Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Cabriolet ABK --> ? (kesäauto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Tällä käytiin Alastarolla ja hitaiden vuorolla näytettiin tälle hieman rataakin. Hämmentävän hyvä pito ja mutkaankin taittuu yllättävän ketterästi. En odottanut ihmeitä autolta, jonka korilla ei vääntöjäykkyyttä ole kai ollenkaan.

    Myös jarrut yllättivät positiivisesti. Kyllähän ne pehmeäksi menivät, mutta ihmeen pitkään se otti. Huomion arvoista, että nesteet on vaihdettu viimeksi .. on kai ne joskus vaihdettu. Ilmeiseti noin 280 mm laikka alkaa olla riittävä. Radalta poistuessa ei kuulunut mitään ylimääräistä, mutta kotiin päin suunnatessa ensimmäisestä jarrutuksesta lähtien edestä kuului melko rohina. Pitoa jarruissa kyllä oli, kun tarpeeksi tarmokkaasti polkaisi. Liekö pinnat irti paloista. Uudet palat hankittu ja odottavat asennusta.

    Kotiinpäin lähtiessä rasahti takalasi irti yläkulmastaan. Haun ja soittelun jälkeen kädessä on lähinnä luu. Pitää vielä jatkaa metsästystä, josko joku tuon ottaisi hoitaakseen. Samalla valmistauden henkisesti riipaisemaan tuon itse kiinni. Tuohan on mallia alkuperäinen, eli vetoketjulla ja liimalla. Liimaus vaan näkyy pettäneen, ja vetskari ei ilmeisesti yksin pidä. Se on vielä tutkimatta, onko vetoketjun vedin/niputtaja/mikähittosenyton tallessa ja kun ei, millainen sen pitäisi olla ja saako tuon mahdollisesti ujutettua keinolla b millä hyvänsä takaisin. Itse ikkunahan on ihan soiva. Uutta näkyy saavan ~satasella kotiin kannettuna.

    Jos jollain on tuohon vinkkejä, saa valistaa.

    Comment


      #62
      Vedin ei ole autossa mukana vaan tulee uuden ikkunan/vetoketjun kylkiäisenä. Tuosta tekstistäsi ymmärtäisin että vetoketju on edelleen kiinni?

      Omastani aloin vaihtamaan lasia viikonloppuna. Vanha lähti kyllä siististi pois mutta uusi ei meinaa millään mennä paikalleen. Luulisi että kun vetoketju lähtee vetämään niin mitään asentomuutoksia ei enää voi tehdä, silti viimeinen nurkka ei mene kohdilleen.

      Comment


        #63
        Vetskari on noin puoliksi irti. Vedin ilmeisesti lipsahtaa jostain välistä pois kun lasi on paikoillaan? Voisin yrittää kikkailla tuon takaisin paikoilleen, kun vain keksisin, minkälainen vedin mun tarvitsee hankkia.

        Comment


          #64
          Jep, alareunassa keskellä on vetskarin alku/loppukohta.

          Comment


            #65
            Tämä vietti talven tallissa. Kaikkea piti puuhata, mutta talon käsistä lähtenyt remontti sotki suunnitelmat, enkä edes käynnistänyt autoa talven aikana.

            Alkuviikosta laitoin sivuvilkut taas paikoilleen, latasin akun ja ajoin katsastukseen. Laite käynnistyi kiukuttelematta ja toimi muutenkin niinkuin piti, käsijarrua myöten. Viime kerrasta oppineena irrotin toiselta etusumarilta johdon, kun en muistanut vaihtaa polttimoa toiseen. Eihän niillä mitään oikein teekään.

            Katsurihan keksi taas kasan kaikkea. Toinen takajarruletku pajahti vuotamaan mennessä. Auton alla ei ollut kosteikkoja ulosajaessa. Toisen etunurkan letku on pykinyt, joten koko kierros menee vaihtoon. Samoin vaihtoon menee vetarit, kun molemmat ulommat kumit on rikki. Löysin kokonaiset ehjät käytetyt vetarit sellaiseen hintaan, etten ala paskaamaan käsiäni tähän hässäkkään sen enempää.

            Jarruletkujen lisäksi hylsy tuli puuttuvasta abs-valosta. Irrotin jo mittariston ja totesin, että lampetti puuttuu, joten ryöstin yhdestä irtonaisesta lötkön mittaristosta siihen ja katon varoitusvaloon polttimot. Homma niiltä osin kunnossa, kun abs-järjestemäkin toimii.

            Isotöisin huomautus tulee olemaan hammastangon risan suojakumin vaihto. Samalla kiukulla voisi tehdä jakopään, jos ei tule vaihdettua koko konetta samalla.

            Minulla oli jo ostettuna AEB tätä varten, mutta totesin syksyllä, etten ehdi sitä kuitenkaan vaihtamaan, joten möin sen enemmän tarvitsevalle. Neloskone nyt ei muutenkaan ole varsin weapon of choice avoon. Kutosen äänet ovat enemmän se juttu, kuin melkein itsekseen viriävä turbokone. Tämän luonteeseen ei oikein istu isotehoinen ja ylävireinen mosa muutenkaan, vaan kivasti muriseva ja alhaalta hyvin vääntävä pannu. Kasia ei taida kovin pienellä paperisodalla saada. Kutonen menisi sen kun laittaa ja muutoskatsastaa. Tuskin kuitenkaan tämä kesänä vielä.

            Jännä nähdä..

            Comment


              #66
              Onneksi sylinterejä saa myös parittoman määrän. Nelosen tehot ja kutosen kulutus :)

              Comment


                #67
                Ja neliveto vielä samalla ;)

                S2 Cabriolet

                Comment


                  #68
                  Se ei valmistu ikinä.

                  Comment


                  • #69
                    Tässä nyt tutkinut kuinka kivuttomasti uudempi 30V menisi tuon antiikkisen 12V:n tilalle ja eipä tuon pitäisi aivan mahdoton tehtävä olla. A4 moottorin kannakkeet myydään ACK ja AAH moottoriin samalla osanumerolla, joten sen perusteella pitäisi ainakin AAH moottorin kannakkeet käydä uudemman ACK:n kylkeen heittämällä... ehkä.

                    Comment


                      #70
                      Mitä nopeasti asiaa tutkin, etusatulat pitää neloskoneisessa vaihtaa G60:n, jouset ja iskarit kutoskoneisesta. Oliko kutoskoneen yhteydessä 5-pulttinavat?

                      Sähköt ei lie ongelma, vaikka kai niissäkin joutuu vähän askartelemaan. Prosenttien kanssa ei tule murheita.

                      Comment


                      • #71
                        Ainakin tuo oma -95 2.8 cabrio on 4-pulttinavoilla, joten se ei aiheuta ongelmia. En tosiaan huomannut että tuo sun oma onkin neloskoneella :)
                        Sähköt on melkolailla helpot tehdä ja prosentit taitaa jäädä 16-17% luokkaan, kun jarruja ei tarvitse muutoskatsastaa.

                        Comment


                          #72
                          Ei oo 5-pulttinapoja alunperin Cabissa. Mietin joskus omaani swappia jotta löytyisi jarrua ja vannetta vähän helpommin mutta ei taida maksaa vaivaa. Käytännössä S2 osilla tehtävä homma.

                          Comment


                            #73
                            Cabriossa aina 4x108. AAH-koneelliseen saa toki 276/25 4x108 etulevyt.

                            EDIT: hidas...

                            Comment


                              #74
                              Jako on näköjään sama, mutta etupyörän laakeri on V6:ssa 82 mm vs. R4-koneisen 75 mm. Siis nilkat laakereineen ja napoineen menevät uusiksi meikäläisen tapauksessa. Vetaritkaan ei sitten ole samat. Ei nyt suunnaton homma sekään, mutta vaihdettavien osien lista pitenee.

                              Katsellaan. Tämä kesä menee ainakin ihan näillä eväin.

                              Takalasin tilasin uuden. Vanha jo kertaalleen vaihdettuhan repsottaa yläreunastaan. Sinällään ihan ehjä, mutta kun ei ole kiinni.

                              Eteen hain uudet jarruletkut. Takana vuoto on todennäköisesti letkun liitoksesta tai ilmausnipasta, mutta vaihdellaan nekin jossain välissä. Vielä kun kämpän remontoinnin yhteydessä ehtisi vaihtaakin. Samassa yhteydessä vaihtuu ne vetarit.

                              Comment


                                #75
                                Kerkesin viimein pinnoitteiden kuivumisen välissä tämänkin kimppuun. Takajarruletkun vuoto osoittautui löystyneeksi liittimeksi satulan päästä. Tiukkaus ja taas pitää, mutta pitääpä tarkkailla kuitenkin, pääseekö uudelleen löysälle. Takaletkuihin en kajonnut tällä erää enempää, kun ei osiakaan ollut hyllyssä niitä hakiessa.

                                Etupään letkut ja ne pienet putken pätkät tolppien ympäriltä vaihtelin. Putkiakaan olisi tarvinnut välttämättä, mutta kun onnistuin muljauttamaan yhden mutterin pyöreäksi, eikä hyllyssä ollut liittimiä, oli pakko käydä kaupassa. Kaupan setähän möi minulle mallikohtaiset putken pätkät, joten säästyi siltäkin vaivalta. Ne jarruputkien liitoksen kannattaa lämmittää ennen irrotusyritystä. Tuo ensimmäinen mutteri meni kylmänä ja lämmityksen jälkeen kaikki aukesivat ilman kiroilua tai sen suurempia ponnisteluja. Kotona ei ollut muita nesteitä, kuin RBF, joten semmoiset sinne nyt meni.

                                Vetarit jäi vielä vaihtamatta. Yhdestä pultista meni kulmat ja sehän otattaa DP:n irti, jos meinaa pihdeillä päästä käsiksi. Jää siis kiireettömämpään ajankohtaan niiden laitto. Ohjausvaihteen suojakumia en edes yrittänyt vielä.

                                Leimakonttorilla huomattiin, että jälkitarkastus on mennyt pari päivää pitkäksi. Hupsista saatana, näitähän sattuu (minulle ainakin). Leimakonttorin täti oli myötämielinen ja lätkäisi laskun jälkitarkastuksen mukaan ja kun vielä inssikin tarkisti lähinnä jarrujen toiminnan ja katsoi, että osat on tosiaan vaihdettu, ei voi olla kauhean pahoillaan. Leima tuli ja taas on yksi murhe vähemmän.

                                Leimasta innostuneena ja pinnoitteiden kuivumista odotellessa innostuin irti revenneen takalasin vaihtoon. Ostin jo aiemmin Ebayn kautta Motorrad Sattlerilta uuden ikkunan tähän. Hinta luokkaa 115€ posteineen.

                                Ensimmäinen kuva lähes lähtötilanteesta. Ruutu siis irtosi vetoketjustaan ensin vasemman yläkulman alapuolelta pystyltä osuudelta ja eteni siitä hiljalleen. Lopulta koko ylempi puolikas roikkui. Tästä tilanteesta ujutin sormen sauman väliin ulkopuolelle ja vedin loppusaumankin auki. Ruutu irtosi vetämällä.

                                Toisessa kuvassa näkyy aukon alareunassa keskellä vetoketjun pää. Ikkuna asetellaan kohdalle ja vetokejun kelkka pitäisi saada ujutettua paikoilleen. Jokainen osaa varmaan sen verran käyttää vetskaria, että osaa laskea loput. Isoin haaste on itse vetoketjun alulle saamisen jälkeen lasin paikoitus. Ei se ihan millipeliä sentään ole, mutta saisi osua edes vähän enemmän kuin sinnepäin. Kuvissa neljä ja viisi allkirjoittaneen suoritus. Nelonen on vasemmasta alanurkasta, viides oikeasta. Ihan kohtuudella, meni paikalleen ja on tiivistettävissä. Ei jäänyt edes ihmeellisesti mutkalle mistään ja kestää paikallaan. Tiiviys jäi vielä testaamatta.

                                Tiivistys tuossa hoidetaan ilmeisesti tuon reunaan neulotun teipin kanssa. Rätin puoli kannattaa putsata hyvin kaikesta irtomoskasta, että liima tarttuu kunnolla. Itselläni jäi vielä parannettavaa tuon suhteen ja pääsen keksimään lisäkiinnitystä tuolle saumalle jossain välissä.

                                Verhoilijat olisivat kaikki halunneet rätin irti ja neulan alle. Epäilenpä, ettei siellä ollut puhelimen toisessa päässä käsitystä, mistä oikeastaan olikaan kyse. Viimeinen ja ilmeisen arvostettu tekijä Kausalasta olisi uusinut samantien koko hoidon, hintaa arviolta alle tonni.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut arto s; 16.5.2016, 12:26.

                                Comment


                                  #76
                                  Yhdestä pultista meni kulmat ja sehän otattaa DP:n irti, jos meinaa pihdeillä päästä käsiksi.
                                  Sopivan kokoinen torx tai 12 kulmainen bitsi vasaralla väkisin hakaten auttaa. Jos ei niin laikalla kanta poikki.

                                  Comment


                                    #77
                                    Jep. Laikan väliin saaminenkin edellyttää sen dp:n pudotusta. Kulkee juuri sopivasti alta. Harkitsin jo yhden bitsin uhraamista. Tässä on nyt niin pirusti kaikkea, että saatan ihan ajansäästön nimissä käyttää pajan kautta. Saavat samalla katsoa, mistä se hormi taas vuotaa. Sitähän paikkailtiin viime keväänäkin ja taas oli katsurilla vaikeuksia saada lukemia, kun heittelivät.

                                    Pitää katsoa, mitä ensi talvena innostuu turaamaan. Josko askartelisi kokonaan uuden torven.

                                    Comment


                                      #78
                                      Kevät painaa päälle. Nainen pölli käyttökatiskan, enkä päässyt tallille ropaamaan lötköä kasaan, joten auringon innostamana käänsin Cabin tulille.

                                      Pakoputki vuotaa varmaan pakosarjan liitoksesta, eikä talviseisonta ainakaan tilkinnyt moottorin vuotoja. Öljyä tihkuu ainakin venttiilikopan kannen välistä ja näyttää jäähynestettäkin tihkuvan sieltä täältä. Ohjausvaihdekin on jo hankittuna ja jakopää olisi aika laittaa uusiksi. Etupuskurikin huutaa maalia, joten eiköhän se ole sama nostaa patti pois keulalta, kun puskuri pitää irrottaa kuitenkin. Kuvassa se reilu tunnin ähräyksen tulos.

                                      Pari mosaa on jäänyt nurkkiin, joten jännä nähdä, mikä sujahtaa paikalleen, kun kasaus alkaa. Ajattelin kokeilla puskurin maalausta ihan ite näin alkuun. Viedään ammattilaiselle sitten, jos jälki ei miellytä. Samalla voisi koittaa tehdä valoille kaihileikkauksen.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #79
                                        Otin ihan asiakseni ja funtsin hetken tuota voimansiirtoa.

                                        Moottorivaihtoehtoina on 2.4 30V kutonen, 3,6 32V V8 (PT) tai auton alkuperäinen 8 tappinen 2 litran vapari (ABK). Tai viimeinen ei ole oikeastaan vaihtoehto, jos auto meinaa talouteen jäädä.

                                        Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun käyttää auton alkuperäistä vaihteistoa. Loota on 012-sarjaa, jossa silmälaakeri on vauhtipyörässä, ainakin käsittääkseni. Samaa askia käytettiin etuvetoisten C5- ja B5-koristen kutoskoneiden yhteydessä. Kutosen jatkoksi tuo orkkis varmaan istuisi sen kun laittaa ja eikös Mehtalakin swapin jo tehnyt. Eikä tarvisi tapella vivustojen tai kannakkeiden kanssa.

                                        PT:n yhteydessä manuaalit ovat olleet 016-sarjaa, joissa silmälaakeri on kampurassa. Ei vielä sikäli tekemätön paikka, kunhan vauhtipyörän valkkaa silmälaakerillista mallia. Vaan siinäpä se murhe. Tarvisi siis vauhtipyörän 32V kasikoneesta, koska 10-pulttinen kiinnitys, eli manuaali-VUrS. Nepä ovat sellaisia poteromallisia, mistä seuraa mahdollisesti mahtuvuusongelma. Sujahtaako laatikon kytkin kopan sisään, vai tulee amerikkalaisittain relatively easy ja bolt-on with minor modification, eli speiserin teko tai kytkinkopan puukotus.

                                        Mulla piti olla yksi AEC-vauhtipyörä jossain, mutten nyt kuollaksenikaan löydä sitä. Pitää tonkia vielä tallia, mutta pelkään pahinta. Käytetyn, eli edullisen V8-vauhtiksen löytäminen ei näytä olevan ihan läpihuutojuttu, eikä tähän hommaan tullut varattua tonnitolkulla rahaa. Piti valmistua tallista löytyvillä osilla. Tietysti jos jollain sattuu olemaan ABH, AEC tai vastaava vauhtipyörä jouten, saa tarjota.

                                        Comment


                                          #80
                                          Ääneni menee 2.4 30V:lle. Mulla oli C5:ssa ja todella miellyttävä kone. Katto alhaalla kuuntelee mielellään V6-murinoita.

                                          Comment


                                            #81
                                            Itse taas kummaksuisin jos valinta olisi 2.4? Toki niitä saa edullisesti, mutta jos uudemman polven 30vent konetta lähtee laittaa niin eikös se 2.8 olisi kuitekin.

                                            V8 toki olisi kyrväkäs. Entäs uudemmista A8 löytyvä 3.7 V8. Menisiköhän se mahdottomaksi?

                                            Comment


                                              #82
                                              Eikö siellä lue että talliin on jäännyt pari mosaa ja eikä tähän hommaan tullut varattua tonnitolkulla rahaa? Turha ehdotella muuta.

                                              Comment


                                                #83
                                                Niin nuo on ne käsillä olevat vaihtoehdot. Tietty jos pitää etsimään lähteä, varmaan jokainen etsii mielummin 2.8:n, tai suoraan 4.2:n, jos kerran lupahommiksi menee.

                                                Osaako joku heittää, miten tuollaisen penkki purkeentuu? Repsikan kippi on vieläkin korjaamatta ja perinteisesti se vaijeri venähtää. Tarvis vaan keksiä, miten se selkänoja avataan paskomatta mitään..

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Mä sain meiltä penkin toimimaan kun vääntelin sitä vaijerin päässä olevaa systeemiä uuteen muotoon ja työnsin "syvemmälle"

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Juu, siihen tässä pyritään. Pitäisi vaan päästä ensin käsiksi. Tarviiko selkänoja irrottaa, vai saako ton takapanelin irti erikseen?

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Palatakseni tuohon kippiin, penkin selkänojassa siis kulkee vaijeri tai vaijerit, joilla vapautetaan selkänojaa pystyssä pitävät hakaset. Vaijerin tai vaijerien kuluessa, vapautusmekanismiin tulee välystä, eikä nupin nostomatka riitä vapauttamaan hakoja.

                                                      Alun pitäen oli tarkoitus päästä penkin sisään ja koittaa sieltä käsin tiukata vaijeri. Kuten edellä mainittu, sama onnistuu myös vaijerin päätä uudelleen muotoilemalla. Koska muillakin on onnistunut, ajattelin uskaltaa kokeilla. Ensimmäisessä kuvassa toisen puolen koukku, kuten se tehtaalta lähtiessä on. Toisessa kuvassa oman yritelmän tulos ja viimeisessä paikko.

                                                      Se siis nasahti sujuvasti poikki, kun koitin vääntää mutkaa suoraksi. Onneksi jäi sen verran vartta, että sain vielä väännettyä pään mutkalle. Taas toimii. Jännä nähdä, kestääkö.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Kyllä tuo näyttää siltä että kestää. About noin se meilläkin meni

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          vauhtipyörään PT:n kanssa voisin todeta, että eiköhän tarpeeksi mittoja löydy, että joku paja tekisi V8 pulttijaolla 01A vauhtiksen, johon voi laittaa silmälaakeriksi ihan perus kuulalaakerin.

                                                          vitosessa itselläni oli 01A vauhtis, jonka simmulaakerin virkaa toimitti ihan stanumitoilla oleva kuulalaakeri. perässä 01E.

                                                          ja kyllä, kannatan V8:a *hauis*

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Viime kesä meni ja näytti menevän talvikin, eikä jaksamista riittänyt oikein mihinkään. Nyt kun ajokausi on taas päällä, iski joku ihmeellinen virtapiikki. Osasyyllinen lienee ihan puhdas kiima ajamiseen. Laitteet pitäisi saada ajoon ja äkkiä.

                                                            Näin ollen tein strategisesti traagisen ratkaisun ja surffailin varaosaverkkokauppaan metsästämään pakolliset osat. Moottoriin tilasin varuiksi koko kellarin tiivistesarjan, kun setti maksoi muutaman kympin. Tämä siksikin, että osakuormaan otetun jakopään hihnasarjan asennukseen liittyvässä moottorin halailussa löytyy kuitenkin jotain. Nyt ei tarvi alkaa metsästää erikseen. Mietin myös yläkerran tiivistesarjan ostoa, mutta se eskaloituisi nopeasti hatun nostoksi ja taas palaisi aikaa. Otin siis yläkertaan pelkän venttiilikopan tiivisteen.

                                                            Samaan osakuormaan eksyi myös uudet takajarrusatulat. Alkuperäisistä toinen oli jumissa edellisessä katsastuksessa. Toinen on melko varmasti jumiutunut tässä puolentoista vuoden seisonnassa. Hintakin oli huikea, melkein viisi kymppiä per pala. Eivät voi olla hyvät, joten otin kostoksi myös satuloiden korjaussarjat mäntineen tiivisteineen, jotta orkkikset saa ehjättyä ja on varakappaleet, kun halpikset porsii. Voi siinä mennä kauankin. Vielä hammastangolle uusi suojakumi ja koko paketin hinnaksi jäi naurettavat alle 200€ rahteineen. Satulat taisivat olla ERT:n tai jotain sinne päin. Tiivisteet ja hihnat ovat Götseä ja Febiläisiä, eli ns laatuosia. Olen tottunut pahempiin.

                                                            Hammastangon suojakumi asentui pienen painin jälkeen pyödällä. Ulkopään asennuslevy piti tietenkin naputella vasaralla pois tangosta, että kumin sai paikoilleen ja samalla tavalla takaisin paikoilleen. Sisäpää meni tangon päälle kun laittoi, mutta ulkopään pujottelu levylle vaati lopulta päästä taitetut pihdit, jolla sen sai kammettua tarpeeksi isolta osalta kerrallaan reunan yli uraansa.

                                                            Vanhasta tangosta ja sen suojakumin puutteesta katsuri on muistanut muistuttaa minua varmaan joka katsastuksessa keväisin ajokauden aluksi ja joka vuosi se tulee minulle yllätyksenä. Ai niin prkle, se on pitänyt muistaa vaihtaa. Joka kerta se unohtuu ajokauden aikana.

                                                            Jossain välissä muistin ottaa uuden metsästyksen asiakseni, kun nestettä piti jo lisätä. Nyt tarvisi vaan saada vanha pois edestä. Näyttää nimittäin siltä, että rattiakselin tumppi ei mahdu taipumaan ulos tulipellistä, jos kone on paikoillaan. Toinen päähän tulee lokarista läpi pyöräkoteloon, eikä se siten siirry kuin sisään päin. Ulompaa päätä ei voi vetää tarpeeksi eteen, että tumppi taipuisi ulos asti ja sehän siis ottaa tulipellissä aukon reunaan kiinni, jos ei sitä saa vedettyä riittävästi ulos. Jos jollakin on hyvä vinkki tuon taitteluun, ei tarvitse nostaa pannua pihalle. Muutoin tarvii lähteä metsästämään moottorinosturia.

                                                            Kaikki tämä siis vähintään siirtää kokomoottoriprokkista, mutta jääköön se hautumaan kuitenkin.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Ohjausvaihteen kanssa painiminen alkoi vit.. harmittaa, joten päätin ottaa konetta pois edestä. Pukissa olisi kivempi vaihdella tiivisteitäkin jne. Sain moottorinosturinkin lainaan, joten eikun töihin.

                                                              Ajattelin pajauttaa jakopään auki, kun mosa on vielä paikoillaan. Aikani raavin päätäni, millä hitolla sitä pitäisi vastaan, kun kunkkupulttia avaa. Yksi suojamuovin pultti on kuitenkin apulaitehihnapyörän takana ja jäin hämmästelemään, miten hitossa jakohihnan ratas pääsee pois muovien sisältä, jos sitä ei saa pois tieltä. Uteliaisuus johti siihen, että hihnapyörän pultit putosivat lattialle ja kappas, tämähän ei ole mitenkään sukua vitoskoneille. Kunkkupulttia ei tarvitsekaan ottaa pois.

                                                              Kun nyt ollaan täällä, ajattelin purkaa jakopään esiin. Suojamuovien takaa paljastui ikävä ylläri, kiristimen kiinnityskorva on poikki. Ilmeisesti yksi riittää, jos kiristin rullan pultti on kiinni. Vähän siis edellisellä kasaajalla ollut tuuriakin matkassa. Samalla paljastui apuakselin ratas, joten en osannut odottaa. Ilmeisesti pyörittää jakajaa ja mahdollisesti öljypumppua? Stefansa näkyi tihkuttaneen, joten osia tilatessa tehty valinta koko tiivistesetin tilaamisesta osoittautui heti kättelyssä taktisesti oikeaksi ratkaisuksi.

                                                              Se koristin pitäisi siis uusia. Motonetin katalogi tuntee parikin kasiventtiilisen kaksilitraisen kiristäjää. Toinen 80 Audiin vuoteen ’94 asti otsikon Passat alla, toinen on kolmos-Golffiin. Toinen maksaa 50€, toinen 20€. ETKA tuntee Cabiin kaksi osanumeroa, 048 109 479A ja sama 050-alkuisena. Internet tarjoaa jälkimmäistä, joka on siis Cabiin tuoreemmasta alustanumerosta eteenpäin, myös G3:n. ETKA ei vanhempaa numeroa löydä yhdestäkään Volkkarista ja uudempaakin vain Golf Cabriosta ja Passatista vuosilta ’97-’02. Onko kokemusta, mikä sopii, vai onko ihan yks hailee, kumman laittaa? Nyt purettu on automaattinen.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X