Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Se tavallinen vähän vajaa 2bar. Tuo naputti myös kylmänä, jolloin öp on vajaa 5bar.
Ihan normaalilta lämpimiltä 5w-50 öljyiltä vaikuttivat, voisi olla että kesällä saisi olla vähän jäykempääkin.
Pitää tänään nostaa imunokka ja kahtoo onko joku nostin tyhjä.
Edit. Eikä nykyinen öljy vaikuta/haise bensalle. 10km ajettu tuolla rikkaalla seoksella.
4syl toinen imu nostin oli ihan lörppä. Eli se ei täyty tai vuotaa pihalle. Fiksua olisi tietysti pakopuoli katsoa samalla, mutta luotetaan nyt siihen, että tuo on ainut paukuttava.
Ota se viallinen painin (ja miksei muutkin samalla) ja pistä yöksi-pariksi dieseliin ja koita pumpata sinne sitä dieseliä sisään. Siellä voi olla joku karstamälli.
Älä kuitenkaan laita sitä sitten testiin samaan reikään, vaan pistä sinne semmoinen joka oli tällä kertaa kova. Jos vika seuraa paininta, asia on selvä. Jos taas vika on samassa reiässä, niin eikun tutkimaan mikä öljykanavaa tulppaa.
Olikos tähän venoja vaihdettu, seetejä ajettu tai sellaista? Samalla kun käytät painimet irti, katso AAN.pdf:stä maksimi venttiilin varren nousukorkeus, ettei se paininkuppi jää liian ylös täyttyäkseen.
Mulla pitäs olla jossain toimivia hytikoita, niin voin pistää postiin yhden tai kaksi ensiavuksi.
Sparetolta tulee 10kpl ruvillen nostimia, kiitti tarjouksesta kumminkin. :)
Meinasin paineilmalla puhaltaa nyt nuo kanavat ja vaihan öljytkin samaan syssyyn. Jättää nuo 9 vanhaa dieseliin ja ottaa vara nostimiks.
Lauantainen Lappeenrannan reissu meni hyvin. Kunnes saatiin 1.9bar ahtoa jolloin rupesi nakuttamaan aivan perkeleesti. Eli saatiin sitten moottori vaurio aikaiseksi. Todennäköisesti kiertokangen laakeri paskaksi. Kolbenschmidtin laakerit sisässä, eli yläpuoleinen sputteri.
Syitä ei ole vielä kertoa, mutta selvinnee kun moottorin aukasen. Onneksi on kampura jäänyt lojumaan, joka menee nyt koneistukseen ja sitten paikalleen.
Pitänee vain motivaatiota etsiä hetki...
PS. Jos joku nyt miettii voisiko johtua säätämisestä; EI VOI. Moottorissa oli ja on jokin hämminki.
Heh, no jos tosiaan Porkkis on ollu säätäjänä niin varsin epätodennäköistä et syy löytyy sieltä. Toki sit Kolbenschmit sputtereissakaan syytä..? Ainakin itellä kestäny ne mainiosti pari kesää, nyt vielä jopa 2,9 barin ahdoilla. Joskus mullakin pyörähti liuskat eikä mitään selvää syytä siihen löytyny, koska nytkin ajan samoilla kangilla, samalla ö-pumpulla jne. Harmittavaa tuo joka tapauksessa on, tiedän tunteen.
Joo siis ei nakuttanut perkeleesti vaan naputti. Lopulta. Säädön aluksi kuului jo luureista outo sivuääni, jota en tunnistanut ja josta keskusteltiin heti. Siellä oli jo orastava vika päällä mitä ilmeisimmin.
No vähän yrmäyttelemällä se ei ainakaan korjaantunut..
En ainakaan ite oo kuullu että kolbeneissa ois hämminkiä ollu, muutenkin vähän epäilen. Jonkun 2000km ajelin, ennen kuin kilkkasi.
Tänään irrottelin moottorin, mutten vielä avannut. Jännitetään sitä vielä hetki.
Öljyissä oli yllättävän vähän metallia, mutta aivan perkeleen mustat, siihen nähden että sen 500km ajetut.
Öljyä oli aika paljon coolerilla, pitää varmaan nyt samaan syssyyn tehä se catchcan.
Nyt ois mylly auki ja selvisi miksi öljyt oli niin mustat.
Öljypohjan kun avasin, niin alkoi näkymään jo vähän liian isoja kikkareita, jotka kertoivat sen öljyn tummuuden. Mäntä on nyt mallia koottava, männän pala on luultavimmin jäänyt veivin ja lohkon väliin, jolloin veivin alapää on losahtanu paskaks. Veivissä näkyy lyömä jäljet ja samalla puolella on vekit myös sylinterin alapäässä.
Eli: Kolmosen mäntä palasina, veivi palasina, laakeri yllättäen palasina, 2 imu venaa solmussa, jäljet sylinterissä ja kampura tuskin enää kunnostettavissa.
Hankala löytää syytä ja seurausta, mutta ei tuolla niin väliä tällähetkellä ole, särki se on joka tapauksessa.
Täysin venymätön murtuma kuvan perusteella, eli kanget on lasinkovat. Joko väärä matsku tai väärä lämpökäsittely. Ei se sinistymisestä karkene, päinvastoin.
En usko, että tuo liian kova kangen materiaali on vaurion aiheuttaja, mutta ei kyllä ole kovin hyvä merkki niiden neljän ehjän kangen jatkokäyttöä ajatellen. Oikeassa tilassa oleva nuorrutusteräs, josta kiertokanget siis pitäisi tehdä, katkeaa aina sitkeästi, eli venyy ennen murtumaa.
Koska murtuma on noin selkeä, ei tunnu oikein loogiselta, että alasilmä olisi ensin mennyt mutkalle, ja sitten vasta pettänyt laakeri. Jollei sitten ole murtunut ensin, ja pysynyt pultin varassa paikallaan, jolloin laakerivälys mennyt vituiksi ja sitten vasta pettänyt totaalisesti. Silloinkin pitäisi murtumapinnan olla niittaantunut.
Yläsilmä näyttää kuvan perusteella, että ei olisi pahasti ainakaan tyssääntynyt, eli tappi tuskin on katkennut.
Jos kerran naputti ennen yrmäyttelyä, niin eiköhän tuo kangen laakerin pettämisestä alkanut. Missä järjestyksessä sitten sen jälkeen eteni, on melko vaikea sanoa. Katkesiko alasilmä ensin ja sitten vasta mäntä, vai pettikö mäntä hakkauksen seurauksena tai jostain muusta syystä. Noista kuvista ei pysty kertomaan.
Aina tällaisen moottorivaurion sattuessa, pitäisi selvittää, miksi moottori petti, jotta voi välttää uuden samasta syystä tapahtuneen vahingon. Niin kuin Kenax mainitsi, mittaa ehjiltä kauloilta laakerivälys.
Lienee selvä, että lopputilanteessa alakerran kolkotuksen kuuloinen kolkotus oli alakerran kolkotusta. Muuten tuosta on nyt sen kotimatkasiirtymän takia melkolailla hankala sanoa mikä on ollut ensimmäinen vaurio.
Tätä kun on hieman funtsannut ja muistellut miltä se kuulosti silloin säätökeikan alussa niin sanoisin äänen olleen aika lähelle suuttimen ääntä, mutta se ilmeni jännissä ajotilanteissa eli ihan pintakaasulla tai kaasun nostossa. Enemmän kuormittaessa ei kuulunut. Joel puhui itse pakoputkivuodon äänestä, mutta ei se luureista aivan siltä kuulostanut.
Ei pitänyt pahaa mekaanista ääntä ennen yrmäyttelyä, vaan tosiaan tuntemattomia ääniä kuului vain luureista. Säätöhomma pistettiin stoppiin, kun ääni muuttui pahaksi.
Missä jamassa tappi on? Niin ja olivatko veivin pultit paikallaan? Mäntä lienee hajonnut vimppana.
500 hevosesta oltiin vielä kyllä ihan jonkin matkan päässä.
Aina tällaisen moottorivaurion sattuessa, pitäisi selvittää, miksi moottori petti, jotta voi välttää uuden samasta syystä tapahtuneen vahingon.
Ja mielellään kertoa siitä myös muille, jotta osataan isommalla porukalla sekä spekuloida tapahtumaketjua ja sen aiheuttajia, että myös välttämään niitä.
Imuventtiilien hipuilu mäntiin voi myös kuulostaa erikoiselle ja kuulua lähinnä erikoisessa vaiheessa, juuri pienellä tasakuormalla ja kevyellä moottorijarrulla. Kannattaa siis tarkastaa muista männistä, onko jälkiä. Ne voi olla todella olemattomat, mutta siellä venataskussa voi näkyä pieni reuna tai olla puhtaampi kohta.
Minun silmään näyttää tuo katkeaminen sille, että jotain on todellakin osunut veivin ja sylinterin alapään väliin ja se on aiheuttanut kerralla tapahtuneen leikkauman. Olkoon sitten männän palanen tai vastaava, mutta jotain omituista siellä on tapahtunut.
Vaikka toki ikävää ja rahanmenoa tietävää, niin nämä on erittäin mielenkiintoisia keissejä.
Edit; tuo kohta, josta veivi on katkennut, on pitkälti juurikin lähin kohta siitä pytyn helmasta. Tässä pari screenshottia mallista, jossa tuo helma ei tosin ole aivan täysin todellisuutta vastaava, mutta lähelle sitä. Mietin tuossa vain sitä, että voisiko raju laakerivaurio päästää veivin heilumaan niin paljon kaulalla, että se pääsisi ottamaan kiinni tuonne lohkoon..
edit2: ja itseasiassa tuolla toisella puolella (jossa se veivi oikeasti olisi nousemassa, tuossa kuvassahan se olisi menossa alaspäin), tilaa on vielä milli vähemmän kuin tuolla puolella, josta tuo kuva on.
Mä ostin nämä kanget alunperin ebay:stä. Vmi-motorsport tais olla myyjä. Ois voinut olla oman koneen sisuksissa, jos ei ois suunnitelmat muuttuneet. Näyttää kyllä toi murtumakohta aikasta kovan metallin lohkeamisjäljeltä.
Tappi on kunnossa, lukuun ottamatta pienen pientä rosoa, laitan huomenna kuvan. Tai kuvaan itseasiassa ylähelan, tapin ja kampuran.
Veivin arp pultit oli paikallaan ja tiukassa.
Lähellä tuo kieltämättä on, harmi kun on veivit jo pois, niin en saa mitattua tuota väliä lohkoon.
Laitan huomenna ehjän veivin kiinni, jos ehdin.
Muut männät näytti hyvältä, mutta tarkistan ne tarkemmin vielä ennen pesua ja pesun jälkeen.
Mutta tosiasia on se, että tällä kampuralla ei tee enää mitään, joten se vaihtuu. Itsellä on jo koneistettavissa oleva kampura.
Lohko on aika kiikun kaakun, tappi sen verran lyönyt.
Männät kaikki menee, koska ei porata vain yhtä ylikokoon.
Kannesta ainakin muutama vena ja palotila ottanut kyytiä (laitan huomenna kuvan).
Eli kannattavuus tämän tekemiseen on aika pieni, moottori saattaa vaihtua kokonaan.
Jaako, eihän nämä tullut mulle sulta loppujen lopuksi, vaikka puhetta olikin.
No, väliäkö sillä, veivin särkyminen ei ole luultavasti kumminkaan ollut lähtötilanne; ahtoja.comin "tarvike eaglet" ovat.
Eli vastaavat, kuin nuo vmi:iin.
Jos muita kuvia tahdotte nappaan niistäkin, koska siinä olen samaa mieltä, että hyvä nämä on tuoda ilmi isomman porukan tietosuuteen, haittaa siitä ei ainakaan ole. Vähän vain ahdistaa olla se maksaja osapuoli tässä tarinassa. Sillä yritän mahdollisimman tarkasti saada selitettyä, mutta jotain unohtuu kumminkin, eli kysymällä kuten tähänkin asti. :)
Ps. Jos kerran 500 on ollut vielä kaukana, niin pitää keksiä jotain uutta ensikerralle, että saadaan nuo suuttimet ainakin loppuun. :)
Oho vain yksi listaus ja made in taiwan http://m.aliexpress.com/item/1646383998.html
Kaapissa odottaa escoa varten aidot eaglen kanget, pitää nyt ainakin kiikuttaa tarkistukseen ensiksi...
Kiinaveiveistä noin lähtökohtaisesti pitää mitata silmien koko, pyöreys, niiden yhdensuuntaisuus ja silmien väli. Sittenkin olisi erittäin suositeltavaa vaihtaa yläsilmän hela, mikäli veivit ovat tältä vuosikymmeneltä.
Eaglen kanget ovat ihan samaa kiinakamaa, kuin nämä muutkin. Ne kuitenkin olivat vielä joskus 2000-luvulla materiaalilaadultaan parempia kuin nykyisin, etenkin tuon ylähelan kohdalla.
Perus 500hp setupissa kiinakanget varmasti ajavat vielä asiansa muokkaamattomina, kunhan ovat mitassaan. Omiin kokemuksiin perustuen kiinakangissa ei ole ollut mitallisesti muuta sanottavaa, kuin ylähelan välys. Se on helppo todeta kotikonstein siten, että ottaa tapin ja voitelee sen moottoriöljyllä. Tappi laitetaan helaan veivin ollessa vaakatasossa ja annetaan valua läpi veivin. Tapin pitäisi valua nihkeästi, mutta pysähtymättä läpi veivin. Jos (käytetty) tappi jää jumiin johonkin kohtaan sen jälkeen kun osa siitä on jo mennyt läpi, on vika tapissa.
Ylähelan vaihtaminen ei sinällään ole mikään mahdottoman iso operaatio, mutta siinä on hyvä ottaa huomioon se, että monessakin tapauksessa kiinan pojjaat ovat passanneet silmien välin, eli veivin pituuden kohdalleen koneistamalla ylähelan epäkeskeiseksi. Tässä tapauksessa helan vaihto tulee hieman monimutkaisemmaksi, mutta on kuitenkin täysin tehtävissä joko ajamalla veivin teräsrunkoon isompi, oikealla etäisyydellä oleva reikä tai sitten tekemällä entistä vastaavalla epäkeskeisyydellä oleva holkki joko holkin valmistusvaiheessa tai sitten kun se on painettu veiviin. Materiaalia saa moottorikoneistamoilta, esimerkiksi Johnson Metallin tuotteita. Helan vaihdon jälkeen veivit tulee toki kiikuttaa koneistamolle, jossa helan välys hoonataan kohdalleen. Työvaroista ja operaation muista yksityiskohdista on hyvä jutella osaavan koneistamon kanssa jo etukäteen.
Niin tai näin, en pidä tuota veivin murtumatapaa tässä kohtaa niinkään oleellisena, siihen on selkeästi kohdistunut raju lyönti joka olisi joka tapauksessa tehnyt merkittävää tuhoa.
Kampurankaulan mitta oli 47.02, eli aika perkeleen pieni. Öljytykki on saanut kopsun, sillä sojottaa päin mäntyä.
Tapissa on tuollaiset pyörimisliikkeen mukaset jäljet, varmaankin ylimääräisen materiaalin välissä pyörimisen johdosta, ei oikein muuta silmin havaittavaa.
Yläpään hela näyttää hyvältä ja tappi kulki samallalailla kuin alunperinkin, eli noin niinkuin kenax sanoi.
Muissa männissä eikä venttiileissäkään ole jälkiä.
Comment