Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C4 2.5TDI AEL quattro Avant

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C4 2.5TDI AEL quattro Avant

    Hetkisen aikaa pohdiskelin, jotta näyteikkunoidako vaiko laittaa projektiosioon. Aattelin sitten tehdä näyteikkunatopikin, kun tätä kuitenkin kohtalaisen hitaalla aikataululla tullaan fiksailemaan. Viikko takaperin heikkona hetkenä mietin jo auton laittamista myyntiin, mutta on tämä kuitenkin niin perhanan mukava peli ajella.

    Eli heinäkuussa 2013 myin B5 ADRq:n pois ja hankin tilalle Audi A6 C4-korimallia, moottori 2.5TDI AEL ja kaikki neljä ratasta vetää. Korimalliltaan pitkäkatto ja mittarissa tällä hetkellä kilsoja noin 311 000 km. Edellisen omistajan toimesta tuotu Saksasta vuonna 2004. Hänenkin aikana autoon oli laitettu jos vaikka minkälaista pientä nippeliä, mutta kyllä tämän ikäisessä laitettavaa riittää edelleen. Viime kesä ja talvi meni pitkälti vain ajaessa, mutta nyt tarttee pikkusen jo ehjäilläkin.

    Auto ja varusteet summa summarun:

    - A6 C4, 2.5TDI AEL quattro Avant, 6-lovinen manuaali
    - Mittarissa ~311 000km.
    - Spottiratti, automaatti-ilmastointi, Bose, Westfalian irroitettava vetokoukku, neliveto. Penkit mallia "karvalakki".

    ---

    Ekassa kuvassa auto ostokuosissa viime kesältä. Eipä se ole tuosta mihinkään muuttunut.

    Ehjäilyt alkoivat etujarruista. Pikkuhiljaa alko kuulumaan pientä kihnutusta, joka lopulta kasvo suorastaan rääkymiseksi. Ihmekö tuo; palassa ei ollu pintaa milliäkään ja levyn toinen puoli oli hioutunut jo lähes veitsenteräväksi.

    Jarrurempan jälkeen aloin ihmettelemään hemmetinmoista vapinaa satkun vauhdissa. Vänkärinpuolen etuvanteen sisäkehältähän löyty sitten ne kadonneet jarrupalat ja levy tiiviinä pölymassana. Tutina hävis sen sileän tien, kun tuon törkymäärän sai vanteelta irti.

    Jo alkutalvesta alkanut polttoaineen vuoto jatkui kelien lämmettyä. Pakkasilla ei tiputellut käytännössä ollenkaan. Tänään sitten aloin joutessani tutkimaan vuotokohtaa. Pyyhkäisin putken päällä paskat paperinmutkaan, niin tiputtelu yltyi suihkuksi. Ei muuta kuin nopeasti fillarin selkään hakemaan läheiseltä autovaraosakeskuksesta tarvikkeita. Pienillä putkileikkureilla katkasin löpöputkesta pikkusen pätkän pois ja tilalle letkua. Ainakin toistaseksi vaikuttaa pitävältä paikalta.

    Maalipintahan autossa on ihan hirvittävässä kunnossa. Peräkontin luukusta rinkuloiden vierestä lähtee maali ja kuskin puolen kaari alkaa mätimään. Näitäkin paikataan taas kun budjettia, aikaa ja innostusta löytyy. Harkinnassa olis vaihtaa koko kaari, jos sattuu jostakin sopivalla hintaa kävelemään vastaan.

    Jatketaan taas kun jotain saa aikaan.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut mstr; 15.7.2014, 00:11.

  • #2
    Kaikkea pientä on taas auton kanssa turattu. Kävin ostamassa ilmansuodattimen ja raitisilmansuodattimen. Ensimmäistä vaihtaessa tuli huomattua välijäähyn ja imusarjan välisessä putkessa melkosen iso vekki. Kerhon FB-saitilla sain vinkiksi tilata uudet putket Roosemotorsportilta. Siispä tällainen setti tuli sieltä tilattua. Vanha putki tuli väliaikaisesti korjattua alumiini- ja ilmastointiteipeillä.

    Putkea irroitellessa vilkku-umpion lasi irtosi. Lasin liimailin takasin kiinni Loctiten 2K Epoksilla.

    Helteiden aikaan tuli taas huomattua, että eihän se ilmastointikaan toimi ihan niinkuin pitäisi. Toimii kyllä hetken, mutta flekti ei lähde pyörimään = ilmastointi pomppaa pois päältä. Kohta hiutaleen kuva ilmestyy näytölle taas hetkeksi. Varsinkin paikallaan ollessa tekee tuota tiuhaan.

    Ilmastointi antaa moiset vikakoodit:

    00603 Footwell/defroster flap positioning motor (V85)
    locked or has no voltage supply

    00801 High pressure switch for magnetic coupling (F118)
    Open circuit/short circuit to B+
    Osaako joku kertoa hieman tarkemmin, mitä nuo saattaisivat meinata?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut mstr; 15.7.2014, 11:51.

    Comment


      #3
      Tuossa on toiseen: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00603

      Onkos tuo toinen nyt sitten, että ilmastoinnin paineen tunnistin olisi huono? Jostain syystä en ross-techin sivuilta tuota koodia löytänyt.

      Comment


      • #4
        Eh... Joo, huonosti muotoiltu kysymys. :) Eli tuohon ensimmäiseen löysin kyllä juurikin tuon Rosstechin kuvauksen, mutta en ihan suorilta sitä ymmärtäny. Jälkimmäisestä ymmärsin sen verran, että anturi F118 on mahdollisesti kaput, mutta sen sijaintia en vielä onnistunu löytämään Partsbasen kuvista.

        EDIT:
        Kyse on kylläkin Phaetonin ilmastointijärjestelmästä, mutta otaksuinko oikein että tuo defroster olisi kojelaudalla sijaitseva tuulilasin huurteen-/jäänpoistosuutin ja vikakoodi 00603 johtuisi sen moottorista? Footwell taitaa olla sitten jalkatilassa, mutta onko noilla nyt sama ohjauslaite?

        http://forums.vwvortex.com/showthrea...1#post78575112

        ---

        EDIT 2:
        Noniin, löytypäs tuolta räjäytyskuvastakin sitten tuo high pressure switch. Osanumero 19, 8A0959482AB, kuvassa aivan alareunassa.
        http://www.partsbase.org/audi/audi-a...erant-circuit/

        Ja voisikos nyt olla, että ko. kytkimen vian vuoksi myöskään flekti ei käynnisty? Ainakin näiden perusteella voisin näin kuvitella:
        http://workshop-manuals.com/audi/a4_...re_switchf129/

        http://www.audiforums.com/forum/audi...1/#post1087833
        The electrical fan won't come on unless the A/C is on, since that doesn't work the fan will also not work.
        Viimeksi muokannut mstr; 15.7.2014, 12:16.

        Comment


        • #5
          Tämäkin sitten siirtyi tuonne ex-puolelle. Auto lähti herrasmiehen matkassa Viroon.

          Comment

          Working...
          X