Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi ur-Cabriolet

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    En jaksanut puhelimella ruveta kirjailemaan, mutta eilen illalla kävi mielessä, että olet taas todistanut, ettei tussimerkeillä tee ns. mitään. Ja olet löytänyt autosta muutaman hukatun newtonmetrin..

    Toinen vaihtoehto olisi ollut jumalotan piruilu tussimerkkien käytöstä ylipäänsä, mutten halunnut uskoa sinun sortuvan niihin.. =)

    Comment


      Juuri näin. Tussimerkit on tavallaan tuoreita, vanhat merkit joita hiukan vahvensin ihan valokuvauksellisista syistä.

      Epäilin itseäni aika raskaasti kun kaikki merkit oli kohdallaan mutta ei perkele ota kierroksia oikein millään. Hetken raavin päätä ja pyörittelin konetta, tuijotin ajoitusmerkkejä. Sitten syttyi lamppu pään päällä ja hetken päästä strobossa. Sytkähän siellä oli saman hampaan verran tietenkin pielessä kun sen vanhalla hihnalla olin aikanaan ajoittanut. Nyt laulaa ylärekisterissäkin ihan eri tavalla. Eihän tuo vieläkään mihinkään mene mutta kaikki otetaan mitä saadaan.

      Samalla kertaa tuli ekat testikilometrit Powerflexin uretaanipuslilla. Muuttui aivan täydellisesti koko etupää. Lähes kaikki urissa tempoilu ja rauhattomuus on poissa. Väitän että loppukin ämpyily poistuu kunhan käy säädättämässä kulmat ja hankkii uudet renkaat noiden -97 vuotisten Misukoiden tilalle. Vanhat alatukivarren puslat toki oli siinä kunnossa että sisäholkit lähti melkein peukalolla painaen irti vulkanoinneistaan.

      Comment


        Alkaa iskareiden ylälaakeritkin kestämään kun ei väljät alapuslat väännä jatkuvasti laakereita irti vulkanoinnista. Uratutkamaisuus tosiaan katoaa käytännössä kokonaan uretaanipuslilla.

        Comment


          Hämmästelin Alastarossa, ettei selkeästi voimakkaampi vitoskoneinen kipittänyt kummemin karkuun tuolta mun vajaamoottoriselta. Liekö tuossa selitys.

          Comment


          • Omassa kun oli hampaan pielessä, niin tuntui vääntävän silloin aavistuksen paremmin. Vitoskoneisissa tuntuu olevan jako pääsääntöisesti aina hampaan pielessä. Enemmän törmännyt niihin, joissa pielessä kuin kohdillaan. En tiedä miksi se niin vaikeaa on. Ehkä se on se vitoskoneen huolettomuus, kun kerran viiteen vuoteen joutuu ottamaan työkalut käteen, niin ei kehity sellaista sorminäppäryyttä ja teknistä silmää kuin sahapukkien kanssa? :)

            Comment


              Helpompi se 40V jakopää silti on tehdä. Ei tuu ees hiki kun ei tarvi kunkkupultin kanssa tahia :)

              Comment


                Näin jälkeenpäin muutaman kuukauden kokemuksella täytyy sanoa että tuo tuulisuoja muuttaa auton mukavuustason aivan eri levelille. Satasen vauhdissa ei edes kampaus heilu etupenkillä, olen koittanut nauttia harvoista aurinkoisista päivistä ja lähtenyt ihan asioikseni kiertämään välillä muutaman sadan kilometrin huviajeluja.

                Sen on huomannut että soittokoneista loppuu puhku kesken kun päästään maantienopeuksiin. Kaupungilla ei kehtaa luukuttaa mutta isolla ladulla olisi kiva joskus jotain kuullakin. Lääkkeeksi poistin tuttavalta vähän paremman Kennarin soittimen, firman hyllystä uudet etukaiuttimet, taakse menköön aiemmin keväällä vaihtoautosta jäänyt hyvälaatuinen erkkasarja. Vahvistin on vielä harkinnassa, riippuu aika paljon siitä laitanko vanhan jo valmiiksi hyllystä löytyvän Infinityn 10" elementin vai koittaisiko vielä hetken pärjätä ilman. Vastauksen melkein tiedän jo tässä vaiheessa, kunhan koitan edes jollain tasolla esittää itselleni ettei taas mee koko kuun tili ennen kuin on tullutkaan.

                Comment


                  Vastaus edelliseen pohdintaan tuli noin 30 sekuntia sen jälkeen kun sai uuden soittimen ja järeämmät kaiuttimet paikoilleen. Muutin viime hetkellä takapään osalta suunnitelmia. Sinne tuli nyt Fusionin Powerplant sarjan 6.5" tuottamaan hiukan lisää tuntua alemmalle keskialueelle. Etupäähän saman valmistajan astetta kevyemmät. Takapään asennuspaikkaa piti hiukan muokata isommaksi kun ei nuo monsterit sinne muuten mitenkään mahtuneet. Se takakaiuttimien asennuspaikka on muutenkin tehtaan jäljiltä aivan paska, ei minkäänlaista koteloa takana. Pelkkä pellinpala johon elementti ruuvataan kiinni, todellinen free-air asennus kun joka puolelta ympäriltä tulee akustinen oikosulku. Parantaminen jää kuitenkin tältä erää ajokauden ulkopuolelle paitsi jos oikein pitkä sadekausi taas tulee.

                  Soittimen omilla lähdöillä soitettuna ollaan taas alkuperäisen ongelman edessä. Lisää lähtötehoa tuli kun vaihtoi grammarin mutta samaan syssyyn uudet ämyrit vaatisivat kovempaa soidakseen vielä entisiä enemmän. Nuo Fusionit soi kyllä kovaa mutta ei ne mitään maailman herkimpiä ole. Lisää voimaa tulee nyt Fusioninsaman lafkan päätteen muodossa. Vielä pitää laskea mennäänkö all-in 5-kanavaisella D-sarjan nupilla vai koittaisko pärjätä perinteisellä puolta halvemmalla 4-kanavaisella. Subiksi valikoi toisessa ketjussa puhuttu Tangbandin 6.5" pitkäiskuinen joka pitää sovittaa suksiluukkuun. Koitan muistaa ottaa kuvia subin asennuksesta, menee protoiluksi kun en ole aiemmin moista sovitusta tehnyt.

                  Comment


                    Heh, ei voi Hifitaloa ainakaan hitaaksi haukkua. Eilen illalla klo 22.30 painoin tilauksen subbarista webbikauppaan ja tänään oli paketti neljän jälkeen matkahuollossa. On tuo 6.5" TB vaan aika ujo luonnossa :)

                    Comment


                      Vahvistimen osaltakin muuttui suunnitelmat kalkkiviivoilla. Fusion vaihtui Helixiin, lähinnä parempien jakosuotimien vuoksi. Tuolla saa subille band-pass jaon tehtyä suoraan eikä tarvi erillisiä subsonic suotimia miettiä.

                      Jälkimmäisessä kuvassa ne nyt on. Ihan sympaattinen pikku puhisija.
                      Attached Files

                      Comment


                        No niin, kesäloman kunniaksi otin itseäni niskasta kiinni ja aloin sitä suksiluukkusubia pakertamaan. Ekassa ja toisessa kuvassa lähtötilanne takapenkki irrotettuna. Seuraavissa kuvissa aukon mittoja lähinnä jälkipolville ja itelle muistiinpanoiksi.

                        Asennuskehyksen elementille tein 15mm lastulevystä. Totesin sen olevan tuon kokoiselle subille riittävän vahvaa koska sitä löytyi valmiiksi tallista. Maalaan levyn vielä mustaksi ja virittelen todennäköisesti jonkun kankaan päälle. Yhtenä vaihtoehtona mietin elementin asentamista levyn takapuolelle ja koko levyn etupuolen peittämistä mustalla kaiutinkankaalla jolloin elementtiä ei näkyisi lainkaan. Testailen huomenna eri vaihtoehtoja.

                        Viimeinen kuva kontin puolelta verhoilut purettuna. Tankki rajaa aika tarkasti kotelon mahdolliset mitat. Kotelosta ei tule hyvä jos siitä joutuu tekemään tuollaisen pitkän suorakaiteen muotoisen laatikon, onko ehdotuksia. Voisiko ajatella jotain vinoja väliseiniä sisälle rikkomaan seisovia aaltoja?
                        Attached Files

                        Comment


                          Vanutäyttö ja ristikkotuet? Paljonko tarvii tilavuutta ja minkä tyyppisen kotelon meinasit? Avossa refleksi voisi olla paikallaan. Koppiautossa en edes harkitsisi.

                          Comment


                            Tilavuutta tulee 16-17 litraa kun käyttää tuon koko tunnelin. Ei syö yhtään tavaratilaa kontista, kotelon takaseinä tulee olemaan kontin muun etuseinän tasalla. Refleksiputkea ei saa oikein mitenkään järkevästi mahtumaan enkä sellaista suorakaiteen muotoista porttia osaa laskea tai oikeastaan edes halua eli umpikotelolla mennään, hiukan siinä refleksille häviää mutta kompromissi tämä koko projekti on alunperinkin.

                            Vanua meinasin laittaa, sillä saa hiukan huijattua tilavuutta isommaksi. Välitukien kanssa tarvittaisiin hiukan neuvoa, voiko laittaa esim. öljypohjan loiskelevyjen tapaan niin että ovat aina toisesta reunastaan auki. Keskelle sitten porata isolla reikäterällä reikiä ettei tuet syö liikaa kotelon tilavuutta.

                            Comment


                              Mitäs raati sanoo. Vaihtoehto A: Maalattu levy jossa subi etupuolella kiinni ja framilla kaiken kansan nähtävänä vai vaihtoehto B: Subi levyn takapuolella ja koko levy peitetty kaiutinkankaalla. Itse pidän vaihtoehto B:stä enemmän ja siihen taidan päätyä. Näyttää vähemmän tuunatulta.
                              Attached Files

                              Comment


                                Jos aiot jättää se keskipehmuste kokonaan pois käytöstä, vaihtoehto B. Vielä kun uudet ovipahvit kiinni, niin avot!

                                Comment


                                  Laita jompikumpi. Itse olisin B:n kannalla, toinen täällä olija taasen A:n.

                                  Comment


                                    Voi laittaa vaikka 2x2:sta tuet seinien väliin ja ruuvata päistä seinään kiinni. Muunkin kokoiset käy. Yhdet tuet puolittaa jännevälin, kahdella per sivu jaat sen kolmeen. Uskoisin, että yksi tuenta riittää.

                                    Paljonko tuon pituudeksi tulee? Kahta saman mittaista kanttia, siinä ei taida olla, joten kovin ihmeellisiä seisovia sinne tuskin saa. Taitaa mitatkin olla niin pienet, ettei juuri osu toistokaistalle.

                                    Comment


                                      Tänään tuli sen verran valmista että vetelin kaiutinjohdot, RCA:t ja virtapiuhat kontiin.

                                      Ekat kylmät tyypit otettu, subi free-air asennuksena paikallaan kahdella ruuvilla. Sen verran oikeastaan vaan kytkin kiinni että sain ajettua testisignaaleilla jakosuotimet kohdilleen ja piilottaa vahvistimen lopulliseen paikkaansa. Soittimessa on ihan kohtuulliset tasonsäädöt niin ei tarvi varmaan gainien kanssakaan säätää. Kaikki on sitä kotelon tekemistä vaille valmis.

                                      Comment


                                        Kaiutinkankaan alle joudut pohtimaan korotuskehyksen, että ei elementti tapaa liikeratansa ulkopäässä kankaaseen.

                                        Omassa urssissa tein OA subin suksiluukkuun, toki isompi tuossa korissa aukko. pistin asennuksessa lähes koko pellin peittävän lastulevyn tukemaan, ja sitten upotin elementin parilla 25mm lastulevykehyksellä kontin perää kohti. Pistin vielä pitkäiskuisen "suojaverkon" päälle, pystyin suksiluukun sulkemaan a-ok, jos tarvitsi. Sedanissa toki OA asennuksessa urssissa kontin hyvinkin suljettu rakenne auttaa oikosulkujen välttämisessä.

                                        Comment


                                          Osoittautuikin astetta työläämmäksi tuon kotelon teko. Suksitunnelin vapaa tila on takapäästään noin 4cm kapeampi ja 2cm matalampi kuin etuosastaan. Vielä enemmän eroa tulee tulipellin aukon kohdalle jossa mitat ovat vielä pari senttiä suuntaansa enemmän, koko tilaa ei saa käyttöön tankin rakenteiden vuoksi.

                                          No tämä aiheuttaa sen, että koteloa ei voi kasata valmiiksi ja työntää kontin puolelta paikoilleen. Myöskään edestä ei sovi koska tunnelin etuaukon halkaisija on yhtälailla liian pieni. Pitää tehdä niin että ujuttaa kotelon kylkipalat yksitellen etukautta paikoilleen ja liimaa kotelon sitten paikallaan kasaan. Tulipa tehtyä ainakin tiivis sovite kun kuminuijalla joutui hakkaamaan palikat kohdilleen että luulisi olevan tukeva. Kiilaan keskelle vielä poikittain jonkun tukipuun varmistukseksi. Koskaan sitä ei tule tuolta pois saamaan rikkomatta.

                                          Elementin kiinnityksen ja etulevyn toteutan nyt siten että elementti on kiinni kotelossa mutta ei lainkaan tulipellissä, kuten ei kotelokaan. Suksiluukun aukon eteen tulee suunnitelman B mukainen kaiutinkankaalla päällystetty levy jossa elementin kohdalla hiukan subin halkaisijaa suurempi aukko. Ei pitäisi pitkälläkään liikeradalla ottaa kiinni.

                                          Lisäilen loput kuvat välivaiheista ja lopputuloksesta sitten seuraavaan postiin kerralla.

                                          Comment


                                            Näen jo sieluni silmin thredin, jossa avokkaan tankki vuotaa ja pitää irrottaa.... ;)

                                            Comment


                                              Niin, vuoto alkaa siinä vaiheessa kun kotelon viimeinen ylipitkä ruuvi puhkaisee tankin ;)

                                              Comment


                                                Niin koteloonhan ei tullut ruuveja. Ainoastaan penkin taakse tullut kaiutinksnkaalla verhoiltu maskilevy on ruuveilla ja sekin alkuperäisissä peltimuttereissa kiinni :)

                                                Erään harrastajatoverin kuulin joskus ihmetelleen kun vahvistinta tulipellistä irrottaessa alkoi ruuvinreiästä valumaan bensaa...

                                                Comment


                                                  Eilen otin kesäretken Terhon Pajalle, hyvin riittää soittokoneissa jerkku vielä +120km/h vauhdeissa konetiellä katto alhaalla. Yksi tavoite saavutettu.

                                                  Melkein 400 kilometrin lenkki tuli taas ajettua, paluumatkalla jopa hiukan vähemmällä ratista pitelemisellä kun on kulmat kohillaan. Takapäässä ei mitään säätöjä olekaan ja siellä on hiukan toispuoleisesti aurausta, niinhän siinä kävi kuten Terho epäili että maantievauhdissa takapää kampeaa koko vehjettä sen verran että suoraan ajaessa ratti on hiukan vinossa vaikka se staattisessa tilanteessa (ja 4-pyöräsuuntauslaitteen mukaan) onkin ihan presiis suorassa. Mitään tälle asialle ei kuitenkaan tässä vaiheessa voi tehdä, takapäässä on muutenkin kaikki vielä vanhaa. Uusin jossain vaiheessa puslat yms kuluvat palikat sinnekin. Katotaan mihin suuntaan sen jälkeen asettuu. Hiukan se edelleen urissa arpoo mutta nyt syytän jo noita -99 vuoden Pilot Sportteja jotka alla on.

                                                  Peurojakin osui Vesilahdellla taas vaihteeksi tielle kun iltahämärissä puoli yhdentoista aikaan kotiinpäin ajelin. Osasin jo odottaa kun niitä näkee samassa kohdassa aivan joka kerta. Nyt ei kait ole suunnitelmissa kuin leppoisaa ajoa vielä pari kuukautta, vähän turhan vähälle jää tänä kesänä avosta nauttimiset kun lämpimät ilmat alkoi vasta elokuussa. Toivotaan nättiä syksyä.

                                                  Comment


                                                    Heh. Mulla on Alastaron reissulla tankatut sopat säiliössä. Koko kesänä taitaa juuri ja juuri olla tonni täynnä.

                                                    Comment


                                                      Kävin taas ex-tempore leimallekin näyttämässä. Piti hakea kotoa vauhtia uusintanäytölle. ABS merkkivalon polttimo oli palanut ja toisen lähivalon suuntaus liian alas. Noita korjasi viisi minuuttia jonka jälkeen ajoin samantein takas konttorille. Olisi 10 euroa säästänyt kun olisi nuokin etukäteen tarkistanut mutta kun ei. No nyt saa taas luvan kanssa päästää kohti maailmanloppua.

                                                      Comment


                                                        Ohjauksen vetelyn tappamiseksi tuli viimeinen niitti kun noukin uudet ContiSportContact vitoset alle. Nyt menee lopulta vetelemättä luotisuoraan ja hiljaa. Edelliset -99 vuoden Pilot Sportit piti vaikka Karkunvuoren tunneliin ajaessa sellaisen metelin että umpiautossakin olisi tarvinnut peltorit.

                                                        Katotaan nyt miten noilla sitten pärjää tällaisen premium merkin alla kun on tuo MO merkintä...
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          Kai tiedät että tuota saa myös AO merkinnällä :). Mutta olisiko sitten yhtä premiumia?

                                                          Comment


                                                            Taas se aika vuodesta että tämä lähti tänään talviseisontaan. Eilen hain tankkiin bensaa ettei ihan pikkutippa siellä muhi puolta vuotta, pitää hiukan aktiivisemmin käynnistellä ja siirrellä pitkin talvea. Viime keväänä oli kaikki paikat aivan yhtä puuta kun monta kuukautta oli ulkona samoilla sijoillaan.

                                                            Isompia tekemisiä ei ole tiedossa. Pikkuparantelua soittokoneiden kanssa, lukkojen kunnostamista, AnLe-Motorsport moottorintukien vaihto, sisustan siivousta ja korjausta jne. Tekniikka- ja alustapuoli alkaa olemaan koko lailla niin valmis kuin järkevää on. Jos vain aikaa/rahaa/inspiraatiota trinity täyttyy niin uusi kerros väriä pitäisi pintaan saada. Niinhän se piti jo viime talvena mutta aina tuntuu kaikki muu menevän harrastelelujen edelle.

                                                            Comment


                                                            • Joo, sama. Kyllähän säkin sit viimeistään huhtikuussa heräät tilanteeseen "ttu taaaskaan saanut mitään aikaiseksi vaikka oli yli puolvuotta aikaa tehdä vaikka mitä".

                                                              Jos keksit hyvän poppikone/vahvari/kaiutin kombon millä tälläisessä keksinnössä tekee jotain myös pysäköintitilanteen lisäksi, niin voisit vinkata.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X