Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 200 kunnostusta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Ohhoh, mikähän on moisen vaurion kompuraan aiheuttanut?

    Omassani muuten turbon käyntiääni ei kuulu juuri lainkaan kabiiniin, mitä nyt talvella kuului viileällä koneella jotain hiukan poikkeavaa ääntä - ei vihellystä vaan semmoista matalampitaajuista vonkunaa. Liekö turbo minullakin vaihtokunnossa :D
    Kyl se vielä paineet kuitenkin kehittää ihan suht normaalisti, ainakin 1 bar asti (KKK26).

    Comment


    • #92
      Molemmista autoista on nyt irrotettu ahtimet, siten että pakopesät jäivät vielä paikoilleen. Näytti sujuvan melkein liiankin hyvin kunnes havaittiin tuossa typ43 versiossa olevan noin 5mm isompi pakosiipi (Sekä IN että EX). Pakopesän voisi tietty myös vaihtaa mutta millä hitolla se tulee pois? Pakosarjan ja DP:n mutterit on irti mutta hukkaportin putki rajoittaa DP:n liikettä. Jos jomman kumman liitokset pinnapultit olisi tulleet mutterin mukana pois niin ongelmaa ei olisi.
      Pitääkö nuo pultit (Pos. 2 ja mutteri 3) avata? Kuvassa näyttää suoraviivaiselta, mutta ruostuneisuuden aste ja pulttien sijainti ei ihan hirveästi kannusta moiseen... Toinen vaihtoehto (ja sangen houkutteleva tällä hetkellä) on laittaa tuo vanha paska takaisin ja miettiä jotain muuta välillä.

      Comment


      • #93
        Hmm mielenkiintoista. Onko molemmat kuitenkin KKK26 ahtimia? Uudempi K24 on pikkuse pienempi kuitenkin pakopesältään. K26:sta on käytetty varhaisissa Typ44:ssa vielä, omassani ainakin semmoinen on.
        Hiukan hirvittää jo valmiiksi tuo jos joutuu turboa vaihtamaan kun ei tosiaankaan ihan simppeliltä tuo toimenpide vaikuta.

        Comment


        • #94
          Kyllä, molemmat on K26. Alkuperäinen (pienillä siivillä) on 035145703F ja tuo varaosa-autosta peräisin oleva laite on -702B. Mahtaa herätä tosi hienosti pyhäautossa tuollainen kuorma-auton ahdin, että sikälikin sen asennusta hiukan kavahdan.

          Comment


          • #95
            No ny selkis, täytyykin tutkia kumpi malli tuossa omassa lötkössä sitte on. Muuta en tiiä ko sen että täydet ahdot sillä tulee jossain vähän ennen 2500rpm ja maamoottorin tehoalue loppuu sinne 5500rpm.. eli semmone lyhyehkö rykäisyhän se on :)

            Comment


            • #96
              Molemmat käsillä olevat ahtimet tai se mitä niistä oli jäljellä, lähtivät sitten Turbotohtorille. Autossa kiinni olleen ahtimen akseli oli kuulemma aika pahasti kulunut ja pakosiivet korroosion tai irtotavaran syömät. Keskusteltiin hiukan eri vaihtoehdoista ja päätin nyt sitten "purra luotia" eli tulee uusi akseli+pakosiipi yhdistettynä tuohon jättöpäästä himpun isompaan kompuraan ynnä tietty perushuolto ja tasapainotus. Eipähän sitten tarvitse toivottavasti ahtimen kuntoa miettiä hetkeen :)

              Väliajalla ollaan putsattu ja maalattu jakopään peitekoppia ja imuputkia hiukan siistimmän konehuoneen toivossa.

              Ihmettelin myös että laturilta tuleva sininen ohut merkkivalon johto oli kaivettu johtosarjan suojamuovin sisältä esiin 10cm matkalta ja katkaistu. Tämä siis vasemman ajovalon tienoilla hiekkapellin takana. Ilmeisesti siitä on otettu ryöstö johonkin, mutta mihin? Myöhemmin on sitten vedetty uusi merkkivalon johto laturilta asti. En ole tutkinut mutta kaipa se mittaristolle menee. Luulenpa että palautan tuon entiselleen. Orkkis kytkennässä on haaroitus valvontamodulille joka ilmeisesti nyt on sitten vailla syöttöä. Olisiko tässä syy tuolle VOLT-hälytykselle jota toissa syksynä ihmettelin?
              Viimeksi muokannut Hezekiel; 16.4.2016, 21:51.

              Comment


              • #97
                Ahdin saapui korjattuna tänään. Mukana oli pöytäkirjat ja tasapainotustodistukset ja ties mitkä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Kelpaa tätä nyt alkaa pulttaamaan paikoilleen.


                Väliajalla naitettiin vihdoin yhteen repsikan penkin istuinosa ja selkänoja jotka olivat olleet erossa jo hyvinkin 1½ vuotta. Jakkara meni sijoilleen ilman isompaa draamaa, tosin ne liukukiskon päätymuovit ovat edelleen puutteella.

                Myös konehuoneen peltiosien sipistelyä on koetettu hiukan saada eteenpäin. Ohessa venttiilikoppa elektrolyysikylvyssä. Tarkistin samalla venttiilinvälykset jotka vaikuttaisivat olevan hyvinkin ok.

                Comment


                  #98
                  Paljon kustansi turbon huolto?

                  Comment


                  • #99
                    Kyllähän siinä sellaiset 450,- köyhtyi. Niputtaminen eteni kohtalaisesti kun ei enää tarvinnut taistella ruosteisten pulttien kanssa. Ahdasta oli tietty. Öljyn paluuputken kiinnittäminen oli niin hauskaa että tein sen peräti kahteen kertaan. Yön yli nukuttua muistin nimittäin ettei tullut kaivettua sitä huollossa laitettua muovista suojatulppaa pois ahtimen pesästä :) Olisi voinut tulla melko mielenkiintoisia seurauksia startatessa kun öljyn paluu olisi 100% tukossa... Talven aikana kertyneen öljyläntin lähteeksi paljastui tosiaan öljypumpun paineenrajoitusventtiilin hattu, joka oli suurin piirtein sormikireydellä. Hyvä että tuli huomattua.

                    Maalattu venakoppa heitettiin paikoilleen uudella tiivisteellä ja keula kasattiin huolehtien että kaikki listan kiinnikkeet olivat ehjiä ja tulivat kunnolla kiinnitetyksi. 20V-mallin single pass cooleri meni heittämällä. Kohtalaisen ryhdikkäältä vaikuttaa, tosin puskurin vasenta takapäätä pitäisi vielä hiukan trimmata ylöspäin.

                    Mitäs näistä mekaanisista ruuvaamisista kun voi viettää laatuaikaa myös sähkömurheiden parissa: Laturin merkkivalon johto oli tosiaan katki auton johtosarjan sisältä ja sen korvaajaksi oli vedetty peräti kaksi uutta johtoa, toinen mittariston liittimelle suoraan ja toinen lähelle sulakerasiaa alkuperäinen piuha katkaisten. Nuo purin pois ja koetin palauttaa entiselleen.

                    Sulake 14 kärähtää edelleen kun laittaa parkit päälle. Välillä jo sain sen kestämään, tosin perimmäinen syy ei ole selvillä. Pitää vielä tarkastaa ainakin takapenkin tup.syt. valaistus ja takaovien tuhkakuppien lamput, ne on tuon sulakkeen takana.

                    Suurimpana murheen aiheena oli kuitenkin starttaamattomuus jakopää- ja turboremontin jäljiltä. Hyvin nopeasti kävi ilmi että kipinä puuttuu. Kävin järjestelmää läpi näiden ohjeiden sekä kytkentäkaavioiden avulla. Kaikki näytti olevan kunnossa, tosin hall-anturin ykköspinnin ja maan välillä oli hiukan enemmän resistanssia kuin on suositeltavaa. Maadoituspisteiden putsaus ei merkittävästi auttanut. Vihdoin viimein älysin putsata MAC-05 boksin ja liittimen kontaktit pikku pensselillä ja fosforihapolla. Kipinä löytyi ja auto käynnistyi!

                    Comment


                    • Mittarivalojen sulakkeen kärähtely selvisi lopultakin. Olin jossain vaiheessa kojelautaa kasatessa epähuomiossa tökännyt yhten irtaallaan olevan johdon liittimen aux-relekiskossa olevaan virranjakoblokkiin. Kyseinen piuha ei siihen kuulunut vaan aiheutti oikkarin maihin. Seuraavaksi toimimattomien ajovalojen kimppuun. Joku oli virittänyt rattiputken muovien sisään lyhyiden valojen syöttöön releen, joka otti herätteen virtalukon kytkemästä 12V jännitteestä. En tajua mikä tarkoitus moisella mahtaisi olla, valothan tippuu parkeille muutenkin kun virran katkaisee. Lisäksi joku toinen jatkuvaa jännitettä syöttävä johto oli katkaistu valoviiksen liittimeltä. Palautin nuo tehtaan asetuksiin ja vaihdoin samalla cruisen napit sisältävän viiksipaketin. Valotkin alkoivat ihmeen vuoksi toimia.

                      Latauksen merkkivalo ei pelaa vieläkään. Polttimo on kyllä ehjä, valo syttyy kun tökkää laturin päästä jännitettä piuhaan. Voisiko laturi itsessään olla sökö. Yleismittarilla on tarkastettu että alkaa lataamaan kun kierrokset polkaisee kerran kunnolla ylös.


                      P.S. Mikäli joku tarvitsee vanhan typ44 200 osia tuosta varaosa-autosta niin kyselyä yv:llä. Auton valmistusmaassa vuosina 1933-1945 vallinnutta yhteiskuntajärjestystä sympatisoiva moderaattori on nähnyt tarpeelliseksi poistaa myynti-ilmoitukseni kun jokaista prikkaa ei ollut siinä hinnoiteltu.
                      Viimeksi muokannut Hezekiel; 10.5.2016, 22:04.

                      Comment


                        Lisäksi joku toinen jatkuvaa jännitettä syöttävä johto oli katkaistu valoviiksen liittimeltä
                        Yksi piuhahan on katkottu ns. tehtaalla Suomeen tuotaessa. Kytkee vilkun viiksestä valitun puolen parkit päälle. Oli joskus kiellettyä, niin siksi katkottu.

                        Comment


                        • Eli niin sanotut puoliparkit, niinpä tietenkin. Monessa aikaisemmassa autossa nuo on olleet ihan toiminnassakin, nyt siis tässä myös.

                          Auto ei aijoittain ole lähtenyt starttaamaan avaimesta. Tänä aamuna piti kolistella startin solenoidia pitkällä kepillä pariinkin otteeseen, joten toimeksi. Purin laturin ja startin pois. Laturiin vaihdoin toisen jännitteensäätimen jossa oli vähän enemmän hiiliä jäljellä mutta eipä merkkivalo ruvennut toimimaan silläkään. Starttiin heitin varaston perukoilta toisen solenoidin. Kokeilin tuota niin kyllä se ainakin 3 kertaa putkeen suostui toimimaan virheettömästi. Saa nähdä oliko vika siinä.
                          Samalla kun tuolla auton alla turasi, pääsi helposti irrottamaan ja tiivistämään uudelleen turbon öljynpaluuputken liitoksen. Kolmas kerta toden sanoo... Saa nähdä kauanko silikoni siellä kestää kun saattaa ajoittain olla "hieman" yli sen 260C mitä tuolle luvataan kestoa. Uusi tiiviste voisi tehdä asiaa.

                          Comment


                          • Itsellä sama vika startissa, muutaman kerran jäänyt starttaamatta kuumalla koneella. Ei kuulu edes naksausta, mutta mittarivalot aavistuksen himmenee kun vääntää avaimen starttiasentoon eli jotain virtaa menee perille. Ilmeisesti solenoidin luisti jumittelee. Vähänaikaa kun on antanu jäähtyä ni sit toiminu taas, vasaralla koputtelu ei auttanut :D
                            Ei senpuoleen, kertaalleen toi startti meinasi jo tippua tielle roikuskelemaan piuhojen varassa kun pinnapultit oli menny poikki (ne kaksi ohutta jolla itse starttimoottori pysyy läjässä).

                            Comment


                            • Oman r5 2.5tdi startti teki samanlaista kiusaa. Lääke tähän oli startti pöydälle paloiksi ja perusteellinen puhdistus. Tämän operaation jälkeen ei mitään ongelmia. :)

                              Comment


                              • Aika mätiä vehkeitä nämä wanhat Audit on. Heti 32-vuotiaana piti ekan kerran hitsipilliä näyttää :) Vasemman takapyöränkaaren takakulmassa oli pehmoisaa. Syynä on varmaan se, että tavaratilan sivupoteroon kertyy likaa joka pitää paikat kosteana vähän turhan pitkiä aikoja kerrallaan. No, tuosta selvittiin hitsaamalla vajaa 5x5 cm pala sisälokarin takanurkkaa ja sitten pintapeltiä hiukan isompi osa. Tuo on siis kokonaisuudessaan puskurin alapuolella ja alkuaankin tehtaan röpömassan peittämä että eiköhän se melko huomaamattomaksi jää. Puskusaumalla ja 100% peitolla koetin tehdä ja pintapelti taitettiin 180 astetta sisemmän kaaripellin ylitse kuten alunperinkin.

                                Samalla kertaa otin hiukan arveluttavassa kunnossa olevan jarrusatulan irti, purin sen ja putsasin ruosteet elektrolyysikylvyssä. Nyt olisi maalattu ja herkistelty satula odottamassa uudelleen asennusta. Siinähän on oikein rasvanippakin käsijarrun vivulle!

                                Comment


                                • Peltipaikka tuli maalattua 2k-epoksilla jonka päälle kiveniskumassa. Tuli varsin siisti. Alustan puolella suihkuttelin kotelosuojasprayta kaikkiin paikkoihin jotka sen tarpeessa näyttivät olevan. Muita peltikorjauksia vaativia paikkoja ei ole löytynyt, mutta kaarien takaosassa ja ovien alareunassa sietäisi pientä hiontaa ja maalausta tehdä jossain vaiheessa.

                                  Palasina ollut jarrusatula asennettiin paikalleen ja muutkin herkisteltiin pikaisesti. Systeemiin tuli uudet jarrunesteet joka nurkasta ilmaten. Samalla vaihtui kätevästi alle aikakauden "paremmista" Audeista tutut 15" turbiinivanteet (447601025E). Päällä on ikivanhat 195/65R15V Dunlopit, mutta mennään nyt näillä kunnes autosta kertyy ajamisen kautta paremmin kokemusta. Käytin kiekot silti tasapainotuskoneen kautta, pariin pyörään piti pikkuisen painoja muutella. Hydrauliikkanesteiden vähyydestä tuppasi jo varoitusta näyttöön ja liemen värikin oli mustanpuhuva, joten imaisin ruutalla säiliöstä pois sen mitä sai ja uutta vihreää päälle. Huuhdellaan paremmin sitten joskus. Pommi ilmeisesti toimii koska kone sammuksissa saa jarruja pumppaamalla nesteen pinnan nousemaan säiliössä. Alkaa olla aika lähellä että rohkenisi tätä konttorille tarjota!
                                  Viimeksi muokannut Hezekiel; 24.5.2016, 19:53.

                                  Comment


                                  • Tänään sitten vihdoin käväisin konttorilla. Keväällä tuli leimattua kahden viikon sisään 3 vanhaa autoa ja kaikki heittämällä läpi. Eihän sellainen putki voi pitkään jatkua joten vikalistan hauksi meni tämäkin. Jarruissa oli eniten sanomista, käsijarru ei ottanut vasemmalta puolelta yhtään, eli siinä remppaamassani jarrusatulassa ei sitten ollut automaattisäätö lähtenyt toimimaan. Käyttöjarrussa ero oli takana rahtusen liian iso ja vieläpä "ristiin" eli oikea puoli oli heikompi. Oikea etujarru sen sijaan laahasi, siitäkin tuli hylky. Isompi murheenkryyni irtosi ABS-jarruista kun inssi hoksasi ettei merkkivalo pala missään vaiheessa. Jarrukilpikin kuulemma puuttui toiselta puolelta edestä. Valojen suuntauksesta sai vielä viimeisen sivalluksen joten tarkastuslista oli kerrassaan kaksi sivua pitkä. Katsellaan...

                                    Comment


                                    • Unohtui mainita edellisestä listasta vielä, että joutokäynnillä häkäpitoisuus oli noin 5,5% kun raja on 4,5. Mikähän senkin on muuttanut kun polttoainejärjestelmään ei ole mielestäni kajottu? No, hiukan on jo korjauksiakin saatu aikaan. Varaosa-autosta löytyi pelastuskelpoinen jarrukilpi. Putsasin sen elektrolyysillä ja maalasin paksulti. Asennuksen yhteydessä saa sitten sen laahaavan jarrun herkisteltyä samalla.
                                      ABSin merkkivalohan siis paloi koko ajan jos polttimo oli paikoillaan. Aloitin helpoimmasta eli vaihdoin toisen boksin. Kas, valo toimii kuten pitääkin! No, ei se nyt niin helppoa ollut: Ajoon lähtiessä valo syttyy uudelleen kun vauhti nousee yli 10 km/h. Pääsee vissiin mittailemaan pyörintänopeusantureita seuraavaksi.

                                      Comment


                                        Anturit syyniin ja niiden etäisyyden kohilleen, jos boksi toimii.

                                        Comment


                                        • Jep, anturivika selvästi. Itsellä sama homma kun vaihdoin pyörän navan jossa oli hiukan kulahtanu / ruostunu se hammastus. Myös hammastuksen ja anturin rako voi olla liian suuri. Valo syttyy aina kun lähtee liikkeelle.

                                          Comment


                                          • Pidemmästä aikaa taas tämänkin kimppuun. Jokunen viikko sitten latasin akun mutta ei meinannut lähteä startti edes pyörittämään. Heiluttelin solenoidille meneviä johtoja summamutikassa ja kyllähän se alkoi toimia. Luulin jo korjanneeni tämänkin aikaisemmin.

                                            Jatkoin viime kesäisen vikalistan perkaamista. Oikea etupyörä irti josko herkistelisi satulan ja lisäisi sen puuttuvan jarrukilven. Joku edellinen seppä oli tietty katkaissut kaikki kolme M6 pulttia sinne etunilkan sisään ja ne jää vieläpä mukavasti pyörännavan taakse ettei pääse purkamatta poraamaan. Katsotaan nyt mitä tekisi. Tämän nurkan ABS-anturin saa samalla siivottua, ja siinähän on tosiaan etäisyydelle jopa säätö.

                                            Comment


                                            • Satulaa jumppasin painelemalla mäntää puolen kymmentä kertaa edestakaisin ja putsaamalla palojen lukupinnat. Itse asiassa palojen kannattimeen oli kulunut melkoiset kolot jotka mahdollisesti estävät palojen liikettä. Hitsasin noihin täytettä ja hioin tasaiseksi. Jarrukilpi on kiinni, päädyin poraamaan ja kierteittämään uudet M6 reiät entisten viereen.

                                              Irrotin ja putsasin kaikki ABS-anturit jotka eivät kaikesta päätellen ihan hetkeen ole pois paikoiltaan olleetkaan. Ongelma ei silti korjautunut, ehkä hammaskehät ovat liian suttuiset. Oskilloskooppi voisi olla kova sana noiden tutkimiseen, mutta ei nyt näin kesälomalla ole sellaista käsillä ihan heti. Auton alla mönkiessä kiristin sentään käsijarrun säätöä kahvan päästä ja puristelin startin herätepiuhan liitintä hiukan napakammaksi. Seuraavaksi kiskaisin takajarrut auki, oikeata puoltahan piti herkistellä ja vasemmalta fiksata olematon käsijarru. Renkkasin käsijarrumekanismia aikani, pyörittelin mäntää tms mutta lopulta täytyi pullauttaa mäntä pihalle ja satula irti. Löytyihän se syypää, automaattisäädön mekanismi männän takana on krymppäämällä kasattu paketti. Se on jossain vaiheessa lauennut auki eivätkä osat toimi suunnitellusti ilman jousivoimaa. Koetin painaa tuota takaisin kasaan mutta sattui hama puristusvaiheessa ja mekanismi sai kipeää. Varaosa-autosta täytyy kaivaa vastaava osa kunhan toipuu vastoinkäymisistä. Paljon sohimista ja vähän tuloksia tänään, siis.

                                              Comment


                                                Kuulostaa tutulta. Välillä tuntuu olevan kauhea punnerrus, jumalaton ährääminen ja ihan oikein hikikin, mutta silti ei meinaa oikein syntyä.

                                                Comment


                                                  Jep. Ja yleensä käytät koko vuorokauden jonkun mitättömän ongelman ratkomiseen, etkä silti saa onnistumaan. Sitten kun pakosta myöntää tappionsa ja lopettaa, niin seuraavana aamuna napsahtaa kohdilleen vartissa. Takajarrusatula on yksi näitä perinteisiä kiroilun kohteita.

                                                  Karma, Murphy yms. on hyvä syyttää, mutta olen päätellyt, että todennäköisesti sait vain tehtyä 95% jo valmiiksi ennen lopettamista. Viimeiset 5% ei onnistu, koska aivot tuuttaa varattua. Seuraavana päivänä sitten ei olekaan juuri mitään enää tekemistä, joten ongelma näennäisesti ratkeaa hetkessä.

                                                  Sitten kun vielä osaisi lopettaa ajoissa ja myöntää tappionsa siltä päivältä :) Ainakin itse en osaa luovuttaa. Siinä vaiheessakin kun istuu paikoillaan vaikka etutolpan vieressä ja työkalut häviävät yksi toisensa jälkeen, sitä vain kiroilee ja jatkaa. Jonnekin ne vain häviää, vaikka käsien ulottuvuus on 1,5m säde.
                                                  Viimeksi muokannut jasso; 20.7.2017, 14:20.

                                                  Comment


                                                  • VT jarrusatulaan on nyt vaihdettu ehjä automaattisäädön mekanismi ja molemmat takapyörien abs-kehät putsattu. Ei auttanut merkkivalon syttymiseen, vika saattaa olla etupäässä. Ilmeisesti autonvalmistajat huomasivat jossain vaiheessa tämän auton valmistumisen jälkeen ettei abs tarvitse yli 100-hampaisia kehiä vaan hampaista kannattaa tehdä isompia ja harvempia jolloin vikasietoisuus kasvaa.
                                                    Tuli nyt kuitenkin autorintamalla ns. parempaa tekemistä eli Audi päätyi takaisin tallin vintille vuosirenkaita keräämään. Katsellaan taas joskus.

                                                    Comment


                                                    • Ai niin, mullahan on tämmöinenkin auto vielä. Itse asiassa kaksi, tuli silloin tammikuussa 2016 hankittua samanlainen varaosa-autoksi. Kyseinen raato on komistanut pihaa jo sen verran pitkään että päätin nyt hoitaa purkuhommat loppuun. Auto saatiin jarrut lievästi jumissa kauhealla ähräämisellä talliin. Nosturin käpälät upposivat uhkaavasti helmoihin ainakin 5 senttiä mutta alkoihan ne renkaatkin sentään irrota lattiasta lopuksi.

                                                      Tavoitteena tiputtaa etuapurunko + tekniikka pois ja talteen vastaisuuden varalta. Myös ilmastoinnin ja lämppärin hilppeet otan talteen. Muuten tämä olikin jo aika hyvin kaluttu. Takaa nyt ehkä jarrusatulat ja ABS-anturit jemmaan myös.

                                                      Comment


                                                      • Kuten päivitystahdista on havaittavissa, on projekti viettänyt melkoista hiljaiseloa. Aina löytyy jotain mukamas tärkeämpää ja kiinnostavampaa touhua autorintamalla. Niinpä autosta on tällä päivämäärällä sovittu kaupat. Toivotan menestystä uudelle omistajalle, toivottavasti homma lähtee etenemään ja kuulemme auton vaiheista vielä!

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X