Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Cabriolet ABK --> ? (kesäauto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Bilteman hyllystä löytyi yhdet mallit kun viimekesänä tiirailin tarkkaan. Piti olla tarkkaan se hyväksyntä, että ei ole sivuvalo vaan suuntavilkku. Aika tarkka oli inssi niiden kanssa, mutta meni läpi mukisematta.

    Comment


      #32
      On biltemassa kamalan näköisiä ledisivuvilkkuja tarrakiinnityksellä ja e-merkillä. Täällä ainakin ovat palvelutiskikamaa eli ei löydy omatoimisesti.

      Comment


        #33
        Syystoimet suoritettu, eli auto pesty, puunattu ja ajettu talliin. Toiveikkaana ryntäsin irrottamaan toista takapyörää, mutta homma tyssäsi heti kärkeen. Kuvan mukainen mutteri ei suostu erkanemaan vanteesta ainakaan käytössä olevilla työkaluilla. Tuolle varmaan on olemassa oma avaimensa. Mikähän tuo lienee ja mistä sellaisen saisi itselleen?

        Avainta etsiessä tuli tongittua takakonttia ja löysin muutaman puuttuvan verhoilun kiinnitysmutterin ja muita oe-nikaleita.
        Attached Files

        Comment


          #34
          Mielestäni se avain oli jossain siellä kontissa. Tai oli ainakin joskus alkukesästä.. Jos ei löydy niin sopivilla lukkorengaspihdeillö aukeaa. Saattaa vaatia ensin pienen kolautuksen.

          Comment


            #35
            Tongin kontia toiveikkaana, muttei osunut silmään. Tongin tarkemmin. Taiteut kärkipihdit ja suorat lukkorengaspihdit antaa liikaa myöten. Taistelu jatkukoon.

            Comment


              #36
              Minä penkaisen vielä itseltäni myös. Jos löytyy niin lähtee vilkkujen kanssa maanantaina.
              Rengasliikkeessä taisivat antaa pienellä talttapäämeisselillä vasaran kanssa iskun, jolloin napsahti helposti auki ainakin vierestä seurattuna. Sen jälkeen taivutettupäisillä lukkorengaspihdeillä pyöritteli loput auki.

              Comment


                #37
                Tuota vasarointia mietin jo hetken, mutten raaskinut ruveta. Parin oluen rohkaisemana päätin kuitenkin kokeilla ja kyllähän se aukeni. Kovin monesti nuo ei kestä auki hakata, joten se avain olisi ihan hyvä olla olemassa. Rasvat siellä näytti olevan jo pultin kierteisä, eli hapettumisen aiheuttamasta jumista ei ollut kyse.

                Comment


                  #38
                  Käyttövipu oli jumahtanut kiinni-asentoon. Pihdeillä vääntäen lähti liikenteeseen ja liikkuu oikein hyvin. Liekö sitten talven jäljiltä käyttämättömyyttään. Pölysuojassa oli pieni reikä, joten otin ja vaihdoin. Takajarrupalat olikin jo vaihtoa vaille, hain uudet TRW:t tilalle.

                  Tänään vielä toinen puoli ja nesteiden vaihto, huomenna ratsu pakoputkipajalle, jossa korjataan takavaimentimen sisään tuleva liitos. Kannakekumi on pettänyt ja roikotus repässyt putken irti vaimentimen kyljestä.

                  Sitten ei puutu kuin vilkut, uusintakatsastus ja ajokelit.

                  Muistan jännittäneeni toista takaiskaria syksyllä, mutta ainakin testin mukaan ovat keskenään ihan samassa jamassa. Liekö perseellä kalibroinnin tarvetta vai onko ollut jotain vainoharhoja. Olen saattanut yrittää keksimällä keksiä itselleni tekemistäkin.. =)

                  Comment


                    #39
                    Iskaritesti on mikä on, toki jos alitajuisesti etsit syytä alustanvaihdolle...

                    Comment


                      #40
                      Iskaritesti ei tosiaan kerro alustan kunnosta paljonkaan, mutta molemmat pumput on kuitenkin jotakuin samassa kunnossa, eli ssiinä suhteessa huoli lie aiheeton.

                      Comment


                        #41
                        Sain Juholta vilkut ja askartelin paikoilleen. Paikallinen paja tilkitsi putken. Toiveikkaana päräytin konttorille, mutta päästöt on edelleen ihan päin honkia. Kaikki seilaa miten sattuu, happea on hirveesti, lambda on hoikan puolella, CO kohollaan. HC on ainut, mikä kierroksilla on kohtuuden rajoissa, muttei sekään erityisen alhaalla. Liekö vuotoa, vai lambdan vaihto.. Vai molemmat.

                        Käsijarru sentään toimii, siitä tuli jopa hyvä. Etulinjoihin sekä kytkimelle vielä nesteen vaihto ja perusteellinen ilmaus.

                        Comment


                          #42
                          Pakkohan sen on kai jostain valskata jos jäännöshappi on liian korkealla.

                          Comment


                            #43
                            Ennen lambdaa vuoto -> jäännöshappi koholla -> lambda hoikalla -> yrittää korjata paksuntamalla seosta -> CO korkealla?

                            HC kohtalainen, jos suurinpiirtein kaikki soppa tulee kumminkin poltettua.

                            Comment


                              #44
                              Pähkin ja kokeilin. Autohan käy tyhjää ihan kohtuu siististi. Pieni seilaus on havaittavissa, kun keskittyy. VCDS ilmoittelee muutamien kymmenien kierrosten ajoittaista heiluntaa. ISV:n johdon irrotus nostaa kierroksia. Öljyn täyttökorkin irrotus heilauttaa tyhjäkäyntikierroksia ihan kunnolla ja tekee tyhjäkäynnistä epätasaisempaa, samalla pöllytys lisääntyy. Ulos tulee vesihöyryn näköistä, ei ylimääräisiä käryjä. Korkki ei ole mähmässä, eikä nestesäiliö haise nenään ainakaan hiilivedyille. Likainen se säiliö kyllä on, muttei mitään ennen näkemätöntä.

                              HC pyörii hyväksyttvissä rajoissa, viime mittauksella merkinnät 80..100 ppm, edellisellä 25..60 ppm. Häkää (CO%) on reilusti, viime mittauksella 0,28 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 2,00. Edellisellä reissulla 0,24 / 1,00. Jäännoshappea mitattiin tällä reissulla 2,10 ja 2,20. Korkeampi arvo tyhjäkäynnillä. Edellisellä reissulla tyhjäkäynnin jäännöshappi oli 6. Lambdaksi saatiin nyt 1,08 ja edellisellä reissulla 1,12.

                              Voisiko tuo olla sytkälähtöistä? Imupuolen vuotoon en nyt jotenkin jaksa uskoa tuon korkkitestin valossa. Jos se suotaisi imupuolelta, korkin avaus ei varmaan vaikuttausi mitenkään? Putki on siis tiivistetty ja sen kannakointia korjattiin paikallisella, mutta voihan se vuotaa toki esim. pakosarjan kiinnityksestä.

                              Kulutuksesta on paha sanoa mitään, kun ei keväällä ole tullut ajoa kuin korkeintaan 100 km ja sekin pääosin viime vuotisilla bensoilla. Nyt mitatessa tankissa oli jo pari kymmentä litraa uuttakin. Viime syksyn kulutukset näyttävät olleen 8,6 pyörteissä moottoritie painotteisessa ajossa. Pidän lukemaa kohtuullisena. Talouden naaraan Seat Leon 1.6 litran bensavaparilla vie ~ saman vastaavassa ajossa.

                              Comment


                                #45
                                Ei kai se ainakaan isoon sytkävikaan viittaa, kun sehän käsittääkseni nostaisi silloin hc-päästöä jos soppa ei pala?

                                Comment


                                  #46
                                  Päätelmää tukee myös tuo päästöjen heilunta. Ne ei pysy tasaisina oikein mitenkään. Tulpatkin oli ihan siistit, pois lukien nelosen tulppa, jonka johto oli huono ja kipinä puuttui. Toimii sekin nyttemmin.

                                  Comment


                                    #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja arto s
                                    Putki on siis tiivistetty ja sen kannakointia korjattiin paikallisella, mutta voihan se vuotaa toki esim. pakosarjan kiinnityksestä.
                                    Jepjep. Rätti putkenpäähän ja ainakin takavaimentimen takempi sauma vuotaa. Konehuoneessa tuli ruiskittua kliineriä, mutta selkeää vuotoa ei löytynyt. Ei tarkoita, ettei voisi vuotaa. Vielä jäi enterprice kokeilematta, josko se laskisi läpi.

                                    Ajoin auton Haminan Autoapuun. Saavat parsia putken kasaan ja samalla mitata päästöt. Voinhan minäkin niitä letkuja vaihdella, mutta kun ei mittareita ole, ei voi millään sanoa, auttoiko ja mikä. Harmittaa lähinnä se, ettei saa itse tehtyä.

                                    Comment


                                      #48
                                      Lambdan vaihto lopetti päästöjen seilauksen. Nyt pitää enää saada HC kuriin. Joku valopää on diesel-tuunannut tämän katalysaattorin. Se on siis tyhjennetty ja hitsattu putki tilalle.

                                      Laitoin ostoilmoituksen aiheesta. Mahtaakohan tähän käydä jonkun muun katti? Osanumeron perusteella on spesifi osa, mutta olisikohan jossain muussa mallissa yhteensopivat laipat? Tarvikekatti maksaa satasen, mutta säästyisi hitsailulta.

                                      Comment


                                        #49
                                        Tämähän oli suomikilvissä eli viime vuonna katsastettu.

                                        Omaan pitäisi mennä ensi viikolla kokeilemaan kilpien hakua, saas nähdä mitä ylläreitä löytyy.

                                        Comment


                                          #50
                                          Auttais varmaan etsinnöissä, kun kertoisit että minkälainen laippa, ts. monellako pultilla kiinni? Noissa urs-autoissa on kolmi- ja nelipulttisia, pikkukorisissa olen yleensä nähnyt nelipulttisen jos yksöisputki.

                                          Comment


                                            #51
                                            Minähän tosiaan leimasin auton ja tokalla näyttökerralla muistan ku kysyi, että "mites nuo päästöt". Tokasin vaan, että ei niistä mitään merkintää ollu niinku ei ollukkaan ja leima tuli. Mää mitään noista arvoista ymmärrä.

                                            Comment


                                              #52
                                              Perhealbumin mukaan kolmella pultilla. En nyt juuri pääse tarkistamaan. 200 20V:n laipat on 4-pulttisia. Kävin jo tallilla kaivamassa, jäikö C4:stä katti talteen, mutta en löytänyt. Se oli muistaakseni kolmella pultilla.

                                              Comment


                                                #53
                                                Katalysaattori ja lambda vaihdettu, katiksi tuli malliin tarkoitettu uusi laitos. Samoin pyöränkulmat tarkastettu ja tehty pieniä korjauksia. Taas saa ajaa. Seuraavaksi voisi olla puunaushommia.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ajattelin tuossa joutessani vaihtaa sen toisenkin apulaitehihnan, joka jäi viimeksi vaihtamatta, kun en saanut tarpeeksi voimaa pultin aukaisuun yläkautta. Pohjamuovi pois ja molemmat pultit näkyvät kivasti ja aukeavat nätisti. Uusi hihnahan on paksissa valmiina odottamassa motivaatiota. Ainut vaan, että paksin kansi ei aukea. Keskuslukko muuten toimii ihan niin kuin kuuluu, jopa paksin lukkopesästä, mutta luukku ei aukene.

                                                  Oisko vinkkejä? Rälläkkä ja rautakanki on jo huudettu, mutta olisiko jollain vähemmän kalliita ratkaisuja?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Onko katto varmasti kunnolla lukittunut? Avaa ja sulje katto niin jos se auttaisi.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Takakontin keskellä olevasta suksiluukusta ylettyy piiiiiitkän jatkovarren tai vastaavan kanssa kampeamaan avausvipua auki. Ai mistäkö tiedän...

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Arvatkaa kävikö katon vaikutus lukitukseen mielessä, kun hämmästeltiin sitä toimimattomuutta..

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Huomasin että mainitsit puunaushommista, vilkaisehan tätä ja poikkea käymään ;)

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            kun saat luukun kannen auki, niin tarkista oikeanpuoleisen saranan luota johtosarja. Tod.näk. sieltä poikki yksi/useampi johto jos tollain oireilee.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Katon lukitus ei auttanut takaluukun aukaisuun. Kiinni oli ja pysyi.

                                                              Purin kostoksi takapenkin ja suksipussin irti. Triviaalia hommaa, istuinosassa kaksi ruuvia, joita varten on lattiamatossa leikkaukset. Selkänojassa niin ikään kaksi ruuvia alareunassa ja reipas nosto. Suksipussi neljällä ruuvilla kiinni.

                                                              Näkymä ensimmäisessä kuvatun kaltainen. Pari kiiltävää ruuvin kantaa kontin verhoiluille ja lukkolaitteen kaksi mutteria. Tässä asiaa siis mutkistaa tuo kannen verhoilu, jota ei ilmeisesti alkupään laitteissa vielä ole. Matkaa seinästä takaluukun kanteen on sen verran, ettei edes tällaisella huonosti koulutetulla apinalla käsi riitä. Siispä sopivasti jatkoja ja 10 mm hylsy, jolla mutterit avaten. aikani raavin päätä, miten pääsisin vetämään lukkolaitteen kontin kannessa olevien pulttien yli. Tuonne kun ei ylety oikein millään, millä saisi otteen.

                                                              Kannen rynkytys ei auttanut, vaikka se nyt jo lukkolaitteen löysäyksen jälkeen liikkui jo selvästi enemmän. Viimenään hoksasin ottaa kannen alareunasta kiinni ja vedin sitä ulospäin. Lopputulema toisen kuvan kaltainen. Kansi siis tuli sen verran ulospäin, että lukkolaite muljahti ulos pulttien päältä ja kansi pääsi nousemaan. Samalla lukkopesän tanko liikkui ja lukkolaite aukesi. Jossain kohtaa itse lukkopesä on päässyt väärään asentoon, eikä tavannut enää tuohon tankoa liikuttavaan vipuun. Neljännessä kuvassa lukkopesä auki-asennossa, viidennessä lukittuna. Viimeinen kuva näyttää, miten lukkopesä kääntää tangon välitysvipua. Josko tuo avaisi toimintaa jollekin.

                                                              Nythän tuo taas toimii kuten kuuluu. Pitää muuten ensi kerralla jaksaa kaivaa kamera esiin. Puhelimen kanssa ei saa kelvollista kuvaa. Koittakaa saada selvää.


                                                              .
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X