Aikaisempaa tarinaa tästä autosta minun omistuksessa voi lukea Diesel osastolta, kun reilu vuosi sitten lipsahti jakohihna hieman ja kansi otti osumaa. Siinäpä sitten samalla uusiksi meni venttiilit, koko jakopää yms. pientä.
Remontin jälkeen kun kävin hakemassa auton, näin jälkeenpäin ajateltuna jo silloin liikkeelle lähtö tuntui kovin vaivalloiselta. En tuohon asiaa sen enempää kiinnittänyt mitään huomita, vaan olin onnellinen saatuani oman auton takasin 6 viikon vuokra-autolla ajelun jälkeen. Ei siinä 1.2 TSI Golfissa pahasti mitään huonoa ollut, mutta voi sitä riemua, kun ajaa 6 viikon jälkeen 200 km hakemaan omaa autoa ja siinä samalla sataa ensilumi maahan.
Ajelin tyytyväisenä autolla tietämättä mitään sen ongelmista. Totuus paljastui pääsiäisenä, kun autoa kerrankin pääsi ajamaan joku muu kun minä. Minkäänlaista kulkuahan ei ollu, ja minä siinä saatoin mielenikin pahoittaa. Tuota sitten alettiin ihan porukalla miettimään, että mikä siinä koneessa saattaisi olla vialla. Alaväännöthän siitä puuttui, ja turbon nykäisy oli ihan järkyttävä sen tultua mukaan n 2500 kierroksen kohdalla. Ja sen jälkeen olikin menoa.
Ei oikeen porukallakaan siihen ongelmaan vastausta löytynyt, ja auto oli kuitenkin ajokuntoinen niin en sitä pajalle vienyt. Eikä töitten suhteen pystynytkään koska auton on oltava jatkuvasti ajossa.
Joulun jälkeen työtilanteen helpottuessa järjestin aikaa autolle ja sain huollon varattua. Varasin huoltoon aikaa ja annoin korjaamolle vapaat kädet hommata ainakin etukäteen sovitut osat. Puhelin soikin pariin otteeseen kun kyseltiin että voidaanko suosiolla vaihtaa vähän enemmän osaa. No mikäs siinä kun kerran on itsellekkin aikaa hommaan varattu.
Huollossa tehtiin kaikenlaista vianetsintää ja osan vaihtoa. Perimmäisenä vika siihen alaväännön puutteeseenkin löytyi. Viallinen alipainepumpun liitin, joka oli murtunut ja korjattu silikonilla. No se hätävarana korjattiin uudelleen silikonilla, koska ei arvaamalla viitsinyt lähteä vaihtamaan suhteellisen kallista osaa.
Auto lähti korjaamolta matkaan tiistaina parin päivän huollon jälkeen ja tuntui persdynolla juurikin siltä miltä pitikin. Noin 40 kilomeriä ajettua alkoi koneen veto nykimään. Moottori oli suhteellisen laajavääntöinen aloittaen 1500rpm ja jatkaen lähes 5000rpm. Melkein kotona mutkatietä ajaessa 3000rpm jälkeen tuli yhtäkkiä aivan järkyttävä tehottomuus piikki mutta teho palasi muutaman sadan rpm jälkeen. Tovin matkaa ajettua kone alkoi käymään kolmella ja muuttui boxerin kuuloiseksi.
Ensimmäisenä epäilin suuttimen tukosta, koska huollossa oli laitettu puhdistusainetta dieselsuodattimen vaihdon jälkeen. Kotipihalla kokeilin vielä käynnistää autoa ja annoin sille hieman kenkää siinä toivossa jospa sattuisi tukos irtoamaan. No eipä sillä ollut mitään vaikutusta.
Seuraavana aamuna oli kuitenkin töihin päästävä. Ei muuta kun bokseri kone tulille aja ajamalla 47 km töihin. Aamutuimaan huoltoliikkeen kanssa juteltua sovittiin, että menen nyt ainakin käymään niin katsotaan läppärillä jos jotakin vikaa löytyisi. No ATK-laitehan kertoi meille, että 2. pytty oli pimeänä. No siinä tuumaustupakin verran mietittiin jotta miten jatketaan. Venttiilikoppa auki ja pientä silmäilyä. Heti kopan avattua oli havaittavissa nokka-akselin huomattavaa kulumista. Päätimme vaihtaa 1. j a 2. pytyn suuttimet keskenään. Tällä saataisiin selville mikäli vika siirtyisi niin olisi suutin viallinen. Vaihto tehtiin ja ei muutakun avaimella käyntiin. No eihän se tilanne parantunut yhtään.
Siinäpä sitten todettiin moottori kuolleeksi ja vaihtoehtoina olisi, että aletaan nykyistä moottoria korjaamaan, jolloin ei ole mitään hajua siitä, että mikä siellä on oikeen korkannut. Toinen vaihtoehto, joka alkuun kuulosti hyvinkin epäilyttävältä oli se, että autoon metsästetään uusi kone. Siinä meni sitten keskiviikko hyvinkin pitkälti pilalle. Kaikista eniten tuossa harmitti se, etten pääsisi Tahkolle ajamaan rinkiä. Siihen on kuitenkin jo lokakuussa valmistuduttu ja mökki vuokrattu. Taisi suusta päästä vieno PER**LE.
Töihin päästyä vastassa oli pomo joka kyseli että olinko töihin tulossa. No minä vastasin jotta olen 7 asti aamulla täällä ollut ja kävin juuri hautaamassa autoni. Lisäsin vielä että tämä harmitus ei ihan renniellä enää lähde. No siinä istuttiin neuvottelupöydän ääreen ja kerroin vastaavalle mestarille ja työpäällikölle tilanteen. Molemmat ymmärsivät yskän, että harmittaahan se. Keskiviikko iltana takaisin kaverin tykö yöksi. Saman kaverin luona olin maanantaista tiistaihin, koska se 47 km työmatka on hieman heikko tehdä julkisilla. Oma vika kun asuu tuolla pe**eessä. Soitin kaverille, että auto on taas pajalla ja minä tulen teille yöksi. No eihän siinä mitään. Ilta meni selatessa nettiautoa ja haaveillessa jostakin luotettavasta käyttöautosta.
Torstaina julkisilla (hyi helvetti) töihin ja päätä hieromaan, että millekkähän tässä ruvetaan. Vanhemmilla olisi mietintäajaksi lainata auto. Ainoa ongelma olis se, että auto pitäisi käydä hakemassa 500 km päästä. Katselin matkahuollosta linja-autoaikatauluja ja hintoja. Samana päivänä pääsisi perille, vaivaiseen 91€ hintaan. Tunnelma oli sanoin kuvaamaton. Hetkeä myöhemmin mieleen tuli Onnibus. Katsoin aikataulua, ja samana päivänä pääsisin Kajaaniin 9,9€ hintaan. No mikäs siinä, siellä voisin samalla käydä moikkaamassa kavereita. Eipä siinä kauan nokka tuhissut kun tilasin lipun ja ilmoitin vastaavalle mestarille lähteväni hakemaan autoa. Vastaus oli että "mene toki, pitäähän sun saaha elämä raiteille".
Siitähän se seikkailu sitten alkoikin.
Toista päivää töissä samoilla vaatteilla. Mukana ei mitään muuta kuin läppäri ja tabletti, ja taskussa bussilippu. No lompsin keskustaan ja kävin kalliihkosta kaupasta ostamassa vaihtovaatekerran. Myyjäkin katsoi hölmönä kun tällainen karvaturpa tuli kyselmään boksereita ja t-paitaa. Ohjasi suoraan aletiskille :D
Ensimmäiselle pysäkille asti koitin sisäistää tilannetta. Kertasin monesti, että mitä oli tapahtunut ja mitä tulee vielä tapahtumaan. Piti osata päättä korjataanko vanhaa vai hankitaanko uutta. No sitähän ei pitkään jaksanut miettiä ilman mietintäjuomaa. Sitä tulikin sitten otettu siihen malliin, että mieli kirkastui. Bussimatkan aikana tuli juteltua uudesta moottorista ja sen kustannuksita pikaviestimellä kaverin kanssa. Aloin kallistua uuden moottorin suuntaan. Pian oli kuitenkin Kajaani näköpiirissä ja suurimmat murheet sai luvan väistyä.
Pari sumuista yötä siellä tuli oltua ja matka jatkui laina-auton luokse lauantaina illalla. Sohvan jälkeen oma vanha sänky tuntui ihan hyvälle. Sunnuntai koitti ja laina-autolla takaisin kohti etelää. Jyväskylän kohdalla hoksasin vielä käydä paikallisessa vertaistukiryhmän kokoontumisessa. Piti vain ujona poikana jättää peugeot hieman kauemmas ja hiipiä haastattelemaan paikallista sakkia. Eihän siinä kauan malttanut seisoskella kun tuulikin niin paljon, ajomatkaakin oli vielä reilut 300 km jäljellä.
Kotiin asti pääsin ja ihan omaan sänkyyn.
Tätä kirjoittaessa on tiistai ja nyt on uusi kone yhtä puhelinsoittoa vaille tilattu/ostettu.
Saa nähdä mitä tästä vielä tulee.
Remontin jälkeen kun kävin hakemassa auton, näin jälkeenpäin ajateltuna jo silloin liikkeelle lähtö tuntui kovin vaivalloiselta. En tuohon asiaa sen enempää kiinnittänyt mitään huomita, vaan olin onnellinen saatuani oman auton takasin 6 viikon vuokra-autolla ajelun jälkeen. Ei siinä 1.2 TSI Golfissa pahasti mitään huonoa ollut, mutta voi sitä riemua, kun ajaa 6 viikon jälkeen 200 km hakemaan omaa autoa ja siinä samalla sataa ensilumi maahan.
Ajelin tyytyväisenä autolla tietämättä mitään sen ongelmista. Totuus paljastui pääsiäisenä, kun autoa kerrankin pääsi ajamaan joku muu kun minä. Minkäänlaista kulkuahan ei ollu, ja minä siinä saatoin mielenikin pahoittaa. Tuota sitten alettiin ihan porukalla miettimään, että mikä siinä koneessa saattaisi olla vialla. Alaväännöthän siitä puuttui, ja turbon nykäisy oli ihan järkyttävä sen tultua mukaan n 2500 kierroksen kohdalla. Ja sen jälkeen olikin menoa.
Ei oikeen porukallakaan siihen ongelmaan vastausta löytynyt, ja auto oli kuitenkin ajokuntoinen niin en sitä pajalle vienyt. Eikä töitten suhteen pystynytkään koska auton on oltava jatkuvasti ajossa.
Joulun jälkeen työtilanteen helpottuessa järjestin aikaa autolle ja sain huollon varattua. Varasin huoltoon aikaa ja annoin korjaamolle vapaat kädet hommata ainakin etukäteen sovitut osat. Puhelin soikin pariin otteeseen kun kyseltiin että voidaanko suosiolla vaihtaa vähän enemmän osaa. No mikäs siinä kun kerran on itsellekkin aikaa hommaan varattu.
Huollossa tehtiin kaikenlaista vianetsintää ja osan vaihtoa. Perimmäisenä vika siihen alaväännön puutteeseenkin löytyi. Viallinen alipainepumpun liitin, joka oli murtunut ja korjattu silikonilla. No se hätävarana korjattiin uudelleen silikonilla, koska ei arvaamalla viitsinyt lähteä vaihtamaan suhteellisen kallista osaa.
Auto lähti korjaamolta matkaan tiistaina parin päivän huollon jälkeen ja tuntui persdynolla juurikin siltä miltä pitikin. Noin 40 kilomeriä ajettua alkoi koneen veto nykimään. Moottori oli suhteellisen laajavääntöinen aloittaen 1500rpm ja jatkaen lähes 5000rpm. Melkein kotona mutkatietä ajaessa 3000rpm jälkeen tuli yhtäkkiä aivan järkyttävä tehottomuus piikki mutta teho palasi muutaman sadan rpm jälkeen. Tovin matkaa ajettua kone alkoi käymään kolmella ja muuttui boxerin kuuloiseksi.
Ensimmäisenä epäilin suuttimen tukosta, koska huollossa oli laitettu puhdistusainetta dieselsuodattimen vaihdon jälkeen. Kotipihalla kokeilin vielä käynnistää autoa ja annoin sille hieman kenkää siinä toivossa jospa sattuisi tukos irtoamaan. No eipä sillä ollut mitään vaikutusta.
Seuraavana aamuna oli kuitenkin töihin päästävä. Ei muuta kun bokseri kone tulille aja ajamalla 47 km töihin. Aamutuimaan huoltoliikkeen kanssa juteltua sovittiin, että menen nyt ainakin käymään niin katsotaan läppärillä jos jotakin vikaa löytyisi. No ATK-laitehan kertoi meille, että 2. pytty oli pimeänä. No siinä tuumaustupakin verran mietittiin jotta miten jatketaan. Venttiilikoppa auki ja pientä silmäilyä. Heti kopan avattua oli havaittavissa nokka-akselin huomattavaa kulumista. Päätimme vaihtaa 1. j a 2. pytyn suuttimet keskenään. Tällä saataisiin selville mikäli vika siirtyisi niin olisi suutin viallinen. Vaihto tehtiin ja ei muutakun avaimella käyntiin. No eihän se tilanne parantunut yhtään.
Siinäpä sitten todettiin moottori kuolleeksi ja vaihtoehtoina olisi, että aletaan nykyistä moottoria korjaamaan, jolloin ei ole mitään hajua siitä, että mikä siellä on oikeen korkannut. Toinen vaihtoehto, joka alkuun kuulosti hyvinkin epäilyttävältä oli se, että autoon metsästetään uusi kone. Siinä meni sitten keskiviikko hyvinkin pitkälti pilalle. Kaikista eniten tuossa harmitti se, etten pääsisi Tahkolle ajamaan rinkiä. Siihen on kuitenkin jo lokakuussa valmistuduttu ja mökki vuokrattu. Taisi suusta päästä vieno PER**LE.
Töihin päästyä vastassa oli pomo joka kyseli että olinko töihin tulossa. No minä vastasin jotta olen 7 asti aamulla täällä ollut ja kävin juuri hautaamassa autoni. Lisäsin vielä että tämä harmitus ei ihan renniellä enää lähde. No siinä istuttiin neuvottelupöydän ääreen ja kerroin vastaavalle mestarille ja työpäällikölle tilanteen. Molemmat ymmärsivät yskän, että harmittaahan se. Keskiviikko iltana takaisin kaverin tykö yöksi. Saman kaverin luona olin maanantaista tiistaihin, koska se 47 km työmatka on hieman heikko tehdä julkisilla. Oma vika kun asuu tuolla pe**eessä. Soitin kaverille, että auto on taas pajalla ja minä tulen teille yöksi. No eihän siinä mitään. Ilta meni selatessa nettiautoa ja haaveillessa jostakin luotettavasta käyttöautosta.
Torstaina julkisilla (hyi helvetti) töihin ja päätä hieromaan, että millekkähän tässä ruvetaan. Vanhemmilla olisi mietintäajaksi lainata auto. Ainoa ongelma olis se, että auto pitäisi käydä hakemassa 500 km päästä. Katselin matkahuollosta linja-autoaikatauluja ja hintoja. Samana päivänä pääsisi perille, vaivaiseen 91€ hintaan. Tunnelma oli sanoin kuvaamaton. Hetkeä myöhemmin mieleen tuli Onnibus. Katsoin aikataulua, ja samana päivänä pääsisin Kajaaniin 9,9€ hintaan. No mikäs siinä, siellä voisin samalla käydä moikkaamassa kavereita. Eipä siinä kauan nokka tuhissut kun tilasin lipun ja ilmoitin vastaavalle mestarille lähteväni hakemaan autoa. Vastaus oli että "mene toki, pitäähän sun saaha elämä raiteille".
Siitähän se seikkailu sitten alkoikin.
Toista päivää töissä samoilla vaatteilla. Mukana ei mitään muuta kuin läppäri ja tabletti, ja taskussa bussilippu. No lompsin keskustaan ja kävin kalliihkosta kaupasta ostamassa vaihtovaatekerran. Myyjäkin katsoi hölmönä kun tällainen karvaturpa tuli kyselmään boksereita ja t-paitaa. Ohjasi suoraan aletiskille :D
Ensimmäiselle pysäkille asti koitin sisäistää tilannetta. Kertasin monesti, että mitä oli tapahtunut ja mitä tulee vielä tapahtumaan. Piti osata päättä korjataanko vanhaa vai hankitaanko uutta. No sitähän ei pitkään jaksanut miettiä ilman mietintäjuomaa. Sitä tulikin sitten otettu siihen malliin, että mieli kirkastui. Bussimatkan aikana tuli juteltua uudesta moottorista ja sen kustannuksita pikaviestimellä kaverin kanssa. Aloin kallistua uuden moottorin suuntaan. Pian oli kuitenkin Kajaani näköpiirissä ja suurimmat murheet sai luvan väistyä.
Pari sumuista yötä siellä tuli oltua ja matka jatkui laina-auton luokse lauantaina illalla. Sohvan jälkeen oma vanha sänky tuntui ihan hyvälle. Sunnuntai koitti ja laina-autolla takaisin kohti etelää. Jyväskylän kohdalla hoksasin vielä käydä paikallisessa vertaistukiryhmän kokoontumisessa. Piti vain ujona poikana jättää peugeot hieman kauemmas ja hiipiä haastattelemaan paikallista sakkia. Eihän siinä kauan malttanut seisoskella kun tuulikin niin paljon, ajomatkaakin oli vielä reilut 300 km jäljellä.
Kotiin asti pääsin ja ihan omaan sänkyyn.
Tätä kirjoittaessa on tiistai ja nyt on uusi kone yhtä puhelinsoittoa vaille tilattu/ostettu.
Saa nähdä mitä tästä vielä tulee.
Comment