Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Typ85Q 2.5T

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Typ85Q 2.5T

    Ajattelimpa että jos kuitenkin tänne kirjoittaisi tuosta omasta kötöstyksestä jotain tarinaa, jos jotakuta sattuisi vaikka kiinostamaan. Vuosien haaveilujen ja etsimisien jälkeen löytyi vihdoin sopiva aihio projektiksi. Alunperin vitos myllyllä oleva 80quattro vuosimallia -84.

    Tämä olisi nyt tarkoitus käydä kokonaan läpi sekä rakentaa tekniikkaa,jarruja ja alustaa hieman paremmaksi. Täältä varmasti löytyy hyviä vinkkejä ja neuvoja näiden toteuttamiseen. Kuitenkin ihan liikennekäyttöön tulossa ja jos joskus sattuisi pääsemään rata-ajoakin kokeilemaan. Ulkonäön ajattelin pitää suht vakiona.
    Moottorin osalta tästä on tulossa aika perus settiä, tehotavoitteet maltilliset nykypäivän tasoon nähden (n.600hp?).
    - 2.5L lohko T4 transportterista
    - 7A kansi ja nokat
    - JE-Pistons männät 10.5 puristuksilla sekä HD tapeilla
    - FCP-Engineering X-profiili kanget
    - Holset Hx40Super 16# pesällä

    Voimansiirrossa ajattelin kokeilla aluksi orkkis 016 laatikkoa, ei varmaankaan kestä paikaltaan lähtöjä ottaa mutta jospa se nyt alkuun siellä jonkin aikaa toimisi. Alusta ja jarrut ovat toistaiseksi kysymysmerkki. Polttoaine puolelle varmaan 2x 044-pumppuja kun viinalla on tarkoitus mennä. Tunnetusti rapeeta tämmöisestä löytyy joten korihommia on tiedossa enemmän kuin tarpeeksi =) Mikään kiire tällä ei ole eikä mitään deadlineä ole asetettu joten aikaa tässä projektissa saattaa mennä tovi jos toinenkin.

    Hommat alkoi vanhan koneen irroittamisella ja uuden sovittelulla. Seuraavaksi pääsee suunnittelemaan ja mallaileen pakosarjaa, imusarjaa, jäähdyttimien paikkoja yms. Kollektorin tuohon pakosarjaan värkkäilinkin jo valmiiksi.


    Ensimmäinen bensa vehje mitä tulee enemmän laitettua joten kysyttävää löytyy paljon ja kommentit,neuvot,vinkit,haukut yms ovat tervetulleita. Lisää kuveja : https://www.flickr.com/photos/piisma/
    Viimeksi muokannut Piisma; 25.6.2014, 13:33. Perustelu: Kuvia lisätty.

    #2
    Samalla kun koria hitsailet, niin siirrä etuiskareiden yläpäitä taaksepäin niin paljon kuin kehtaat. Tulee paljon kivampi ajettava.

    Comment


      #3
      Asiallinen projekti! Mutta miksi HX40S jos vain 500 tavoite? Sulla nyt kuitenkin 600++ stuppi siinä kasassa, joskin toi laatikko voi olla sulakkeena. Mut jos nollalähtöjä välttelee niin eiköhän se aika hyvin kestä.

      Mikä moottoriohjaus on tarkoitus laittaa, entä suuttimet?

      Comment


      • #4
        Onko T4 2.5 lohko tulossa bensasta vai diiselistä. Velle EVO projektissa huomattiin ylikokoporauksen ja sylinterin seinän halkeamisen jälkeen, että 2.4D AAB:ssä ainakin on vesikanavat pyttyjen välissä joten materiaalia on aika vähän. Tilalle vaihdettiin joku 2.5 lohko jossa kanavia ei ollut. Että tuo ainakin kannattaa tarkastaa.
        Viimeksi muokannut an13; 19.6.2014, 08:58.

        Comment


        • #5
          Tehotavoite korjattu ;) Vähän on noista laatikoista ristiriitaista tietoa mutta kokeilemalla selviää. Moottorinohjauksen suhteen ajattelin olla erilainen nuori ja kokeilla tuota audeissa harvemmin nähtyä MS3x. Suuttimet ja puolatkin löytyisi, mutta saa nähdä joutuuko ne vaihtamaan vielä kun aluksi oli vähän erilaiset suunnitelmat. Puolat on 1.8T ja suuttimet Deca 870cc .

          Bensasta on tuo lohko. Muistaakseni AAF koodiltaan. Käsittääkseni tuo pitäisi olla samakuin dieselin, ainostaan jotain koneistus eroja. Muutaman tuollaisesta rakennettuja bongannut ja ilmeisesti ne ovat kestäneetkin? Tuolta linkistä löytyy muutama kuva lohkostakin.
          Viimeksi muokannut Piisma; 19.6.2014, 09:01.

          Comment


            #6
            Tahdot varmaan AAF/ACU -lähtökohtaan järjestää öljytykit. Se oli syy pienemmän porauksen lisäksi alkujaan miksi velleen meni AAB-lohko.
            Halkeaminen oli varmasti monen asian summa, joista ylikuumeneminen ei saattanut olla vähäisin...

            Bensavaparin lohkosta on tässä maassa punnerrettu ihan hyviä tehoja, joten lohko itsessään lienee sangen hyvä.

            Siistiä työnjälkeä on tuolla kuvagalleriassa. Jatka vain samaan malliin niin on ilo seurata :)

            Comment


              #7
              Suuttimet kyllä vaikuttaa aika pieniltä. Ms:hän on melkein kuin Vems. Eiköhän sen saa silläkin rokkaamaan.

              Comment


              • #8
                Öljyruutat on tulossa tottakai, valussa on valmiit paikat joten täytyy vain reiät koneistaa. Kiitoksia muuten Thupulle vinkistä mistä sai nuo uudet öljytykit kun marmorilta niitä ei tuntunut enään saavan. Ajattelinkin että suuttimet joutuu vaihtamaan isommaksi. EV14 1200cc vai suoraan jotku vielä isommat?
                Koitetaan tästä saada suht siisti vaikka onkin enemmä go, no show =)

                Comment


                  #9
                  Noi 1200cc riittää kyllä 40 superille, mut päivitysvaraa ei juurikaan enää sit oo. 2000cc EV14:set onkin sit kaasusuuttimet, mut ilmeisesti ovat kestäneet hyvin 85:stakin.

                  Comment


                    #10
                    Puolat kannattaa laittaa sit, tfsi:tä. Ovat kertaluokkaa paremmat kuin 1,8t:n puolat. Dutterracing penkitteli muistaakseni 900hv:n päälle noilla puolilla. Mulla ittellä myös noi punaiset puolat, ei kertaakaan oo kipinä loppunu vaikka 2,5bar ponnistellu parhaimmillaan viinan kanssa. Oulusta tarviketorilta ostin 1,5v sitten tarvikepuolat, niin silloin maksoi 30€ kappale. Kova ruttu ja ahtopaine vaatii hyvän kipinän, että seos syttyy kunnolla.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin nyt kun on juhannuksesta selvitty niin kerkesi jotain tekemäänkin. Ahdinta sovittelin paikoilleen sekä aloitin hieman downpipeä ja imuputkea tekemään. Hieman joutuu odotteleen että pääsee pakosarjaa hitsaamaan kun kaasu loppui ja täytössä menee jonkin aikaa.
                      Mites noi jäähdyttimet kannattas laittaa ? Keulalla ei oikein ole tilaa,eikä huvittaisi konetta ruveta taaksepäin siirtämään. Tuleeko lämpöjen kanssa ongelmia jos molemmat laittaa tuohon koneen viereen? Tuo AAN imusatsi ei tule jäämään tuohon vaan tilalle teen vähän kompaktimman, mahdollisesti tuosta AMW-kotelosta tai sitten ihan levystä kanttailemalla.

                      Orkkis reittiä pitkin näyttäisi juuri mahtuvan menemään tuo 4" putki, toki tulee melko matalalle tuosta vetarin alapuolelta. Loppu putkeksi ajattelin 2x2.5", taitaa 3" yksinään olla turhan pieni ? Hukkaportin meinasin laittaa vapaasti hönkimään, en tiedä lähteekö siitä kuinka hirveä meteli, mutta täytyy kokeilla.
                      Onko nuista TFSI puolista tarkemmin tietoa mistä mallista passaavat parhaiten tuon 7A kopan kanssa ?

                      Tuollaiset jenkkimallin etuvalot olis jees. Tahtoo vaan olla melko harvassa niitä. Kuvatkin sain näkymään, lisäsin aloitusviestiinkin muutaman.

                      Comment


                      • #12
                        Omassa vedin downpipen tulipellin puolelta, niin ei syöny maavaraa, ja muutenkin tilaa oli hyvin. Vaatii toki korimuutoksia.
                        Hienon näköistä jälkeä syntyy!

                        Comment


                          #13
                          Kannattanee laskea poikkileikkausten pinta-alat 3" ja 2x2,5" putkille, ennenkuin tekee päätöstä putkiston koosta.

                          Comment


                            #14
                            Kyllä se 2x2,5 on mukavasti (~40%) isompi kuin yksinäinen 3. Harmillisesti kuitenkin myös noin 70% painavampi, jolla on leluautoissa merkitystä. Paino on toki sangen optimaalisessa paikassa, mutta paremmin silti kiihtyy kokonaisuudessa kevyempi auto.

                            Kannattaa harkita Teemu-tyylistä downpipeä, jos ei korin silppuaminen ota pumpusta. Tuo akkukotelohan tuosta joutaa joka tapauksessa mäkeen.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Piisma
                              Hukkaportin meinasin laittaa vapaasti hönkimään, en tiedä lähteekö siitä kuinka hirveä meteli, mutta täytyy kokeilla.
                              Aivan tautinen metakka lähtee, toki eise kabiinissa haittaa kun on vaan oikeen poistoputki suunnattu.

                              Alkuperäinen kirjoittaja Piisma
                              Onko nuista TFSI puolista tarkemmin tietoa mistä mallista passaavat parhaiten tuon 7A kopan kanssa ?
                              06E905115E koodilla mullon punaset puolat 7a kopassa. Vähän matkaa kun poraa isommalla terällä niitä puolan reikiä siitä kopasta niin puolat menee melkein koskemattomina paikalleen. Tai ne kumit piti poistaa ainaki. :)

                              Arttemi.kuvat.fi sivulta lainattu kuva.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Piisma Näytä viesti


                                Tuollaiset jenkkimallin etuvalot olis jees. Tahtoo vaan olla melko harvassa niitä. Kuvatkin sain näkymään, lisäsin aloitusviestiinkin muutaman.
                                Tarkoitatko tällaisia? Itse sattumalta löysin paikalliselta purkaamolta vuosia sitten. Jostain syystä mielenkiinnolla seurattava projekti.:)
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Ei ne ole mitkään amerikan mallit vaan doppelscheinwerfer:eitä käytettiin pre ´84 ihan kaikissa. Ovat nykyään haluttuja ja oikeasti vaikea löytää siistiä kokonaista settiä alta tonnin. 200:n amerikan valot näyttää kovasti samalta, mutta ovat kuitenkin täysin erit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eske: Kiitoksia koodista. Sun urssi ainakin on elävä todiste siitä että noissa puolissa kipinää piisaa, hyvin näytti sysäävän tuolloin pudiksella !

                                    Juurikin tuollaisia valoja tarkoitin, tosiaan automaattisesti oletin että ne ois jenkkimallin niinkuin 200:sissa on..
                                    Japilla makian näköinen kantti! Mitkä on vanteiden ja renkaiden speksit ? Tähän ajattelin laittaa OZ Futurat 17"x8". Jaon joutuu muuttamaan 5x112. Jostakin muistan lukeneeni että taakse olisi lötkön etunavat P&P ?

                                    Comment


                                      #19
                                      Hirvittävän kokoset vanteet typ85 koriin... :) Komeaa jälkeä kyllä !

                                      Comment


                                        #20
                                        7,5x16 et35 ja kuvassa 205/45-16. Nykyisin 205/50-16.

                                        Comment


                                          #21
                                          Siinä olis Ebay huutotavaraa. Voin tonkia omat varastot. Pitäis yks ylimääräinen setti löytyä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hyvin hiljaista ollut tällä rintamalla. Työt haittaa harrastusta ja kaveri vielä meni antamaan moottoripyörän lainaan niin tietäähän sen miten siinä käy... Kaasupullon sain täytöstä kuitenkin niin tuli tehtyä tuo pakosarja höyryputkesta. Kaipaa vielä hiekkapuhallusta ja viimeistelyä. Kannattaako tuota hehkuttaa jigissä aivan punaiseksi ennenkuin laittaa paikoilleen että jännitykset häviäisi ? Pakosarjaan ja pakopesään meinasin kokeilla tuota Black Satin keraamista pinnoitetta.



                                            Comment


                                              #23
                                              Komea on pakosarja!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pientä edistystä tapahtunut. Ruosteita otettu konehuoneesta kiinni sekä pakoputki hommia harrastettu. Kuvat on kivoja niin laitetaan niitä vähän enemmän.



                                                Ahtimelle tuli tehtyä tuollainen tukiainen. Kolmas jalka tuohon lohkon kyljestä puuttuu vielä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hukkiksen putki tuli vedettyä auton alle:


                                                  Downpaippi hitsattuna. Tuo 4" jousto oli aika massiivisen kokoinen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ja paikallaan. Täytyy vielä lambdan paikka lisätä.


                                                    Seuraavaksi voisi ruveta työstämään imusatsia. AMW-kotelo tuli jo hommattua sitä varten. Ajatus olisi tehdä hieman samantyyppinen kuin on Audi 90 IMSA GTO:ssa. Tuli myös tilattua tuollainen 70mm paksu alumiininen syyläri. Ahdasta meinaa tulla jos sen ja välijäähyn meinaa vielä koneen vierelle saada mahtumaan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Hyvää jälkeä. Tuossa olis nelivalot suht edukkaasti. maski löytyy täältä jos tuossa ei tule.
                                                      klick

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mitäs tälle kuuluu?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jaahas, kehtaisikos sitä tätäkin vähän päivittää vaikka vuosien varrella ei kovin suurta edistymistä ole tämän suhteen tapahtunut...Noh eipä ole ainakaan kiireellä pilattu =)

                                                          Aloitetaampas vaikka moottorista: Eli lähtökohtana tässä oli tuo bensa Transportterista peräisin oleva 2.5 AAF. Öljyruiskuja tässä ei alunperin ole mutta koneistin valussa olevat paikat AAN/3B öljyruiskuille sopiviksi. Ylimääräiseen öljynpaluuseen kierteet --> liiman kanssa tulppa kiinni. Myös lämppärin lähtö ja öljytikun reikä tuli koneistettua.




                                                          Lohko kävi mutkan koneistamolla porauksessa ja dekin laskussa. Männiksi tuli JE-pistonit 10.5 puristuksilla ja muistaakseni 20mm HD tapeilla. Kiertokanget ovat FCP Engineerin X-profiilit ja niille tuli kaveriksi Glycon sputteri laakerit. Kampuralla on ihan perus kolbenschmidit ja orkkis pultit.
                                                          Vauhtipyörä sai sorvissa pienen laihdutuskuurin ja asetelmaksi tuli hommattua tuo perus SRE. Kampuran, vauhtiksen ja asetelman käytin tasapainotuksessa, dampperi olikin valmiiksi nollille painotettu mulle tullessaan. Renkaiden välysten hiomisen, lohkon huolellisen putsailun ja söpistelyn jälkeen alakertaa kasaan. Laakeri välykset tarkistelin plastigaugella ja hyviltä vaikuttivat.



                                                          Öljypumpun, suodatinjalan, öljypohjan,korvakot puhalsin ja maalasin, pysyypähän ehkä vähän siistimmän näköisenä mitä pelkkä alumiini. Öljypumppu on moottorin oma, samanlainen kun 3B:n. Vaikutti aika hyväkuntoiselta niin laitoin sen kunnon putsauksen jälkeen paikoilleen. Imuputki sai myös uuden kumitutin. Takastefaksi tuli polon triggeri pyörällä oleva. Jakohihnan kanssa korkeassa lohkossa on ilmeisesti vähän ollut väpätyksen kanssa ongelmia niin askartelin kiinnikkeen parille tukirullalle. Rullat tulee toki vielä vaihtumaan kunnollisiksi, nuo on tuossa vain mallaamista varten.



                                                          Öljypohjaan apinoin Thupulta mallia tuosta hyväksi havaitusta loiskelevystä (sorry) =) Lisäksi hitsasin AN-nipan huohotinpöntön paluuta varten.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ilmeisesti tuota lohkoon tulevaa huohotinlähtöä ei enään marmoriltakaan saa uutena niin tein itse AN liittimellä varustetun. Toisella puolella on vielä lisäksi reikälevy ehkäisemässä isompia tulvia. Ehkä.



                                                            Kansi on vielä aikalailla koskematon 7A. Tälle tiedossa vesiharavan tekoa, pultinreikien isonnusta ja ainakin ohjureiden vaihto. Täytyy jossain vaiheessa ottaa se työn alle. Kannenpulteiksi meinasin laittaa ihan normi 12.9 kuusiokolot. Näille sorvasin paksut prikat alle jotka karkaistiin kovemmaksi.

                                                            Kannattaako nuo 7A vakio pakoventtiilit vaihtaa turbon omiin vai meneekö nuo ei täytetyt tällaisessa kokoonpanossa ? Kokemuksia ?



                                                            Köyhänä harrastelijana kun ei ole varaa kaikkiin hienouksiin niin täytyy yrittää ranettaa kaikki mahdollinen itse, vakio nokkapyörästä säädettävä, keskiö alumeetistä ja anodisoinnilla väriä pintaan.



                                                            7A Venttiilikoppa sai myös AN-nippaa persuuksiin ja kairausta puolia varten. Kopan puhalsin ja maalasin, väriksi tuli BMW:n melbourne red metallic jolla ajattelin koko auton maalaavani joskus kaukana tulevaisuudessa. Saako/onko hyväsyttävää maalata tällaista kanttia bemarin värillä?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X