Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 2.7BiT syyshuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 2.7BiT syyshuolto

    Viitsiihän tästä urakasta jo projektin ihan selostaa, kun käyttöautoksi hankitusta S4:sta tulikin puoliharraste.
    Hankin auton alkuvuodesta 2013 kun työmatka lyheni olemattomaksi ja innostus tehokkaasta nelikosta lisääntyi. Kuitenkin VAG ihmisenä sehän tarkoitti Audia. Ehtona oli että joko todella vähän ajettu orkkis tai vähintäänkin tarpeeksi osia omaava valmiiksi pilattu oli vaihtoehtoina.
    Ostettaessa paikallaan oli isommat turbot, suuttimet, keulacooleri, putkisto, RS4 kytkin setti, MAF ja joitain muita nippeli osia. Ja aluksi suunnitelmat vain puunata auto ja vaihtaa vanteet.

    Toisin se kuitenkin taas kävi. Ensin ajettiin lussuilla 1bar ahdoilla, nostettiin vetoja ja huomattiin että sytkäpuolat sököt. Päivitettiin siis FSI-puoliin ja niiden kanssa ihmetellessä yksi tulppa paloi kun ei tajunnut painaa puolia kunnolla pohjaan. Tästä viisastuttiin ja tehtiin uudestaan ja kunnolla. Logit antoivat hyviä lukuja vetojen puolesta ja tähän tyydyttiin, kunnes eräänä lauantai päivänä käytin kaveria koeajolla ja 5 vaihteella täydestä vauhdista vedot lähtivät kirjaimellisesti savuna ilmaan. Viikko mietintä aikaa, tulpat irti ja kamera sisään joka reiästä. Vielä perään varmistus puristuspainemittarilla ja homma selvä. Kolmosen mäntä oli ottanut lämpöjä sen verran että reuna palanut rikki ja fuskasi paineet täysin läpi öljytilaan ja huohottimeen, josta imuputkia pitkin koneen läpi kärynä öljyt pihalle.

    Diagnoosia helppo tehdä nykyajan vehkeillä:



    Onni kuitenkin, sylinteri vaikuttaa toistaiseksi ehjältä, öljy ei loppunut tai öljyn paineet eivät karanneet, lisäksi ahtimet säilyivät ehjänä. Joten ei kun konetta pois ja uutta osaa särki menneitten tilalle. Näillä näkymin männät, kanget, suuttimet, laakerit, pultit ja tiivisteet vaihtuvat. Muun täyshuollon yhteydessä. Saatiimpahan tästäkin pitkäikäinen perheenjäsen.

    Tähän hetkeen(06.08.13) mennessä on juuri keretty nostamaan moottori pois, tilata h-veivit ja hakata päätä seinään tästä halvasta autoharrastuksen riemusta.

    Ja kimppakuva vielä porukan vuosihuollosta:


    #2
    Ja hyvä tulloo mummon jalasta! Ihan ei päästy ennätysten kirjoihin koneen nostossa.

    Comment


      #3
      Homma eteni eilis iltana siihen pisteeseen että huomasin Audin insinöörien kehittäneen omanlaiset kansi pulttinsa. Ja tänään vierailu merkki tiskillä tuotti vaan kysymys merkkejä ja vastauksen ettei työkalua T10070 ole olemassakaan...

      Eli vissiin pitää uskaltaa T55 torxilla avata ja laittaa tarvikepulteilla takaisin paikalleen.

      Comment


        #4
        Saa niitä avaimia muualtakin kuin marmorilta. Hazet tekee, ja joku muu mitä nyt en muista. Ja on ne tarvikepultitkin polydrive-kannalla.

        http://tools-from-germany.com/index....duct&info=4627

        Comment


          #5
          Tarvikepultit oli XZN kannalla, onko ne alkuperäiset sitten Ribe-kannalla?

          Comment


            #6
            10mm ribe avain löytyy ihan fixukselta kannenpulttiavain sarjasta. Hintaa tuolla ~50€

            Comment


              #7
              Ahaa, kiitoksia vinkeistä. Pitääkin lähteä metsästämään.

              sais vaan moottorista hatut irti niin näkis onko lohko entinen vai voiko jo vähän riemuita.

              Comment


                #8
                Biturbojen pultit on polydrive-kannalla, niinkuin tuossa jo mainitsin. Ainakin Reinzin, Febi ja muiden valmistajien pultit mitä minulla on ollut on myös. V8 koneissa voi sitten olla jotain muuta.

                Comment


                  #9
                  Uudet tarvikepultit joo mutta ihan Elsan ohjeen mukaan alkuperäiset on Ribellä.

                  Comment


                    #10
                    Elsa puhuu potaskaa, polydrive niissä on :)
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Onneksi oon ammatiltani työkalumyyjä niin ei kauheesti hävetä kun ei osaa töitten kautta yhtä avainta ensimmäiseksi etsiä.

                      Tuo löytyy ihan suomesta yleisesti, joutuu vaan odottamaan että toimittaja saa kuorman saksasta.

                      Ja löytyi onneksi avainmitta taulukko joka selkeytti tuon polydrive-ribe eron, pyöristyskulmat erillaiset hakojen pohjissa. Eli eiköhän tuolla saa pultit auki ja kiinni.

                      Comment


                        #12
                        T55 torxilla sai kanspultit auki ja hattu irti. Ja näyttikin ihan siltä mitä odotin, eli mäntä sulanut. Nyt vaan lohkon riisunta ja poraukseen.

                        Comment


                          #13
                          Viikonloppuna sai lohkon purettua, tarkasteltua ja puhistettua suurinpiirtein. Tänään se sitten lähti kohti koneistamoa poraukseen, eli nyt ollaan kuopan pohjalla ja aletaan nousta takas ylös.

                          Mutta kyllä ei kulumisen merkkejä muuten koneessa ollut, laakerit ja muut männät näyttivät lähinnä "sisään ajetuilta" ja välykset olivat helposti tehtaan normeissa. Ei siis koneen puolesta pelkoa näillä 1/4 miljoonan ajetuissa vehkeissä.

                          Ja tuollanen syypää sieltä löytyi moottori rikkoon. aiheuttajana rikkoutunut suutin.

                          Comment


                            #14
                            Mitkä männät laitat?

                            Comment


                              #15
                              Näillä näkymin wössnerit. Joutuu porauttamaan lohkon niin vakio ylikokomännät on ihanan kalliit.

                              Saa toki ehdottaa jos on jotain muita hyviä vaihtoehtoja 1000€ hintaluokassa.

                              Comment


                                #16
                                Mistä saa vakioylikokomäntiä? Tietääkseni ei mistään.

                                Meinaatko että ne porauttaa lohkon ilman mäntiä? Kyllä ne yleensä pitää olla ensin kädessä ennekuin vie lohkon koneistamoon.

                                Comment


                                  #17
                                  En ole kysynytkään ylikokovakiomäntää, kun orggis maksaa jo n.290€. Ei ollut siis tietoa saako niitä edes.

                                  Ja en vielä ole tilannut mäntiä koska koneistamolla tarkastavat naarmujen syvyyden. Eli otetaanko 0,5mm vai 1,0mm pois lohkosta. En nyt ihan uuvelo ole tuon koneistuksen kanssa, tullut useampi moottori jo tehtyä kuitenkin. Mutten myöskään halua turhaa porata liikoja lohkosta pois. Ja raakaporaus voidaan tehdä ilman mäntää, ja mäntä viedään koneistamolle ja ottavat siitä mitan, ja lohko hoonataan oikeaan mittaansa.

                                  Wisecostakin saatu järkevä tarjous, ja ihan suomesta.

                                  Noissa vaan tuntuu olevan kaikissa joku puristus ongelma kun suoraan tiputtavat 8/8,5 puristukseen.

                                  034 ois kyllä tarjota 9/9,5 puristuksella mäntää, mutta hinta hyppää american tuonnin takia vissiin jonkun verran. Vai onko euroopassa 034 myyntiä?
                                  Viimeksi muokannut okkim; 12.8.2013, 15:03. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ja en vielä ole tilannut mäntiä koska koneistamolla tarkastavat naarmujen syvyyden. Eli otetaanko 0,5mm vai 1,0mm pois lohkosta.
                                    Okei, sitten ymmärrän tuon porautuksen etukäteen :)

                                    Ihan samaa tuskastelin kun etsin sopivaa mäntää, kaikki on liian alhaisella puristuksella. Mahlelta löytyy muistaakseni 9.0:1 puristuksella, ja kohtuuhintaan.

                                    Tuolta saa monenlaista mäntää: http://www.intengineering.com/pistons?engine=180

                                    Comment


                                      #19
                                      IE myös tarkastettu, mutten löytänyt EU alueen kauppaa. Ne tullaukset kummittelee...

                                      Hmm, Mahlesta voisit Mikko vinkata lisää? Senkin jostain löysin mutten sitä missä niitä myytäisiin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Eiköhän jokainen asiansa osaava koneistamo vaikkapa saa Mahlea hankittua.

                                        Comment


                                          #21
                                          Sitä Mahlea saa IE:ltä, löytyy tuon linkin takaa. Tullit vaan taitaa olla pakollinen paha, ei noita virimäntiä vaan jostain kumman syystä saa EU:n sisältä. Aika outoa ottaen huomioon että auto tulee Saksasta. Tai sitten saa jotain "alipuristemäntiä". Wössneriä jostain meinasin ostaa, mutta sanoivat etteivät enään myy kun on huonoja kokemuksia.

                                          Comment


                                            #22
                                            Joo nyt alkokin houkuttelee tuo mahle, ainaskin hinnallaan. Rahteineen jää n. 653€. Tähän Alv 24 ja tulli päälle niin jäädään wössneri/wiseco osastolta vielä n. 200€ halvemmaks. Ja sais rutun takas 9 pintaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mulla on wössnerin männät ja ostin muistaakseni wössnerin ebay kaupasta about 1000€. Ei oo vielä räjähtänyt.

                                              Comment


                                                #24
                                                Wössner ebaysta katsoin myös, 1080€ jäis kotiin kuljetettuna. Ja laadusta en sano pahaa koska on vaan hyvää kokemusta omasta takaa myös. Olen kuullut kyllä pahoista toimitus ongelmista, kun tehdas haluaa myydä suoraan mutta joutuu silti kierrättämään jälleenmyyjien kautta, ja suosivat ilmeisemmin vaan jotain yhteistyökumppaneitaan. Nyt lähinnä tuo hinta/puristus suhde vaikuttaa päätökseen.

                                                Yhtenä ongelmana näyttäs olevan tuo mahlen +0,5mm ylikoko, koska jos joutuu ottaa 1mm pois niin sit menee ääni wössnerille.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Nyt kun on kone atomeina, niin ehtii vähän kertaamaan tuosta purkamisesta enempi. Yleiskunnoltaanhan tuo on ihan priima, hyvä että erottaa laakereistakaan kulumista. Kannet myös hyvässä kunnossa, niille en nyt budjetin ja ajan puitteissa tee mitään sen enempää.

                                                  Purkaessa harmaita hiuksia aiheutti kampuran kahden keskimmäisen pukin lukkopultit, mitä en tajunnut kuin 5h:n nahuamisen jälkeen. Missään koneessa oo aikasemmin tuollasia ollut.

                                                  Nyt osia peseskelty, haalittu uusia ja odoteltu koneistamolta ruuhkan purkautumista. Olleet heinäkuun lomalla niin hommia kasaantunut.
                                                  On muuten imusarjantiivisteen mukaan aika paljon työstövaraa jätetty kanaviin, vai käykö sama tiiviste vaparikoneen kanteenkin.

                                                  Laitetaan pari kuvaa vielä loppuu prosessin vaiheista.







                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Päivitetääs tilannetta tännekkinpäin.

                                                    Eli projektin nousukiito tyssäs seinään kun osia tilailin ja toimitusajat hyppäs viikkoihin. Tuohan oli tietysti odotettavissa kun männät meni mittatilaukseen ja Tepolta osat tulee viikkorahteina.(Käsittääkseni) Ei sinänsä hätä kuitenkaan ole kun ei auto tallista mihinkään karkaa. Nyt alkaa osia kuitenkin tulemaan kotiin asti ja oikeastaan männät puuttuvat enää. Ne ovat jossain atlantin päällä ilmeisemmin tulossa. 9 päivä kun lähtivät Salt Lake Citystä liikenteeseen.

                                                    Ja heti alkuviikosta pitäisi olla kaikki muuten kasallaan. Osalistahan jäi lopuksi seuraavaksi:
                                                    -Je-männät Tuffskirt pinnoitteella.
                                                    -FCP-Engineering veivit ARP pulteilla.
                                                    -Kaikki tiivisteet uudet, myös jokainen o-rengas.
                                                    -Kaikki strategiset pultit(runko, kansi, kytkin...) uudet.
                                                    -Jakopään osat, kaikkine ohjainrullineen ja kiristimineen. Myös moniurahihna + osat uudet.
                                                    -Kiertovesipumppu + letkut(toisessa letkussa oli reikä josta vuotanut nestettä) lisäksi tälle miedompi anturi.
                                                    -Kannet koneistetaan läpejään, toisessa kannessa hiushalkeama pakovenojen välissä.
                                                    -Lohko taso-oikaistaan, porataan 0,5mm ylitykseen.
                                                    -Kaikki irto-osat putsattu, öljypumppu purettu-putsattu-kasattu.
                                                    -Kaikki kuluneet/hapettuneet pultit ja mutterit vaihtuvat, samoin klemmarit hst versioihin pihtikiristettävien tilalle.
                                                    -Eli koko läjä käydään läpi suomeks sanottuna...

                                                    Kyllä nyt on purkamisen jälkeen tullut huomattua että aika sätös tuo vehje tekijän jäliltä. En tiedä onko harisella teetetetty tuo ahtimien vaihtotyö vai missä mutta esim isompi flektipuuttui kokonaan ja pienempi ei ollut edes kytketty. Ohjainpurkki on paikallaan mutta en kyllä tiedä onko siinä henkeä enää jälellä. Vaihtuu joka tapauksessa.

                                                    Tämä nyt mennyt tälläiseksi "JariIkosteluksi" tää koneremontti. Mutta ei perse kestä laittaa vähän sinnepäin. Onpahan koirankuljetinta oikeesti pitkäks aikaa.

                                                    Jos jotain positiivistä niin kytkin ja vauhtipyörä oli tosiaan lähes pakkakamaa. Ja onpahan pesty konetila hammasharjan kanssa ihan mukavasti. Lisäksi Amalin käsitteli mittariston FIS-näytön niin on sisustankin virheet korjattu. Vielä tietysti a-pilarin prkl-ahtomittari pois ja samaan näyttöön PLX:n kanssa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      No nyt on saatu osat keräiltyä ja lohko & kannet on valmiina koneistamolla. Saan ne torstaina ja sitten alkaa armoton kasaaminen. Männät tuli viimeisellä perjantaina, jäivät jopa halvemmaksi Jenkeistä JE:n valmisteet, kuin Saksasta Wössnerit. Eihän se tullaus-verotus prosessi ollutkaan ensikertaa mikään vaivalloinen homma.

                                                      Sitten kun muistaisi mikä osa menee minnekkin. Kaks kuukauttahan tässä onkin vaan odoteltu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä on saanut viettää intensiivisesti aikaa tallissa. Mutta on tulostakin tullut, eilen sai auton kasaan muutamaa letkua, y-putkea ja maffia vaille. Tähän mennessä eniten aikaa on vienyt kytkimen ja vaihde vivuston kanssa. Ja mitä nyt miljoonalaatikkoa joutunu penkomaan oikeita pultteja etsiskellessä.

                                                        Alkuviikosta pitää ottaa savut ja huuhdella kone samalla. Ja kahtoo monesta paikkaa vuotaa nestettä, toivottavasti ei ollenkaan.

                                                        Koneistamolta kun osat saapui niin lähtötilannehan oli tämä:


                                                        Ja toisessa kannessa oli halkeama joka saatiin onneksi korjattua:



                                                        Ja äkkiä oltiinkin tässä kunnossa:



                                                        Ja ulkoiset avut kiinni, johtosarja ja kytkin paikoilleen niin saikin jo nipputtaa laatikkoon takasin kiinni.

                                                        Nyt oottelen että ohjelman sais boksiin sisään. Käyntiinhän tuon voi sahata jo nyt mutta käynee vähän paksulla noitten 1200cc suuttimien vuoksi. (entiset 550cc? RS4:n suuttimet)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Meinasi hymyilyttää tuo "Jariikostelu", mutta noin saa hyvän ja huolettoman pelin. Varsinkin, kun tämän moottorin yhteydessä pienikin remontti vaatii kohta sen koneen poistamisen keulilta. Parasta tehdä kerralla hyvin vaikka se saattaa lompakossa kirpaistakin. Pidemmän päälle lompakkokin kiittää.

                                                          Melkoiset suuttimet sulla. Minkälaisia tehoja meinasit tuosta kutitella ulos?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Heh, tuo "ikostelu" on meijän audi parivaljakossa pieni huumorin poikanen. Ei kannata huolestuu. Kun tosiaan mieluummin kaikki uutta kun sitten pyörii iltasin sängyssä mitä-jos-se-huomenna-kosahtaa -ajatus päässä.

                                                            Ihan siihen pitäis päästä mitä tässä olikin ennen remonttia, eli se 450+/-jtn hevosta.

                                                            Mutta noista EV14 säätämisistä sen verta hyvää tietoa että mieluummin suoraan tosi-isot että on sen varaan laskea reserviä. Tarkoitus olis kuitenkin viinalle tää ajaa sisäänajojen jälkeen.

                                                            Ja kun nyt ei ruvettu ahtimille tekee mitään sen kummempia, niin onpahan vielä "piikissä" potentiaalia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X