Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kasailin sisustaa takaisin eilen ja kävin ottamassa ensimmäiset tyypit tuulisuojan kanssa. Ihan mukavasti se kyllä viimaa hillitsee. Kuudenkympin vauhdissa huomaa jo selvän eron.
Apukuskin oven ikkunan moottori pitää aika helvetinmoisen ulinan ikkunaa ylöspäin nostaessa. Puhdistin ja rasvasin ne neljä rissaa ja vaijerit, samoin ne pystysuuntaiset liukupinnat. Meteli ei vaan hiljentynyt yhtään, nyt sitä joutuu sentään kuuntelemaan hiukan lyhyemmän ajan kun puhdistuksen jälkeen ikkuna liikkuu nopeammin ylös ja alas. Olen sitä mieltä että se jurnutus tulee siitä lasinnostimen moottorin sisältä. Kai se jotenkin olisi mahdollista purkaa ja rasvata mutta tuleeko se siitä miksikään vai onko syytä alkaa katsomaan uutta?
Toinen samalla suunnalla oleva bugi hämmentää. Eikös näissäkin ole ovien lukot sitä mallia että sisäkahvasta vetämällä pitäisi saada ovi auki lukosta vaikka lukkonuppi olisi alhaalla? Apukuskin ovi ei ainakaan toimi näin. Viime kesänä jo oli muutaman kerran sellainen tilanne että apparin penkillä istuva oli onnistunut vahingossa painamaan sen lukkonupin alas jonka jälkeen ovi ei auennut sisäkahvasta, eikä tietenkään ulkokahvastakaan koska oli lukossa. Ainoa vaihtoehto oli käyttää kuskin ovesta avaimella keskuslukko auki.
Vaikutti hiukan siltä että siellä lukkopaketin pään mekanismissa olisi jotain ongelmaa mutta en minä siitä mitään selvästi irtonaista tai rikkinäistä osaa silmämääräisesti löytänyt kun oven sisälle tuijotin. Siellä on sellainen valkoista muovia oleva känkyrä johon niitä lukkojen ja kahvojen tankoja tulee kiinni, kun sisäkahvasta vetää lukkonupin ollessa alhaalla, vaijerin vetämä vipu ei osu lainkaan siihen muoviin vaan kulkee vierestä ohi. Pitäisikö sen metallisen vivun ylettyä siihen muoviosaan? Sitä muovia vetämällä ovi nimittäin aukeaisi.
Kyllä, näissäkin ovien lukot ovat sitä mallia että sisäkahvasta vetämällä saadaan ovi auki lukosta vaikka lukkonuppi olisi alhaalla. Toki samalla se nuppi nousee kun avataan, ja keskus lukko toimii molemmista ovista painamalla nupin alas.
Viimeiseen asti vetkutin käyttöönottoa mutta tänään lämmitti aurinko jo sen verran että nyt napsahti trafille neljä euroa. Huomenna sitten ottamaan shakedown Alastarolle.
Vaihdoin venttiilikopan tiivisteen kun viime öljynvaihdolla totesin ettei tarvinnut juuri vanhojen hävittämisestä murehtia. Rätille tein Autoglymin suojakäsittelyn, katotaan nyt mitä vaikuttaa. Pidin hiukan kalliina kun maksoi yli kolmekymppiä mutta tulipa nyt sekin tehtyä.
Siinä pikapesun tein että saa edes isommat talven säilytyksen aikana tulleet pölyt pois. Kyllä alkoi taas masentamaan, viime kesän lopuksi jo päätin että talven aikana täytyy ulkokuori kunnostaa. Paskanmarjat minä mitään saanut aikaiseksi enkä varsinkaan ehtinyt. Nyt se on joka puolelta niin raatoinen etten taida viitsiä mitään tehdä kesän aikana. Ehkä sitten jo ensi talvena saa värjättyä vähän edustavampaan kuntoon. Löysin tallin hyllyltä myös nahkapenkkien hoitosarjan. Avaamattomana tietenkin, mitä niitä suotta talvella kuluttamaan kun voi näin keväällä sitten ajokauden kynnyksellä muistaa senkin asian.
Alkanut kyllästyttämään kun pakoputki kolisee johonkin kiinni. Tunkkasin auton eilen pukeille ja aikani heiluttelin putkea, näyttäis ottavan kiinni katalysaattorin kohdalla olevaan suojarautaan. Epäilin ensin että loppupäästä kolkkaisi taka-akseliin tai johonkin muuhun mutta sama kolina sieltä löytyi vaikka pudotin katin jälkeen koko loppuputken pois. Suurin syy tuntuisi olevan moottorin tukityynyt. Heiluu kuin hullun mul**u koko kattila konehuoneessa, samasta sylttytehtaasta löytyy varmaan pienessä nopeudessa tuntuva jurina kun luistattaa kytkintä, vaikkapa ylämäkeen liikkeelle lähtiessä tuntuu hiukan ravistavan voimansiirtoa.
Menee tukikumit seuraavan osakuormaan, samalla kertaa meinasin vaihtaa vielä vakaajan puslat ja alatukivarret (tai pelkät puslat). Jälkimmäiseen aiheeseen, Etkan mukaan alatukivarren sisäpään puslia on kahta eri kokoa. Olisiko olleet 35mm ja 44mm ulkohalkaisijalla. Vaihtuu runkonumeron mukaan hyvin aikaisessa vaiheessa -92 vuotta. Oikean kokoisten puslien tilaaminen ei ole ongelma mutta onko noilla sitten jotain muuta eroa, onko isompi parempi tjms? Mietin lähinnä sitä että tilaisi sitten koko tukivarret eikä vain puslia jos uudempi malli esim. on jollain tapaa tukevampi tai kestävämpi.
Peltisissä tukivarsissa on tuo pienempi pusla, taotuissa tukivarsissa isompi. Eivät sovi ristiin luonnollisista syistä. :) Laita uretaanipuslat vanhoihin tukivarsiin, tulee paljon parempi.
Mulla oli sama juttu aikoinaan, runkonumeron mukaan piti olla isompi se pusla ja kun otettiin ne pois selvisi että oli vaihdettu Saksassa peltitukivarsiin. Powerflexin (pienempi pusla) laitettu ja tyytyväinen ollut. Radallakin kuritettu ja toimi todella hyvin.
Joo, kurkkaa sinne auton alle että mitkä tukivarret siellä on ihan oikeasti. Powerflexin puslat tuohon paikkaan taitaa aina olla mustat. OE puslat laittaisin vain, jos mukavuus tai hinta on tärkein valintakriteeri. Urtseilla tulee parempi ajaa, helpommat asentaa ja oikein rasvattuna ~ikuiset harrasteautossa.
Joo ei niin kova kiire ole, autokin on valmiiksi jo pukeilla. Tuli vain siinä vaiheessa mieleen kun räpsin Spareton koriin noita moottorin tukia.
Kumipuslat ei tosiaan maksa käytännössä mitään verrattuna ur-etaanisiin. Tuo vetelee 225/45R17 renkailla tällä hetkellä aivan helvetisti, jotain sinne täytyy vaihtaa. Pyöränkulmatkin on pielessä muuta niitä taas ei toinna ennen laittaa kun on kaikki väljät palikat uusittu.
Ei tuo hintaero niin valtava kuitenkaan ole. Itse kun vaihdoin peltitukivarsiin niin hintaero oli tarvikekumipuslan ja uretaanisen välillä 10c/kappale. Nyt on näköjään hintaero hieman kasvanut mutta suht olematon ero. Esim futurezilla peltisiin sarja etuakselille 87,90 ja alumiinisiin 91,70. http://www.futurez.fi/fi/shop/show_p...-kts-lisatieto
Kumiset Meylet motonetissa 55,2 . Kumpiin tukivarsiin nuo nyt sitten on kun ei mittoja ole mainittu? On vaan pirun paljon helpommat ja nopeammat vaihtaa nuo uretaaniset ja ajettavuus paranee huomattavasti. Suosittelen uretaania.
Motonetin hinta saattakin olla 55€ kierros mutta Sparetolta saa Febi Bilsteinin puslaa 3.19€/kpl. No eipä sillä, evokkaat ne on ne satasen uretaanisetkin jos sillä lakkaa vetelemästä.
Tässä on tehostimen pumppukin pitänyt aika kovaa meteliä. Yhden käytetyn jo hankin ja vaihdoin mutta oli ihan samanlainen. Sen ensimmäisen silloin purin ja totesin ettei siellä edes ole mitään laakereita tjms joita vaihtaa. Tuo siipipumppu on luonnostaan hiukan kovaäänisempi mutta tämä yksilö pitää kyllä jo varsin rasittavan kovaa ääntä. Kyseessä ei ole kääntäessä kuuluva vinkuna joka kuuluu jos nestepinta on alle maksimin tai vetää ilmaa. Tämä pitää sellaista käyntinopeuden mukaan muuttuvaa kolinaa.
Läksin selvittämään siipipumpun toimintaperiaatetta ja vika saattaa ollakin aivan muualla kuin itse pumpussa. Ilmeisesti hiukankaan tukossa oleva roskasihti tehostinöljyn säiliössä saattaa aiheuttaa liian suuren vakuumin pumpun imupuolelle eikä öljy virtaa suunnitellusti josta syystä ne pumpun siivet pääsevät sitten hakkaamaan hallitsemattomasti eestaas -> kuuluva metalli vasten metallia kolina. Kävin onkimassa strainerin ylös sieltä säiliöstä ja tuolla se nyt kylpee ultraäänipesurissa.
Pyh ja pah. Pumppu hiljeni hieman, nyt ei ole enää eroa ilman sihtiä ja sihdin kanssa kuuluvaan ääneen. Hiljeni vielä lisää kun päästi inan löysemmälle hihnaa. Mitenkäs se sanonta menikään kun yhden vian korjaa niin...
Pumpun metelin takaa kuului joku muukin ääni koneen etuosasta. Otin ensin laturin ja tehostinpumpun hihnat kokonaan pois ja sama kitinä kuuluu edelleen. Jakopään koppa pois ja sama kitinä vaan kuuluu vieläkin, olin salaa toivonut että joku rissa hinkkaisi jakopään peltikoteloon. Eiköhän se ole sitten vesipumppu tai kiristin. Dampperikin vippasi minusta hiukan oudon näköisesti, tiedä sitten onko normaalia vai ei?
Jakopään olin ajatellut tehdä tähän vasta ensi talvena mutta se nyt tulee sitten tehtäväksi jo het'pian.
Mitenkähän tuon sähköflektin oikeaoppisesti pitäisi toimia? Kuuman moottorin kun sammuttaa niin flekti lähtee pyörimään mutta moottorin käydessä ei pyöri. Onko tuo sitten ominaisuus vai vika?
Onko sulla yksi vai kaksi flekti? jos ei ilmastointia, yksi flekti ja pyörii moottori käynnissäkin, tarvittaessa jää päälle vaikka ottaa avaimet virtalukosssa jos moottori tarpeksi kuuma.
Sähköflekti lähtee koneen ollessa käynnissä vasta "myöhään" avustamaan, yleensä hellesäällä ruuhkassa seisoessa.
"Jälkijäähdytys" on sitten taas erillisella kytkimellä konetilassa, joka toivoo pitävänsä konepellin alla lämmöt kurissa. Näissäkin sitten eroja koneesta riippuen. Kylmästöinti jos on, se kyllä käynnistää flektin pienimmällä nopeudella.
Ei ole klimaa ja tuo on ainoa flekti. Jouduin istumaan tietyömaan seisokissa melkein 10 minuuttia ja huomasin miten alkaa lämmöt nousemaan, muuten ei ole ollut lämpöjen kanssa ongelmia edes radalla.
Ohjauksessa ongelmia sitten jos toimii ainoastaan jälkijäähynä. NG:ssa toki voi olla eroa toiminnassa jos verrataan ABC:hen. Toki yhdellä flektilla ilman klimaa luulisin tointaperiaatteen olevan sama.
Mullakin NG:n flekti kyllä pyörii silloin tällöin ainakin tyhjäkäynnillä paikallaan.
Hieman on kummastuttanut kyllä, kun ei pyöri kerrallaan kuin ehkä 15-25 sekuntia ja sammuu sitten.
Lienee tehokas malli... (tuskin)
Jälkijäähytoimintoa en ole huomannut.
Flektille on lämpökytkin kaiketi tässäkin siellä syylärin alalaidassa. Sehän voi olla morjes. Jälkijäähdytykselle on sitten siinä kannen läheisyydessä oma kytkimensä, joka roikkunee tässäkin tapauksessa sillai hassun näköisesti ilmassa. Turbokoneissa vastaava kytkin on vesiharavassa.
Comment