Viitsiihän tästä urakasta jo projektin ihan selostaa, kun käyttöautoksi hankitusta S4:sta tulikin puoliharraste.
Hankin auton alkuvuodesta 2013 kun työmatka lyheni olemattomaksi ja innostus tehokkaasta nelikosta lisääntyi. Kuitenkin VAG ihmisenä sehän tarkoitti Audia. Ehtona oli että joko todella vähän ajettu orkkis tai vähintäänkin tarpeeksi osia omaava valmiiksi pilattu oli vaihtoehtoina.
Ostettaessa paikallaan oli isommat turbot, suuttimet, keulacooleri, putkisto, RS4 kytkin setti, MAF ja joitain muita nippeli osia. Ja aluksi suunnitelmat vain puunata auto ja vaihtaa vanteet.
Toisin se kuitenkin taas kävi. Ensin ajettiin lussuilla 1bar ahdoilla, nostettiin vetoja ja huomattiin että sytkäpuolat sököt. Päivitettiin siis FSI-puoliin ja niiden kanssa ihmetellessä yksi tulppa paloi kun ei tajunnut painaa puolia kunnolla pohjaan. Tästä viisastuttiin ja tehtiin uudestaan ja kunnolla. Logit antoivat hyviä lukuja vetojen puolesta ja tähän tyydyttiin, kunnes eräänä lauantai päivänä käytin kaveria koeajolla ja 5 vaihteella täydestä vauhdista vedot lähtivät kirjaimellisesti savuna ilmaan. Viikko mietintä aikaa, tulpat irti ja kamera sisään joka reiästä. Vielä perään varmistus puristuspainemittarilla ja homma selvä. Kolmosen mäntä oli ottanut lämpöjä sen verran että reuna palanut rikki ja fuskasi paineet täysin läpi öljytilaan ja huohottimeen, josta imuputkia pitkin koneen läpi kärynä öljyt pihalle.
Diagnoosia helppo tehdä nykyajan vehkeillä:
Onni kuitenkin, sylinteri vaikuttaa toistaiseksi ehjältä, öljy ei loppunut tai öljyn paineet eivät karanneet, lisäksi ahtimet säilyivät ehjänä. Joten ei kun konetta pois ja uutta osaa särki menneitten tilalle. Näillä näkymin männät, kanget, suuttimet, laakerit, pultit ja tiivisteet vaihtuvat. Muun täyshuollon yhteydessä. Saatiimpahan tästäkin pitkäikäinen perheenjäsen.
Tähän hetkeen(06.08.13) mennessä on juuri keretty nostamaan moottori pois, tilata h-veivit ja hakata päätä seinään tästä halvasta autoharrastuksen riemusta.
Ja kimppakuva vielä porukan vuosihuollosta:
Hankin auton alkuvuodesta 2013 kun työmatka lyheni olemattomaksi ja innostus tehokkaasta nelikosta lisääntyi. Kuitenkin VAG ihmisenä sehän tarkoitti Audia. Ehtona oli että joko todella vähän ajettu orkkis tai vähintäänkin tarpeeksi osia omaava valmiiksi pilattu oli vaihtoehtoina.
Ostettaessa paikallaan oli isommat turbot, suuttimet, keulacooleri, putkisto, RS4 kytkin setti, MAF ja joitain muita nippeli osia. Ja aluksi suunnitelmat vain puunata auto ja vaihtaa vanteet.
Toisin se kuitenkin taas kävi. Ensin ajettiin lussuilla 1bar ahdoilla, nostettiin vetoja ja huomattiin että sytkäpuolat sököt. Päivitettiin siis FSI-puoliin ja niiden kanssa ihmetellessä yksi tulppa paloi kun ei tajunnut painaa puolia kunnolla pohjaan. Tästä viisastuttiin ja tehtiin uudestaan ja kunnolla. Logit antoivat hyviä lukuja vetojen puolesta ja tähän tyydyttiin, kunnes eräänä lauantai päivänä käytin kaveria koeajolla ja 5 vaihteella täydestä vauhdista vedot lähtivät kirjaimellisesti savuna ilmaan. Viikko mietintä aikaa, tulpat irti ja kamera sisään joka reiästä. Vielä perään varmistus puristuspainemittarilla ja homma selvä. Kolmosen mäntä oli ottanut lämpöjä sen verran että reuna palanut rikki ja fuskasi paineet täysin läpi öljytilaan ja huohottimeen, josta imuputkia pitkin koneen läpi kärynä öljyt pihalle.
Diagnoosia helppo tehdä nykyajan vehkeillä:
Onni kuitenkin, sylinteri vaikuttaa toistaiseksi ehjältä, öljy ei loppunut tai öljyn paineet eivät karanneet, lisäksi ahtimet säilyivät ehjänä. Joten ei kun konetta pois ja uutta osaa särki menneitten tilalle. Näillä näkymin männät, kanget, suuttimet, laakerit, pultit ja tiivisteet vaihtuvat. Muun täyshuollon yhteydessä. Saatiimpahan tästäkin pitkäikäinen perheenjäsen.
Tähän hetkeen(06.08.13) mennessä on juuri keretty nostamaan moottori pois, tilata h-veivit ja hakata päätä seinään tästä halvasta autoharrastuksen riemusta.
Ja kimppakuva vielä porukan vuosihuollosta:
Comment