Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S6 V8 -95 kolarikorjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S6 V8 -95 kolarikorjaus

    Tuli ostettua Espoon avk:lta ko. auto. Alkujaan oli tarkoitus sirtää osia tuohon A6: seen. Suunnitelmat muuttu ja nyt olis tarkoitus saattaa ajokuntoon. Pitää olla yks auto jossa on MOOTTORI

    Aikataulussa tällä hetkellä etusijalla opintojen saaminen loppuun tälle vuotta. Autoa tehään kotipaikalla käydessä.

    Auton tietoja
    S6 Avant 4.2 V8 ajettu 300000 km
    V8 koneella kone käyntikuntonen autoa siirrelty ja ajettu jonkiverran.
    Automaattilaatikolla niinku tahtovat olla
    Alkuperäis xsenon-valot (vaihdettu tarvike mallisiin)
    Sport nahkapenkit sähkösäädöillä
    kattoluukku
    Automaatti-ilmastointi
    Vanha rek.nro. ROY-938

    Mitä näissä nyt on.

    Autolla ajettu keulakolari. Alas tullu osuma onko sitten tavoittanut liittymärummun pään. Molemmat etupalkit näyttäs olevan mutkilla.

    Kuvia

    Jos jollain auton historiasta tietoa niin kiinnostais tietää. Löyty semmosia papereita että on paneuduttu asiaan. Ilmastoinnin "salanäytön" kanavatiedot ja vikakoodit tulostettuna.
    Viimeksi muokannut M.auri; 6.10.2014, 22:33. Perustelu: Auton historia kiinnotas

  • #2
    Kennot kääntyny sisään aika huolella. Missäs kunnossa öljypohja ja lohko on? Kunhan saat purettua enemmän, niin laitahan kuvaa miten paljon aisat on vääntyny alaspäin/sisäänpäin.

    Comment


    • #3
      Melko tutunnäköistä projektia tulosellaan. Mikäli runkoaisojen välissä oleva palkki on vääntynyt niin runkoaisatkin on satavarmasti johonkin suuntaan kierona. Melko pehmeät ovat taipumaan pienestäkin nykäisystä.

      Comment


      • #4
        Tuon verran tällähetkellä purettu mitä kuvista näkyy. Lisäsin kaverin ottamat kuvat joiden perusteella ostin auton.
        Moottori vaikuttaa olevan kunnossa etummainen kannatinkumi revenny jalasta irti. Apulaite hihna oli suikaleina ja viskoflektin siivet joutunu ahtaalle puuttu palasia. Apulaitehihnan alimmainen rulla on menny rikki. Tuo välipalkki nimen omaan painanu justiin kohalle.

        Tuossa kuvassa näkyvässä kohasta jo katoin että keula on kääntynyt ylöspäin. Ovi lintannu pellin yläpään, alareunassa normaali rako.

        Mitä muistin varasesti vertaa tuohon A6:seen ni on runkoaisat vääntyneet. Taitteet mitkä näkyy kuvissa on eri kohilla eri puolilla.

        Comment


          #5
          Ikosen Jarilla siellä teillä päin on täysin priima tollasen (paperiton) koppa, jos ei ole hukannut. :)

          Comment


          • #6
            Runkopalkit oikenee ainakin sinne päin suht hyvin kun työntää rautakangen runkoaisan päästä sisään ja kiskoo haluttuun suuntaan. Kaveri vielä avuksi niin samalla naputtelee vasaralla noita taittuneita kohtia suoraksi. Ristimittaa vaikka iskareiden päistä runkoaisojen päihin niin saa vähän osviittaa kuinka monta miestä rautakangen varteen tarttetaan. :)

            Comment


              #7
              Eikö näistä tarvita nykyään kuitenkin ihan autorobotin mittausraportit ja nelipyöräsuuntaukset jos meinaa takas kilpiin saada?

              Comment


              • #8
                Ennen ainakin riippui myyntiehdoista vaaditaanko korimittauspöytäkirja, mutta nelipyöräsuuntaus vaaditaan aina. Kolme Audia olen itse leimannut ilman korimittausta.

                Comment


                • #9
                  Mikä on auton kolariturvallisuus tuommosen käsittelyn jälkeen. Koskaan tiedä mitä tien päällä tapahtuu. Vielä jos joskus myy auton.
                  Tehtaan jäliltä niissä on ollut mutkia, jos niin nyt voi sanoa. Nyt ne näyttää suoremmilta.
                  Täytyy ottaa selvää mistä kohin nuo runkoaisat saa mahdollisesti katkasta.

                  Comment


                    #10
                    C4 korissa ole vielä edes niin ajateltu kolariturvallisuutta. Jos on jotain ajateltu, niin miten pitää 80-luvun laskennoilla matkustajaosio edes jotenkuten ehjänä, jos sitäkään.

                    Jos jännittää, niin pistehitseistä aisat irti luovuttajasta ja samoille paikoille kilvelliseen koriin sitten.

                    Comment


                      #11
                      Onkos tässä sama turvallisuusominaisuus mitä ainakin 100:ssa oli? Eli vaijerit jotka kolarin sattuessa vetää vaihdelaatikkoa, konetta ja rattia pois kuskista.

                      Comment


                        #12
                        Ei ole näin "uudessa" enää vaijerisysteemiä (procon-ten). Niiden käyttö loppu ilmeisesti 94' vuonna kun uudet mallisarjat tuli markkinoille.
                        Viimeksi muokannut Kaitzu; 7.10.2014, 21:03. Perustelu: tarkennus

                        Comment


                          #13
                          Joo, kutosissa ei koskaan ole ollut proconia. Gedu sai runkoaisojen vaihdon kuulostamaan aika yksinkertaiselta. :) Periaatetasolla toki noin, mutta käytännössä homma ei ole ihan niin simppeli, koska noihin yhdistyy vähän joka suunnasta erilaisia rakenteita.

                          En ole kolarikorjauksen ammattilainen, mutta luulisin että runkoaisat voi katkaista ja hitsata uudet suoremmat pätkät tilalle heikentämättä merkittävästi korin turvallisuusominaisuuksia.

                          Comment


                          • #14
                            C4:ssa voi katkaista pätkän pois siltä kohta kun tuntuu mukavimmalta ja hitsata uuden paikalleen. Ei tarvitse olla valmistajan ilmoittama kohta näin vanhassa vehkeessä. Kuvissa lötkön runkoaisa, mutta paljonhan noi on samanlaiset.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              [ame="http://www.youtube.com/watch?v=q0o7yiWp294"]Törmäystesti[/ame]

                              Comment


                              • #16
                                Videossahan juuri nimenomaan todettiin, että runkoaisaa oli korjattu kitillä. Tuossa videon tapauksessa siis oli nimenomaan todella huonosti korjattu yksilö.

                                Kolarikorjauksen voi kyllä tehdä hyvinkin, jolloin kolariturvallisuus ei ainakaan merkittävästi heikkene. Nykyisin valmistajilta löytyy nimenomaan ohjeet kolarikorjaamiseen. Lisäksi myös merkkiliike tekee paljon melko kattaviakin kolarikorjauksia.

                                Lisäksi kun puhutaan melkein 20 vuoden ikäisistä autoista, niin aiempia korjauksia enemmän kolariturvallisuuteen taitaa vaikuttaa ruostuminen. Kuinka moni nostaa kolariturvallisuuden esiin kun pohditaan ruostereikien paikkaamisia? Samoja korirakenteita silloinkin hitsaillaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Joo ja en näkisi kovin suurena riskinä jos runkoaisan katkaisee suoralta osuudelta ja hitsaa siihen identtisen pätkän uutta tilalle. Eri asia jos lähtee tekemään aisoja ratakiskosta tms. :) Toki ihan hyvä pointti videossa, että kannattaa vähän miettiä miten niitä korjailee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kun katkasee sen runkopalkin, osaava kaveri hitsaa uuden tilalle, niin väitän jotta se hitsattu kohta on kestävämpi kuin muu runkoaisa. Tietysti sen jousto ominaisuudet ei ole enää samat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tulipa kätyä isänpäivänä kotona. Sain siirrettyä ässän sisälle ja vähän purettua sitä. Ulkona

                                      Seuraavana ois ohjelmassa moottorin irroitus. Missä tuossa on toinen nosto korvakko ja onko moottorin etuosassa oleva korvakko nostamista varten. Mitä huomioitavaa on vaihteiston irroittamisessa.

                                      Onko automaatissa osia jotka sieltä voi irtoilla näkemättä miten ne siellä on paikoillaan. Kannattaako ylipäätänsä käyttää vaihteistoa irti moottorista. Voi toki ostaa tuohon sen Bentleyn korjausoppaan.

                                      Osa hankinnoista tein tuossa listaa. Pitäis rueta kahteleen uutta tilalle.

                                      Comment


                                        #20
                                        4-haaraisella ketjulla käsittelin itse kasin koneita aikanaan. Mielestäni kansien molemmissa päissä on tuossa samassa kohtaa korvakot. Vaihteiston irrottamisessa on sellaista huomioitavaa, että vetolevyn ja turbiinin väliset pultit (3kpl) pitää avata starttimoottorin reiästä. Ja suurinpiirtein siinä startin yläpuolella oleva askin ja koneen välinen kiinnityspultti on sangen viheliäisessä paikassa irrottaa, kannattaa tutkia ennen työn aloittamista että etsii sopivat työkalut hollille. :) Askista ei pitäisi tippuman mitään ylimääräistä lattialle vaikka sen irrottaa.

                                        Ehkä sinun tapauksessasi kannattaa jopa irrottaa kone ja aski yhtenä pakettina, jos ne on tarkoitus poistaa autosta joka tapauksessa. Apurunkoa pitänee ainakin takapäästään löysätä, parasta jos tiputtaa sen pois haitoilta tykkänään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko tietoa nuista tarvike puskureista. Miten hyvin menee paikolleen. Huonosti tarjontaa S6 puskureista ni pitää miettiä vaihtoehtoja.
                                          Jos on rikkinäistä ni vois tarjota. Lähinnä jos on halennut jostain. Ei mitään aivan palasina olevaa. Vois kokeilla yhtä korjaus kikkaa. Tuon oma on sen verran palasina ja mutkilla, ettei kannata siitä koittaa tehä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Viikon loppuna tuli jumpattua moottori irti autosta. Siinä sivussa löyty lisää merkkejä runko aisojen vääntymisestä. Kaksi moottorin kannatin kumia on rikki. Vulkanoinnit lähteny raudoista irti.

                                            Vänkärinpuolen runkoaisa on moottorin kannattimen takaa suora, mutta taite näkyy iskarin yläpään tuennan ja tulipellin saumassa. Kuskinpuoli ilmeisesti vääntynyt kokopakettina. Runkoaisa itessään suorempi, mutta taite relekotelon kohalla. Niinku aiemmissa kuvissa näkyy.

                                            Loppu viikosta käy kolarikorjaaja (jolle vien mitattavaksi aikanaan), kahtoon mitä kannattaa lähteä vaihtaan.

                                            Puskuri on tällä hetkellä suuri kysymys merkki. Ei ole täysin kunnossa olevia tarjolla Ebay:ssäkään. Voisin ottaa lahjoituksena halenneen ja koittaa korjata.

                                            Nuista rikinäisistä ja muista tarpeellisista osista tein ostetaan palstalle ilmotuksen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Osaako joku sanoa onko A6 ja S6 puskureissa kuinka paljon eroa? Minulla on yhdet ylimääräiset A6 puskurit.

                                              Comment


                                                #24
                                                Puskurin alareuna ja aukkojen ritilät? Lokasuojien kohdat?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  S6 on leveämpien lokareiden johdosta hieman erimuotoinen se puskurin reuna mikä yhtyy lokariin. Eli A6 puskuri ei käy.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Auton keulasta on nyt purettu kaikki mahdollisesti haitolla oleva irti. Piti purkaa sisustakin kojelauta mukaan lukien pois. Ei tuu vahingossa poltettua koko autoa hitsatessa. Säästyyhän tuossa sähköjohdotkin poranterän vaurioilta, kun poraa piste hitsejä irti. Yllätyin miten erilaiset oli keskikonsolin verhoilut tuossa vrt. A6.

                                                    Kolarikorjaajaa en ole saanut kiinni vähään aikaan. Pitää soittaa uudestaan tuonne oulun vauriokorjaamolle ja koittaa saada tiedot mistä nuo osat voi vaihtaa. Jos tuolta eivät ala kertomaan ni sitte otan vain pistehitseistä irti sopivasta kohti.

                                                    Jos jollain on mittoja tiedossa ni apurungon ristimitta ja iskarin yläpäiden poikkituen kiinnikkeiden väli ois tarpeen. Vois tarkistaa apurunko ole mennyt kieroon. Toisen iskarin yläpäänki sais hitsattua oikeaan kohti, joutuu sen pellin tieten vaihtaan. Ainakin se on liikkunut.

                                                    Google tilillä on joku kuva lisää. Pitää laittaa lisää kun pääsee taas työn ääreen.

                                                    PS: Päivitin lisää osia tuonne ostoilmotukseen

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitkä oli myynti ehdot avklla, oliko nelipyörä suuntauksen lisäksi rungon mittaus? Mahdollisesti voisi hallilta löytyä s6 rungonmittaus kortti ja mittauspisteiden kuvat. Itse kun olen irrottanut hitsaus pisteitä niin kovalla hiomalaikalla hioo pisteitä ja paineilma taltalla nakutellut irti

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        http://www.motonet.fi/fi/tuote/78640...8mm-Cobolt-HSS Tommonen on ihan huippu kun irroittelee pistehitsauksia.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Joo, ei niitä rälläkällä kannata irroitella.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kirjauduin jo erwinin sivuille (maahantuojan ylläpitämät sivut). Pörhön vauriokorjaamolta antoi sivun netti osoitteen. Tuolta saa monen laista korjaustietoa konsernin autoista.https://erwin.audi.com/erwin/showExampleDocuments.do Ostamalla käyttöaikaa pääsee tietoihin käsiksi (tunti 5€ päivä 25€) voi katsella ohjeita. Tunnin maksulla pelkkä kuvan kaappaus mahdollisuus, pidemmillä mahdollisuus tulostaa tiedostoja.

                                                            En vielä kokeillut mitä sieltä löytyy. Pitää huomenna aamulla katsoa, ennen ku lähden osia irrottamaan luovuttaja-autosta.


                                                            PS. käyttöajan voi ostaa jopa vuodeksi hinta oli 2850€

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X