Tuosta huohotuksesta löytyy myös melkoisesti asiaa. Jos venakopasta on vapaa huohotus ulos, niin öljy ei sieltä alakertaan valu. Alakerran huohotukset työntyy valumarei'istä ylös, eikä öljy pääse laskeutumaan alas. Efektiä voi vielä pahentaa sillä, että lisää huohotuslähtöjä tai suurentaa niitä venakopassa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi S2 Coupé Quattro-95
Collapse
X
-
Plommit oli tallella ja tiivit jakajankolon kupeessa, ei selitänyt ongelmaa.
Amw:n huohotus systeemi ei ole muuttunut neljään vuoteen pl. venakopan osalta tälle kesälle. Venakopan etuosasta lähtee keruusäiliölle kuristamaton / loiskelevytön 18,5mm reikä. Edellisessä venakopassa oli loiskelevy hitsattu lähdön eteen, joten on täysin mahdollista huohotuksen lisääntyneen tuon vuoksi.
Pari muuta huomioita tuli tehtyä, että huohotuksen filtteri oli mennyt melko astmaatikoksi, eikä ilma kulkeutunut helposti läpi. Toinen juttu on se, että nyt kun yläkerta on kunnossa ja venttiilit pitää niin alkaa ongelmia tulla esiin.
4.sylinterin seinämillä on pystynaarmuja, jotka juuri ja juuri voi kynnellä tuntea, joten saattaa puhaltaa sieltä ohi kellariin ja täten lisätä myös huohotusta. Tuossa kuvan alaosassa oleva "naarmu" on jokin heijastuma, eikä todellinen.
Lohko menee vähintään hoonaukseen ja samalla hyvä tarkistaa suoruus / soikeus.
Comment
-
Johan tämä selvisi, oikea ilon päivä, tuli lopulta ajettua vika ulos! :)
Laitetaas siis tämän kesän osalta stroukkailut pakettiin ja tehdään siihen hommaan uusi kone joskus tulevaisuudessa.
Kaiken tämän kevään ja kesän murheiden aiheuttaja oli kulunut/naarmuinen öljypumpun rattaiden pesä ja kolhuiset/väljät rattaat. Tuottihan se kierroksilla ok paineet ja tyhjäk. siinä 1 bar verran. Jännä vaan se, että 1v8kk seisokin aikana hajosi, kun auto odotti osia, sitä ennen oli tyhjäk. paineet aina yli 2 baria ja kaikki ok.
Olisihan sen tuona aikana jo moneen kertaan koneen purkanut ja tarkistanut mutta mitäs sitä suotta tekemään turhaa hommaa "ehjälle koneelle", kyllä ne viat ennenpitkää tulee ulos ;)
Vaurio/vaihto listalle pääsi tietty kaikki laakerit, pari kiertokankea, kampiakseli, öljypumppu, stroukki lohko saattaa olla vielä pelastettavissa mutta sen näkee myöhemmin, ainakin runkolaakeripesät pitää mitata ja lohkolle teettää poraus uuteen ylikokoon.
Nyt tehdään tallin nurkkiin jääneistä osista perinteinen 2.2L kone ja käytetään mm. alkup. KS mäntiä, jotka oli pysyneet hyvin mitoissaan.
Comment
-
Juu tätä motorsport tautia on ollut vähän liikkeellä tämän auton kanssa. Enivei, tarina jatkuu, koska uuden luominen on aina kivaa, joten leuka vaan taas kohti rintaa ja eteenpäin.
Lohkon sain tänään hoonauksesta, joten alkaa pikkuhiljaa menemään taas kasaanpäin. Hammerit roiskin lohkoon ja kannenpultin reiät isoni kokoon M12, lisäksi Tepolta tuli billet kromimoly öljypumpun uloin ratas, tästä se lähtee...taas.
Comment
-
Jää nähtäväksi ja selviää myöhemmin sovituksessa mutta lähtökohtaisesti M12 Arpin pinnapultit, koska niiden mutterin kierteessä on hieman extraa käytettävissä, jolloin vähän lyhentämällä toistapäätä voisi soveltua. Toinen vaihtoehto on sitten teettää pulttikaupassa peruskolo pultit.
Lisätty kuvat Arpeista M11x1,5x163 ja M12x1,75x175Viimeksi muokannut SamSam; 14.7.2018, 12:14.
Comment
-
Vieras
Siis kannenpultit on 12mm pinnat vai täh?
Vai onko tää dsl alakerta vai lyhytiskunen, että mikä 11 ja12mm pinnapultti hässäkkä, sori tipuin kärryltä :D
Onko se kannenpultin reikä porattu isommaksi mistä öljy tulee kanteen?!?
Eli alhaalta siihe asti mistä lähtee kanava sivuun?
Comment
-
Niin, tällä huohotuksella on menty neljä vuotta, ilman ongelmia.
Öljypumpunrattaiden pesä kulunut naarmuille sekä molemmat rattaat käyttökelvottomaksi. Lisäksi öljynlämpötila-anturin jousi/mäntäpaketti oli aivan jumissa, sai naputella irti, koska sylinterissä naarmut ja epäpuhtauksia laakerinjäämistä. Mielestäni tapahtumaketju on ollut voitelunpuute ja siitä seurannut laakerivauriot yms. nokka-akseli pukkien paskominen jne...
Toki huohotukseen tulee nyt parannuksia, eli vent. kopan lähtö poistuu tai pienenee julmetusti ja öljynpaluu keruu/huohottimelta tulee palaamaan öp:n etuosaan mahd. korkealle öljypinnan yläpuolelle.
jesse47: lohko lyhytiskunen aby vakio. Kannenpultin reiässä öljykanavan halkaisija on 13,5mm. Vakio M11 kannenpultti on tuosta kohtaa n.10mm paksu + kierteet ja voitelu toimii. ARP M11 pinnapultti on 9,5mm paksu ja voitelu toimii. ARP M12 pinnapultti on 9,9mm, joten suositteletko tuon öljykanavan kairaamista esim. 14mm kokoon? En lähtökohtaisesti ajatellut tätä tehdä mutta se olisi pikkujuttu, joten onko asiasta jollain enemmänkin tietoa?
Comment
-
Todellisia öljynpaineita en ehtinyt mittaamaan, joten lukemat ovat auton omasta mittarista. Näissä vitosissa hyvä kuntoisissa öljypumpuissa tuotto on tyhjäkäynnillä kuumilla öljyilläkin väh. 2 bar tai enemmän eli johonkin on hävinnyt lähes 1,5 kiloa painetta tänä vuonna. Tyhjäkäynnillä ei ole kuormaa, joten en ollutkaan siitä niin huolissani, vaikka olisi pitänyt.
Liekö ollut alakerrassa jo alkavaa laakerivauriota, jonne paineet karanneet. Yläkerran ongelmiin arvaus osuu irti olleeseen takaiskuventtiiliin, joka saattanut perseellaan tukkia kannen öljykanavan mutta päästänyt paine-anturin näkemään ö.paineet.
Epäpuhtauksia yms. laakerijäämiä löytyi runsaasti ympäri öljynkiertoa mm. öljypumpusta. Tuohon huohotukseen syy luultavasti on 4.syl pitkästä naarmusta, josta puhaltaa ohi kellariin.
Comment
-
Vieras
Juu ei sitten mitään jos pinnapultin kanava on noin iso, riittää. Ajattelin että m12 pultti, ettei olis unohtunut suurentaa isommaksi sitä kanavaa.
Ja pinnapultin paksumpi osa ei tuu yhtään yli lohkosta että tukkis tuota?
Koittaisin kyllä kasatessa startata ilman nokkia niin näkee että öljyä tulee kunnolla joka rööristä.
Comment
-
Comment
-
Downsizing 2,2L bensakone, joka kasattu nurkkiin jääneistä osista kävi eilen ekassa säätösessiossa tässä paikallisessa penkissä. Luonnollisesti tämän projektin tuntien, ongelmilta ei voinut välttyä.
Tunnin ajon jälkeen alkoi soppa menemään laihalle ja syy löytyi kiehuvasta bensasta. Kiehui, vaikka käytössä kolmesta pumpusta kaksi, 040 tankissa ja 044 linjassa. Toinen juttu oli, että triggeri/tahdistus ongelmia tuli MaxxEcuun, jos rajoitin oli yli 7200rpm. Kolmas juttu oli, ettei löytynyt tehoa juuri mitään mentäessä yli yhden barin paineen. Baarin kohdalla mentiin vasta reilussa neljässä sadassa, eikä se siitä juuri noussut vaikka painetta ja ennakkoa nosti ja soppa oli kohdallaan, joten jätettiin siihen, koska vikaa.
Harmi kun jäi liittämättä kasausvaiheessa tuo jarruputkenpätkä pakosarjaan niin olisi saanut pakopaineet mitattua samantien. Epäilys, että jompikumpi vaimentaja sulanut putkeen tukokseksi, selviää tosin myöhemmin.
Hyviäkin juttuja oli, kone kesti tuon lähes neljän tunnin session ja yli 220km dynoajon, joten ei se nyt ihan heti ole leipomassa. Öljynpaineet kuumilla öljyillä tyhjäk. lähes 2 baria niinkuin pitääkin olla. Moottori ei nyt huohota juuri lainkaan. Tehokäyrä oli nätin muotoinen, eikä ole juurikaan tippumassa ylhäällä joten imunokkaa siirrän muutaman asteen aikaisemmalle. Auttaa myös heräävyyteen, koska nyt 1 bariin mennään vasta 4300 kohdalla nelosella. Tästä on ihan hyvä jatkaa hieromista...
Comment
-
Gtw3884r 62/65, parhaimmillaan oon päässyt 3800rpm@1bar stroukki lohkolla. Niinkuin tuossa yllä kirjoitin, aikaistan imunokkaa muutamalla asteella.
Niin tässähän on noi 7A nokat, jotka ei toimi parina hyvin heräävyyden kannalta mutta ensin pitää tutkia toi pakoröörin tukkoisuus / mitata pakopaine, joku tukko siellä nyt on.
Comment
-
Triggeri ongelmat lähes selätetty. Ongelman ydin oli se, että vauhtipyörän hampaiden (135) ja sytytyshetki tapin signaalit tulevat lähes päällekäin ja aiheuttaa muutamia peräkkäisiä millisekuntien pituisia sytty/polttoainekatkoksia. Vp:n tappi joskus mennyt poikki ja viereen istutettu uusi on n.2,6 kampuran astetta aikaisemmalla. Tästä syystä tehoa ei löytynyt yli baarin paineilla, jolloin ongelma alkoi esiintymään.
Maxxecun puolelta ei auttanut anturien signaali reunojen lukumuutokset tai edes napaisuuksien vaihto liittimen puolelta vaan vasta se, että otti anturit (G4&G28) käteen ja vaihtoi niiden paikkaa päikseen. Menivät kaiketi inan eri asentoon kiinni ja lukureunan siirrolla sain probleeman siirrettyä alakierroksille. Nyt jos esim. moot. jarrussa kierrokset notkahtaa alle 650 niin saattaa ajoittain sammua. Yläkierroksilla ei enää ongelmaa, pitää vielä hienosäätää viilalla tapin kylkeä, jotta ongelma poistuu kokonaan.
Imunokkaa aikaistin muutaman asteen 106 asteen huippuihin, jolloin nokkakulmaksi jäi 109 astetta. Näillä ja boostikartan muutoksilla sai tuotua n.400rpm alaspäin verrokkina ollutta 1barin painekohtaa. Tuli eilen penkissä taas käytyä ja sai säätöjä vietyä etiäpäin 1,5 baariin asti, kunnes tulpan johto alkoi lyömään läpi venakoppaan. Heittäkääs vikkiä laadukkaista johtimista 034 puolille??? Pakopaineita ei juuri ollut tuossa vedossa kuin 0,4bar verran eli pakopuoli virtaa hyvin.
Ennakkoja tämä kone sietää hyvin ja nyt voi ensimmäistä kertaa verrata kannen toimivuutta edelliseen, ei ole ainakaan huonompi, koska --> miedommilla nokilla, 300 kuutiota pienemmällä koneella ja 2 yksikköä pienemmällä staattisella puristuksella tuotti lähes saman verran kuin edellinen stroukkki kone samalla paineella 530hv@1,5bar. vrt 537hv/1,5bar.
Jotta kiitoksia vaan Kansiviritys J. Kosunen onnistuneesta kannesta, tästä on hyvä jatkaa paineen nostoa sekä parantaa ruokailua raikkaammilla nokilla! :)
Comment
-
Juu olihan tuossa stroukissa muutama vuosi takaperin jo Lupon 60-2 takastefa kiinni mutta en sitä tähän välimallin budjettieco koneeseen älynnyt laittaa.
Tuo orggis systeemi toimi Tatechin kanssa ilman tätä ongelmaa, joten Max taitaa olla tarkempi luvussaan kun tatekki? Tässä tulee luultavasti rakennettua vielä stroukki niin siihen sitten takasin.
Comment
Comment