Sen verran voisin sanoa tuon anturin johdotuksesta, että sille kannattaa tehdä sitten hyvä ohjaus/tuenta ettei pääse vahingossakaan starttia asentaessa piuha sinne startin laipan ja lohkon väliin. On eri vittumainen irrottaa kone/aski jos menee se anturin piuha poikki. Ai mistäkö tiedän? :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi S2 Coupé Quattro-95
Collapse
X
-
-
Asiantunteva asentaja muistaa tämän johdon olemassaolon starttia asentaessa ;)
Mulla on niinkin yksinkertaisesti, että se liitinjohto on jossain öljypohjan laippapinnan ylimääräisessä reiässä kiinnikkeellä. Sen kyllä huomaa, jossei ole siellä kolossaan se johto, kun startti ei mene kunnolla paikoilleen.
Jos haluaisi tehdä kunnolla, niin joko tekee jonkin hienon kiinnikkeen johdolle sinne lähemmäs sitä kriittistä paikkaa tai sitten vaikka liimaa sen epoksilla siihen tai jotain.
Comment
-
Sepä se ihmetytti itteäkin, kun tasantarkkaan kyllä tiesin että siellä sellanen piuha on mutta niin se vaan oli väliin jääny. Toiset on tietty parempia ihmisiä kun toiset, mutta kaikesta huolimatta laittaisin sinne siteet ja ohjaimet kun siinä aika pienellä panostuksella varmistaa hyvät yöunet.
Comment
-
Jumaleissön kiitoksia, tännehän on tullut asennusohjeet ja kaikki, sehän on siis jo puoliksi tehty :). Ei tuo Tatekki nyt niin kamala säädettävä ole, kunhan tulee vain sinuiksi sen kanssa. Huomasin tosin tuossa, että Tero (TT-Speed) on ottanut myyntiin Maxxecun ja vähän hehkuttanutkin sitä. Kieltämättä siinä on kivoja uusia ominaisuuksia.
Comment
-
Päivitellääs tätäkin taas välillä, vaikka mitään ei oo juuri tapahtunutkaan.
2,5tdi dieselin ehjää kampuraa etsiskelin jonkin tovin, mutta ei tullut tarjolle käypäistä. Yksi kokonainen alakertakin tuli hommattua mutta siinä olisi kampuran hiomistarvetta joka kaulalle ja lohkokin kiinni leikanneena, oli siinä kunnossa, ettei välttämättä 82mm poraaminenkaan sitä enää pelastaisi. Onneksi tuli sovittua myös kaupanpurku mahdollisuus jos alakerta ei ole toivotussa kunnossa, joten ne kaupat sitten purettiin.
Toimitin autotallin nurkassa vapaana lojuvan dieselin varakampuran Tammer-Dieseliin hiottavaksi ja sieltä se matkasi Sportti-Autoon puntitettavaksi. Siellähän on jo aikaisemmasta puntituksestani johtuen, kaikkien alakerran liikkuvien osien tarkat painot tiedossa, jolloinka saan samanlaisen kuin mikä aiempi kampurani oli.
Tuli ostettua 199tkm ajettu vitoskoneinen räpeltämätön UrS6 reilu viikko sitten käyttikseksi, tällä kertaa automaatti avanttina, toimittamaan pääasiassa työmatka kulkineen virkaa. Pikkuvikaisena tietysti eli katsastamaton, airbagin valo palaa, pommi rikki, helmat ja lokarien kaaret ruosteessa jne.....
Herjasi vikamuistissa apukulj. airbagiä, mutta tuli helposti kuntoon vastus modilla eli bägin ohjainlaite on siis kunnossa. Harvinen vika, kun yleensä on toisinpäin näissä tämän ikäisissä. Ylimääräinen jarrupainevaraajakin sattui löytymään autotallista, joten eikun kiinni vaan ja lopulta kevyt ylimaalaus molemmille kyljille sekä keulalle pahimpien ruostevaurioiden vuoksi. Näiden korjausten jälkeen oli mukava käydä hakemassa tuore leima.
Tepolta on vielä tulossa ovien alahelmalista sarja, kun alkuperäiset on hieman kärsineet ja sen verran on tuota omamassaa (myös autossa), että porkkikselta tuli vielä tilattua tähän viriviri lastu, jotta ehtii ajoissa töihin :)
Comment
-
Jatketaas vielä Urssi tarinalla. Tänään tuli laitettua oviin uudet alahelmalistat ja tuli kyllä siistit, kiitos Tepolle. Kuvaa en vielä laita, kun auto on yltäpäältä loskapaskan peitossa.
Luulin hankkineeni vakion UrS6:n automaatilla mutta tänään, kun asensin porkkikselta tilaamaani lastua, huomasin että siellähän olikin jo MTL:n tarrat purkin kyljessä ja heidän tekele sisässä. Aikaisemmin ahdot kävi parhaimmillaan n.1-1,1barin tuntumassa ja meno oli vakion I520vt tuntuista ja soppakin tuntui maistuvan, jota kului pääasiassa maantie ajossa n13l/100km.
En tosiaan mitään urheiluautoa tästä ole tekemässäkään vaan ihan normi käyttistä, jolla voi ohittaa tarvittaessa turvallisesti. Eron kyllä aikaisempaan huomaa, sillä nyt pelkästään osakaasuillakin on paljon enemmän hummia/nyyttoneita käytössä ja ahtomittarin neula nousee myös aikaisemmin, jolloin liikkuminen tällaisella tonnikeijullakin tuntuu paljon kevyemmältä ja vaivattomalta. Tälläisenä sen olisi pitänyt tulla jo tehtaalta ulos tullessaan :) Kiitokset vielä sinne Kaakonkulmalle softasta!
En voi kun ihmetellä sitä, miksi jotkut pilaa autonsa jollain liukuhihna bulkki softalla?
Comment
-
Vieras
-
Kampura palasi puntitusreissultaan, onhan siinä ollut taas työmaata mutta nyt on ex. kammen mitoissa ja näin koko alakerta puntissaan. Näyttää vain hitsatulta reikajuustolta :)
Laaakerit ja veivi tuli myös. Tuosta x-prof. veivistä pitää hioa painoa pois 5,6g, joten onko jollain tietoa mistä kohdin se kannattaa ottaa? Tasaisesti varresta kaikilta 4:ltä sivuilta?
Ostin kokeeksi tuommoisen halpis 52mm 3bar ahtomittarin, saa nähä tekeekö mitään.
Pitää ajatella positiivisesti, sillä nyt olisi tulevaa ajokautta ajatellen ekaa kertaa mahdollisuus päästä rikkomaan vehkeet jo aikaisin keväällä :D
Comment
-
Siitä päästä hiotaan pois missä paino on. Ja mielellään tasaisesti jokapuolelta. Eli mittaa kaikkien kankien ylä ja alapäiden painot ja hio ne samaan. Mielellään niin,että kankien kokonaispaino on keskenään plus miinus yksi gramma.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jaako Näytä viestiSiitä päästä hiotaan pois missä paino on. Ja mielellään tasaisesti jokapuolelta. Eli mittaa kaikkien kankien ylä ja alapäiden painot ja hio ne samaan. Mielellään niin,että kankien kokonaispaino on keskenään plus miinus yksi gramma.
Comment
-
Tasaisesti joka puolelta hiominen on yksinkertainen ja helppo ohje mutta ei paras mahdollinen. Ylimääräinen paino pitäisi poistaa sieltä missä vaikutus veivin kestävyyteen on vähäisin. Veivissä kuten kaikissa muissakin osissa on enemmän ja vähemmän rasitettuja alueita ja sieltä ison rasituksen alueelta aineen poistaminen heikentää osan kestoa. Kun taas pienen rasituksen tai vielä paremmin nollarasituksen kohdalta hiominen ei vaikuta kestävyyteen millään tavalla. Tosin tässä tapauksessa tuskin sillä hiomiskohdalla mitään merkitystä on, veivit ei ole ensimmäinen sulake tässä kokoonpanossa, kyllä se jostain muulta ensin kilahtaa.
Joka tapauksessa kun sitä hiomista tekee, niin terveellisintä on tehdä se kylmänä niin ettei pinta ala vaihtamaan väriä. Ja terävämuotoisia lovia ja syviä naarmuja kannattaa välttää. Kiillotettu pinta on hyvä ja kiillotettu ja kuulapuhallettu melkolailla paras.
Comment
-
Kuulapuhalluksessa on vaan se ongelma, että se voi aiheuttaa muodonmuutoksia veivissä. En suosittele tekemään, ainakaan ellei tarjolla ole mahdollisuutta mitata veivin geometriaa puhalluksen jälkeen.
Otat vaan rohkeasti sieltä sen painon, missä sitä on. Ihan vähällä et vahingoita veiviä sellaisesta paikasta, jolla olisi merkitystä. Pysyt luonnollisesti poissa laakeri- ja päittäispinnoilta, mutta muuten taiteellinen vapaus on kokolailla täysin sinulla.
Jos käy niin, että se irtoveivi on jommasta kummasta päästä kevyempi, kuin vanha, niin sitten sinulla on ehkä lisää tekemistä. Älä kuitenkaan pelkää muiden veivien hiomista, pääasia on se, että alapäät ovat saman painoiset kaikissa. Yläpäässä jos on grammojenkin eroa, ei sillä ole niin merkitystä, sillä sen vaikutus kampiakselin tasapainoon on hyvin vähäinen. Muutenkaan kampuran punttia ei juuri tutisuta se, jos veivien pyörivä massa on grammoja raskaampi tai kevyempi kuin lähtökohtaisesti, puntituskin on suoritettu käyttämällä arvausta veivin näennäisestä inertiasta.
Comment
-
Jotain pientä on saatu aikaan.
Kampuran koneistus oli onnistunut hyvin Tammer-Dieselissä, jossa se siis hiottiin ekaan alikokoon kaikkien kaulojen osalta paitsi 5.syl. kk-kaulan syvien naarmujen vuoksi toiseen alikokoon. Välykset olivat runkolaakerien osalta tasaisesti n. kolmen satkun paikkeilla ja kk laakerit viidessä satkussa. Kk:n laakerien kohdistukseen kiinnitin nyt erityisesti huomiota, jottei enää laakerivauriota syntyisi. Nyt on viilailtu ja hieman porailtu, että öljykanavan reiät on varmasti kohdakkain. Tällä kertaa meni Kings kk laakerit ja Acl runkolaakerit sisään.
Kampiakselinpää oli kierossa, heittoa melkein pari kymppää. Ei ihme, että tasapainoituksessa dampperi oli vispannut, nyt se siis oikaistu sorvissa. Samalla mittasin, että se hakkaaminen oli syönyt alahihnapyörän vastinpintaa n. 5 satkua pienemmäksi n.kolmasosan alueelta, mutta tuon pienen kulumisen saa luultavasti täytettyä jollain tiivisteliimalla tms. Vauriokohta näkyy tuossa kuvassa hyvin.
Harrastaja toveri Thuppu lähetti jo ajat sitten öljypohjaan lisäloiskelevyn, josko ne ölpät alkaisi pysymään paremmin siellä alakerrassa :)
Comment
-
Alkaa pikku hiljaa valmistua, pientä yhteenvetoa.
Talven aikana tuli tehtyä tuo kampuran takastefa vaihdos "Lupo" malliin, jolloin saan tarvittaessa 60-2 pulssia ulos. Tällä hetkellä ei sille ole edes tarvetta mutta saattaa tuo moot.ohj.laite jossain vaiheessa vaihtua.
Latviassa alunperin portattu kansi kävi talven aikana Joensuussa hoidossa, jossa imupuoli sai kairausta osakseen. Tuossahan loppui n.8mm vent. nostolla jo virtauksen kasvu ja tuo Catin imunokka tarjoilee sen 11.45mm nostoa. Tuli paperilla aika hemmetin hyvä, kiva kattoo tykkääkö dyno ja perse kadulla.
Pakopuoli jätettiin entiselleen. Tällä haettiin sitä, ettei pakopuolen virtausnopeus kärsisi ja ahdin saataisiin heräämään mahd. aikaisin. Arvostan siis (tällä hetkellä) katuautomaisia ominaisuuksia enemmän kuin huipputehoa.
Lukemattomia muita pikkujuttuja mm. nuorisosuodattimelle tilan tekeminen, suuttimet sai uudet tiivarit/suutin korit, hukkis rötää taas vaihteeksi ulos yms. yms.
Savut on jo otettu mutta ei käy tyhjäkäntiä, syystä että tämähän kilahti syksyllä dynossa ja tankki oli ihan täynnä n.65L. Nyt n.8kk seisseissä bensoissa ei ihan taida olla ominaisuudet enää tallella. Pitää vain sopiva astia jostain keksiä. Toinenkin ongelma oli, kun kierrosluku hyppi n.250rpm skaalalla Tatechin näytössä, vaikka kone kävi tasaista, kuin myös oman rundimittarinkin mukaan. Pidin siis kaasulla koneen elossa korotetulla käynnillä. Pitää tarkistaa g28 ja sen liitokset jne.Attached FilesViimeksi muokannut SamSam; 15.5.2016, 22:09.
Comment
-
Tämä ollut nyt viikon verran ajossa ja n. 500km kurvailtu. Tässähän oli siis pieni sytytyksen tahdistus ongelma vain päällä, koska syksyn dynovedon kiinni leipomisessa oli tuo imunokan home-tappi "hieman" siirtynyt suhteessa vauhtipyörän ref-tappiin. Kuvassa nokkaan merkattu punaisella, missä tuo oli ja valk. missä pitäisi.
Laiton sen oikeaan "ikkunaan" kiinni laakerilukitteella, nyt muuten pysyy paikoillaan. Noi 8kk vanhat 98e bensat oli sittenkin vielä täysin ajettavissa ja sekaan oon laittanut jo 3/4 tankkia tuoretta, mutta eihän tuo kone siltikään tykkää yhtään ennakoista. Enkä sitä kyllä bensalle ole suunnitellutkaan vaan vain sitä varten jos talvella innostuu vähän yrmyyttelemään ja viinakset loppuu kesken matkan.
Paineen noustessa n. 1barin kohdalla oon joutunut jo tiputtamaan 7° tasolle ja soppa on kuitenkin siellä 0,8 lambdan korvilla. Nyt alkaa olla turvalliset säädöt kuitenkin sisässä ja pikku murheet selätetty niin alkaa olla se aika, että laittaa viinakset tankkiin ja sitten katsoo miten tuo kone toimii.
Molemmat nokat ajoitin n. 111° huippuihin, nämä on aikalailla ne asetukset mitkä miellyttää eniten.
Comment
-
Viinakset meni nyt viikonvaihteessa tankkiin ja ruutat vaihtui EV14 1200cc --> ID:n 2000:ksi, jotka juuri penkitetty. Ovat melko lineaariset ja suht. ok säädettävät pienilläkin n. 1ms puolin ja toisin aukioloajoilla. Kaiketi ovat Boschin tekemät ja samat käytännössä kuin EV14 2000cc:t.
Jollei suurempia murheita ilmaannu niin penkkiin pitäisi mennä lähiviikkoina, pitäisi vain päättää minne menisi ja mieluiten olisi hyvä olla viinakoneisiin perehtynyt erikoishenkilö säätämässä tai vähintäänkin konsultoimassa.
Laitan itselleni tähän muistiin ruuttien numerot: 63179, 63108, 63068, 62993, 2am404.Viimeksi muokannut SamSam; 4.6.2016, 19:08.
Comment
Comment