Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 2.7BiT syyshuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Heijastaako vain vai onko tuossa seassa G12 pinkkiä? Tulppaa noita jäähdytysaukkoja ja laita pahvia kennojen eteen niin ainakin sulaa kunnolla kun lämpee.

    Comment


      #62
      Huh, säikähin ihan, ei oo kuin heijastus. Sulatin nuo jäät kuppiiin ja vesi/öljymönjää se oli. Ajot ollu kovilla pakkasilla pääosin 3-6km pituista lenkkiä töihin ja takaisin niin näin siinä käy kovilla pakkasilla. Ei uskois että joutuu 2.7 kutosmyllyä pahvittamaan. Kiitos neuvosta, pitää laittaa toimintaan jos pakkaset taas kiristyy. Nyt ratkaisuna lyhyempi letku ja päättyy ahtimen viereen jossa luulis olevan tarpeeksi lämmintä, tuo letku meni ensin pyörän eteen ja suoraan ajoviimaan.

      Comment


        #63
        Mulla on pahvitettu, aukot tukittu ja koneen ja ilmanputsarin ja sen puolen koneen päällä vielä kumiset sisämatot. Ehkä vähän overkill mutta toimii.

        Comment


        • #64
          On tämä huohotin homma kyllä ihime hommaa. Pitäs jonku ahkeran tehä laajempi tutkimus että miksi se joillakin jäätyy ja esim. itellä ei ole koskaan jäätynyt eikä kerännyt paskaa sen enempää.

          Comment


            #65
            Melkein kun rakentais kerääjäsäiliöstä vielä huohotus letkun pakoputkeen niin että putkessa vallitseva alipaine oikein imisi huohottimesta kaasut ja höyryt pois niin saattaisi myös auttaa. Näillä näkymin ongelma kuitenki ratkennut kun sijoitti letkun oikein, haittana pieni katku kabiinissa kun rinkiä pyörittää lumella ja pysähtyy.

            Comment


              #66
              Ompas mennyt hetki viime päivityksestä.
              Jotain kuitenkin tapahtunut.

              Huohotus ongelmat poistui kun teki rosteriputken pätkästä ja 16mm letkusta suoraan uloshengittävän version. Putken pää loppuu apukuskin puoleisen ahtimen viereen jossa on niin lämmin ettei ole jäätymisongelmaa. Pieni katku tulee kabiiniin kuumalla kelillä paikallaan seistessä, mutta eipä tuo itseäni haittaa.

              Lisäksi alusta vaihtui BC-racing V1 coileihin. Tuli myös suoritettua jarruremonttia 14-15 talvella ja vaihtui samalla teräspunosletkut ja uudet palat joka kulmaan ja takalevyt. Jarruthan on muuten vakiot. Näille pitäisikin keksiä pientä päivitystä...

              Kesä -15 tuli ajeltua noilla ja käytyä vähän ratailemassa, mitä nyt laturin vaihdoin välissä nopeasti. Silloinhan setuppina olikin vielä rs4 ahtimet ja vanhat oheis hilppeet. Alkoi vähän tuo kaksoismassa ja pikkuvikainen vaihteisto pitämään pahempaa ääntä. Pitipä se sitten tehdä -15 alkutalvesta pienimuotoinen remontti.

              Tuli samalla huollettua kardaani, vaihdettua ehjä käytetty vaihteisto, takavakaaja 034 motorsportin tekeleeseen alumiini jäykisteillä, pyöränlaakerit taakse, sekä muutama pikkuosa. Kuten fidanzan alumiini vauhtipyörä, sre rs4 +15% kytkinsetti ja ittnah:lta ostetut rs4/rs6 hybridi ahtimet.

              Näillä käytiin sitten tahkolla vanhoilla säädöillä. Kevät meni veljen S3:n kanssa tuusatessa, siihen kun piti sulloa GTX28:a ja muuta oheis palikkaa. Sitten tulikin perheen lisäystä itselleni ja kaikkee muuta tekemistä kotona/toisen harraste auton kanssa. Eikä oikein saanu S4:lle tehtyä mitään muuta, kuin vaihdettua ehjät EGT:t jotka aiheutti mystistä käyntivikaa koko kesän..

              Mutta elokuun lopussa tuli käytyäkin sitten Porkkiksen luona vierailulla taas, ja tällä kertaa omalla autolla, jolloin hierottiin bensapuolta kohdalleen ja katsottiin miten ahtimet alkaa tuottaa ilmaa. Hyvinhän se alkoi liikkua, kunnes tulikin seuraava keissi joka oli eilen(21.9) ja mentiin suoraan AMWorksille dynoon. Bensalla hieromista tovi ja lukemat alkoi olla parempia kuin mitä olin odottanut. Kun Porkkisyä heitettiin tuota ihanaa maissimehua tankkiin ja alettiin katsomaan mitä se luovuttaa.

              Ja aika hyvä siitä tuli, oikeesti paljon parempi kuin mitä olin aatellut tai miettinyt etukäteen. Kiitos tästä Porkkikselle ja Maatsille.

              Tämän vuoden "syyshuolto" onkin kalareissua ja vähän harrastetaukoa. Pitää visioida alustaa kuntoon, jarrut kun on ihan sudet kun tehot on tuplaantunu vakiosta ja alkaahan nuo puslat/nivelet olla aika viimesillään.

              Loppuun vielä parit kuvat.. Eikä oo enää oransseja vanteita, sain halvalla plastidippiä
              Click image for larger version

Name:	IMG_1728.jpg
Views:	1
Size:	510,9 Kt
ID:	1634058

              Click image for larger version

Name:	1-IMG_3140.jpg
Views:	1
Size:	196,3 Kt
ID:	1634059

              Click image for larger version

Name:	IMG_3134.jpg
Views:	1
Size:	339,4 Kt
ID:	1634060

              Click image for larger version

Name:	IMG_3139.jpg
Views:	1
Size:	268,7 Kt
ID:	1634061

              Comment


                #67
                Kyllä huomaa nykyään ettei paljon ylimääräisiä hetkiä ehdi netissä roikkua. Ainakaan päivitellä projektia, mutta laitetaas nyt kerralla enemmän.

                Tosiaan tuon 2016 ja 2017 kesäkausien osalta meni ässällä ajot aika kivuttomasti. Kävin muutamissa tapahtumissa ja ratapäivilläkin. Vanteet vaihtui noista Proschen Classix:ta OZ Superleggeroiksi Nanankang semislikseillä. Ja etulokarit kävi maalarilla.

                Oikeastaan lämpöjen kanssa oli ongelmaa, kun oli vain yksi ilmastoinnin flekti enää käytössä, ja sekin toimii vähän miten sattuu(oli kyllä muutakin harmia, niistä lisää alempana). Asentelin tätä auttamaan öljyjäähyn, jättäen orkkis neste/öljy palikan suodattimen väliin ja lisäsin Mocalin ryöstölaipan siihen pakettiin lisää. Kennon laitoin kuskin kulmaan, vähän huonompaan paikkaan ahtoputkien taakse koska se ei oikein muuallekkaan vieläkään mahdu. Se nyt ei hirveästi auttanut kuumilla kesäpäivillä hitaassa kaupunki ajossa liikkumista kun ei se ilma sieltä kennon läpi itekseen osaa liikkua, maantiellä ei ole sitten taas mitään ongelmaa. Tähän on vieläkin tulossa ratkaisua, teen ahtoputket uusiksi ja siirrän kennon ritilän taakse edemmäs ottavammalle paikalle.

                Isoin päänvaiva kuitenkin oli kytkin. Tuo Fidanzan VP + RS4+15% asetelma kesti niin pitkään kunnossa, kunnes yksi iltalenkki heinäkuussa 2017 koneen takaa irtosi toinen sisätilankennon letkuista -> glykolit kytkinkopan läpi ja levy imi ittensä piloille, ja alkoi luistaa. Vaikka vaihdoin tilalle 4-lapaisen PO-metallin sintteri levyn, oli jo Fidanzan kitkapinta ottanut sen verta itteensä ettei se sintteri levy tarrannut kuin 30% alalta kiinni. Ja tuon kanssa tapeltiin loppukesä -17 ja toukokuu -18.

                Muutenhan kone ei ollut missään vaiheessa ilmoitellut mitään negatiivista itsestään. Mutta toukokuussa 2018 käytiin toveri Raitoniemen kanssa pikku ilta-ajelulla, sillä seurauksella että miulla alkoi punainen teepannu vilkkua mittaristossa. V-päissään ajoin kuitenkin vielä seuraavanakin päivänä töihin, koska kone ei mitään ylimääräisiä ääniä pitänyt tapahtuma hetkellä. Kuitenkin joko ö-pumppu oli vetänyt ittensä loppuun(orkkis 285tkm ajettu) tai yksinkertaisesti öljykalvo petti laakerista ja rojut liikkeelle. Alkoi siis kk-laakeri kalkattamaan parin päivän päästä. Kerkesin asentaamaan tässä välissä ö-painemittarin mikä näytti ihan ok lukemia, mutta mekaaninen vahinko oli jo tullut niin menikin loppukesä -18 sitten siinä…

                Jatkuu seuraavassa viestissä ->

                Click image for larger version

Name:	20180511_052633799_iOS.jpg
Views:	2591
Size:	265,9 Kt
ID:	1887910 Click image for larger version

Name:	20180424_172538704_iOS.jpg
Views:	2530
Size:	188,4 Kt
ID:	1887911 Click image for larger version

Name:	20171006_121300198_iOS.jpg
Views:	2535
Size:	372,2 Kt
ID:	1887912 Click image for larger version

Name:	20170729_032746938_iOS.jpg
Views:	2511
Size:	425,6 Kt
ID:	1887913

                Comment


                  #68
                  Tuo laakerin tuhoutuminen aiheutti sen, että oikeastaan vanhasta koneesta ei kannattanut paljoakaan jättää käyttöön. Kaikki liukupinnat kun olivat menneet naarmuille metallihileen takia. Kallis oli siis jääräpäinen v-tutus ajella vielä pari päivää. Hommasin siis suoralla vedolla ruotsista purkaamolta(bildesbasen:n kautta) BES koneen -04vm A6 Allroadista. Tästä hyödynsin lohkon, männät ja kannet, sekä imusarjan.

                  Kansiin ja imusarjaan tein kevyen kohdistelun kanaviin. Lisäksi imusarjan pohjaa laajensin isommaksi. Pakosarjat tein itse 316L-ti matskusta. Laipat leikkaattiin laserilla, kollektorien osat putkilaserilla, ja käyriä taivuteltiin cnc koneella sopivalle r:lle laatikollinen. Hitsausta varten vääntelin omaan työhönikin liittyen hitsausohjeet, käytetty juurikaasua ja hitsauksen jälkeen laipat oikaistu jyrsimellä. Myös ruiskupeitattu myös yltäpäältä, ettei korroosio iske.

                  Ahtimet kävi täyshoidossa Fin-turbolla. Koneeseen tuli FCP:n X-veivit, uudet jakohilut, laakerit, männärenkaat, pultit, tiivisteet, uusi öljypumppu jne.
                  Kytkimeksi tuli Sachs:n RCS200 2-levyinen massalevyillä ja DLI-teknik:n vauhtipyörä. Ei ole sen myötä ollu luistamisongelmia ja käytökseltään tuo on jopa miellyttävämpi kuin RS4 asetelma + sintterilevy.
                  Polttoainelinjaston päivitin Aeroflown kamoilla. AN8 meno ja AN6 paluu(vaihtuu tulevana talvena AN8 kokoon) Edelleenkin 044:n tankissa isommalla takaiskulla. Tekniikka tuli muutenkin käytyä joka nippeliä myöten läpi samalla kertaa, ettei nyt tarvitse kautta sen takia katkaista kesken.

                  Vanteiksi laitoin kaudelle 2019 Fifteen52 Turbomac:t koossa 18x8,5 ET45 ja päälle 225/40-18 Michelinin PS4:t. Nuo OZit jäi nimittäin ratasetiksi. Myös jarrut päivittyivät MK5 R32:n 345mm EBC Ultimax etulevyillä ja TTRS satuloilla + Kenaxin adaptereilla eteen ja taakse sitten B6 S4:n setti EBC Ultimax levyineen jne.

                  Sisustaan laitoin B7 DTM/S4 sähkörecarot joista takapenkit on vielä modaamatta paikalleen. Ja ratti päivittyi Reggie Custom Wheelsin mittatilaus versioksi.

                  Porkkiksella kesä/heinäkuun taitteessa säätö keikka kun koneen hengitys oli hieman parantunut ja kulkuun vaikutti niin että voitiin puottaa 1,8->1,5bar paineet ja meno oli yhtänopeaa. Ei vissii kone ja ahtimet rasitu niin paljoa, tai ainakin sain itselleni uskoteltua niin.
                  Pari kertaa irtosi yks ahtoletkun liitos kesän 2019 aikana. Muuten ei paljoo tarvinnu kun pitää puhtaana ja tankata. Ja sama homma jatkui myös tälle kaudelle 2020.
                  Käytiin Gatebilissäkin kahdella keltaisella ja myös BiTurbo-miittiin pyörähtämään.
                  Click image for larger version  Name:	20190106_173429413_iOS.jpg Views:	0 Size:	178.6 KB ID:	1887919 Click image for larger version  Name:	20180912_055536953_iOS.jpg Views:	0 Size:	176.6 KB ID:	1887920 Click image for larger version  Name:	20181217_151435765_iOS.jpg Views:	0 Size:	210.2 KB ID:	1887921 Click image for larger version  Name:	20181016_153304944_iOS.jpg Views:	0 Size:	111.7 KB ID:	1887922 Click image for larger version  Name:	20181227_144643473_iOS.jpg Views:	0 Size:	122.0 KB ID:	1887923 Click image for larger version  Name:	20190731_155241853_iOS.jpg Views:	0 Size:	111.6 KB ID:	1887924 Click image for larger version  Name:	20190731_155217818_iOS.jpg Views:	0 Size:	113.0 KB ID:	1887925
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Carbin; 1.6.2020, 14:05. Perustelu: Typoja hoidettu

                  Comment


                    #69
                    Sen verran tuli loppu kesästä 2019 kyllä päivityksiä että venttiilikopat laitoin punaisella VHT wrinklellä höystettynä ja NGK puolilla maustettuna, BES koneesta. Nämä on facelift mallia eli vaativat keskipitkät FSI puolat ja menee ilman adaptereita. Ja kultateippiä vähän imuputkiin vielä lisäksi.

                    2020 kaudelle olikin tarkoitus pistää kori ylimaalaukseen. Ja se veikin lokakuusta-helmikuuhun koska annettiin osien kuivua kunnolla, vesihiottiin roskia pois ja tehtiin ns. kerralla hyvin. Lisäksi laittelin sportshiftersiltä kepin + kehyksen tilaukseen. Pinnoittelin vähän hiilikuidulla osia (kynnyslistat meni testimielessä ihan ketuille ja vaihtuvat ehjiin vakioihin jossain välissä. Samalla koko pohjan putsailin ja ehjäsin kiveniskumassat. Kotelot ruiskun täyteen SikaGard:a. Facelift umpiot tummennetuilla sisäosilla päivittyivät myös keulaan. Ja etupäähän tuli alumiini olkavarret, Meylen HD varret ja verklinen puslat. Myös JHM transmission vakaaja tanko tuli laatikkoon ja etukelkan puslat vaihtui myös Verklinen uretaanisiin. Nyt on siis koko alusta ”uutta” niveltä ja polyuretaani puslaa täynnä ja koppa saman sävyinen. Sekä päivitin keskikonsolin fl 2-din versioon Android soittimella, ja puskuriin tuoretta RS-verkkoa + Maxxtonin lippa. Viimeisenä päälle Qyeonin Pure pinnoitetta maaliin ja vanteisiin Qyeonin Rim. Lisäksi liuta kaikkia pisteosia ja kiinnikkeitä tuli uusittua kun auto oli suht atomeina. Johan kelpaa ajella.

                    Paitsi kun se kerta toimii ja kaveri piirissä on näitä BiTurbo miehiä. (kiitos Mika R., Antti H. ja Toni H.) Niin mopo lähtee taas keulimaan ja jatkuva rakentamisen kaipuu hyppii silmille parin kesän tauon jälkeen.

                    Jatkosuunnitelmissa on siis vahvistella kone loppuun uusimalla männät (JE tai Mahle, puntari heittää näiden väliä) ja ehkä laittamalla korsettia. Tästä vähän mietintä kesken, koska on nyt useemman kerran vertaillut noita AGB/BES/AZR lohkoja ja näiden heikkoa kohtaa, eli kampuran pukkien ympärystöä mikä vaikuttaa BES ja AZR lohkossa olevan hyvinkin yhtä vahvaa tavaraa. AZR lohkon etuna näyttäisi enää olevan lisähuohotus ja kansista lisä valutukset lohkon öljypohjaan reunoja pitkin. SRM tai Eurospec lätkät ei houkuta, UL-racingista on jo hyviäkin kokemuksia ja 27tmotorsportin kautta saisi täys setin runkopukkeineen, pumppuineen ja pultteineen. Mutta maksaa sitten sopivan määrän euroja.
                    Muita osia onkin jo hankittu. TTE780 ahtimet (yhdeltä huru-ukolta, kuka ei tiedä mitä moottoriin pitäis oikeesti ostaa), 2.4 vaparin kannet ja niihin supertechin kamat+ ARP pultit, RS:n imusarja + kaasuläppä + y-yhde, THE bi-pipet, THE y-putki, THE bensakisko tuplasäätäjillä, ja kasa THE putkia ahtopuolelle mitä en jaksa järkevän hinnoittelun vuoksi alkaa tekemään itse. Konetta ei ole vielä tasapainotettu, joten sekin suoritetaan, fluidampr löytyykin jo. Lisäksi faceliftin mallin isompi muistinen ECU johon herra erikoismoottori tekee taikojaan (ei, en laita maxxecua, en näe sillä mitään etuja omassa projektissani).

                    Vanteiksi päivittyy OZ Aleggeritat koossa 18x9 et25 ja päälle 225/40-18 Michelinin PS4:t. Kunhan vanteet ensin käyvät pulverissa ottamassa värikkäämpää väriä niskaan, niin laitetaan sitten alle ja parempia kuvia.

                    Tulipahan kerralla enempi tekstiä.. toivottavasti muutkin "nukkuvat" projekti immeiset jaksaa kirjoittaa forumille kuulumisia. Nykyään IG ja Face kun taitaa olla se pika viestinnän paras paikka linkaista kiva kuva ja hukuttaa se massaan.

                    Click image for larger version  Name:	20200405_151902613_iOS.jpg Views:	0 Size:	117.8 KB ID:	1887938 Click image for larger version  Name:	20200516_130604204_iOS.jpg Views:	0 Size:	145.0 KB ID:	1887939 Click image for larger version  Name:	20200601_124201055_iOS.jpg Views:	0 Size:	114.2 KB ID:	1887940 Click image for larger version  Name:	20200527_094256944_iOS.jpg Views:	0 Size:	106.4 KB ID:	1887941 Click image for larger version  Name:	20200519_114732000_iOS.jpg Views:	0 Size:	184.7 KB ID:	1887942 Click image for larger version  Name:	20200226_150234000_iOS.jpg Views:	0 Size:	120.6 KB ID:	1887943
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Carbin; 1.6.2020, 20:11.

                    Comment


                      #70
                      Kiva lukea päivityksistä, aika kovasti on tullut kaikenlaista.

                      Missä noita putkia voi leikkauttaa laserilla? Omaankin voisi joskus olla tarvetta.

                      Comment


                        #71
                        Nyt kun olet vertaillut BES ja AZR lohkoja ja kun ne näyttää siltä että mainittavaa eroa ei ole runkolaakerialueen kestoa ajatellen, niin miksi et laittais vain teräspukkeja epämääräisien ja kalliiden korsettien sijaan? Eikös se runkolaakerialue teoriassa vastaisi teräspukeilla RS4 lohkoa? Tämä pätee siis jos valun pinnanlaatu ja koneistuksen pinnanlaadut on samanalaisia. Vertailitko niitä? Lisäksi ratkaisevana tekijänä on se että onko lohkot täysin samanlaatuista tavaraa. Tähän voisin saada varmuuden jos saisin palan RS4 lohkoa käsiin. Eräs Unkarin mies on luvannut hajonneesta Rs4 lohkosta palan lähettää mutta ei ole miehestä kuulunut.:) Mulla on The-tunerin teräspukit aarporattu paikalleen BES lohkoon.

                        Liitteenä kuva mun vanhasta AGB lohkosta.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut Lupe-81; 2.6.2020, 21:08.

                        Comment


                          #72
                          Oliko jossain puhetta, että RS lohkon valu on eri materiaalia? Mutta jos on usko, että BES lohko on samaa niin jättäisin korsetit ym pois.
                          Ihan mielenkiintoista settiä tulossa mutta ahdinvalinnasta en ehkä niin innoissaan riippuen toki kilohinnasta ja tehotavoitteista. Onko bensanpaineiden kanssa ongelmia jos pitää AN6 paluulinjaa vielä suurentaa?

                          Comment


                            #73
                            Ei ole ollut puhetta että lohko olisi eri materiaalia, arvailuja vain. RS4 self studyssä ei mainita missään että olisi eri materiaalia. Kaikki lohkon parannuksethan siinä mainitaan AGB lohkoon nähden joten olisi outoa jos lohko olisi eri materiaalia kun sellaista ei siinä mainita. Kampiakselihan on eri materiaalia ja se siinä kuitenkin mainitaan.

                            Comment


                              #74
                              Mikko: Putkilaser Oy on toiminut niissä "yhteistyö" kumppanina. Toki heille on toimitettu valmis kuva kappaleista ja tähän olen ottanut apuja taas toiselta kanssa harrastajalta.

                              Antti: Ei valitettavasti ole ollut pinnankarheus + kovuusmittaria mahdollista käyttää näihin. Koska kaikki kenellä tiedän ne olevan mahdollisista kontakteista, pitäisi lohkot viedä heille. Mittalaitteet kun maksaa sen verran että ymmärrän ettei niitä mukaan ole saanut. Jos jollain on noihin mahdollisuus niin mielelläni otan arvoja vastaan. Lähinnä kovuus kiinnostaa, se antaa eniten viittausta onko valu sama. Vahva veikkaus että ei koska ymmärtääkseni RS koneen osat on valanut Cosworth.
                              Toki nuo pelkät pukit on käynyt kanssa suunnitelmissa, mutta niinkuin tuo AGB lohkon kasaa-itse-osista kuva näyttääkin, niin onko se huonous niissä pukeissa ja siirtääkö se sitten rasitteen johonkin muualle lohkossa? Pääseekö runkolinja vääntymään/muuttamaan muotoaan silti? Pitäisi opetella mallinusohjelmien käyttöä, mutta siihen tarvii jo 48h vuorokauden että kaikkea ehtisi... Linjahoonaus tai poraus on mielestäni kyllä ehdoton jos laitetaan vaikka pelkät ARP:t pukkeihin, ne kun kiristetään jo eri momenttiin.
                              Tietysti pukit ovatkin hieman ohuemmat paikoin kuin RS lohkojen pukit, näistä taisi olla jo lohko topicissa kuviakin.

                              Mikse: Nykymuodin mukaisesti lähden tuon AN8/AN8 linjan kanssa menemään. En voi todistaa, kun en ole havainnut enkä mitannut, että olisi nyt ollut paineheittoja seka linjaston kanssa. Mutta ainakin teoria tasolla se on silloin poistettu. Kaikkihan on arvailua kunnes on varmaa dataa ja toistettua tulosta. Lohko asiaan varmaan riittää jo Antille vastattu teksti.
                              Ahdin valinta on omaan mieleen sopiva. En jahtaa kilohevosta, vaan enemmän käytettävää voimaa mutkateille ja suomen radoille. Auton muut ominaisuudet jää auttamatta jälkeen jos haluaisin 900-1100 luokkaan tehot. Varttimaili, maili ja suoraan ajaminen ei ole miun juttu. Ja drifteriä tästä en tee. Mutta kiva on kokeilla mitä esim 100-200 vedot tulee olemaan ja vertailla vähän minkä vehkeen kanssa sitä mennään samoissa. Tavoite on 650-700hv maastoon ja nämä TTE780 tulivat kaverilta hyvässä saumassa ja hän saa itselleen hommattua isommat.

                              Tästä S4:sta on muodostunut sen verran harras ja pitkäikäinen harrastusauto että on vaan ollu mukava käydä joka osa-alue pikku hiljaa läpi, ja nyt alan olla siinä ylläpito + viimeistely vaiheessa.

                              Hyvä kun sai keskustelua aikaan. Avoimin mielin kun harrastaa niin saa aina näkökulmia ja keksii lisää oivalluksia. Onneksi tämä kesä on vasta aluillaan ja koneen päivitys alkaa vasta syksymmällä niin ehtii tuon korsetti setti/pelkät pukit?!? vaihtoehdotkin nukkumaan monta yötä päässä.

                              No keksi tuo tänään että 3v vanha lämpötila anturi pitää olla sökö, ja rupes tyhjäkäynti vaeltamaan ja pintakierros seostus menemään paksulle. Pitää mielen vireänä.


                              Comment


                                #75
                                Minä en ole muotitietoinen mutta pärjännyt 4 vuotta AN6 paluulla Pierburgin E3L pumpulla. Bensanpaineiden kanssa tyhjäkäynnillä ei ongelmia kuten ei muutenkaan.

                                Comment


                                • #76
                                  Hyvältä kuulostaa ja mielenkiintoista kuulla että joku muukin suomessa on tarttunut Sachsin RCS 2-levyseen. Onko ollut kytkimen kanssa ongelmia? Paljonko arvioit että on ollut vääntöä.
                                  Oma odottaa edelleen tallissa, että saan varmistettua vauhtipyörän kriittiset mitat. Tulee monipyttyseen koneeseen niin homma on hieman eri. Jos tänä vuonna saisin myös omia kokemuksia...

                                  Comment


                                    #77
                                    Mikse: No hyvä kuulla että on toiminut noin. Sitten ei varmastikkaan oo itellänikään tulossa ongelmia. Noita linjaston osia kun on hyllyssä pyörimässä ja itelleni yks semmonen osa-alue ettei kyllä tarviis ollakkaan ongelmia, kun voi nuo polttoaineen saannit välillä olla aika mysteerejä.

                                    Antti: Oikein tyytyväinen oon ollu. Kun ei ole autoon varttavasten tehty, niin toki mittailu ja pari kertaa laatikko kiinni ja irti jumppaa ekalla kerralla aiheutti, kun ei ole valmiita ohjeita vastaan tullut. Painelaakeriin piti laittaa oikean korkuinen koroke rengas ja pari milliä hioa toisen levyn keskiöstä pois tavaraa kun otin high-high keskiö levyt niin meinasi jäädä kantamaan. Vääntö on siellä 900nm nurkilla todennäköisesti. Ja luistamisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Vaikka on ollu 3 matkustajaa ja kattoboksi + kontti täynnä tavaraa.
                                    Kannattaa vaan mitata monta kertaa ja tehä vain kerran kunnolla.

                                    Comment


                                      #78
                                      Nuo pienemmät paluu kuin tulolinjat voi tulla silloin ongelmaksi kun on tehokas pumppu/pumput. Mikellähän on tehty niin että vain toinen pumppu käy pienillä tehoilla, joten silloin pieni paluulinja ei ainakaan tule ongelmaksi.

                                      Comment


                                        #79
                                        Aivan. Jäinkin vähän miettimään että millä tilauskoodilla sais E3L pumpun jossa riittää litrat 950 ahtimien ilman tuotolla.
                                        Mutta jotain samankaltaista päivitystä ajatellut itsekkin. Nykyinen 044:n on varmaan jo kaikkensa antavana käytössä, mikä on itsellenikin vähän yllätys.

                                        Comment


                                          #80
                                          Heh, ajattelin keskittyä vaan siihen oleelliseen kun yksi E3L siellä pyörii tyhjäkäynnillä ja paluuvirtaus suurimmillaan. Toinen pumppu sitten myöhemmin kun on ahtoa ja kulutusta sopivasti.
                                          Jos tankkiin laittaa tuplapumput pyörimään koko ajan niin sitten voisi olla eri juttu paluulinjan mitoituksessa mutta turhaa sitä siellä kierrättää ja lämmittää.
                                          AN6 letkun virtauspinta-ala on 2,5x vakioon verrattuna eli aika hyvin luulisi riittävän.

                                          Comment


                                            #81
                                            Kesäinen päivitys tähän väliin. Tuli bongattua forumilta moottorin hiilikuitu peitot ja nehän piti lunastaa heti itelleen. Ja vanteet saapui pulverista. Väriksi tuli Cadillac grey metallic mikä näyttää pimeässä mustalta ja valossa gunmetallilta. Painoeroa tuli 2,72kg per kulma vaikka vanteen leveys kasvoikin 0,5”. Lisäksi THE-tunerilta alkoi jo ekat osat valua. Mutta laitetaan niistä sitten kauniimpaa ryhmäkuvaa kerralla kunhan on kaikki tarvittava saapunut.

                                            Nuo reikien pinta-alat on tullu tutuksi jo -08 vuonna kun ekan kerran auton laittoon näppini sotkin. Mut hyvä muistuttaa välillä, ettei pääse unohtuu.

                                            Comment


                                              #82
                                              Anteeks nyt vaa mut 2.75kg. :D
                                              Ja paljos spacerit paino? Niitähä ei enää tarvia.

                                              Oikein hyvältä näyttää vanteet!

                                              Comment


                                                #83
                                                Huomaako vanteiden vaihtumista ajossa mitenkään?

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Heh, helteessä menee matikkapääkin hämilleen. Joo ei tosiaan enää tarvii plättyjäkään väliin mikä on isoin plussa. Ja niitä ei ollut vaakassa mukana, ja voihan sitä
                                                  saivarrella että vanhoista ps4:ta oli jo 2mm kulunut pintaakin.
                                                  Kyllä tuon huomasi tänään kun pääsin tutulle takapihan mutkatielle vähän venyttelemään. Vaikka ei isosta massasta puhutakkaan, mutta käytös oli ”kevyempää”. Jotenkin ei ota urista, montuista ja asfaltin paikkauksista itteensä niin herkästi. Kyllä sen itse huomaa kun oman autonsa käytöksen osaa melkein ulkoa kertoa näiden yhteisten vuosien jälkeen.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Omaan RCS-200 settiin DLI:n kanssa vauhtipyörää sumplittu. Minulla myöskin L/L levyt, eli ne korkeammat versiot. Koneen puolista levyä ei voi asentaa ns. väärinpäin kun jää kantamaan. Ajoitko tämän levyn keskiöstä vähän pois jotta se mahtuu? Kuinka paljon otit?
                                                    Funtsin että keskiöstä joutuu ajamaan aika paljon pois, koska kun levyt kuluu niin ne siirtyy lähemmäksi toisiaan?

                                                    Olin jo tilaamassa M -levyä tähän, että saisin mahtumaan. Mutta tässä pelkona että ei ihan hirveästi riitä akselia levyn keskiöön.

                                                    L -levyn kun laittaa oikeinpäin niin hampaita on vain noin 5mm matkalta (keskiön paksuus 15mm).
                                                    Akselia kyllä riittää, mutta paineasetelma ottaa laatikon pohjaan kiinni. Jos olisi aikaa rakentaa niin voisi kaivertaa kotelon pohjan auki ja hitsata uudestaan umpeen, mutta pelottaa että en saa autoa ikinä kasaan kun aika ei riitä.

                                                    Onko sulla mittoja vauhtipyörästä tai millä mitoilla tilasit sen? Paljonko sulla on starttikehän halkasija?
                                                    Mulla suurena ongelmana että ei ole mitään vauhtipyörää mistä ottaa mittoja tai sovitella. Lisäjännityksen aiheuttaa 10mm spaceri koneen ja laatikon välissä. Eli koitan pohtia mittoja pitämällä osia käsin paikallaan ja arvioimalla miten ehkä homma menee...

                                                    EDIT: kuinkas mittasit holkin paksuuden laakerin ja paineasetelman väliin?
                                                    Viimeksi muokannut Anamonta; 12.8.2020, 12:16.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Hion keskiöstä ihan nauhakoneella sen verran pois että väliin jäi 3-4mm tilaa levyjen väliin. Ne pohjaa silloin samaan aikaan kun levyjen kuluminenkin on maximissaan.
                                                      Vauhtipyörä on DLI:n valmis tekele. En antanut tälle omia mittoja. Ja holkin paksuudella haettiin kampuran pinnasta orkkis asetelman kytkinkäpälien kynsien pään korkeus samaksi. Eli painelaakeri nollakohta on tällöinen liki sama kuin orkkis osilla.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Talven isompi projektointi on jo hyvää vauhtia kasaantumassa mutta tehdään väli päivitys noihin B7 DTM Recaroiden takapenkkeihin liittyen.

                                                        Selkänojien leveys, lukkojen sekä alapään nivellysten paikat menee B5 korissa suoraan. Ainut isoin modi on selkänojista kaivertaa fylliä pois ja leikata peltiä kaarelle, että mahtuvat pyöränkaarien muotoon.

                                                        Istuinosalle joutuu vähän enempi tekemään. Etupään kiinnitys koukut siirtämään lähemmäs toisiaan, ja selkänojan alle sullottavasta osasta vuolemaan aika paljonkin tavaraa pois että mahtuu uppoamaan.

                                                        Kuvat kertonee enemmän kuin 1000 sanaa.
                                                        Click image for larger version

Name:	IMG_9369%20%281%29.heic?img=medium.jpg
Views:	1152
Size:	178,6 Kt
ID:	1908198 Click image for larger version

Name:	IMG_9371%20%281%29.heic?img=medium.jpg
Views:	1142
Size:	130,8 Kt
ID:	1908199 Click image for larger version

Name:	IMG_9372.heic?img=medium.jpg
Views:	1180
Size:	99,1 Kt
ID:	1908200 Click image for larger version

Name:	IMG_9377.heic?img=medium.jpg
Views:	1169
Size:	87,2 Kt
ID:	1908201 Click image for larger version

Name:	IMG_9375.heic?img=medium.jpg
Views:	1180
Size:	85,4 Kt
ID:	1908202

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Ei kyllä olis pitänyt nähdä tätä... Näyttää liian hyvältä :)

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Kohta on okkimilla B7 riesan penkit omassa pelissään...

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Heitetäänkö vielä vettä myllyyn, että takapenkillä on aikuiselle vähän enemmän jalkatilaakin kun nuo on kuppimaisemmat istua kuin orkkis B5 penkit. ;)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X