Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8:in ratin ohjelmoitu kääntämien

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8:in ratin ohjelmoitu kääntämien

    Moi,

    Olen mukana projektissa jossa teemme prototyyppiä itseohjautuvasta autosta. Prototyyppimme, jonka rakennamme 2008 vm A8:iin, ei tarvitse oikeasti ajaa itsenäisesti (emme esitellessä saa liikuttaa autoa, emmekä käynnistää konetta) mutta sen on luotava vaikutelma itse ajavuudesta. Käytännössä haluamme vain ratin kääntyvän. En ole aivan varma kuinka tekisin tämän ja kaipaisin hieman asiaan enemmän perehtyneiden apua. Käytännössä minulla taitaa olla kolme vaihtoehtoa tehdä tämä:

    1. Katkaista yhteys ratin ja renkaiden välillä, esim. ohjausakselin ristinivelen kohdalta ja asentaa sähkömoottori/servo ohjausakselille (tai minne sen nyt saa helpoiten piilotettua).

    2. Laitaa eturenkaat kääntöpöydille (sähköinen/hydraulinen) ja kääntää rattia renkaita kääntämällä.

    3. Hakkeroida auton sähköinen järjestelmä ja kääntää rattia auton ohjaustehostimen kautta.

    Kaikissa vaihtoehdoissa on omat ongelmansa ja asiat joita en vielä tiedä:

    1. En tiedä mihin kohtaan tarkalleen moottori mahtuisi, mihin kohtaan akselille sen voi asentaa ja millaisella välityksellä (hihna, hammas, jms) veto tulisi toteuttaa.

    2. Pyörien kääntäminen voi olla raskasta jos moottori ja siten ohjaustehostimen hydraulinen pumppu ei voi olla käynnissä. Olettaen että ohjaustehostimen pumppu toimii hihnavedolla moottorista. Ehkä sen hihnavedon voi vaihtaa sähkömoottorilla toimivaksi...

    3. Tämä vaatisi taas ohjaustehostimen toiminnan sekä itse ohjausjärjestelmän hakkeroimisen joka on melko hankalaa.

    Mitä ehdottaisitte? Mikä näistä kuulostaa helpoimmalta toteuttaa? Aikaa on noin kuukausi.

    #2
    Karamoottorit sopivaan kohtaan ohjausakselille ja hitsaa kiinnitykset ohjausakseliin ja koriin tai kojelautarunkoon.( ei etupyörien kääntelyä auton painon alla) ja tarvittaessa logiikka ja ohjaus kaukosäätimellä.

    Comment


      #3
      sähköisiä tehostinpumppujahan on saatavilla, jolloin tehostinpiiri voidaan paineistaa ilman koneen käyntiä (toki Akkuja on ehkä hyvä olla "riittävästi" jos esim päivän verran pitää autoa esitellä).

      Kun on saatu tehostinpiiri toimimaan, onkin paljon kevyempi kääntää vaikkapa suoraan rattiakselilta.

      Sitten etsii riittävän ison R/C servon (kyllä, niitä on todella isojakin ja jos ei muuten voima riitä, niin sitten välityssudetta peliin), servosta rajoitin pois, vastari ja kauko-ohjaimella kääntyy.

      Comment


        #4
        Jos on tarkoitus ns. höllentää rahoittajien kukkaroita, niin kyllä minä laittaisin ne renkaatkin kääntymään. Järjestelmän modaaminen itsekseen kääntäväksi puolestaan on sen verran työläs/vaikea juttu, että sitä ei kuukaudessa tehdä, ellei ole käytettävissä tehtaan dataa tms.

        Comment


          #5
          niin ja onhan noita sitten ihan servon ohjauspiirejäkin olemassa, jotka voi ohjelmoida ajamaan servoa tietyllä kaavalla jatkuvasti.

          Comment

          Working...
          X