Laitanpa tästä oikein oman topicin, niin löytyy haulla paremmin. Pohjatietona kerrottakoon, että coupen moottori on nokkakeppiä lukuunottamatta vakio 2.2 10v (KV).
Aihe kiinnosti niissä määrin, että tein asennuksen ohessa myös pientä tutkimustyötä suorituskyvyn tiimoilta. Aloitin asennuksen mittaamalla tehot dynolla (108,9kw). Jo parin megasquirt-audin kokemuksella coupe tärähti onnistuneesti käymään ja ehdin ajella pitkän tovin ennen sytytysohjauksen kytkemistä. Lopulta sekin tuli kytketyksi ja saatoin säätää auton "valmiiksi" katuolosuhteissa. Jälleen ajelin kuukausia kunnes tuli sauma dynosäätöön. Neljä tuntia rullilla ja autoni on kuin uudesti syntynyt. Kuinka huono persdyno voi ollakaan.
Punainen on dynoon mennessä, sininen dynosta tullessa ja ruskea on k-jet.
Punaisen puolustukseksi täytyy sanoa, että ennen dynoa ehdin koskea bensapaineisiin laajakaistalambdalla seoksia tarkistamatta ja seos oli todella paksulla (painemittari on männy rikki ja näyttääkin huuhaata). No mutta miksi huipputeho putos ~10kw? Vaihdoin imusarjan ahdetun malliseen, sillä tulen sitä kuitenkin jatkossa käyttämään ja sikäli hilujen rakentaminen siihen oli järkevämpää. Huipputehon kannalta näköjään ei.
Mitä saavutin megasquirtillä? Ylhäällä tukkoista imusarjaa lukuunottamatta saman suorituskyvyn kuin k-jetillä, mutta sain lisäksi heikon kylmäkäynnin, cruisailu nypytystä ja joitakin muita pieniä "racing" seikkoja. Taitaa olla aika lopettaa megalle kumartelu ja k-jetille pyllistäminen. Kuten toteen kävi, myös K-jet on yllättävän sopeutuvainen pienelle vireistykselle. Toisaalta, latu on nyt auki imusarjan ylipaineistamiselle ja tehon kaksinkertaistamiselle.
Asennuskuvia 1, 2, 3.
Aihe kiinnosti niissä määrin, että tein asennuksen ohessa myös pientä tutkimustyötä suorituskyvyn tiimoilta. Aloitin asennuksen mittaamalla tehot dynolla (108,9kw). Jo parin megasquirt-audin kokemuksella coupe tärähti onnistuneesti käymään ja ehdin ajella pitkän tovin ennen sytytysohjauksen kytkemistä. Lopulta sekin tuli kytketyksi ja saatoin säätää auton "valmiiksi" katuolosuhteissa. Jälleen ajelin kuukausia kunnes tuli sauma dynosäätöön. Neljä tuntia rullilla ja autoni on kuin uudesti syntynyt. Kuinka huono persdyno voi ollakaan.
Punainen on dynoon mennessä, sininen dynosta tullessa ja ruskea on k-jet.
Punaisen puolustukseksi täytyy sanoa, että ennen dynoa ehdin koskea bensapaineisiin laajakaistalambdalla seoksia tarkistamatta ja seos oli todella paksulla (painemittari on männy rikki ja näyttääkin huuhaata). No mutta miksi huipputeho putos ~10kw? Vaihdoin imusarjan ahdetun malliseen, sillä tulen sitä kuitenkin jatkossa käyttämään ja sikäli hilujen rakentaminen siihen oli järkevämpää. Huipputehon kannalta näköjään ei.
Mitä saavutin megasquirtillä? Ylhäällä tukkoista imusarjaa lukuunottamatta saman suorituskyvyn kuin k-jetillä, mutta sain lisäksi heikon kylmäkäynnin, cruisailu nypytystä ja joitakin muita pieniä "racing" seikkoja. Taitaa olla aika lopettaa megalle kumartelu ja k-jetille pyllistäminen. Kuten toteen kävi, myös K-jet on yllättävän sopeutuvainen pienelle vireistykselle. Toisaalta, latu on nyt auki imusarjan ylipaineistamiselle ja tehon kaksinkertaistamiselle.
Asennuskuvia 1, 2, 3.
Comment