Ostin tuollaisen vm. 1994 harrasteauton ajanvietteeksi. Taloudesta löytyy jo ennestään yksi läpikorjattu 530 bemari kasikoneella, se on nyt maalausta vaille valmiina, joten piti keksiä uusia menoeriä.
Laitteen mittarilla on rullattu tietä 302 000km, tullut jossakin vaiheessa ruotsista ja sinne kulkeutunut saksan kautta. Suomen ajalta nippu kalliita huoltokuitteja mukana, mm. ecu saanut kosteutta joskus ja sähkösarjoja vaihdeltu.
Hankintahetkellä havaittuina vikoina toimimaton cruise, pimeänä oleva peruutustutka ja palamaton (=polttimoton) airbag valo. Lisäksi tuulilasi vaihtokunnossa, kuten kuvasta näkyy
Cruisesta vag-comin mukaan poljinkytkin pimeänä, peruutustutkasta ei havaintoa ja airbagistä löytyy seuraavanlainen, kun polttimo on korjattu
Katsastussetä löysikin sitten katsastuksen yhteydessä hieman uusia ominaisuuksia; alatukivarsi eteen väljä, oikea takajousi poikki. Sekä moottorin öljyvuoto; koko pohja täysin öljyssä.
No, tutustuin sitten kuittipinkkaan ja löytyi viimevuodelta kampiakselin etustefa, joka pullahtanut pois paikaltaan. Purin jakopäähän asti ja totesin kopan sisuksen olevan kuiva. Suoraa vuotopaikkaa ei oikein voinut päätellä, kun moottorin oikea kylki oli täysin öljynpeitossa. Putsausta koneelle ja käyntiin. 3 minuutin käyttämisen jälkeen syyllinen löytyikin.
Kannentiiviste prkle. Kuumana vuoto on vielä todella voimakasta.
Venttiilikoppa pois ja kokeilemaan olkenkortta. Toiveikkaasti kiristämään kannenpultteja. Kuvassa alhaalta jakokopan puoleisin tuntui olevan löysällä, tosin vuoto ei loppunut sitä kiristämällä.
Kävin sitten paikallisessa moottorikoneistamossa kyselemässä hinta-arviota paljonko kannen irtikäyttö+huolto+tarvittavat nippelit kustantaa. Jakopää tarvitsisi erikois lukittimensa mitä tällä kylällä ei ole lainattavissa kovinkaan helposti, ja luultavasti tussimerkeillä ei nokkaa saa kohdalleen, varsinkin jos ratasta käytetään irti. Päädyin sitten ohentuvan lompakon kanssa seuraavanlaiseen tuotteeseen saksanmaalta http://www.ebay.com/itm/161214319297
Toimitus on ensiviikolla (9.4(, jos viikonloppuna tai alkuviikosta saisi entisen koneen nypättyä pois paikaltaan ja pääsiäisenä askartelisi uutta myllyä konehuoneeseen.
Hankasti korjattavia vikapaikkoja, mitä voisi nyt vaihtaa tuohon "uuteen" runkoon? Kampiakselin takastefa nyt ainakin tulee itselle mieleen. Jakohihnan kunto pitää katsoa, tarvittaessa tehdään raneremontti; uusi hihna ja vanhasta koneesta alle 30 tonnia ajetut ohjurit vesipumppu yms. hilppeet. Budjetti ei nyt kestä täydellistä hihnaremonttia uusilla osilla.
Comment