Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V6 TDI jakopäähuolto + nokka-akselit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    V6 TDI jakopäähuolto + nokka-akselit

    Onko kukaan vielä kyseistä operaatiota omin käsin suorittanut ? Kommentteja, ongelmia, seikkoja mitä tulisi ottaa huomioon ?

    Tarkoitus olisi tulevana viikonloppuna tehdä tuohon kutoseen iso huolto ja samalla ainakin tarkistaa nokkien kunto, kilsat meni juuri yli 200 tkm.

    #2
    Nyt on purettu ja todettu että elämä on...
    Uusiksi laitetaan:
    - nokat
    - nostimet
    - paininvivut
    - kaikki hihnat (4kpl)
    - suurin osa kiristinrullista
    - vesipumppu
    - termari
    - hehkut
    - moniurahihnan kiristinvivun akseli + laakerihelat

    Työmäärä on aivan käsittämätön, miksei näitä saa ketjukäyttöisinä.
    Projektikuvia voin laittaa mikäli kiinnostusta, nyt auto jää viikoksi talliin seisomaan osien ja ajanpuutteen takia.

    Comment


    • #3
      Kyllä vaan kiinnostaa. Vaikka rasti on tuon koneperheen päälle jo vedettykin.

      Comment


        #4
        No johan taas pomppasi maahantuojan varaosahinnoittelu.
        059 109 444 nokan ja nostajan väliin tuleva vipu 17,38 eur + alv.
        Saksanmaalla 5,80 eur + alv.

        Näitä kun menee tuohon pataan 24 kpl, kovasti tuntuu että nyt pientä kuluttajaa rosvotaan.
        Saksan hinnastoni ei ole ihan uusin julkaisu mutta suuntaa antava kuitenkin.

        Comment


          #5
          Edit. kuvat poistettu kotisivuiltani.

          Comment


          • #6
            Tämä stoori vahvistaa käsitystäni tuosta koneesta ja tarpeesta sen huolelliseen välttelemiseen.

            Comment


              #7
              Niinpä, valitettavasti konsernilta ei löydy oikein muita vaihtoehtoja tässä ikäluokassa nelivetoon yhdistettynä. Eikä se vitosen jakopääkään ole oikein kestävän / huoltoystävällisen maineessa.

              Comment


              • #8
                Niinpä, AAT-kone itsellä. Pitää ajella kädet kyynärpäitä myöten ristissä. :)

                Comment


                  #9
                  Vähän OT, murheita AAT/AEL moottoreissa joita olen nähnyt:
                  - kampiakselin etustefan vuoto -> hihna poikki
                  - vesipumppu leikkaa kiinni -> hihna poikki
                  - kampiakselin hihnapyörän pultti löysällä/löystyy -> jako sekaisin
                  - kiristin pettää -> huomattiin ajoissa, ei vaurioita

                  Comment


                    #10
                    Edelleen offtopic, mutta jos joku AAT-konetta haluaa rempata niin vink:
                    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14448

                    Comment


                    • #11
                      Moniurahihnan kiristinvivun akseli + helat. Rulla oli pahasti vinossa, hihna oli päällä enää puolittain:
                      Näkeekö tämän ongelman rullan pintaa katsomalla? Edellyttäen että koko rullaa edes näkee. Kuvassa ainakin yksi rulla näyttää kaksiväriseltä.

                      - kiristin pettää -> huomattiin ajoissa, ei vaurioita
                      Kiristimen kiinnityspultti poikki -> tuhoa.

                      Comment


                        #12
                        Näkeekö tämän ongelman rullan pintaa katsomalla? Edellyttäen että koko rullaa edes näkee. Kuvassa ainakin yksi rulla näyttää kaksiväriseltä.
                        Kyllä kyseessä juurikin tuo kaksivärinen rulla, itse rulla ja laakeri on hyvässä kunnossa. Tuossa AKE:ssa on koko moniurahihna paketoitu muovisuojuksien sisään eli näköyhteyttä sinne ei ole, hihnan karkaaminen rullalta olisi tullut täytenä yllätyksenä.

                        Lisää osia tulossa Saksasta alkuviikolla, auto saakoon valohoitoa siihen saakka.

                        Comment


                          #13
                          No nyt se alkaa olla vihdoin nipussa.

                          Kustannukset:
                          - nokat/nostimet/paininvivut n.1200
                          - hammashihnat/rullasarja n.250
                          - jakohihnan kiristinvipu n.40
                          - moniurahihnat/rullat n.170
                          - vesipumppu n.60
                          - termari/tiiviste n.20
                          Nämä kaikki alkuperäisosia, osa Suomesta, osa Saksasta.

                          Hehkut Beru tarvikeliikkeestä noin 85 eur/6kpl.

                          Hyödyllisiä työkaluja remontissa:
                          - 3458 nokka-akselien ajoitustyökalu
                          - 3242 kampiakselin ajoitustappi
                          - T40001 hihnapyörän ulosvedin
                          - ruiskutuspumpun ajoitustappi
                          - 2 kpl 32mm kiintoavaimia viskon irroitukseen, saattaa olla tiukassa

                          Lisää tarinaa tarvittaessa, en suosittele hommaa vasta-alkajille.

                          Comment


                            #14
                            Ihan näin 2,5 V6 TDI laitetta harkinneena, eikö tuollaista nokka-askeli vikaa ole saatu takuuseen korjautettua? Kun kerran tukivarsiakin aika hyvin o uusittu takuuseen vanhemmistakin A4:sta. Melkolailla taitaa olla kyse valmistusviasta kun noita nokkia näyttää menevän aika vähissäkin ajomäärissä.

                            Ei ainakaan itseä suuremmin lämmitä ajatus, että about 200tkm ajettuun autoon joutuisi uhraamaan kohtuu ison summan tuollaiseen remppaan.

                            Comment


                            • #15
                              Paikallinen "Audiguru" autonkorjaaja sanoi tuon nokka-akselirempan hinnaksi osineen n. 2000 euroa. Oli kerran tekemässä remppaa n. 200 tkm ajettuun A8:iin ja passatti oli odottamassa samaa remppaa. Aiemmin hän vaihtoi erääseen A6:een moottorin mahdollisesti tuon vian takia, oli venttiilikoneistossa lähtenyt osat irti kun oli tullut liikaa välystä nokka-akselille. Semmoinen oli ainakin hänen teoriansa tapahtuneesta.

                              Comment


                                #16
                                ^ On hieman hinnat pompanneet tuon jälkeen:
                                nokat 301 x 4
                                nostimet 13 x 24
                                paininvivut 21 x 24

                                Siihen vähän tiivisteitä ym päälle niin ollaan jo yli parissa tonnissa pelkät osat (Suomen merkkiliikkeen hinnat). Tuskin kukaan tuota työtäkään alle 200 euron kuitillisena tekee.

                                Comment


                                • #17
                                  Voi tosin olla että puhe oli vain osista, en niin tarkkaan muista miten asianlaita oli. Hieman vain kyselin mielenkiinnosta muuta asiaa toimittaessani kun veljellä on toistaiseksi -99 A6 2.5 tdi ajossa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X