Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A8 rahareikänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A8 rahareikänä


    Ostin tuollaisen vm. 1994 harrasteauton ajanvietteeksi. Taloudesta löytyy jo ennestään yksi läpikorjattu 530 bemari kasikoneella, se on nyt maalausta vaille valmiina, joten piti keksiä uusia menoeriä.

    Laitteen mittarilla on rullattu tietä 302 000km, tullut jossakin vaiheessa ruotsista ja sinne kulkeutunut saksan kautta. Suomen ajalta nippu kalliita huoltokuitteja mukana, mm. ecu saanut kosteutta joskus ja sähkösarjoja vaihdeltu.

    Hankintahetkellä havaittuina vikoina toimimaton cruise, pimeänä oleva peruutustutka ja palamaton (=polttimoton) airbag valo. Lisäksi tuulilasi vaihtokunnossa, kuten kuvasta näkyy

    Cruisesta vag-comin mukaan poljinkytkin pimeänä, peruutustutkasta ei havaintoa ja airbagistä löytyy seuraavanlainen, kun polttimo on korjattu


    Katsastussetä löysikin sitten katsastuksen yhteydessä hieman uusia ominaisuuksia; alatukivarsi eteen väljä, oikea takajousi poikki. Sekä moottorin öljyvuoto; koko pohja täysin öljyssä.

    No, tutustuin sitten kuittipinkkaan ja löytyi viimevuodelta kampiakselin etustefa, joka pullahtanut pois paikaltaan. Purin jakopäähän asti ja totesin kopan sisuksen olevan kuiva. Suoraa vuotopaikkaa ei oikein voinut päätellä, kun moottorin oikea kylki oli täysin öljynpeitossa. Putsausta koneelle ja käyntiin. 3 minuutin käyttämisen jälkeen syyllinen löytyikin.
    Kannentiiviste prkle. Kuumana vuoto on vielä todella voimakasta.

    Venttiilikoppa pois ja kokeilemaan olkenkortta. Toiveikkaasti kiristämään kannenpultteja. Kuvassa alhaalta jakokopan puoleisin tuntui olevan löysällä, tosin vuoto ei loppunut sitä kiristämällä.

    Kävin sitten paikallisessa moottorikoneistamossa kyselemässä hinta-arviota paljonko kannen irtikäyttö+huolto+tarvittavat nippelit kustantaa. Jakopää tarvitsisi erikois lukittimensa mitä tällä kylällä ei ole lainattavissa kovinkaan helposti, ja luultavasti tussimerkeillä ei nokkaa saa kohdalleen, varsinkin jos ratasta käytetään irti. Päädyin sitten ohentuvan lompakon kanssa seuraavanlaiseen tuotteeseen saksanmaalta http://www.ebay.com/itm/161214319297

    Toimitus on ensiviikolla (9.4(, jos viikonloppuna tai alkuviikosta saisi entisen koneen nypättyä pois paikaltaan ja pääsiäisenä askartelisi uutta myllyä konehuoneeseen.

    Hankasti korjattavia vikapaikkoja, mitä voisi nyt vaihtaa tuohon "uuteen" runkoon? Kampiakselin takastefa nyt ainakin tulee itselle mieleen. Jakohihnan kunto pitää katsoa, tarvittaessa tehdään raneremontti; uusi hihna ja vanhasta koneesta alle 30 tonnia ajetut ohjurit vesipumppu yms. hilppeet. Budjetti ei nyt kestä täydellistä hihnaremonttia uusilla osilla.

  • #2

    Näihin kuviin ja tunnelmiin, johan sillä kerkesin oston jälkeen ajamaan n. 1000km, ennen "pientä" remonttia. Päivitellään jatkoa, kunhan jotain kirjoiteltavaa tulee. Tänään siirretty 50km koneenvaihtopaikalle keula huoltoasennossa. Kyllä oli vastaantulijoilla jänniä ilmeitä...

    Comment


    • #3
      Ei ole muuten kallis tuo kone :O Olisiko tullut niin kalliksi tuo koneen aukasu, että kannattaa uusi ostaa, vai kilometrien takia?

      Comment


      • #4
        Ajanvietettä näistä saa kyllä koko rahalla. Jos tarvetta nokkien lukitus kaluille niin minulta löytyy.

        Comment


          #5
          Kaikki uutta hihnan ympärille maksoi pari viikkoa sitten noin 400€. Ei ne 30tkm ajetut toki vielä miksikään ole kuluneet mutta ilman lukitustyökaluja ei kannata edes aloittaa. Nokka-akselien takimmaiset päätystefat lisäisin vaihtolistalle, ~kaikki aikakauden V8:t vuotaa sieltä jossain vaiheessa.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viesti
            Ei ole muuten kallis tuo kone?
            399€ sano ebay

            Aamukähmässä luettu mitä sattuu
            Viimeksi muokannut Mik4--; 3.4.2014, 17:40.

            Comment


            • #7
              Elä… Se oli toteamus tuon koneen halpuudesta kun tuohan on halpaa kuin halpa makkara.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viesti
                Ei ole muuten kallis tuo kone :O Olisiko tullut niin kalliksi tuo koneen aukasu, että kannattaa uusi ostaa, vai kilometrien takia?
                Johan se olisi kone melkein levällään, tuosta nyt ei enää kovin pitkä matka olisi nostaa kannet irti ja viedä koneistamolle. Koneistamo tosin sanoi sen verran kovan kustannusarvion, että tuo saksalainen vaihtomoottori tuli erittäin houkuttelevaksi vaihtoehdoksi hankintakustannuksiltaan. Siitä huolimatta, että sen vaihtaminen aiheuttaa hieman enemmän työtä ja kustannuksia, kuin pelkkä kansien irroittelu kotitallissa. Lisäksi vaihdeloota pitäisi kuitenkin irroittaa entisestä moottorista jommankumman stefan vaihtamisen takia kohtapuoliin...

                Alkuperäinen kirjoittaja Pearl Näytä viesti
                Ajanvietettä näistä saa kyllä koko rahalla. Jos tarvetta nokkien lukitus kaluille niin minulta löytyy.
                Tuuppasin yksityisviestiä. Tarvetta työkaluille olisi tämän kuun aikana. Tavoite olisi saada 28.4 mennessä kasaan. (Ja sitten jälkinäytettyä näillä vioilla 29.4)
                Viimeksi muokannut okkim; 5.4.2014, 10:00. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa.

                Comment


                  #9
                  Eipä tartte olla kummosta häiriötä männissä, että saa alakerran pistää uusiksi.
                  Toi 400e+kulut on sen verran vähän verrattuna sylinterien porailuihin, uusiin pinnotuksiin ja mahdollisiin ylikokomäntiin.

                  Halvaksi toi vaihtokone ei tule kuitenkaan, koska samalla kannattaa tehdä jakopää yms huollot.

                  Comment


                  • #10
                    Pajan pihalle oli tänään ilmestynyt moottorin aihio, eli imusarjaton ja apulaitteeton kone. Saako imusarjan tiivisteet jostain tarvikkeena, vai pitääkö tukea taas kerran merkkitiskiä?

                    Comment


                      #11
                      speed-autoteile.fi

                      Comment


                      • #12
                        Vaihda nyt kannentiivisteet siihen uuteen moottoriin samalla.

                        Comment


                        • #13
                          Tämä olisi se kaikista järkevin vaihtoehto, tosin sitä nyt ei ole budjetin puitteissa vara toteuttaa, sillä postipoika on kiikuttanut ahkeraan palikoita ja visa on tapissa; Einbachin prokitti jousitukseen, imusarjaan tiivisteet sekä nokkien ajoitustyökalut. Merkkitiskiä on sitten tuettu moottorin etummaisella kumityynyllä sekä erinäisillä tiivisteillä.

                          Comment


                          • #14

                            Tilanne näytti eilen pajalla vieraillessa tältä, eli kone on hypännyt keulalta toisen viereen ja imusarjan yms. apulaitteiden siirtäminen on käynnissä.

                            Jakohihna näyttää "uudessa" moottorissa olevan vielä ihan ajokuntoinen, eikä vesipumppukaan näytä vuotavan

                            Comment


                            • #15
                              Ahdistaa. Moottori kävi jo melkein paikallaan. Vanhan vaihdelaatikon momentinmuunnin ei sovi paikalleen uuteen moottoriin. Vetolevyt on kyllä identtiset, mutta kampiakselissa on "pieni" ero, onneksi paksummasta tapista voi ohentaa. Eli sorvaushommiksi meni.

                              Comment


                                #16
                                Kampiakselin rakennetta tarkemmin tuntematta, varmistaisin ennen sorvaamista ettei kampiakselissa tai vauhtipyörässä ole irrotettavaa adapteria.

                                Comment


                                  #17
                                  Väitän myös että siellä kampuran päässä on se vetolevyn tukiholkki tjms.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hopsis on oikeassa.

                                    Vagcat näyttäisi kahta eri osanumeroa (15) automaattilaatikon tukiholkille
                                    - 077105329A (24mm)
                                    - 077105329C (16mm)

                                    Kolmas vaihtoehto osalle (15) on manuaalilaatikon neulalaakeri 034105313A
                                    Viimeksi muokannut kvande; 23.4.2014, 22:26. Perustelu: Lisätty tieto holkin 077105329C halkaisijasta

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kampiakseli on yhtä puuta, ei ole holkkia. Samoin momentinmuunnin on saumaton. Paljon tuossa vaihtoehto manuaalin neulalaaakerissa on reiän koko? Tönärillä mitattuna nyt 15.7mm on halkaisija

                                      Comment


                                        #20
                                        Onko kuvaa siitä kampuran päästä? Miten on todettu että se on varmasti "yhtä puuta"?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä noissa holkki on aina ollut.kampiakseli on sama manuaalissa ja automaatissa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Niinpä, sitä tuossa vähän ajoin takaa. Mulla on yksi kampura, ja se holkki näyttää kyllä äkkiseltään katsottuna olevan kiinteä, mutta ei se vaan ole.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Uskotaan, että siellä on tuo holkki paikallaan, hyviä vinkkejä miten se sieltä kaivetaan pois? Kuvaa ei tullut napattua kyseisestä virityksestä. Lisäksi tuo momentinmuunnin on kulunut epämääräisen paksuiseksi, paksuinkohta halkaisijaltaan 24mm ja sitten kulunein kohta alle 23mm, joten tuo ei enää luultavasti keskitä oikein.
                                              Viimeksi muokannut okkim; 24.4.2014, 09:46. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kuulemma toimiva tapa on painaa rasvaprässillä siitä kampuran päästä rasvaa ja laittaa joku sopivan halkaisijainen harjanvarsi perään. Tappiin vasaralla koputtamalla pitäis lähteä sitten hydraulipaineella pullahtamaan ulospäin.

                                                Onko sulla kuitenkin nyt molemmat moottorit automaattivaihteisista autoista?

                                                Nopealla googletuksella esim. tuolta viestistä #22 eteenpäin on jotain juttua aiheesta. Eri moottori tosin mutta sama rakenne. Lisää löytyy googlettamalla vaikka "Audi crankshaft flex plate spacer"
                                                Viimeksi muokannut hopsis; 24.4.2014, 09:43.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kumpikin moottori on ollut automaatin jatkona, nyt paikalleen istutettava kone on luultavasti pyörittänyt 5 vaihteista lootaa, tulisiko tuosta tuo holkin kokoero?

                                                  Kysyn vielä sorvarin mielipiteen, saako se tuon muuntimen pyöräytettyä kivuttomasti 16mm pesään sopivaksi, saisi ainakin tasalaatuiseksi laittamalla akseliin holkin päälle...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Edistyy tuskallisen hitaasti.

                                                    Momentinmuunnin sorvattu 16mm sopivaksi, moottori laitettu autoon paikalleen ja käynnistetty. Muutama ongelma on jäljellä.

                                                    -Käy ja lähtee käymään, mutta nestekierto ei pelaa... Nostaa lämmöt heti 100. Miten tämmönen ilmataan?
                                                    -Toinen ongelma on että vaihdelaatikosta on kaikki pykälät hukassa, ei kytke mitään päälle. Laatikossa tuntuu olevan öljyä ihan riittävästi, kun tarkastustulpan avaa niin öljyä tulee reippaasti pihalle.
                                                    -Kolmantena jokerina tyhjäkäynti 1800. Vaihdettu imusarjaan tiivisteet ja kaikki alipaineletkut. Tyhjäkäyntiventtiililtä kun ottaa johdon irti niin laskee 1000 kierroksen tienoille.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Onko kepin vaijerin säätöön koskettu? Ja onko paikallaan?
                                                      Ja tyhmä kysymys, onhan vetolevyn pultit paikallaan?
                                                      Käynnissä vai sammutettuna tulee öljyä?

                                                      Tyhjäkäynti ongelmaan voisi auttaa venttiilin putsaus.
                                                      Testerihän näistäkin kertoisi vaikka mitä jännää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tulihan momentinmuunnin oikein paikalleen ettei ole laatikon öljypumppua särkenyt? On aika tunnoton asennettava jos on valmiiksi vetolevyyn pultattuna.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Momentinmuunnin laitettiin lootaan ensin ja sitten vetolevyyn, kepin säätöön ei koskettu. Sama laatikko aikaisemminkin autossa kiinni. Pultit on paikallaan. Öljy tulee käynnissäollessa ulos, liikaa sitä ei voi olla, koska lauhdutin ja turbiini ollut irti.

                                                          Imusarja, suuttimet ja kaasuläppäkotelo on vanhasta koneesta, joka toimi oikein tyhjäkäynnillä.

                                                          ilmaukseen vinkkejä, nestekierto ei nyt toimi. Tuleeko koneen oikealle kyljelle tuleviin metalliputkiin webaston letkut? Laitettiin ko. Värkki siihen väliin, tosin ei vielä sähköistetty

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eihän siellä nyt jotain peruskäpyä ole käynyt termostaatin kanssa?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X