Mä en nyt tiiä missä se suodatin on. Jäikö se metsään vai onko se vielä paikollaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Epätavallinen öljynvaihto AVF 1.9TDi B6 A4
Collapse
X
-
Ei ole alakertaa avattu ja Anssi meinasi ettei avatakaan. Katselin vielä, että kannen puoleiset nokan liuskat olivat erittäin paljon enemmän kuluneita kuin pukkien puoleiset. Mistä lie johtuu vai onko normaalia?
Sihdistäkin puhuttiin tänään, mutta ei siitä keksitty mitään. Pitäisi öljypohja napsia pois, niin näkisi senkin.
Comment
-
Ihan normaali 1.9tdi tuo näyttäisi olevan, pahimmasta päästä vain :) Laakerit näyttää ihan normaalilta tuolle koneelle.
Onko keinuvivuissa tulpat päissä vielä? pitäisi löytyä alumiinisia tulppia, 1 kipale per pääty, halkaisija noin 5mm. Jos ei ole, siinä lienee syy miksi yläpää kajahtanut. Tai sitten muuten vain ajettu väärillä öljyillä?
Comment
-
Tänä iltana minulla oli vahva tunne siitä, että myyntiin lähtee auton lisäksi talo. Muuttaisin kaupunkiin ja ostaisin HSL kuukausikortin enkä ajaisi autolla enää ikinä.
Tarina juontaa juurensa viimevuotiseen Tahkoa edeltäneeseen tapahtumaan auton kanssa. Tällä kertaa oli varmistettava auton toimivuus ja sen Tahko pätevyys. Eräs ystävällinen kerholainen teki öljynvaihdon yhteydessä tarkastuksen koko autolle. Mitään vakavaa ei löytynyt, vain rikkinäinen ohjausvaihde, molemmat raidetangon päät, kardaanin takanivel, kaikki koiranluut, kaikki jarrut, taka jarruletkut, takavakaajan runkohelat, moniurahihna apulaitteille ja kuljettajan puolen etummainen vetonivelen suojakumi. Tuli kaverillekkin paha mieli vikoja kertoessa :D
Seuraavana viikonloppuna oli Joutsa ja sain kiellon olla ajamatta samalla lailla kuin aurausvideossa. Porukalla spekuloitiin, että onko auto ajokuntoinen Joutsan matkaan. No sinne oli päätetty mennä niin sinne mentiin, ihan vaan turistina paikalle. Iltapäivän ryhmässä olikin sitten peruutuksia ja ryhmän painostuksesta osallistuin ajo-opetukseen. Eikä mitään painostusta oikeasti ollu. Ajelin kuitenkin niin kuin kiellettiin :D
Varovasti ajelin ja kuulostelin, että vetarin nivel pitää ääntä ja tilasin uuden nivelen. Ajoin vielä jonkun tovin autolla kunnes sain lainaksi harmaan B5 1.8tq. Seuraavana päivänä töitten jälkeen oman auton pesu ja talliin ajo. Samana päivänä taisin vielä pukkien päälle laittaa. Sunnuntaina kahden päivän juopottelun jälkeen ilman kohmeloa menin talliin repimään kardaania irti. Ja voi hyvänen aika sitä ärsytyksen määrään könytä auton alle ja todeta, ettei näe kuin toisella silmällä. Perkeleen silmälasin vasen linssi huurtui jatkuvasti. No eipä se niin lannistanut. Muutaman tunnin jälkeen lopputulos oli se, että sain kaikki muut pultit paitsi yhden irti. Tämän yhden pultin kävi irroittamassa erikoismies Lohjalta. Sittenpä lähtikin koko akseli syliin ja se pakattiin autoon huoltoon vietäväksi. Kardaani pääsi hyvään hoitoon ja siihen vaihdettiin etu- ja takanivelet. Kannatinlaakerikin olisi kuulemma joskus vaihdettava, mutta hajotkoot ensin.
Omia taitoja kokoajan epäillen rupesin vaihtamaan koiranluita. Tässä vaiheessa mainittakoon asennustilan olevan kylmä, puhaltimella hieman ulkoilmaa lämpimämpi. Luuthan olikin vaihdettu yllättävän nopeasti ja oli erittäinkin ylpeä saavutuksista. Olenhan aikaisemmin osannut vaihtaa autoon renkaat ja lisätä pissapojannestettä :D Perjantaina sain vielä lisää osia ja kardaanin huollosta. Ilta meni pitkälle ennen kuin pääsin kotiin ja päätin tuhertaa lauantaina kardaanin paikalleen.
Lauantai koitti, ja talli lämpimäksi paria tuntia ennen aloitusta. Kardaani menikin paikalleen niin sanotusti "naps ja kops". Ainoa paskamainen homma oli kiristyskierroksella nousta auton alta pois ronklaamaan vaihdetta päälle ja pois, jotta saa pultit kireälle. Seuraavaksi vetonivelen vuoro. Siinäpä menikin sitten perkelöidessä ja välillä youtubesta ohjeita katsoessa. Lopputulema oli se, että koko paska pitää ottaa irti ulomman murroksen irroittamiseksi. No sehän lähti, mutta uusipa ei mennytkään paikoilleen. Väärät poorit. VOI V**TU!! rupes harmittamaan. Ei auttanut muu, kun alkaa sitä vanhaa kunnostamaan, onneksi oli se suojakumi. Välillä kuulalaakerit pitkin lattioita saattoi naapuriin asti kuulua iloinen lintusen viserrys, oikeen pahan ilman lintusen. Siihen kun olisi joku tullut viisastelemaan niin olisi ollut väärässä paikassa. No enpä ole ennen tuotakaan tehnyt mutta nyt olen. Akseli kasaan ja paikoilleen, ja taas sitä ravia vaihdekepin luo.
Vielä oli saatava auto alas pukeilta, yhtä vittumainen homma kun nostaa pukeille. Jos olisi joku Suburbaani niin olisi helppoa. Kyllä se sieltä sitten alas tuli kuitenkin, toivottavasti ei vähään aikaan tarvitse nostaa ylös. n. 11h tuolla tallissa tänään meni. Ensi viikolla saa pätevämmät kaverit vaihtaa ohjausvaihteen ja jarruletkut.
Näillä näkymin ei lähde talo myyntiin ja autokin saa pitää vielä paikkansa. Eihän tuo ole vielä tarpeeksi vastustanut, ja koska on maailman parasta mallia oleva B6 1,9 TDIq niin ei tuosta kannata luopua.
Comment
-
-
Tuossa on vielä pari kuvaa. Oli hieman vaikeuksia saada tuo murros irti kun mitään hajua siitä, että mistä kohti ja miten. Jostakin sokasta puhuttiin ja neuvottiin vääntämään napapultti takaisin paikoilleen ja plumpsauttamaan murros irti. No ei mennyt ihan niinkuin Stömsössä. Piti sitten könytä pohjapanssari irti ja akseli pois paikoiltaan.
Comment
-
Kyllä se on vaan helpompi kun ottaa koko vetarin irti. Se ulomman murroksen sokka on aika tiukka eikä minulla riittäisi pokka alkaa sitä hakkaamaan irti. Voit myös koittaa sillä napapultilla pullauttaa ulos. Omassa se ei onnistunut. Osat tulivat kerhotoverilta pakettina niin en osaa yhtään sanoa noista booreista.
Comment
-
Oli aikeissa vaihtaa tuo kuskin puolen vetonivel. Osa hankittuna ja kepakko pöydällä. Vanha murros lekalla taputeltu irti ja uutta vähän mallattu paikoilleen. Kappas vaan ku sama ongelma kuin talvella. Pooreja on oikea määrä mutta ne ovat väärän kokoiset. Aika vieno perkele kuului taas varmaan naapuriin asti kun minä mieleni pahoitin. On Spareto myynyt mulle jonku perkeleen erikoisvetoakselin kun ei siihen mikään passaa. Pitää taas jo toisen kerran alkaa kunnostamaan tuo vauvan helistimeltä kuulostava murros. Onneksi ei ole kiire mihinkään ja kuin taikaiskusta virtiinistä muitten varaosien seasta löytyi taas suojakumi.
Nyt on lähinnä tällainen fiilis http://www.riemurasia.net/video/Perj...iliksia/168486Viimeksi muokannut HiTec; 18.9.2015, 18:51.
Comment
-
Nyt ei enää jaksais. Tilasin sparetolta heidän oman vetoakselin osanumeron perusteella uuden murroksen. Tänään koitti päivä, jolloin olisi aikaa vaihtaa tuo osa. Nyt ei enää kauan nokka tuhisen kun B6 on etu vetari viilapenkissä kiinni ja taas vanha murros irti ja uutta mallaamaan. Kappas kehveli kun eipä se sinne mennytkään. Mää en jaksa enää, ei jaksa ees huutaa tai kiroilla. Hymähtää vain ja pistää taas sama paska läjään. Huomenna sähköpostin kirjoitukseen tavarantoimittajalle.
Comment
Comment