Moi,
Olen mukana projektissa jossa teemme prototyyppiä itseohjautuvasta autosta. Prototyyppimme, jonka rakennamme 2008 vm A8:iin, ei tarvitse oikeasti ajaa itsenäisesti (emme esitellessä saa liikuttaa autoa, emmekä käynnistää konetta) mutta sen on luotava vaikutelma itse ajavuudesta. Käytännössä haluamme vain ratin kääntyvän. En ole aivan varma kuinka tekisin tämän ja kaipaisin hieman asiaan enemmän perehtyneiden apua. Käytännössä minulla taitaa olla kolme vaihtoehtoa tehdä tämä:
1. Katkaista yhteys ratin ja renkaiden välillä, esim. ohjausakselin ristinivelen kohdalta ja asentaa sähkömoottori/servo ohjausakselille (tai minne sen nyt saa helpoiten piilotettua).
2. Laitaa eturenkaat kääntöpöydille (sähköinen/hydraulinen) ja kääntää rattia renkaita kääntämällä.
3. Hakkeroida auton sähköinen järjestelmä ja kääntää rattia auton ohjaustehostimen kautta.
Kaikissa vaihtoehdoissa on omat ongelmansa ja asiat joita en vielä tiedä:
1. En tiedä mihin kohtaan tarkalleen moottori mahtuisi, mihin kohtaan akselille sen voi asentaa ja millaisella välityksellä (hihna, hammas, jms) veto tulisi toteuttaa.
2. Pyörien kääntäminen voi olla raskasta jos moottori ja siten ohjaustehostimen hydraulinen pumppu ei voi olla käynnissä. Olettaen että ohjaustehostimen pumppu toimii hihnavedolla moottorista. Ehkä sen hihnavedon voi vaihtaa sähkömoottorilla toimivaksi...
3. Tämä vaatisi taas ohjaustehostimen toiminnan sekä itse ohjausjärjestelmän hakkeroimisen joka on melko hankalaa.
Mitä ehdottaisitte? Mikä näistä kuulostaa helpoimmalta toteuttaa? Aikaa on noin kuukausi.
Olen mukana projektissa jossa teemme prototyyppiä itseohjautuvasta autosta. Prototyyppimme, jonka rakennamme 2008 vm A8:iin, ei tarvitse oikeasti ajaa itsenäisesti (emme esitellessä saa liikuttaa autoa, emmekä käynnistää konetta) mutta sen on luotava vaikutelma itse ajavuudesta. Käytännössä haluamme vain ratin kääntyvän. En ole aivan varma kuinka tekisin tämän ja kaipaisin hieman asiaan enemmän perehtyneiden apua. Käytännössä minulla taitaa olla kolme vaihtoehtoa tehdä tämä:
1. Katkaista yhteys ratin ja renkaiden välillä, esim. ohjausakselin ristinivelen kohdalta ja asentaa sähkömoottori/servo ohjausakselille (tai minne sen nyt saa helpoiten piilotettua).
2. Laitaa eturenkaat kääntöpöydille (sähköinen/hydraulinen) ja kääntää rattia renkaita kääntämällä.
3. Hakkeroida auton sähköinen järjestelmä ja kääntää rattia auton ohjaustehostimen kautta.
Kaikissa vaihtoehdoissa on omat ongelmansa ja asiat joita en vielä tiedä:
1. En tiedä mihin kohtaan tarkalleen moottori mahtuisi, mihin kohtaan akselille sen voi asentaa ja millaisella välityksellä (hihna, hammas, jms) veto tulisi toteuttaa.
2. Pyörien kääntäminen voi olla raskasta jos moottori ja siten ohjaustehostimen hydraulinen pumppu ei voi olla käynnissä. Olettaen että ohjaustehostimen pumppu toimii hihnavedolla moottorista. Ehkä sen hihnavedon voi vaihtaa sähkömoottorilla toimivaksi...
3. Tämä vaatisi taas ohjaustehostimen toiminnan sekä itse ohjausjärjestelmän hakkeroimisen joka on melko hankalaa.
Mitä ehdottaisitte? Mikä näistä kuulostaa helpoimmalta toteuttaa? Aikaa on noin kuukausi.
Comment