder gasoline engine 2.8 L unit 078.1
                    Tuommoisen listan antoi varustekoodit varaosa-Audille. Vihreän boksin numero on 443907307b. Laatikossa lukee Servotronic. Ilmeisesti nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin?

                    Comment


                      #11
                      Sepä hyvinkin.

                      Comment


                      • #12
                        Ok. Eikös tuo 443 alku tarkoita, että se on C3 koriin alunperin suunniteltu?

                        Onko takasatuloissa eroa -93:n ja -95:n 2,8:n välillä? Avantissa kun jumii käsijarruvipu toisessa satulassa, niin voisi kunnostaa sedanin satulat kaikessa rauhassa Avanttiin, jos ne vaan sopivat.

                        Comment


                          #13
                          44 kertoo olevan lötköön, ja 3 kertoo sitten korimallin (onko sitten 3 sedan ja vaikkapa 5 avant)

                          Typ43 osat alkaa 43

                          Comment


                          • #14
                            Ai se 3 meinaa ovisuutta, ok.

                            Motonetin sivuilla näyttäisi takasatula vaihtuvan juuri -93. Osaisiko joku kertoa sopivuudesta, kun pitäisi saada satulat nyt mukaan, jos ne on sopivia.

                            Minkäslainen antenni on Bosen radiossa, kun kohisee herkästi? Ei näy ulkopuolella antennia.

                            Ja kolmas kysymysmerkki. Avantissa ei toimi valosummeri, mutta varaosa-Audissa toimii. Olen koittanut paikallistaa summeria siinä onnistumatta. Ihan kuin tulisi jostain lisämittareiden suunnilta, mutta ei paikallistu puolta metriä tarkemmin alue.

                            Comment


                              #15
                              summeri on mittariston taakse ripustettu metalliklipsillä, on siis mittariston johtosarjassa mukana.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos. Onko summeri esimerkiksi releen tapaan vaihdettavissa, vai onko se tinattu johtosarjaan?

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                  Motonetin sivuilla näyttäisi takasatula vaihtuvan juuri -93. Osaisiko joku kertoa sopivuudesta, kun pitäisi saada satulat nyt mukaan, jos ne on sopivia.
                                  Vaihtuu valmistenumerossa 4A-P-078 948

                                  Comment


                                    #18
                                    On vaihdettavissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kysäisenpä tässä topicissa kun jutut kerran liikkuu C4:n käsijarrussa.
                                      Tuossa juuri tilasin uudet takasatulat omaan ässään ja pitäisi tietää miten tuo käsijarruvaijereiden "perusasetus" pitäisi laittaa ennen kuin vaihtaa nuo uudet satulat?
                                      Tuosta on kiristetty vaijereita sieltä kardaanitunnelin kupeesta vaikkei ilmeisesti saisikaan. Sieltä pitänee päästää vaijerit löysälle ja sitten jokin tietty kireys kun on uudet satulat paikallaan?

                                      Comment


                                        #20
                                        Kokeile nyt ensin uusilla satuloilla, on se säätö sen verran viheliäisessä paikassa ettei sitä huvikseen pitele.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vaijerin perussäätö on niin, että käsijarruvivut satuloissa lepäävät stoppareita vasten, kun kahva on alhaalla ja kahvassa ei tunnu "tyhjää".
                                          Itse jätän iiiihan aavistuksen löysää vaijeriin, että kahvassa tuntuu se puoli milliä tyhjää ennen kuin alkaa kiristämään vaijeria kahvasta nostettaessa. Tuon välyksen muuttumisesta tuntee myöhemmin hyvin, jos vivut alkavat taas jumimaan.

                                          Kiitos poijjaat! Summeri löytyi mittariston takaata ja varaosa-Audissa kun ei ole lisämittareita, niin oli kiinni klipsillä lisämittareiden kohdalla mittaristossa. Sellainen releen näköinen mötikkä. Lisämittareiden kanssa osa varmaankin on kiinni sitten johtosarjassa siinä vieressä.

                                          Takalamput purin pois ja takasatulatkin on irti, vaikka väärät ne taitaa sitten olla. No, kai ne säilyy parempana hyllyssä. Kesäkuussa katsastetusta autosta on löytynyt erikoisia juttuja. Toisella puolella takana oli uudet palat ja toiselle puolella aivan loppu olevat ja sisemmästä puuttui koko kitkapinta. Käsijarruvipu oli toisen puolen satulassa pohjassa todella tiukkaan jumissa. Yksi takajarruletku oli todella huonossa kunnossa. - Itse en olisi saanut leimaa tuollaisella moneen vuoteen. Edessäkin oli sanomista letkuissa, mutta ne oli normaalimmassa huonossa kunnossa.

                                          Myyjä sanoi että keulasta oli pettänyt jotakin ja siksi oli ajanut ojaan. Siihen en ota sen enempää kantaa, mutta ulompi RT-pää on hajonnut pallonivelestä. En tiedä, mutta saako tuollaista niveltä hajoamaan noin, jos kietoo auton puun ympärille, vai hajoaako vain todella kulunut nivel noin? Näyttää että pallo on tullut vaan läpi pois kolostaan.

                                          Ei kukaan sattuisi tulemaan Mikkelistä tyhjällä C4:n kokoisella lavalla Järvenpäähän?

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla on joskus 3B-Passatista hypännyt alapallo pois kupistaan. Sellainen kuuluisa vahvistettu sarja, jolla oli ikää noin vuosi ja kilometrejä takana 40k. Pitäisin siis mahdollisena.

                                            Comment


                                              #23
                                              Itse olen saanut pallonivelen irtoamaan päädystä, kun lämmittelin tolppaa, että saisi pään irti... "laakerimuovit" kun olivat valuneet ulos ponnahti pää irti pallosta, mutta pallo istui edelleen tolpassa tiukassa :D

                                              Comment


                                                #24
                                                Mjoo, C4 quattrossa ja ässän putkistolla onnistuu käsijarrun kiristys sieltä kardaanitunnelista osia irroittamatta, mutta vaijereiden vaihtoon pitää kyllä putkisto pudottaa jatkomuhvien kohdalta taaksepäin alas. Säädin katsastukseen vähän löysälle, kävi kuitenkin kivasti että kuskin puolen jarrusatulan sisältä hajosi jotain konttorilla ja käkkärin voima vasemmalta katosi kokonaan.

                                                Juuri tänään miekkailin CAC:n alumiinisen jarrusatulan kanssa, luovutin ja hain motonetista parin q:n satuloita. CAC:n satulasta oli sisuskalut kaputt ja jarruneste tulvi käsijarruvivun stefan kautta pihalle. Tällä yhdellä otannalla kategorisoin CAC:n jarrusatulat kurakamaksi, tosin ei niitä enää saakaan - olisikohan lopettamisen takana ollut joku vahingonkorvaus & lakijuttu?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Omista kuvista kun katselin, niin 2010 alkuvuodesta olen CAC satulat Ramin nykyiseen autoon asentanut. En nyt ihan täysin kuraksi dumaisi, mutta saisihan ne varmaan pitkäikäisemmätkin olla.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä ne käsijarruvaijerit tuohon omaan autoon vaihdettiin mitään irroittamatta.
                                                    Pitääpä koittaa näillä neuvoilla kun saan satulat. Ei se säätökään paha ole kun on räikkään pitkät jatkot ja kunnon nosturi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
                                                      Vaihtuu valmistenumerossa 4A-P-078 948
                                                      Valmistenumero varaosa-Audissa on 4AZPN099***. Ymmärsinkö oikein, että tuossa olisi jo uudemman mallin satulat?


                                                      Kuljettajan ovipahvin irroittelin varaosasta. Hitto että on kelmisti tehty kiinnitys. Ainakin yksi kiinnike murtui irroitusyrityksessä. Siellä on kahvojen ruuvien lähettyvillä vielä yksi ruuvi kivassa jemmassa. Sisäkahvan etupuolelta pitää ottaa peitelevy irti ja sen jälkeen vetää sisäkahvaa eteenpäin ja sieltä alta paljastui viimeinen kiinni oleva ruuvi. Tämä tiedoksi muillekin, jotka harrastavat ovipahvien irroittelua säkkipimeällä pihalla fikkarin valossa ja vesisateessa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ymmärsit aivan oikein. Varaosaluettelot (ja etka) jättää tuon (N) kirjaimen pois välistä koska se tarkoittaa valmistuspaikkaa ja voi täten muuttua.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Joo, ensin ihastelin niitä alumiinilimppuja miten hyvässä kunnossa ne ulkoisesti olivat. Kirjoitin tuon yo. ihan siitä mieliriemusta kun palasin ihmettelemästä miksi vivun ympäristö näytti kostealta. Ilmeisesti o-renkaat sieltä sisältä antautuivat. Pitää katsoa kun saa töiltä aikaa ja vesisade loppuu ja saa valurautalimput tilalle. Jos kuntoutuu korjaussarjalla, en viitsi Motonettiin palauttaa - jääköön hyllyyn kun ovat siistissä kunnossa muuten.

                                                          ..

                                                          Alkuperäinen kirjoittaja HooKoo
                                                          Kyllä ne käsijarruvaijerit tuohon omaan autoon vaihdettiin mitään irroittamatta.
                                                          Nostan hattua päättäväisyydestä. Tankin alasuojamuovi voi myös teettää vähän töitä. :-)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            C3:ssa oli edellinen omistaja vaihtanut taakse boschin tarralla olevan alumiinisen satulan. Oli tosi paska ja käsijarrumekanismi hajosi muutaman vuoden jälkeen.

                                                            Avanttiin tilattiin Hellan FF200 kaukovalot muistaakseni eilen ja tänään ne olisi ollut jo noudettavana postissa. Vähän on kysymysmerkkinä asennuspaikka, mutta kai se pitää puskuriin reiät porata. Kilpiteline on hyllyssä, mutta minusta se on toimimaton tuollaisen konepellin kanssa ja sen takia se jäi aikoinaan Volvoonkin laittamatta. On niin huonot nuo C4:n omat kaukovalot, että vastaantulijat eivät edes vilkuta pitkiä, vaikka unohtaisi vaihtaa lyhkäiset.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X