Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Työmatkarassi: A4 1.8t Quattro -95

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Työmatkarassi: A4 1.8t Quattro -95

    Ajattelinpa minäkin laittaa omaa projektiblogia, vaikkei tässä mitään kovin ihmeellistä ole tarkoitus alkaa tekemäänkään. Mun aihio on hopean värinen -95 vuosimallin A4 1.8TQ, jossa on 295tkm mittarissa. Auto on tuotu joskus saksasta, ja siinä on ”täydellinen” huoltokirja, mutta ei ole tiedossa ainakaan, että esimerkiksi kytkintä tai turboa olisi vaihdettu. Turbossa ei kuulemma ole normaalista poikkeavaa välystä, eikä kytkinkään vaikuta ihan lopussa olevan. Tästä olis tarkoitus tehdä itselle työmatka-auto ainakin pariksi vuodeksi, mutta voihan se olla, että jos oikean hinnan saa, niin menee sitten myyntiin. Kilometrejä mulla tulee kakkosautolle noin 6-7tkm vuodessa, joten sen puolesta ei luulis tulevan ihan heti kilometrit vastaan.

    Lastuhan tähän pitää tietenkin hankkia, kunhan löytää ensin nämä hukassa olevat vakiotehot. Edellisen omistajan mukaan tehojen puute johtuu viallisesta ilmamassamittarista, ja hän aikoi sen toimittaa heti, kun se ulkomailta saapuu. Toivottavasti tämä tosiaan on syynä, oli siitä ainakin vikakoodi. Muita virityksiä pitää sitten harkita, jos tuntuu ettei tuolla ehdi ajoissa töihin. Ulkonäköä on tarkoitus kohennella esimerkiksi vanteilla, facelift-valoilla, maltillisella madalluksella ja ehkä jotain korisarjaa sekä takalasin lippaa tulee jossain vaiheessa.

    Korin yleisilme on kohtuullisen siisti. Pari pientä koloa/ovenpainaumaa tietty löytyy, kuten 99% tämän ikäisistä autoista. Parissa kohdassa on vähän rumasti korjattuja ruostekohtia tai muita kolhuja. Varsinaista ruostetta ei paljoa ole. Maalipintaa vois korjauttaa jollakin maalarilla…itsellä ei taidot riitä peltihommiin/maalaamiseen. Pohjois-pohjanmaan edulliset harrastajamaalarit voi laittaa viestiä.

    Sisusta on muuten melko hyvä ja ehjä (likainen kylläkin), mutta kuski on yrittänyt polttaa munansa joskus, ja siitä syystä penkissä on pari tupakin polttamaa reikää. Myös a-pilaria on tupakilla kulotettu. Kuskin penkin selkänojan reunassa tyypillisellä paikalla on kangaspaikka, ja käsijarrun ympärillä olevat muovit on saaneet osumaa. Eli varmaan tulee näitä uusittua, jos edullisesti sattuu ehjät löytymään. Tykkään sisustan ulkonäöstä alkuperäisenä, mutta mitä järkihintaisia sisustapäivityksiä näihin vois tehdä? Keskikonsoli piiloon ison näytön taakse =P

    Mun mielestä autossa on nyt vakioalusta (saako varmistettua jotenkin?) ja madallusta vois hakea pelkillä jousilla noin 30mm. Hakusella olis ensisijaisesti käytetyt laatujouset, mutta tekiskö noilla halvoilla tuning-kauppojen jousilla mitään, jos ei nyt ala muuta löytymään? Tämän jälkeen pitäiski viedä auto nelipyöräsuuntaukseen.

    Mulla on ykkösautona VW Passat -06, ja tähän Audiin kaipailisin kyllä samanlaista kevyttä ohjaustehostinta ja yhtä napakoita jarruja. Joku Passatilla ajanut varmaan tietää mitä tarkoitan. Onko jotain konsteja näiden ominaisuuksien parantamiseksi?

    Kuvia tulee ehkä huomenissa.

    #2
    -06 passatissa taitaa olla sähköinen tehostin jo. Ainakin -04 Caddyssä on.
    Jos haluaa kevyttä tunnotonta ohjausta niin ei sitä luultavasti hydraulitehosteisella saa, jollei saa tehostusta jotenkin korotettua. Kapeilla renkailla ainakin saisi ohjausta kevennettyä, mutta silloin joutuu kärsimään ulkonäössä.

    Comment


    • #3
      No en kyllä allekirjoita sitä, että Passatissa olis tunnoton ohjaus, mutta tuota vähän epäilinkin, ettei siihen juurikaan onnistu vaikuttamaan. Eipä tuo nyt raskas ole Audissakaan, mutta mukava se olis ahtailla parkkipaikoilla pyöritellä, kun olis vielä kevyempi. Jarruissa on sama homma, ja siinä on ehkä jopa tehossakin eroa...tai sitten en ole vielä polkaissut audissa riittävän kovaa sitä pedaalia. Pitää nyt koittaa ainakin vaihtaa tehostimen öljyt, ja tarkastaa, ettei sitä vuoda mistään.

      Tuo Passat on kaikinpuolin paras ajettava, mitä olen autoja eläissäni ajanut. Mutkaisella tiellä menee kuin kiskoilla, ja suoralla suuntavakaus on todella hyvä. Ainut miinus tulee sisämelusta (farkku), ja ehkä aivan aavistuksen sais olla pehmeämpi.

      Comment


        #4
        Passatissa on isommat jarrut edessä ja takana nykyautojen tyyliin. Isontamalla jarruja saa lisää tehoa. Takakiekothan 90-luvun autossa on pienet verrattuna näihin uudempiin, ja siitä voi saada pientä lisätuntumaa. Eteen auttaa myös isommat jarrut.

        Oma C4 A6 rupesi pysähtymään aivan eri tavalla, kun laittoi HP2 eli S4/S6 jarrut eteen. Siltikään poljituntuma ei ole uusien autojen luokkaa, koska niissä on vielä jarruavustimia sun muita heebeleitä avustamassa.

        Sähkötehostin on siinä tunnoton, että se ei anna feebackiä juurikaan. Sama homma tuossa meidän 04 Caddyssä ja uudemmassa -12 Passatissa. Hyviä ja vakaita ne on maantiellä kyllä ajaa.

        Comment


          #5
          Off-topicina, ettet vaan hakenut tuota Audia Vieremältä? Pirun kun mun piti=) tai no kunhan vaan suunnittelin...

          Comment


          • #6
            Sieltäpä se tuli haettua =) Eihän tuo uus oo, mutta kyllä tuosta luulis kohtuudella saavan ihan hyvän.

            Comment


              #7
              Jarruja ei kannata lähteä isommiksi uusimaan "tehon" varjolla. Kaikissa autoissa on riittävän tehokkaat jarrut lukitsemaan pyörät missä tahansa tilanteessa, uudemmissa autoissa tehostus on vaan suurempi jolloin syntyy vaikutelma että ne olisivat tehokkaammat. Jos autolla ei ole tarkoitus muuta kuin ehtiä töihin niin jarruille riittää perusteellinen huolto. Jos levyt kuluneet niin ne vaihtoon(ei uritettuja/reikäsiä vaan sileät), kaikkien tiivisteiden ja suojakumien vaihto, liukupintojen moitteeton kunto ja ehkä jotkin sporttisemmat palat, vaikka EBC:n vihreät esimerkiksi pölyttää vähän.

              Muita vaihtokohteita voisi olla jarruletkut teräspunosletkuihin sekä vanhat jarrunesteet uusiin.
              Viimeksi muokannut Noize; 14.8.2014, 21:52.

              Comment


                #8
                Omassa c4 a6:saa ei lyönyt kyllä lukkoon/absille maantienopeuksista jarruttaessa vakio jarruilla ja jarrutusmatka varmasti lyheni hp2:lla. Ei tietenkään pakko olisi ollut upgreidata jarruja.

                Comment


                • #9
                  Onko kukaan huomannut jarrulevyissä ja paloissa - orkkis vs tarvike - jarrujen pitävyyseroa?
                  VAG-OEM kamoilla uusitut jarrut on aina tuntuneet paljon "pitävämmiltä" kuin tarvikekamoilla rakennetut. (?)

                  Comment


                    #10
                    Onhan jarrulevyjen ja palojen materiaaleissa eroja. Oma kokemus on, että orggikset on varmin tapa saada hyvät jarrut. Halvat tarvikkeet voi olla hieman heikompia.

                    Comment


                    • #11
                      Eiköhän tuo ole ihan siitä tarvikevalmistajasta kiinni, mutta varmasti on eroa halppisten ja alkuperäisen välillä jonkin verran.

                      Tuota keskikonsolia mietin, että sille vois ajatella jotain pientä tekevänsä. En kuitenkaan löytänyt oikein mitään aiheesta. Paljonhan se tietty silläkin muuttuu, jos laittaa isolla näytöllä olevan soittimen.

                      Sitten törmäsin tuollaiseen FIS-Control systeemiin, mutta se vissiinki vaatis sen ajotietokoneen, tai ainakin mittariston, jossa on isompi se info-osa, että sen sais toimimaan?
                      http://fis-control.de/index_en.html

                      Comment


                      • #12
                        Nyt olis laitettu uusi kaasuläppä ja ilmamassamittari. Tehoja tuli kyllä persdynolla lisää, mutta en tiiä onko kaikki vieläkään pelissä. Aikalailla samoihin tuntuis kiihtyvän, mitä 170hv TDI Passat. Joku vika tuossa kuitenki on, kun meinaa välillä tukehtua, kun tyhjäkäynniltä painaa kaasua. Kierrokset tekee sellaisen niiauksen, ja hetken miettii ennenku alkaa nostamaan. Etenkin kylmänä tuo on paha, ja sammuikin jopa kertaalleen. Pitäis varmaan "säätää" tuo kaasuläppä? Lisäksi kierrokset meinaa mun mielestä vähän "leijua", kun päästää kaasusta.

                        Kuvia ei oo valitettavasti tullut otettua, kun olin pari viikkoa myyräkuumeessa. Koitan ottaa "before"-kuvat vaikka tuosta likaisesta autosta, jos ei muuten.

                        Comment


                        • #13
                          Hiukan ollut jäissä tämä, kun on ollut murheita ykkösauton kanssa. Pari juttua askarruttaa edelleen:

                          - Kierrokset jää leijumaan, esimerkiksi vaihteiden vaihdossa kierrokset ei ehdi laskeutua normaalisti. Onko tämä nyt ominaisuus?

                          - Jossain on välystä (perä?), kun tuntuu jonkinlainen lonksahdus ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle vaihdossa. Vähenee aika merkittävästi isommilla vaihteilla.

                          Katsastus alkais häämöttään, joten pitäisi hoitaa jousitus kuntoon. Nyt on takaa oikealta pikku pätkä jousesta poikki. Koska auto pitää jokatapauksessa saada hyvin pian myös nelipyöräsuuntaukseen, ettei talvirenkaat ehdi kulua piloille, niin ei enää jouda katselemaan noita käytettyjä alustasarjoja kauempaa.

                          Passaako tämä?
                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=138339

                          Vai ostanko saksasta uudet TA-technic madallusjouset?

                          Comment


                          • #14
                            S4 ja quatron osat menee aika lailla käsi kädessä. Tietenkään ei nyt ihan kaikki

                            Mun ymmärtääkseni mennee s4 alusta
                            Ainakin itse kun yrittäny löytää weitekin alustaa niin s4 ja quatro on samassa

                            Comment


                            • #15
                              Jaa-a, no mitenkä sitten katsastusingengööri suhtautuu tuohon, jos se on eri auton alusta? Perhana, taidan tilata pelkät jouset...modificarsilla oli ainakin suht edullisia nuo FK:t.

                              Comment


                              • #16
                                Ei niissä lue mihin autoon ne on vaan osa numero ja ei ne ingkinöörit tiedä osanumeroita et laita vaan s4 alusta.
                                Voi olla etu pään jouset hitusen jäykemmät johtuen v6 moottorin painon takia mut ei pitäis vaikuttaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Miksei jotain edullista säädettävää?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eipä oo tullu tarpeeksi edullista vastaan. Onhan noissa "merkittömissäkin" hintaeroa tuohon käytettyyn ainakin pari sataa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      http://www.ebay.de/itm/TA-Technix-Ge...item3396138e26

                                      Siinä ollaan jo aika edullisissa hinnoissa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja lisää murheita! Eilen vänkärinpuoleinen takajarru jumitti, ja jouduin ajamaan puolitoista kilometriä käsijarru päällä kotiin. Jarrulevy kävi tulikuumana, ja joku kuminkärykin haisi, kun pääsi kotiin =( Tähän kun lisää tuon, että kuskinpuoleinen jarrusatula vuotaa, niin alkaa tuntumaan, että pitäiskö laittaa samalla jarrut kokonaan uusiksi (ainakin taakse). Olisko jotain suosituksia? Tuota jarrusatulaaki taitaa olla useampaa eri mallia, niin mistä sitä osaa ostaa oikeanlaisen, jos koittaa käytetyn löytää =(

                                        Tuosta alustasta vielä, että olisko tuollanen TA-Technic teidän mielestä parempi, mitä tuo ehdottamani käytetty? Se mietityttää, että meneekö tuon käytetyn kans keula niin kovaksi, ettei auto ole enää ajokelpoinen soralla.
                                        Viimeksi muokannut op76; 1.11.2014, 09:50.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lähinnä sitä hain tuolla koko jarrujen uusimisella, että jos laittaa jostain toisesta quattrosta kaikki hilppeet, tai jonkin tarvikesarjan, jossa on kaikki satuloista lähtien, niin silloinhan tuon satulan ei varmaan tarvi olla samaa mallia nykyisen kanssa? Vai onko siellä jotku kiinnikkeet sellaiset, että niihin ei muut passaa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Laita vaan se käytetty sarja alle, on takuulla parempi ajaa kuin kaikista halvin säädettävä. Madalluksen määrää ei pysty arvioimaan mutta sitähän saa kompensoitua vaikka vaihtamalla akun talvea varten mahdollisimman suureen, lisäämällä valtavan keulacoolerin jne.. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sitä minäki oon vähän miettiny. No onko nuo FK:n sarjat mistään kotoisin? Niitä saa suht edullisesti: http://www.ebay.de/itm/FK-Gewindefah...item2c8d805ecf

                                              Sain sen käsijarrun pois päältä. Kädellä kun nosti sitä vipua renkaan takaa noin millin, niin heti vapautui. Jotenki oli sellanen tuntuma, että tuo ei olis vaijerista kiinni, vaan jokin siellä mekanismissa ei palauta. Mikähän vois olla syynä?

                                              Comment


                                                #24
                                                Satulasta jumittelee käsijarrumekanismi. Ihan tyypillistä. Vaihda vaan takasatulat niin selviät kaikista helpoimmalla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No varmuudella toimivia ei varmaan saa kuin uutena, eli miten kalliiksi nekin tulee? Vai olisko jotain järkevää vaihtoehtoa, että jos tosiaan päivittäis koko setin levyineen päivineen?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Halvalla et saa hyvää alustaa autoosi. FK on ihan yhtä huono vaihtoehto kuin mikä tahansa muu halpisalusta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No näinhän se tietenki on. Ärsyttää vaan, jos tuolla käytetyllä alustalla jää keula liian korkealle. Ei tosiaan innosta mitään ratakiskon pätkää alkaa keulaan asentamaan :-) Taitaa olla varminta laittaa pelkät jouset.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos kässäri jää päälle, niin sen saa kätevästi aina lumiharjalla väännettyä vanteen lävitse päältä pois. Tätä olen harjoitellut joskus nimenomaan B5:en kanssa. Kannattaa hankkia avoimia isoja vanteita niin homma on helpompaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eli jos ei kokemuksen syviä soraääniä kuulu, niin ostan tuolta ad-tuningilta ne madallusjouset. Aloin vaan miettimään, että noinkohan tuossa mun autossa on jo jotku madallusjouset (iskarit oli jotku sport-jutut...en muista tarkemmin). Nyt takakaaren ja renkaan väliin menee neljä sormea ja etukaaren vain kolme. Jos tuosta pudotetaan vielä 30-40mm, niin aika vähän siihen jää tilaa.

                                                          Tuossa nyt ensimmäinen kuva tästä autosta (otettu 2-3 viikkoa sitten):


                                                          Loput linkkeinä:
                                                          https://dl.dropboxusercontent.com/u/...018_145415.jpg
                                                          https://dl.dropboxusercontent.com/u/...018_145302.jpg
                                                          https://dl.dropboxusercontent.com/u/...018_145341.jpg

                                                          Uusia murheitakin on ilmaantunut =( Lämppärin kenno vuotaa vänkärin lattialle. Jos nyt käytetyn haluaa löytää, niin mistäköhän kaikista se vois passata? Ilmastointi on tässä autossa, joten se pitää kait olla ainakin ilmastoitu auto sitten, mutta passaako esim. 1.8 tai 2.4 vaparista tai jostain diisseleistä.

                                                          Siitä päästäänki kätevästi toiseen ongelmaan, eli ilmastoinnin/lämmityslaitteen säädin ei tottele kunnolla. Ei tahdo saada lämpötilaa säätymään sopivaksi, vaan tulee aina liian kuumaa tai liian kylmää, ihan sama miten yrittää.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Osta uutena se kenno vaan. Samanlainen kenno myös ei-ilmastoidussa mallissa ja koneissakaan ei käsittääkseni ole mitään eroa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X