Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tänään kurkistelin endoskoopilla molempien koneiden sisälle ja täytyy todeta että myyntipuheet piti ainakin toistaiseksi paikkkansa, sillä kansi oli halkeilematon ja muutenkin männät/venat näytti uudelta.
Vanhan, reilu 180tkm ajetun koneen kannesta oli havaittavissa vain 1.sylinterin pakoventtilien välistä halkeama, sekä toisesta imuventtiilistä oli lähtenyt halkeama tulpanreikään toiselle kierteelle saakka. Siinä kaikki, eikä vaurioita näkyvillä muissa pytyissä. Hoonauksen jäljet oli hyvin vielä havaittavissa ja männätkn näytti olevan ok. Hyvä varamosa pahan päivän varalle.
18.12-2013 todettua, ihan voi katsoa peiliin niin näkyy syyllinen :)
Dodii, tuosta lohkosta taisit Markuksen luona mainitakin. :)
Ei muuta ku isosti zemppiä uuteen rypistykseen!
Itsellä on kovasti kans kolkutellut tuo 5syl diisseli lohkoilu, mutta vielä on hankkimatta....olis jo hyvä valmis kansi proggikseen valmiina hyllys.
Kitos kitos, oli mukava höpötellä. Toivottavasti ei reissusta tullut pää kovin kipeäksi??? :)
Stanu 81mm koossa tuo lohko ja pitkän seisomisen jälkeen sylinterit pintaruosteessa. Leima näytti vuosilukua -91 eli Audi 100:n keulilla palvellut, kun tehtaalta lähtenyt. Eiköhän tuosta vielä hyvä tule.
AAT:n kampuran paino 22,5kg, veivi 672g, mäntä+sokat 629g ja tappi 213g.
Selvisi tuokin, että miksi tuo kone on joskus nostettu pois 100:n nokalta, on varmaan pitänyt aikamoista kolkatusta. Kiertokangen laakerin palasia oli jonkin verran öljypohjassa, oli hajonnut viidennen pytyn kangesta. Tulee hionnalla kuntoon, mutta alikoon laakereita ei taida olla sputtereina tarjolla? Glykolta ei löytynyt ollenkaan alikokoja ja ACL:lta löytyi, mutta vain tavallisia.
Sovittelin Aby:n varalla olevaa sylinterinkantta lohkon päälle, niin tuo kannen takapäässä oleva vesireiän tukkiminen ja lohkon laajentaminen kannen vesikanavaan on helppo toteuttaa.
Tänään alkoi sitten se öljynvaihtohuolto. Öljynerotin/huohotinpöntössä sekä kampikammion huohotinlähdössä yllättävän paljon tuota vaahtoutunutta öljyä, liekö enään normaalia vai olisko seurausta, kun päässyt etanolia reilummin jo sekaan?
Turbiinisiipi kaipaa hiomista/oikaisua tai sitten uusimista, kyllä se korvakuulo vaan kertoo, ettei ahtimen ominaisääni ollut enää ihan samanlainen.
Vedetääs pieni yhteenveto aiemmista tapahtumista, ennenkuin aletaan tätä stroukki projektia tähän enemmältikin sotkea.
1.syl katkesi syt.tulpan maadoituskärki n. 2,1mm, joka vaurioitti mäntää, toista pakoventtiilin seetiä sekä turbiiniin ottopäätä. Syl.kansi on tällä hetkellä pajalla korjattavana ja sytytystulpat ovat edelleen NGK:lla saksassa labrassa, joten niistä sitten myöhemmin. Paljeväli oli 1,35mm, joka voi edesauttaa tuota tulppien pureskelua. Mittasin männät ja sylinterien soikeuden, enkä niissä huomannut mitään poikkeavaa. Kaikki männänrenkaat olivat sittenkin ehjät, vaikka endoskoopilla näyttikin parissa pytyssä olevan poikki. Se mikä pisti silmään, oli tuo sylinterien poraus esim. tuossa kolmosessa 81,95mm - 82,05mm vrt. tuohon kuvassa olevaan mäntään, että eiköhän tuo selitä pitkälti nuo ohivuodot???
Sitten tuohon tulevaan, veivien pituus tulee olemaan 159mm, koska olisi sitten samanlainen veivi/iskusuhde, kuin vakio koneessakin n.1,66. Staattisesta puristuspaineesta onkin foorumilla ollut viime aikoina paljon faktaa, kiitos jcarlsonin. Näillä suht. raikkailla CatCamsin nokilla, päädyn aika korken purissuhteen omaaviin mäntiin, ehkäpä n.10,5:1 rutuilla oleviin.
Tuossapa muuten vanha ja hyvä exeli, jotta voi pyöritellä eri palikoita, ja en huomannut ainakaan virhettä, kun siinä viimeisessä slotissa pyörittelin arvoja.
No niin, rojekti nytkähti vauhdilla liikkeelle ja lähti samalla vähän jopo keulimaan, mitä olisi ollut alkuperäinen maltillisempi suunnitelma. Nyt tuli ostettua kokonainen mosa, jolla ajettu vain 50km säätöajoa, kun ”halvalla” sain, kävi vähän niinkuin Sulo Vílenillä :)
Aika näyttää menikö päätös ihan munilleen…
Kyllähän se on mitattuna, mutta eipä se mitta paljon kasva. Eli eiköhän tässä ole mennyt poraus, käyttettävissä oleviin mäntiin nähdän hehtaarin verran liian horoksi.
Attached Files
Viimeksi muokannut SamSam; 28.9.2014, 21:54.
Perustelu: Summasummarum
Jaaha, ei kai se itsestäänkään tuossa rakennu valmiiksi, joten jotain tarviis varmaan tehä, aloitetaan kirjoittamisella. :)
Ngk:ltäkin tuli virallinen tuomio 1.syl sytytystulpan maadoituskärjen katkeamiseen --> olen syyllistynyt ylikiristämiseen. Noh, nuita samoja tulppia olen veivannut kiinni/auki aika monta kertaa nokkien säätämisen vuoksi, joten ehkä siinä tuo tiivisterengas on mennyt aina hieman kasaan, eli tuota en ihan niele. Yhtä kaikki, tuo oli ainoa ja viimeinen Ngk kokeilu tässä autossa.
Tässä talven aikana sylinterinkansi meni kunnostukseen ja siihen uusittiin 1.syl. imuventtiilit, samalla se sai vesiurat, kuten myös stroker lohkokin. Ahdin on Fin-turbolla saamassa uutta osaa sisuksiinsa, mahdollisesti uudesta GTW sarjasta, mikäli vain saatavilla kohtuullisen ajan sisällä.
Joitain osia on tilailtu ja odotellaan saapuvaksi muutaman viikon sisällä mm. männät ja kanget, jonka jälkeen koko roska lähtee puntitukseen.
Fcp:n kankisarja kotiutui tänään. Tilasin X-profiilin kanget kanuunaporattuna 159mmX22mm koossa. Pikaisesti vanhalla keittiövaa'alla punnittuna näytti olevan 3g sisällä (655g-658g), joten puntittaa ne pitää ja silmät mitata/tarkistaa. Hoituu sitten samalla, kun kaikki muutkin liikkuvat puntitetaan.
Männiksi valikoitui pattipää Je:t 10,5:1 rutulla ja 22mm hd tapilla. Ahdin päivittyi Gtw3884R:ksi, joka on siis uutta wide sarjaa, toivottavasti ei olisi paljon huonompi, kuin entinen Kt-sarjalainen. Siipikoot pysyi lähes ennallaan, komp. 10-lapainen 62,3/84,4mm ja turb.64/74,2mm, samalla 0,96 pakopesällä mennään.
Alakerran laakereiksi valikoitui Ks tuotteet. Kiertokanget olivat yllätykseksi ihan mitoissaan ja silmät suorat, FCP pääsi yllättämään laadullaan!
Kaikki liikkuvat ovat tällä hetkellä Sporttiautossa puntituksessa, joten eiköhän sitä lähiviikkoina pääse kasaamaan.
Jotain pientä sai Vapusta huolimatta aikaan. Modasin hammashihnan kiristimen sopivaksi isommalle 80mm hihnapyörälle (alkup.59mm), jostain vag 1.9tdi:stä. Tuo vähentää hihnanvärinöintiä kaasua nostettaessa, joka taas johtuu korkeammasta lohkosta ja kasvaneesta nokkapyörän ja kiristimen välimatkasta. Toiselle puolelle tulee Audi 3b:n koneen säädettävällä kiristyksellä oleva vesipumppu.
Rälläkällä taiteilin vanhasta halki olevasta öljypohjasta päädyn irti ja suunnittelen siitä lisäloiskelevyä nykyiseen öljypohjaan. Näissä kun on tuo kampikammion huohotus ikävästi lohkon takaosassa ja vähän kun kiihdyttelee niin öljyt löytyy huohotinpöntöstä. No, toki sieltä on paluu öp:n mutta josko sitä saisi vähennettyä vähän.
Kellarin kaikki liikkuvat osat kotiutui tänään puntitusreissulta. Kiitokset Sporttiauton Jannelle, palvelu oli hyvää ja toiminta ripeää, suosittelen!
Tuossa siis puntitettiin kaikki alakerran liikkuvat: kampura bobweighteilla, dampperi ja alahihnapyörä, männät, kanget, asetelma, tapit, sokat, kk:n laakerit, vp:n ja asetelman pultit, kunkkupultti. Tulevaisuudessa on mahdollista konetta avaamatta vaihtaa vp, dampperi ja kykä, ilman, että tarvii puntittaa (kunhan ovat itsessään 0-tasapainossa). Olihan ne melkoisen epätasapainossa, ekassa pyöräytyksessä 8000rpm oli n. 300kg voima moukaroimassa :)
Näyttää olevan olleen 7000rpm:ssä vielä n.230kg:n voimat, mutta pitää muistaa tämän olevan 2,5tdi Aat:n kampirauta, joten tehtaalta lähtiessäkin voi olla toleransseissa eroa vrt. esim. S2 kampuraan.
Nyt olisi kiva nähdä lyhytiskuisen kampuran laput, minkähänlaisessa puntissa ne on noin lähtöjään.
Mitenköhän nuo mittaukset on tehty, ensin kampura veiveineen ja mäntineen? Sen perään lisätty VP ja dampperi, sekä viimeiseksi vielä koko hoito asetelmineen? Ihan mielenkiinnosta, kun en ole ihan varma, miten noita kortteja pitää tulkita..
Mun täytyy katsoa jos löytäisin jostain mun laput. Olikohan ne jossain tuolla mun projektissa näytillä. Ihan vakio AAN rojut, paitsi vauhtis ja kytkin (Tepon billet paketti). Sen muistan että ei siellä läheskään tuollaisia lukemia ollut. Tuo tasapainotus kuitenkin vaikutti paljon auton käyntiin. Nyt tuo ei tärise/värise läheskään niin kuin vakio. Huomaa eron hyvin kun laittaa 2 autoa rinnakkain ja molemmat käynnissä.
Mitenköhän nuo mittaukset on tehty, ensin kampura veiveineen ja mäntineen? Sen perään lisätty VP ja dampperi, sekä viimeiseksi vielä koko hoito asetelmineen? Ihan mielenkiinnosta, kun en ole ihan varma, miten noita kortteja pitää tulkita..
Tuossa 001 kortissa on laskettu bobweight painot liikkuville osille (50%) kts. listaus kuvassa ja sitten puntitettu kampura metodilla "erikseen". Kortissa 002 mukaan on lisätty vp sekä dampperi pultteineen. Viimeisessä 003 kortissa mukana vielä asetelma pultteineen eli ns. kaikki liikkuvat.
Tuossa kuvassa on vain hassusti mulla kortit 002 ja 003 "väärässä" järjestyksessä. :)
Lohko tuli porauksesta ja dekkitason höyläyksestä.
Vielä on joitain pikkujuttuja tehtävän mm. lohkon maalaus yms. mutta tässähän voisi pian päästä jo kasaamaan konetta, kun kansikin luvattiin tälle viikolle valmiiksi.
En kyllä ihan osaa tulkita noita painokortteja. Onko nuo left/right puolet jotenkin kampuran edestä katsattuna heitto vasen/oikea? No kait nuo ihan hyvissä painoissa kuitenkin on tasauksen jälkeen. :)
Pikkuisen taas menty eteenpäin, kun sain kannen pitkäksi venähtäneeltä reissulta viimein takaisin. 1.syl imuvenat uusittiin ja tehtiin venttiilien muotoilut sekä nokkalinja ja taso oikaistiin.
Lohko sai värit pintaan ja seuraavaksi tipahtaa männät sisään. Hammashihnan isolle kääntörullallekin löytyi sopiva paikka lohkon oik. yläkulmasta, vesipumpun päältä. Pitää vielä vain koneistaa siihen sopiva spaceri kaveriksi.
Tein tuossa koekasauksen moottorille, kun vähän jännitti, voiko hyväksi havaitulla viime kesän nokkasäädöillä lähtee tämän mosan kanssa matkaan. Tällä kertaa laskelmat piti paikkansa, joten onneksi voi, eikä tarvi tehdä mitään kompromissejä esim. paksumman kansipahvin kanssa. Imuvenoille jäi siis "reippaasti" tilaa mäntään nähden 1,7mm.
Hammashihnapyörien kanssa tuossa vielä leikittelen/suunnittelen ja se odottaa vielä lopullista ideaa. Noita hihnapyöriäkin tuli haalittua muutama eri kokoa.
Öljynsuodattimeksi bongasin tuon Aat-dieselin, joka on hieman halvempi sekä muutaman desin suurempi tilavuudeltaan. Samalla tuli hankittua kynttilöitä.
Comment