Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic remontti A6 2,5 TDI quattro

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Muutamia factoja joita tiedän audin zf 5hp19 vaihteistosta listaan tähän jotka säästää monilta ihmettelyiltä kun etsii esimerkiksi vaihto laatikkoa autoonsa tai vain varaosia:

    KAIKISSA 5hp19 vaihteistoissa on samat välitykset vaihteilla 1-3.67, 2-1.99, 3-1.41, 4-1.00, 5-0.74.

    Yleisimmät perävälitykset (huom.etuperän) 1060 sarjassa: 1060 235 087-3.40, 1060 235 101-3.09, 1060 235 103-3.20, 1060 235 105-3.30, 1060 235 111-3.73 ja 1060 235 184-3.09 Perävälitys muuttuu käsittääkseni lähes aina vain vaihteiston perässä olevassa alennus vaihteistossa josta pinjoniakseli kulkee taasen etuperälle, perän ratasparit on olleet kaikissa samat jotka olen aukonut, asia voi olla toisinkin mutta vain tältä osin tietoa on itselläni.

    kaikki D (vm.97-99 esim:dew) alkuiset vaihteistot ovat vaihto kelpoisia keskenään sama pätee F(vm.99-04 esim:fau) ovat vaihto kelpoisia keskenään, näiden vaihteistojen suurimmat erot ovat nimen omaan perän välityksissä ja hydrauliikassa. Lisäksi D vaihteistot eroavat F vaihteistoista sisääntulonopeus anturin osalta, kun D.ssä nopeutta mitataan induktiivi anturilla niin F.ssä sitä mitataan hall tyyppisellä anturilla. Nämä kelpaavat silti toisiensa varaosiksi koska sisusta on poikkeuksetta samaa tavaraa, F tyypin vaihteistoissa pakin kruunu on vahvempi lukitus sokkansa osalta kuin D.ssä.

    Jotta D.stä haluaa tehdä F.fän täytyy toinen jarru pakan kruunu öljypumpulta päin laskien vaihtaa F.fän samaiseen koska tuo kyseinen kruunu omistaa sisääntulonopeutta mittaavan hall anturin triggerikehän, toisin päin ei tarvi muutoksia tehdä. Hall anturille kiinnitys löytyy kopasta kaikissa vaikka ei kyseistä anturia olisikaan kokoonpanossa alkujaan ollut, induktiivi anturi kiinnittyy taasen hydraulilohkon selkäpuolelle ja tätä kyseistä paikkaa taas hall anturillisen lohkossa ei ole mutta triggeröinti on.

    Etuvetoisesta saa tehtyä nelivetoisen aivan bolt on osilla, eli ruuvaamalla toisin sanoen jakovaihteiston lootan perään. Ja tämän lisäksi ulostulo akseli täytyy vaihtaa nelivetoisesta, tämä tarkoittaa vaihteiston purkaamista jotta akselin voi vaihtaa.

    Erot karkeasti momentin muuntimien osalta ovat sopivuudeltaan näin: v6 bensa koneet käy keskenään, v6 diesel koneet käy keskenään ja pikku diesel on omansa sekä 1.8t on omansa.

    perävälitykset jakaantuvat usein samaan tapaan kuin momentin muuntimetkin, 2.5tdi ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta vaihto kelpoisia keskenään välityksiensä osalta.

    Öljypumppu (usein kysytty) on aina kaikissa sama.

    Venttiililohko käy anturointia lukuun ottamatta aina, eroja on solenoidien vastuksissa.
    esim: 2.5tdi F vaihteistoon voi vaihtaa D vaihteiston Venttiili lohkon ja se toimii aivan hyvin, tämä ja monta muuta asiaa on tullut kokeiltua.


    Toivottavasti on apua sitä kaipaaville :)
    Viimeksi muokannut sfk78; 7.3.2016, 14:35. Perustelu: virheellistä tietoa etuvetoisesta nelivetoiseksi korjattu ja välityksistä.

    Comment


      #62
      Katselin tuota lootaa, ja ei siinä laakessa ollut mitään katkoa (eikä uudessakaan). Ja en millään en saanut sitä vedettyä pois, joten jätin vaihtamatta. Yritin myös vetää koko öljypumpun pois, mutta sekään ei suostunut tulemaan vaikka liukuvasaralla ja lukkopihdeillä avitin
      Vaikka tämä jo selviteltiinkin puhelimitse niin muille asian kanssa kamppaileville tiedoksi että kyllä laakerista katko kohta löytyy ja on joskus hyvinkin tiukka. Hyvä työkalu tuon katkokohdan nostamiseen on teroitettu pieni ruuvimeisseli.

      ja tosiaan tiivisteet lohkon, vaihteiston kotelon ja pumpun rungon välistä täytyy irroittaa että pumppu irtoaa vaihteistosta (viisi kumista noin 25mm pitkää kumiputkea, viestissä 9 on kuva paikasta)

      Comment


      • #63
        Olen rakentamassa itselle käyttöpeliä AVK:lta ostetusta kolari Allroadista, 2.7bit ajettu 170000km. Laatikon öljynvaihdon yhteydessä löytyi alumiiniromua öljypohjasta, jonko johdosta purin laatikon. yksi rummuista oli aika lohduttomassa kunnossa.

        Mistä toi hajoaminen johtuu? En ole itse ajanut vielä metriäkään tolla autolla(oli jakopää vaurioinen). Onko antautunut vaan voimasta vai johtuuko kulumasta. Eli poistuuko vika uusimmalla rumpu?

        Näyttäisi olevan toi rumpu noin 190€ tuolla vaihteisto kaupassa. Näkyy löytyvän Ebaysta käytettyinäkin, uskaltaako käytettyä laittaa? Samalla vaihtuu se liukulaakeri ja stefa sekä kardaaninlähdön stefa(on vuotanut). Mitä muuta kannattaa vaihtaa, silmin en löytänyt muuta kulumaa.

        Osat ajattelin huljutella ATF:ssä ja puhallella puhtaaksi, riittääkö tämä?



        Comment


          #64
          Uutta rumpua vaan, toi ihan tyyppivika että pettää sokkarenkaan uran kohdalta. Kaikki mäntien tiivisteet ainakin samalla ja jos visassa on pitoa niin kitkalevyt.

          Comment


            #65
            Ja mieluiten kaikki tiivisteet...

            Comment


              #66
              En ole tutkinut, mutta kun tätä lukiessa mieleeni pätkähti. Onko noihin olemassa vahvempia kalikoita ja mitä sellainen setti kustantaa?

              Comment


                #67
                Eipä varsinaisesti ole, nuihin mitä nyt kaupasta ostaa esim. Tuo aiemmin esillä ollut rumpu on Vahvempi versio.

                Comment


                • #68
                  Mikäs näissä sitten yleensä hajoaa kun puhutaan, ettei kestä kun 420nm. Tässä bensa 2.7bit kun pikku virityksilläkin nousee vääntö reilusti ton yli.

                  Entä saako niitä "kumiputkitiivisteitä" mitä löytyy venttiilipöydän alta ja tähän rumpuunkin liittyy kolme, mistää erikseen ostettuina? Vähänkin edukkaammissa tiivistesarjoissa ei ainakaan kuvien mukaan niitä ole.

                  Mahdollisimman halvalla olisi tarkoitus selvitä. On toi kone remontti ja koppa niellyt jo sen verran, mutta kuitenkin niin, etteiseuraavan parin vuoden aikana tarvitsisi loota purkaa uudestaan poi. Tehoja varmaan otetaan se noin 300hv.
                  Viimeksi muokannut Ex-pertti; 6.2.2016, 18:30.

                  Comment


                    #69
                    Tuo on hiukan sellainen kohde että jos se on jo valmiiksi levällään pöydällä niin kannattaahan se nyt jo tehdä mahdollisimman paljon uusilla osilla. Tai jos ajattelee niin päin että jos uusii kuitenkin osittain ja sitten se hajoaa sen uusimattoman osan takia niin on kohta taas pöydällä levällään.

                    Ne kumit sai jostain erikseenkin ja niille on ihan osanumerotkin olemassa. Olikos tämä nyt sitten 5HP19 vai 5HP24?

                    Comment


                    • #70
                      5HP19 tämä on ja ilmeisesti FLA malli. Vaikka onkin tarkoitus päästä mahdollisimman halvalla niin en halua säästää väärässä paikassa, siksi vähän kyselinkin täällä. Sitäkin vaan mietin, että onko noi 170000km ajetut OEM-osat yhtään sen huonommat kuin esimerkiksi uudet kiinalaiset overhault-kitin osat?

                      Tuota rumpua nyt ei ilmeisesti ainakaan kannata katsella käytettynä jos kerran on ihan tyyppivika tuo hajoaminen?

                      Comment


                        #71
                        Ei kannata. Se tarvikerumpu on varmaan jo vahvempaa tekoa siltä osin.

                        Comment


                        • #72
                          Onko tuo vaihteistokauppa.fi paras paikka tilata osat tähän laatikkoon vai löytyyko suomesta tai maailmalta vaihtoehtoa, mistä kannattaisi osien hintoja kysellä?

                          Comment


                            #73
                            http://www.espautotrans.fi/

                            Kyseleppä tuolta...Hyvä palvelu ja neuvot kaupan päälle!

                            Ostat siihen taydellisen tiivistesarjan, tulee halvimmaksi ja on kunnon osat.

                            5HP24A:n itse remppasin tuon firman osilla, pakki katos...

                            Comment


                            • #74
                              Alkuperäinen kirjoittaja sfk78
                              ...

                              Etuvetoisesta saa tehtyä nelivetoisen aivan bolt on osilla, eli ruuvaamalla toisin sanoen jakovaihteiston lootan perään.

                              ...
                              Tässä aloitin nyt tuon EZB-laatikon jakovaihteiston siirtotyön FAD-etuvetolaatikkoon. Ensiksi piti vaihtaa etuvetoakseleiden laipat 130mm --> 120mm. Tämä ei ollut toki kun pikku juttu vaan. Nyt kuitenkin törmäsin suurempaan ongelmaa, kun irrottelin tuon peräpään kopan FADista ja jakovaihteiston EZBstä. Tuo kuvissa näkyvä akseli (jonka päässä on planeettapyörästö) ei taidakkaan tulla ihan tuosta nykäsemällä pihalle (kuvaa klikkaamalla suureksi):




                              Eli toisin sanoen, jakolaatikon jos naitattaa etuvetolaatikkoon, täytyy joka tapauksessa koko vaihteisto purkaa. Tuo akseli kun ei tuosta taida takakautta tulla ulos? Nyt kyllä vähän harmittaa jonkun verran, ajattelin ettei tuota laatikkoa tarvitsisi leväyttää tässä hommassa.

                              Välitykset on muuten FAD ja EZB samat. FAQ sen sijaan on täysin erilailla välitetty joten sitä en tällä haavaa ajatellut "sovittaa" autoon.

                              Comment


                                #75
                                Olet kyllä oikeassa tuo akseli on melko kovasti kyllä planeetan kehässä kiinni, niin ei se tule ulos kuin eteenpäin.

                                Pyydän anteeksi jo valmiiksi antamaani tietoa ettei vaihteistoa tarvii purkaa, tuo akseli asia ei tullut mieleen missään kohtaa. Kas kun ovat olleet pöydällä palasina kun on asiaa tuumannut.

                                Mutta jos vaihteistot jo on lattialla niin ei siihen enää onneksi kauan mene että purat lootan tyhjäksi.

                                Miltä osin muuten tuo faq loota eroaa välityksiltään, siis etuperä vai jakovaihteisto? Vai kenties molemmat?

                                Comment


                                • #76
                                  Näin vähän arvelinkin, että ollut laatikot siis täysin purettuna jolloin tuollaisia ei välttämättä tule huomioitua.

                                  Mietinkin nyt, että pitäisikö kuitenki sitten ryövätä tuosta FAD:sta öljypumppu ja turbiini tuohon EZB:ttaan ja kasata tuo jakovaihteisto takaisin siihen. Ilmeisesti tuon akselin vaihdon edestä joutuu kuitenkin purkamaan kaikki sisuskalut edestä? Nyt myös harmittaa se, että uusia tiivisteitä ei ole. Jätin ne hankkimatta juuri siitä syystä, ettei tuota koko askia tarvitsisi leväyttää. Lisäksi tiivistesarjan hintakin on opiskelijabudjettiin hieman suolainen. Nooh eipä voi mitään, täytyy toivoa ettei tiivisteitä tarvitsisi uusia. Tuo FADihan on kyllä huollettu ihan ammattilaisella 4 vuotta takaperin (että jospa sinne ei tarvisisi tiivisteitä tällä kertaa uusia)..

                                  Välitykset ja muut eroavaisuudet selviää alla olevasta kuvasta (klikkaamalla suuremmaksi):

                                  Comment


                                    #77
                                    Kun öljypumpunrungon purkaa pois edestä siinä on yksi iso o rengas joka todennäköisesti pitää täysin vaikka kokoaa takaisinkin. Akselilla on tiivistys pakkojen työsylintereille, mutta nekin jos ovat vasta uusittuja niin tuskin ovat hurjan kuluneita. Tuo kyllä purkaantuu todella nätisti, ja menee kyllä kasaankin todella kiltisti. Voimaa se ei vaadi kasatessa ja jos sellaista tarvii käyttää ei jokin rako vain ole tuolloin oikein.

                                    Itse kasaisin silti tuohon kunnostetun lootan perään tuon toisen jakovaihteiston ja vaihtaisin myös alkuperäisestä venttiilipöydän tuohon toiseen niin olisi sillä selkeä. Kumiputki tiivisteet on ainoa mitkä on vähän niin ja näin että kannattaako vanhoja laittaa vaikka uudehkot ovatkin, toki huolellinen putsaaminen ja raakassa lasinpesunesteessä uittaminen vaikkapa vuorokauden, voisi auttaa niihinkin jo ihan sopivasti. Tällöin homma olisi opiskelija pudjettiin jo aika huokea.

                                    Öljypohjan tiivisteen saa pitämään myös liimalla vaikka olisi vanhatiivistekin.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Katsoinkin purkuvideon ja viimeisenähän sieltä tulee tuo vaihdettava osa pois.

                                      Vielä tässä kävi yksi vaihtoehto mielessä. Entäpä jos siirtäisin tuohon FAQ-vaihteistoon kaikki välitykset tuosta EZB:stä? Sillon ei tarvitsisi mennä kaluamaan tuonne automaatin sisuskaluihin, vai pitäisikö?.. En tiedä onko sekään fiksumpaa sitten.

                                      Sillä FAQ:lla kun on muutenkin ajettu vain 70tkm niin luulisi ö-pumpun ja muun koneiston olevan vielä jiirissään. Eli vaihtaisi siis nuo välitykset EZB:stä ja "uudehkon" turbiinin FAD:sta ja näillä kasaan. Tulee kyllä melkoinen Frankenstein jos sille tielle lähtee!
                                      Viimeksi muokannut Magirus; 7.3.2016, 15:28.

                                      Comment


                                        #79
                                        Hyvä siitä tulee niinkin.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Teinpä tuossa itselle "rautalankamallin" siirrettävistä osista:

                                          Etuperä:


                                          Jatkuu seuraavassa postauksessa..

                                          Comment


                                          • #81
                                            ... jatkuu:

                                            "Keskivaihteisto":


                                            Jakovaihteisto (siirretään kokonaisuudessaan):



                                            Laitoin tänne ihan sillä että jos joku sattuu tulevaisuudessa jotain vastaavanlaista tekemään, löytää edes jonkinlainen "dokumentointi" tästäkin hommasta. En vastaa kuvissa esiintyvistä virheistä, käyttö omalla vastuulla!

                                            Comment


                                            • #82
                                              FAQ aski on nyt haettu (pulkalla) talliin ja purkutyöt aloitettu. Huomenna pitänee jatkaa mutta olisi kuitenkin yksi välikysymys. Tointaako tuo planeetta sekä sen akseli vaihtaa yhdessä pakettina? Eli siis alla olevassa kuvassa oikealla laatikon sisällä näkyvä akseli:


                                              Ilmeisesti sitä pitää jakovaihteiston puolella tuo räjäytyskuvassa näkyvä osa nr. 35.050:


                                              Järkevintähän se lienee olisi vaihtaa pakettina niin ei ainakaan alkaisi vollotus kuulua.. Eli lukkorengas irti ja perän kautta koko akseli hiluineen pois? On sinne joku stefan pirulainenkin eksynyt, toivottavasti ei mene vaihtokuntoon irroittaessa..

                                              Comment


                                                #83
                                                Planeetta on kyllä periaatteessa aina pari ulkohammaskehän ja kaikkien hammaspyörien kesken eli koko planeetta tai sitten pelkkä akseli. Mutta nyt kun vaivauduin katsomaan myös kuvaa niin tarkoitit lienee etuperän hammaspyöriä, kyllähän nekin olisi hyvä vaihtaa pareina. Muista tarkistaa hammasvälys kasatessa.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Juu aivan, sanasto ei ole aivan hallussa näissä laatikko/perähommissa kun ei ole tullut aiemmin tehtyä/harrastettua. Eli tosiaan hammaspyöriä tarkoitin. Hammasvälys säädetään/shimmataan ilmeisesti aiemmin postauksen osilla nro. 35.040 (SHIM) ja 35.080 (WASHER).
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 7.3.2016, 22:37. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Purkaminen etenee hitaasti ja samalla epävarmasti. Nyt ollaan tässä pisteessä:


                                                    Eli kuvassa näkyy räjäytyskuvan osanumero 35.280 (stefa), joka taitaa olla mahdotonta irroittaa ehjänä. Sen alla on tuo lukkorengas mikä estää tuon akselin tulemisen taakse päin. Postaus lähinnä väliaikapäivityksenä sekä samalla kalastellaan hyviä ideoita tuon stefan irroitukseen. Soittelinkin jo varaosan perään, katsotaan jos löytyisi hyllytavarana tai lyhyellä toimitusajalla niin voisi surutta tuhota tuon.

                                                    EDIT: Kyseistä stefaa löytyy ainakin vaihteistokauppa.fi:stä..
                                                    Viimeksi muokannut Magirus; 8.3.2016, 12:13.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Stefa tuhottu & poistettu ja sen alta myös lukkorengas irroitettu. On se vaan silti niin älyttömän tiukassa ettei tekisi mieli edes irrottaa.

                                                      Mietinkin nyt, että jättäisinkö tuon "kissanpääakselin"/pinionin irroittamatta ja vaihtaisin vaan nuo lautaspyörät keskenään (32 --> 34). Pinjonissahan kun on 11 hammasta molemmissa.. Sitä en tiedä miten hammaskosketus muuttuu kun pinjoni ei ole enää samaa paria.

                                                      Kyllä olisi ollut helpompi varmaan purkaa ja vaihtaa se päätyakseli tuosta quattron laatikosta etuvedon laatikkoon..

                                                      Plussana todettakoon se että tuli latailtua ja asenneltua tämä "virallinen" huoltosovellus purkuohjeiden toiveessa. Siinäkään ei vaan ollut ohjetta etuperän purkamiseen.

                                                      EDIT: En tiedä mistä tuli tuo epätoivoinen ajatus sekottaa pinioni ja lautaspyörä.. Kyllähän ne on pareina vaihdettava kun ne on pareiksi varmasti valmistettukin.
                                                      Viimeksi muokannut Magirus; 9.3.2016, 17:28.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Ei se irtoa perkele..

                                                        Puuhastelin sentin paksuisesta latakasta ulosvetimen boorien taakse, jolla luulin pinionin lähtevän iloisesti. Toisinpa kävi, ei perkele hievahdakkaan vaikka on kuinka monelta kulmalta yritetty nyhtää irti. Sen sijaan ulosvedinkin alkoi taipua puristuksessa. Lämpöä on myös annettu eri keinoin. Muutaman kuvankin voisi laittaa näytille:


                                                        Nähtävästi palattava takaisin suunnitelmaan a), eli siis etuvedon aski ja quattron aski molemmat levälleen tallin lattialle ja taaimmaisen päätyakselin vaihtoon.

                                                        Löysin eilen muuten tuon 5HP19FL/A -laatikon huoltomanuskan netin syövereistä. On ZF:n käsialaa, sivuja 246. Linkkiä en ottanut talteen mutta PDF:n otin. Sen saa pyytämällä jos tarvitsee.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Eikö se lähde toiseen suuntaan? Ainakin niissä askeissa lähtee mitä minä olen purkanut, mutta ne on manuaaleja. Tuota kuvaa kun katsoo niin eipä tuo loota taida haljeta pinionin takaa.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Manuaalien lisäksi ilmeisesti myös 4HP laatikoissa lähtee toiseen suuntaan. Tämä on suunniteltu purettavaksi perän kautta. Muutama postaus aiemmin näkyy tuo potero, missä pinion -akselin pää on. Ei se oikein mahdu sitä kautta pois tulemaan.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              No niinpä näkyykin. Inhoan tuota photobuckettia, siksi ei tullut avattua :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X