Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autokatosasentaja, C5 S6

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Tuninkia

    Valot vaihtuu kätevästi 4 mutteria irroittamalla, juuri sopiva iltapuhde aurinkoiselle illalle. Nyt kun itse katsoo tuota kuvaa niin diffuusori vai mikälie puskurin alaosa vaatinee vähän ehostusta vaikka purkkimustalla.
    Attached Files

    Comment


    • #32
      Ennen maalausta voisi kokeilla puhdistusta jollain liuottimella ja sen perään jotain mustien muoviosien ehostusainetta.

      Comment


        #33
        Pesu ja muovinhoito siisti tuota diffuusoria vähän mutta ei omalle silmälle tarpeeksi. Putsasin uusiksi kunnolla ja laitoin kerroksen purkkimustaa, tuli yllättävänkin hyvän näkönen. Antaa nyt olla ja jos maali kuluu rumaksi niin pitää sitten pistää reilummin (tai auton väriin?) ja lakka päälle. Tarvii takapuskuri kuitenkin käyttää kesällä kokonaan irti.

        Vilkkuongelma ei ole ratkennut, mutta tänään pääsin tutkimaan etuvilkkua paremmin ja sen kosketuspinnat on niin huonot että saattaa hyvinkin johtua siitä. Etupuskuri ja lamputkin pitää kohta irroittaa niin palaamme siihen, ongelma toissijainen.

        Mutta töitä aiheutti luottohevosen ensimmäinen varsinainen vika... eli kierrokset jäi tyhjäkäynnillä n. 1500 tienoille. Tämän se teki yhdesti alkutalvena ja nyt heti perään uusiksi. En jaksanut edes vikakoodeja lukea vaan päätin vaihtaa pannukakun koska semmoinen oli uudehko varastossa. Mielenkiinnosta avasin vanhan ja olihan se öljyinen sisältä (kuva1).

        Purin samalla vähän ilmanputsarin koteloa kun oli myös uusi ilmansuodatin ja huomasin että kotelon pohjalla (kuva2 oikealla ylhäällä) olevasta läppäsysteemistä oli pallonivel irronnut varresta. Sehän siis alipaineella tuntuisi avaavan läpän, ottaisiko lämmintä ilmaa konehuoneesta kylmä kelillä tmv.. Pesin myös kotelon sisältä sillä pohjalla oli roskaa ja kerros öljyistä hiekkaa, vaikka tein saman myös viime syksynä.

        Samassa kuvassa näkyvä metalliverkko (googlaillen lumisihti) löytyi ensimmäisen anturin ympäriltä rutussa. Epäilen ei tarpeelliseksi ja joutaa siis kokonaan pois.

        Uusi pannukakku, uusi ilmansuodatin ja korjattu läppä näytti tehoavan, nyt tyhjäkäynti on niin sievä kuin kahdeksalla sylinterillä kuuluukin.

        Jätin moottorin suojamuovit takakonttiin, jos se aktivois mut hankkimaan pian ne venttiilikopan tiivisteet ja uudet tulpat.
        Attached Files

        Comment


          #34
          Tyhjäkäynnin ihmettelyä

          Ilo tyhjäkäynnin korjaantumisesta oli ennenaikainen. Jatkoi satunnaisesti tyhjäkäynnillä humppaamista tai liian korkella pitoa. Koska mitään vikakoodeja ei tullut, googlailun ja viikon pähkäilyn tuloksena ajattelin purkaa kaasuläppäkotelolle asti joskus sopivana hetkenä.

          No tänään kauniin kesäpäivän kunniaksi tipluhanskat käteen, kylmää juotavaa ja katokseen. Ja sieltähän se paljastui todennäköinen vika, eli läppäkotelon imusarjaan päin oleva pahvinen tiiviste oli haljennut (kuva 1, 4B3941004A). (edit: vuotokohtaa on toisaalta vaikea todentaa kun se oli niin haperoa ja kiinniliimautunut, isompi repeämä tuli varmasti irroituksessa, mutta eiköhän tämä selviä...) Lisäksi kotelo oli pahasti karstassa, mutta onneksi siihen bräkleeni tehosi hyvin (kuva 2).

          Tilat on ihan ok tämmöisenä kesäpäivänä (kuva 3) ja ens viikko menee reissussa joten kerkeää tiivisteen hankkia. Mietintään jää että vaihdanko samalla vaivalla nyt ne venttiilikopan tiivisteet (kuva 4) sekä käyttäisin jopa imusarjan irti, koska se on ihan varmasti karstainen... kommentteja hyödyllisyydestä?
          Attached Files
          Viimeksi muokannut aakman; 7.6.2014, 23:06. Perustelu: tiivisteanalyysiä

          Comment


            #35
            Aikani kuluksi yhden ylimääräisen imusarjan putsasin, porttasin kanavat kanteen ja kiillotin sisältä. Persdyno sanoo että kone tuntuu imusarjan vaihdon jälkeen "kevyemmältä" ja herää vähän paremmin. Sitä en osaa sanoa oliko imusarjan karstojen pesu vai kanavien porttaus mikä eniten vaikuttaa.

            Comment


              #36
              Parin viikon odottelun jälkeen saapui Speediltä tilatut kaasuläppäkotelon tiiviste ja tiivisteet venttiilikopan kansiin. Uusi kotelon tiiviste oli metallinen, 3 peltiä päällekkäin, vanha oli siis tuommoista normaalia haurasta tiivistepaperia. En tiedä olisiko väliin tarvinnut jotain lisätiivistystä purkista, mutta puhtaille pinnoille kuitenkaan laittanut mitään ja hyvä tuli.

              Tämä siis korjasi tyhjäkäynnin ongelman, oma osansa oli varmasti myös kotelon puhdistamisella karstasta.

              Kun isoimpia osia oli jo valmiiksi pois edestä, vaihtui samassa venttiikopan tiiviste (vain vänkärin puolelle). En oo tosi luottavainen että tuo pysyy kuivana kauaa, mutta toistaiseksi tulos on odotetun mukainen. Pääsin samalla tunnustelemaan nokkia, ei minkäänlaista sormin tunnettavaa kulumaa joten oletan öljynkierron toimivan hyvin ja koneesta pidetyn huolta myös aiemmin.

              Takerteleva takalasin pyyhin sai poistua kokonaan ja tilalle mustaksi maalattu antennireiän peittolevy.
              Attached Files

              Comment


                #37
                Se on tietysti tässä vaiheessa hyvä sanoa kun vehkeet on jo nipussa mutta satuitko katsomaan venttiilikoppien sisäpintaa siitä nokkaketjun kohdalta?

                Comment


                  #38
                  Satuin katsomaan, koska buunasin niistä karstaa pois tunnin verran, bräkleenillä ja muilla myrkyillä sekä tiskiharjalla. Nurmikko kiittää :) Ei ollut mitään jälkiä ketjun osumista.

                  Comment


                    #39
                    Johan taas kuukausi vierähti, eikä oikein mitään tullut tehtyä. Vaikka auton parissa oltiin kyllä useampanakin iltana :(

                    Vaihdettu venttiilikopan tiiviste (tietysti) vuosi öljyä sieltä veemäisimmästä paikasta takaa pakosarjan päälle joten piti purkaa uusiksi... vaikka minä kaikkeni tein että pinnat olis ollu tiptop. Laitoin nyt väliin Loctiten tiivistemassaa/silikonia pahimpiin paikkoihin ja hyvä tuli. Jos se nyt vuotaa niin ei ainakaan näkyvästi eikä semmoiseen paikkaan mistä palaa suoraan raitisilman ottoon :)

                    Suunnitelluista projekteista akuutein oli vuotava pissapoika joka valittaa kokoajan mittaristossa. Että sitä saa vähän näkyville irroitin kuskin puolen sisälokarin, mutta sieltä ei voinut kuin todeta vuotamisen. Nähdäkseen paremmin pitää irroittaa etulyhty, joka taas vaatii puskurin irroituksen, joka taas vaatii mm. pohjapanssarin irroituksen. Näppäriä hommia nosturilla, ei näppäriä hommia Autokatosasentajalle.

                    Pumppuja on kaksi ja onneksi se syyllinen löytyi etummaisesta, eli kuvan mukaisesta. Pumppuhan ei ole tuossa kuin painamalla kiinni ja sieltä se juuresta tuli neste.

                    Jotain "onnea" eli itse pumppukin hajosi juuri viime viikolla eikä viikko sen jälkeen kun saan sen tiiviiksi. Motonetistä löytyi korvaava aiemmalle VDO:lle (PA6GBGF30) hintaan alle 10e ja nyt näyttäisi pysyvän neste sisällä. Lisäksi etuvalojen pesurien letkut puskurissa tihkui hieman ja ne korjaantui uusia O-renkailla sekä uusilla klemmareilla.

                    Samalla piti toteuttaa sumarien vaihto DRL:n, mutta tässä ässässä on erilainen tuo sumari kuin ostamassani 4B:n tarkoitetussa joten se nyt hieman lykkääntyy, sen sijaan samalla korjaantuu viallinen H3 polttimo niistä niin on katsastussetä ens vuonna tyytyväinen.
                    Attached Files

                    Comment


                      #40
                      Umpion saa kyllä irti ilman puskurin irrotusta mutta ei se ihan helppoa ole. Toisin sanoen, on helpompaa irrottaa puskuri kuin tapella sitä lamppua sieltä välistä pois. Pesurin pumpun turaaminen nyt ei kuitenkaan olisi siitä umpion reiästä onnistunut että sinänsä ei mitään vahinkoa.

                      Alkaa iteltä toi nokan huoltoasentoon laittaminen käymään aika vikkelästi kun sen on nyt toistakymmentä kertaa tehnyt parin vuoden aikana :)

                      Comment


                      • #41
                        Itsekkin vahvistan sen jotta se onnistuu, mutta ei se nyt niin hirveän hankalaa oo.
                        Eka viiään umpio ulkoreunaa kohti aika reilusti ja sen jälkeen sisäreunasta lähtien, lähetään tuomaan sitä pois.

                        Comment


                          #42
                          Onko sulla orkkis xenonit?

                          Comment


                          • #43
                            Ainiin, ballastit kiinnittyy sinne alas. Se voi aiheuttaa vielä lisää hankaluus astetta, pitääpä kokeilla joskus jostain vehkeestä.

                            Comment


                              #44
                              Ei se umpion irrotus hankalaa ole, vaikka onkin orkkis xenonit. Kunhan jollain meisselillä tms. avustaa sen sisäreunan tapin irti. Ässässä tuo saattaa tietysti olla vähän erilainen paikka?

                              Comment


                                #45
                                Ballastit on tosiaan siellä umpion pohjassa joka aiheuttaa sen että umpio ei mahdu tulemaan vaakasuunnassa sieltä paikaltaan pois. Ensin pitää tietenkin vääntää se syylärin puoleinen tappi pois paikaltaan, sen jälkeen ujuttaa koko umpiota sinne lokasuojan sisään ja sieltä jotenkin kummallisessa kulmassa koittaa nostaa niin että ballasti mahtuu tulemaan puskurin kromilistan yli jonka jälkeen umpio tulee jo pois. Takaisin päin on vielä vaikeampi laittaa. Puskurin ja umpion välinen kromilista ottaa aivan varmasti kipeää jos ei sitä jollain liinalla tai pyyhkeellä suojaa.

                                En tiedä onko V8:n leveämmät lamput sitten kuinka suuri tekijä, erot pienempikoneisten umpioihin ei kuitenkaan ole suurensuuria.

                                Comment


                                  #46
                                  Kokeilin ja todellakin ainakin tässä ässässä sen umpion irroittaminen ballastin takia ei mielestäni onnistu ilman puskurin irroitusta. Tai ainakin kaltaiselleni on kaikesta huolimatta helpompi irroittaa se puskuri.

                                  Teinhän minä tässä kuukauden aikana pikkutuunausta, dippailin peilien kuoret mustaksi (kuva). Ja käytin 4-pyöräsuuntauksessa (ei niin kiinnostava kuva 2).

                                  Nyt mua harmittaa ne aiemminkin mainitut umpioiden himmeät lasit ja jotain pitäs keksiä niille nyt kun ne irti on. Käytetytkin on Euroopasta törkyhinnoissa (~200-300e), ehkä käyttää lasia irti ja kokeilla putsata/hioa myös sisältä... Vaatii muutaman neuvoa-antavan.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #47
                                    Jos kulmiensäätövehkeet löytyy autokatoksesta niin kuinkahan prameat tallit sielläpäin oikein onkaan?

                                    En ole mistään löytänyt vielä tuolla hinnalla ässän umpioita. Yhdet ostin joskus ihan vaan sen takia ylimääräiseksi varastoon kun ei niitä juuri koskaan ole myynnissä tai sitten hinnat on tosiaan ihan pilvissä. Jos vaan jostain saat umpiot 200-300€ niin hae nyt kiljuen jo jemmaan.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuossa yksi vaihtoehto joka säästänyt itseni 2x uusien umpioiden hankinnalta



                                      http://www.lamin-x.fi/shop/3m-headli...storation-kit/

                                      Comment


                                      • #49
                                        Samaa 3m-satsia käyttänyt, ja ihan ok jälkeä tulee! Vaikkakin ihan Dewaltin akkukoneella tuhrasin ja vain ulkopuolelta. Akkua sai tosin vaihtaa suhteellisen tiuhaan. Joku kalvo tosiaan tuon jälkeen, tai joku uv-mäski suojaamaan huurtumista/haalistumista, joka tapahtuu aika äkkiä jos jää tekemättä!

                                        Comment


                                        • #50
                                          Itse hioin umpiot tuolla Turtlen sarjalla. Tosin mukana tulevat hiomapaperit ovat aivan onnettomat, joten ostin erikseen vesihiomapaperia muutaman arkin. 800-1000-1500-2000 vesihiomapaperilla ensin hinkkasin ja sitten kiillotus porakoneen puuvillalaikalla.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #51
                                            Oletpa kyllä Normanton saanut umpiot hyvään kuntoon. Itse viime syksynä juurikin samanmoisella sarjalla vesihiomaa sekä Farecan tahnoilla myllytin mutta tulos oli huono. Taidan vielä kokeilla tuommoista Turtlea, sillä noita umpioita (4B3941004/003) tuntuu olevan mahdotonta löytää käytettynä asialliseen hintaan. Saksassa kahdella romulla olis, mutta eivät suostu lähettämään Suomeen vaikka kuinka translaattorin avulla olen tingannut :)

                                            Muutoin kesän aikana sain kaikki keväällä suunnitellut asiat tehtyä ja taidan jäädä odottamaan vähävikaista sekä runsaslumista quattro-talvea.

                                            Käytettyäni puskurin ja etulyhdyt irti jäi se herjaamaan mittaristoon vikakoodia xenonien tasonsäädöstä, johon ei pelkkä vikakoodin nollaus auttanut. Aurinkoisen päivän kunniaksi päätin hankkiutua siitä eroon ja kuten jo viime syksynä harjoittelin, tiesin että se johtuu madalletusta alustasta. Antureiden arvot liikkunee 0..5V välillä ja minulla ne oli etu 2.05V sekä taka 3.1V eikä sopeutusta voinu VCDS:llä tehdä kun se herjasi erroria.

                                            Perusohje: http://www.ross-tech.com/vag-com/car...alignment.html
                                            Edistyneempi ohje tehdasarvoille resetoinnin kanssa: http://www.a4mods.com/index.php?page...tml&category=6

                                            Kumpikaan ei toiminut. Oikea tapa kai korjata se olisi tavutella sopivasti niitä antureiden kiinnityksiä niin että arvot saa lähemmäs toisiaan ja 2.5 volttia.

                                            Katoskorjaajan tapa on alemmassa kuvassa, jolloin arvot sai VCDS:lle kelpaavaksi ja sitten em. ohjeilla loppuun. Tämän jälkeen voi sitten hienosäädön tehdä halutessaan itse lyhystä.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #52
                                              Tein virheen ja menin poikkeuksellisesti Audilla kentälle, nyt sen avain on jossain välillä Oulunsalo - Arlanda. Opetus, kuljetaan jatkossakin taksilla, mahdollistaa myös janojuomisen.

                                              Postissa http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...94&postcount=5 näkyy tuo avain ja kysymys, mikä on edullisin tapa saada uusi? Huomiona että matkavakuutus ei korvaa koska se on auton osa, autovakuutus ei korvaa jos sen itse hukkaa.

                                              Tulkintani mukaan 4D0837231A (tai K?) on tuo blankko avain ja säädin, ebaystä noin 50e. Lukkoseppä pystynee jyrsimään metallit ja kaukosäätimen pystyy varmaan parittamaan VCDS:llä tai jopa ilman. Mutta onkos näissä lisäksi joku ajonesto, onnistuuko koko prosessi itse vai meneekö helpommin Audicenterissä (arviolta 250e?).

                                              Comment


                                                #53
                                                Tarttet tosiaan avaimen blankon, suojakuoret, kaukosäätimen piirilevyn sekä oikean mallisen ajoneston sirun. Toi kaukosäädin taitaa onnistua ihan VCDS:llä, mutta ajoneston koodaamiseen taitaa tarvita marmoria, tosin eiköhän senkin joku harrastelija osaa tehdä...

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Käynnistykseneston muutos neitseelliseksi onnistuu, sen jälkeen voit lisätä siihen uusia avaimia ihan kotikonstein. Ei siihen merkkarin monen sadan veloituksia tarvita.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Onko S6:ssa samanlainen öljyproppu kuin S8 40V:ssä? Käytin kovaksi onnekseni korjaamolla auton öljynvaihdossa kesällä ja siellä on näköjään vedetty mutkat suoriksi ja tavan kuparitiiviste tilalle ja järkimomentti unohdettu saman tien. 600 mm jatkis narisee nivelissään vaikka 85 kiloa lihasta vääntää auki sitä, minkä jaksaa ja mitään ei tapahdu. Mikä neuvoksi?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Lisää voimaa, ei siinä oikein muutakaan voi. Omaan autoon kun vaihdoin korjaamon jäljiltä seuraavan kerran öljyjä niin sain kaksi kertaa käydä hakemassa pakista isompaa työkalua kun ei vaan tapahtunut mitään. Vissiin mopolla ammuttu kiinni tjms yhtä pätevää. Odotas vaan kun pääset filtteriin käsiksi, vanhat merkit jos paikkansa pitää niin on yhtä tiukassa.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Tässä mulla moottorikoodi on AQJ ja uskon sen olevan aika lähelle sama kuin sinun AQH. Jos se proppu ei aukea isollakaan voimalla ja/tai hajoaa yrittäessä niin koko öljypohjahan on kiinni arviolta 15-20kpl 10mm pultilla että ei se nyt mahdoton ole irroittaa siitäkään ja tarvittaessa uusia kokonaan.

                                                        Kesällä öljyä vaihtaessa huomasin että pohja oli ulkopuolelta ihan märkä, tiiviste oli vuotanut. Tällä kertaa onneksi tihkutus loppui kun kiristin ne kaikki pultit vähän tiukemmalle.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Helposti lähti irti, laitoin n. 200 Nm momenttiavaimeen ja samalla kun naksahti, se lonksahti auki. 50 Nm kertoo ErWin. Nyt on haettu noita oikeita vulkanoituvia tiivisteitä sitä varten.

                                                          Hopsis: tuossa on onneksi muovinen filtterikotelo, jossa on pelkkä paperipatruuna sisällä. Se lähti kivasti auki, muovi ei ota siihen metalliseen jalkaan kovin hyvin onneksi =)

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Joulun kunniaksi syttyi uusi valo, jarrujen kulumisen varoitus. VCDS ei näytä mitään vikakoodeja, tarve olisi päästä lähemmäksi vikaa, onko ne loppu edestä vai takaa... Onko tuo niin alkeellinen varoitus? Kuitenkin kun joutuu jonkun paikan keksimään niin olisi osat valmiina. Muutenkin erikoista, sillä kesällä mielestäni katselin nurkat läpi ja oli erittäin hyvät.

                                                            Muutoin auto on pelannut loistavasti, kaikki C5 tyyppiviathan tässä on mutta pienellä viitseliäisyydellä ja edullisesti niistä eroon. Ja joskus kun osuisi joku reissu Sastamalaan saisin haettua kohmelotoverilta uudet lyhdyt, jarrujen lisäksi ainoa joka estänee keväisen katsastuksen.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Kulumisanturointi on vain etupaloissa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X