Ja olihan se sulla tiedossa, että epoksi liituuntuu auringonvalossa aika nopeasti? Ei nyt varmaan ihan kaikista nopeimmin alustan komponenteissa kylläkään.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
RS2 projekti
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Nor-Maalin valikoimissa pitäisi olla joku liituuntumaton epoksimaali. Näin ainakin meille kehuivat tässä viime syksynä.
http://www.nor-maali.fi/fi/
Comment
-
Ei tuon pitäisi olla alustan osissa ongelma ja osat ovat maalattu lämpimässä ja kuivassa paikassa. Aurinko ei tuonne paista juurikaan mihinkään osaan.
Maaleina on ollut Inerta 5 primer ja Inerta 50 pintamaali, ilman ohennusta. Tuota samaa on Teknos suositellut auton pohjaankin kun kysyin sitä yhdessä RS2000 projektissa, tuonkin auton on pohja on varmasti auton parhain paikka edelleenkin.
Onhan hyvä, että vaihtoehtoja on ja näin saamme kokemusta, toivottavasti sitä myös jaetaan kavereille.
Comment
-
Epoksi on kieltämättä tiukkaa tavaraa, joskin ainakaan itse en sillä ihan "peilipintaa" saanut ruiskulla maalattua kun kaverin jenkin pohjaa vetelin. Jarrunestettä ei kestä kovin hyvin etenkään pulveriin verrattuna, mutta akryyliä selvästi paremmin. Puhtaaseen pintaan maalattuna kestää kiinni kuin tauti.
Comment
-
Yksi eposkimaalien edusita on se, ettei se reagoi juurikaan muiden maalien kanssa. Osa maalareista käyttääkin epoksia välikerroksena kun tuntemattoman vanhan maalin päälle pitää maalata uutta.
Itsekin parissa autossa pohjaa maalaillut epoksilla, ja ei kyllä ainakaan 5 vuoden aikana ole mitään sanomista sen suhteen ollut. Toki pintaväriksi tarkoitettu epoksi ja pohjavärieposki on ihan eri maaleja.
Comment
-
Epoksi-pohjamaalista sen verran, että maalasin 14 vuotta sitten porukoiden lumilingon (traktorikäyttöinen) 2-komponentti epoksilla. Hiekkapuhallus tuli pohjaksi. Epoksin päälle vuorokauden sisällä tuli ruiskutettua keinohartsipohjainen pintaväri. Linko on edelleenkin kuin uusi maalipinnaltaan. Hieman on väri kulunut lumilingon ulkoreunoista, josta lumi sulloutuu linkoon. Muuten ihan kuin maalauksen jälkeen. Ulkona on säilytetty koko ajan linkoa.
Comment
-
Riippuu paljon epoksista, että miten reagoi uv-säteilyyn. Näitäkin on sen miljoona sorttia. Kun ostaa maalia, niin kannatta kysyä mitä ominaisuuksia sillä maalilla on ja valitsee sen käyttö tarkoituksen mukaan. Mä oon maalannu alustan osia Jotunin jollain laiturimaalilla. En muista tarkempaa nimeä ko. myrkyille, mutta on toiminu jo 10v tämä maali.
Comment
-
Alla Teknokselta saamani vastaus epoksin käytöstä auton alustan osiin. Maaleina siis käyttämäni INERTA PRIMER 5 + INERTA 50 (puolikiiltävä musta).
Auringon UV- säteily aiheuttaa epoksimaalin pinnan liituuntumista. Eli liituuuntumista ei juurikaan tapahdu siellä minne aurinko ei paista.
Vaaleat sävyt epoksimaalien osalta myös kellastuvat ajan kanssa.
Teknisesti nämä mainitut ominaisuudet eivät heikennä epoksimaalin korroosiokestoa.
Mainitsemasi maalaus INERTA PRIMER 5 + INERTA 50 on hyvä korroosiosuoja auton alustan teräs ym. materiaaleille.
Joskin 2 - kerran sivellinmaalauksena( 1 x pohja+ 1 x pinta) tehtynä ko. maaleilla saadaan melko ohut kokonaiskalvonpaksuus, n. 80 my.
Yleensä kyseisiin rasitusolosuhteisiin suositellaan vähintään n. 200 my kokonaiskuivakalvonpaksuutta.
Esimerkkinä:
INERTA PRIMER 5 2 x 80my
INERTA 50 1 x 40 my
yht. 200 my
Ystävällisin terveisin / Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Jyrki Sandberg
TEKNOS OY
Myyntipäällikkö/ Sales Manager
Teollisuusmaalit/ Industrial coatings
Takkatie 3, P.O. Box 107
FI-00371 HELSINKI
gsm +358 400 410465
puh./Tel. +358 9 50609256
Mailto: jyrki.sandberg@teknos.fi
fax 09 50609506
http://www.teknos.com
Comment
-
Auto alkaa alustan osalta olla kasassa. Pakoputki pitäisi tilata, kait sen Futurezilta voi hankkia kun on lähes samassa kylässä. Tänään irroitin jäähdyttimen, olipa aika homma :) Purkamisen syynä se, että vaihdan öljynpaineen anturit kun ovat vuotaneet jo pari vuotta.
Ilmastoinnin kenno oli alkuperäinen, jäähdyttäjän kennot on vaihdettu 2011, samoin kaikki letkut ym. tuossa moottorin kupeessa olevat osat. Taitaa minun audikatras saada pikkusiskonkin...
Lisään kuvia kun muistan tuoda kameran tallilta kotiin.
Comment
-
Näin olen kuullut jonkun kätilön tehneen. Ei liene helppo homma ilman mitään purkamista, koska niitä ei näe kokonaan mistään suunnasta ei sinne saa kuin yhden käden jolla ei sitten juurikaan mitään voi tehdä, saatikka käyttää työkalua. Molemmat anturit ovat aika isolla avaimella avattavia. Samalla voi puhdistaa paikkoja ja katsoa löytyisikö muuta vaihdettavaa. Jakopäärempan yhteydessä lienee helpompi vaihtaa.
Comment
-
Vieras
-
Comment
-
Vieras
Minusta auto ansaitsisi kyllä esim. Marteliuksen tekemän one-of putken, kun ei orkkista saa. Hintakaan ei välttämättä eroa kauheasti tarvikkeesta.
Comment
-
http://www.martelius.com/verkkokaupp...duct=S043-H5DR - Täältä ääni myös Simonsille, sopi tosiaan täydellisesti paikalleen ja äänet on juurikin passelit.
Comment
-
Vieras
-
Tänään laitoin uuden syylärin paikoilleen, tilasin saksasta Hella/Behrin ja vaihdoin samalla uuden lämpökytkimen. Vanhasta syyläristä ilmausruuvin viereinen alue oli aina kostea, siellä oli juuri silmin nähtävä 10 mm pitkä hiushalkeama. Nestettä ei ole silti tarvinnut lisätä kertaakaan minun omistusaikana.
Comment
-
-
Marmoritiski nyt oli tiedossakin :). Ajattelin jotakin ebay:n paikkaa josta niitä saisi. Minulla on vielä joitakin Tepolta joskus tilattuja jäljellä. Pulttikaupassa näitä peltiruuveja ei ole eikä sinne viitsi mitään honkkarin kilotavaraa laittaa. Täytyy lisätä seuraavaan Tepolle lähtevään listaan.
Comment
Comment