Tuli ostettua loppukesästä elämäni neljäs Audi projektiautoksi, tällä kertaa 100 Quattro perheessä olevan pikku-Quattron ja ison Quattron kaveriksi. Tarkoitus oli korottaa vähän koria ja dieselöidä se. Auto itse on Viron kilvissä ja lupien saaminen ainakin sielläpäin on tosi hankalaa ja vaatii usein lahjuksia. Perustelin anomuksessa kaikki tekniset kysymykset niin hyvin kun osasin ja yritin vakuuttaa, etten mitenkään pärjää elämässä ilman tätä dieselöintiä:) . Syyskuun alusta sain luvat kuntoon ja rupesin rakentamaan ja nyt ajan jo nelivetoisella dieselillä. On näissä foorumeissa ollut puhetta muistakin samantyyppisistä projekteista Suomessa, mut en kyllä löytänyt apua, kun pitää löytää ratkaisuja erilaisiin ongelmiin. Sen takia ajattelinkin kirjoittaa vähän yksityiskohtaisemmin, mikä on odotettavissa, jos todella haluaa ryhtyä semmoiseen.
EDIT: valokuvat poistettiin serverista ja ne hävis myös täältä. Koko rakentaminen ym on koottu videona TÄNNE
Tässä muutama kuva autostani (vm 88, 2.3E Quattro) kotipihallani ostamisen jälkeen:
Ja sit rakentaminen itse:
Ennen koneen purkaamista koneen ÄÄNI
Ainoa kerta, kun autostani löytyi 151kW, 100 edessä ja 51 takakontissa:)
Nokka pitää purkaa kokonaan, mutta hyvä puoli on se, että vaihteistoa ei tarte sit purkaa lainkaan:
Tässä vielä kaikki näytti hyvältä, kun Audini luovutti koneen:
Bensakoneen laatikko ei oikeastaan käy dieseliin ja korvasin (ainakin osan) siitä puutteesta täyskokoisilla maasturinrenkailla. Se ei onnistuis, jos ei olis leikattu lokareitten reikiä isommiksi. Kiitos kaverille Esalle (Viitosauto, Leppävirta), joka auttoi paljon koritöissä!
Tässä on jo laitettu "oikeat" pyörät paikoille ja Audi odottaa uutta konetta:
Dieselkoneen vauhtipyörässä oleva reikä on liian iso, ja että laatikko saatais sopimaan, piti sorvata välikappale:
Virroilta aika kovalla hinnalla ostettu kone yllätti, kun eka käynnistys onnistui hyvin: muutaman vuoden seissyt kone lähti käyntiin heti ja vielä kaikilla sylintereillä!
Uuden koneen ÄÄNI
Sit vaan nopeasti valot, puskurit jne. takaisin ja kotiin. Aikaa työhöön meni yhteensä 5 päivää ja tässä ovat kuvat ekana vuorokaudetena suoritetun noin 1000km "koeajon" jälkeen.
Nyt siitä on jo melkein kuukausi ja vähän kokemustakin ajamisesta. Bensakoneen laatikon välitykset eivät ole ihan parhaimmillaan tässä autossa, vaikka isot pyörät lieventää tätä ongelmaa. Vanhalla 100kW konella pääsi aika helposti 200 asti (en kokeillut sen enempää), mut turboton dieseli on tietysti laiska ja yhden kerran ohituskiihdytyksessä kokeiltu huippunopeus 150km/h taitaa olla paras, mihin nykyisillä välityksillä pääsee.
Nykyinen uusi moottori ottaa kierroksia noin 7000rpm asti, elikkä kyllä pääsee nyt dieselilläkin helposti 200km/h asti. Jos harrastaa enemmän semmoista ajotyyliä, on kyllä polttoaineen kulutuslukematkin lähempänä bensa-autoja:))
Ja sit myös tekniset yksityiskohdat. En selitä sitä, miksi jokin ei käynyt, vaan lyhyesti, miten kannattaisi tehdä:
- mootorin tyynyt kannattais vaihtaa, koska jos ne ei oo vielä hajonneet, sit enemmän tärisevä dieselkone pitää siitä huolen. 2.3 bensakoneen tyynyt ovat ihan samat kuin dieselissäkin (eri malleja löytyy, mut luettolon mukaan ei ole edes eroja vahvuudessa)
- Quattron vaihdelaatikko pitäisi purkaa ja vaihtaa sisusta (tuttu on tehnyt semmoistakin!), mut helpompi on laittaa isommat pyörät, sillä niin saadaan välitykset melkein (muttei todellakaan ihan) kohalle ja samalla saadaan myös lisää maavaraa
- 2.0D koneessa joutuu käyttää dieselin kytkinpaineasetelmaa mutta 2.3E koneeseen tarkoitettua kytkinlevyä
- kytkinpainelaakeri pitää tilata edellisen laatikon mukaan, jos ei aio vaihtaa laatikkoa. Mun autoon ainakin antoi useimmat luettelot aivan väärän laakerin ja oikee löytyi vasta Audin maahaantuojalta, kun menin vanhan laakerin kanssa ite paikalle
- dieselkoneen vauhtipyörässä oleva reikä on liian iso, ja että laatikko saatais sopimaan, pitää sorvata välikappale. Ekaks etsittiin siihen sopiva laakeri (ties mistä autosta peräisin:) ja sen mukaan sorvattiin sopiva välipala
- dieselin imusarja kannattaa jättää paikoilleen, mut koska koneiden kannet ovat samanlaiset, on helpoin tapaa laittaa siihen suoraan bensakoneen pakosarja, niin pakoputkisto käy suoraan
- ilmanputsariksi käy parhaiten joku vapaasti hengittävä, sillä bensakoneen alkuperäistä ei kannatta jättää (dieseli vaati enemmän ilmaa ja bensakoneen pieni suodatin tukkii hengityksen korkeilla kierroksilla - auto rupee viemään hirveesti polttoainetta, tuli myös kokeiltua:)
- kaikki anturit (öljypaine, jäähdytinnesteen lämpö ym.) ois helpointa irrottaa bensakoneesta ja ruuvata dieseliin - sit käy kaikki pistokkeet
- termostaatti ja syylärin jäähdytyspuhaltimen ohjaus pitää olla dieselissä pikkuisen viileämmät, jos ei oo kiinnostunut tulevista kansiongelmista. Ite tein myös syylärin puhaltimen käynnistämisen mahdolliseksi ohjaamosta käsin
- hehkutusjärjestelmä pitää rakentaa kokonaan itse. Tavallinen rele voi kuumentua ja siihen pitäsi löytää, joko vahvistettu rele (halvempi), tai solenoidi (aika kallis)
- laturin hihnat ovat dieselissä leveämmät, ja jos ei halua vaihtaa laturia, niin pitää laittaa laturiin dieselkoneisiin tarkoitettu hihnapyörä
- tankissa oleva bensapumppu pitää irrottaa ja laittaa jollakin konstilla letkunpää pysymään tankin pohjassa - aika helppo, kun bensapumpun kiinnityksethän jäävät paikoille. Oikealla takana (korin alla) oleva painesäädin saa jäädä paikoille, kun sehän on käytännössä vaan tyhjää tilaa eikä haittaa dieselin syöttöjärjestelmää mitenkään
- ruiskukoneessa on myös bensaletkuja molempiin suuntiin ja niitä voi hyödyntää dieselissä. Mut jos haluaa tehdä kunnon työtä, kannattaa ainakin harkita metalliputkien vaihtamista muovisiin, jos ei aio laittaa vedenpoistajaa hiukkassuodattimen viereen
- ja sit pitää myös muistaa aina bensa-asemilla, mitä tankkaa :)
EDIT: muutama kuva autosta lisätty
EDIT: valokuvat poistettiin serverista ja ne hävis myös täältä. Koko rakentaminen ym on koottu videona TÄNNE
Tässä muutama kuva autostani (vm 88, 2.3E Quattro) kotipihallani ostamisen jälkeen:
Ja sit rakentaminen itse:
Ennen koneen purkaamista koneen ÄÄNI
Ainoa kerta, kun autostani löytyi 151kW, 100 edessä ja 51 takakontissa:)
Nokka pitää purkaa kokonaan, mutta hyvä puoli on se, että vaihteistoa ei tarte sit purkaa lainkaan:
Tässä vielä kaikki näytti hyvältä, kun Audini luovutti koneen:
Bensakoneen laatikko ei oikeastaan käy dieseliin ja korvasin (ainakin osan) siitä puutteesta täyskokoisilla maasturinrenkailla. Se ei onnistuis, jos ei olis leikattu lokareitten reikiä isommiksi. Kiitos kaverille Esalle (Viitosauto, Leppävirta), joka auttoi paljon koritöissä!
Tässä on jo laitettu "oikeat" pyörät paikoille ja Audi odottaa uutta konetta:
Dieselkoneen vauhtipyörässä oleva reikä on liian iso, ja että laatikko saatais sopimaan, piti sorvata välikappale:
Virroilta aika kovalla hinnalla ostettu kone yllätti, kun eka käynnistys onnistui hyvin: muutaman vuoden seissyt kone lähti käyntiin heti ja vielä kaikilla sylintereillä!
Uuden koneen ÄÄNI
Sit vaan nopeasti valot, puskurit jne. takaisin ja kotiin. Aikaa työhöön meni yhteensä 5 päivää ja tässä ovat kuvat ekana vuorokaudetena suoritetun noin 1000km "koeajon" jälkeen.
Nyt siitä on jo melkein kuukausi ja vähän kokemustakin ajamisesta. Bensakoneen laatikon välitykset eivät ole ihan parhaimmillaan tässä autossa, vaikka isot pyörät lieventää tätä ongelmaa. Vanhalla 100kW konella pääsi aika helposti 200 asti (en kokeillut sen enempää), mut turboton dieseli on tietysti laiska ja yhden kerran ohituskiihdytyksessä kokeiltu huippunopeus 150km/h taitaa olla paras, mihin nykyisillä välityksillä pääsee.
Nykyinen uusi moottori ottaa kierroksia noin 7000rpm asti, elikkä kyllä pääsee nyt dieselilläkin helposti 200km/h asti. Jos harrastaa enemmän semmoista ajotyyliä, on kyllä polttoaineen kulutuslukematkin lähempänä bensa-autoja:))
Ja sit myös tekniset yksityiskohdat. En selitä sitä, miksi jokin ei käynyt, vaan lyhyesti, miten kannattaisi tehdä:
- mootorin tyynyt kannattais vaihtaa, koska jos ne ei oo vielä hajonneet, sit enemmän tärisevä dieselkone pitää siitä huolen. 2.3 bensakoneen tyynyt ovat ihan samat kuin dieselissäkin (eri malleja löytyy, mut luettolon mukaan ei ole edes eroja vahvuudessa)
- Quattron vaihdelaatikko pitäisi purkaa ja vaihtaa sisusta (tuttu on tehnyt semmoistakin!), mut helpompi on laittaa isommat pyörät, sillä niin saadaan välitykset melkein (muttei todellakaan ihan) kohalle ja samalla saadaan myös lisää maavaraa
- 2.0D koneessa joutuu käyttää dieselin kytkinpaineasetelmaa mutta 2.3E koneeseen tarkoitettua kytkinlevyä
- kytkinpainelaakeri pitää tilata edellisen laatikon mukaan, jos ei aio vaihtaa laatikkoa. Mun autoon ainakin antoi useimmat luettelot aivan väärän laakerin ja oikee löytyi vasta Audin maahaantuojalta, kun menin vanhan laakerin kanssa ite paikalle
- dieselkoneen vauhtipyörässä oleva reikä on liian iso, ja että laatikko saatais sopimaan, pitää sorvata välikappale. Ekaks etsittiin siihen sopiva laakeri (ties mistä autosta peräisin:) ja sen mukaan sorvattiin sopiva välipala
- dieselin imusarja kannattaa jättää paikoilleen, mut koska koneiden kannet ovat samanlaiset, on helpoin tapaa laittaa siihen suoraan bensakoneen pakosarja, niin pakoputkisto käy suoraan
- ilmanputsariksi käy parhaiten joku vapaasti hengittävä, sillä bensakoneen alkuperäistä ei kannatta jättää (dieseli vaati enemmän ilmaa ja bensakoneen pieni suodatin tukkii hengityksen korkeilla kierroksilla - auto rupee viemään hirveesti polttoainetta, tuli myös kokeiltua:)
- kaikki anturit (öljypaine, jäähdytinnesteen lämpö ym.) ois helpointa irrottaa bensakoneesta ja ruuvata dieseliin - sit käy kaikki pistokkeet
- termostaatti ja syylärin jäähdytyspuhaltimen ohjaus pitää olla dieselissä pikkuisen viileämmät, jos ei oo kiinnostunut tulevista kansiongelmista. Ite tein myös syylärin puhaltimen käynnistämisen mahdolliseksi ohjaamosta käsin
- hehkutusjärjestelmä pitää rakentaa kokonaan itse. Tavallinen rele voi kuumentua ja siihen pitäsi löytää, joko vahvistettu rele (halvempi), tai solenoidi (aika kallis)
- laturin hihnat ovat dieselissä leveämmät, ja jos ei halua vaihtaa laturia, niin pitää laittaa laturiin dieselkoneisiin tarkoitettu hihnapyörä
- tankissa oleva bensapumppu pitää irrottaa ja laittaa jollakin konstilla letkunpää pysymään tankin pohjassa - aika helppo, kun bensapumpun kiinnityksethän jäävät paikoille. Oikealla takana (korin alla) oleva painesäädin saa jäädä paikoille, kun sehän on käytännössä vaan tyhjää tilaa eikä haittaa dieselin syöttöjärjestelmää mitenkään
- ruiskukoneessa on myös bensaletkuja molempiin suuntiin ja niitä voi hyödyntää dieselissä. Mut jos haluaa tehdä kunnon työtä, kannattaa ainakin harkita metalliputkien vaihtamista muovisiin, jos ei aio laittaa vedenpoistajaa hiukkassuodattimen viereen
- ja sit pitää myös muistaa aina bensa-asemilla, mitä tankkaa :)
EDIT: muutama kuva autosta lisätty
Comment