Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 4.2SC Drifting | Stalker Racing Team

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tälle päivää käytiin testaamassa hakkapultti 4 ja se puri kyllä sen verran, että 300hp ei meinannu piisata takapyörille. Myös tuli valtavia puskemis ongelmia lujassa vauhdissa. Nyt joutuu tekemään lisää pulttipyöriä, että saa etupäähänki pitoa :)

    Noin 20 kierrosta päästin ja sitten oltiin lopettelemassa. Siinä, kun chattailtiin varikolla ja meinasin ruveta laittamaan autoa trailerille niin, huomasin että molemmat hakkapultit oli ruvennu tyhjentymään. Olin siis liian huonosti vaan suojannut renkaan sisustan ja sisukummit saivat vauriota hieman.

    No se mikä positiivista tässä niin kaikki pultit pysyi kiinni raskaammankin rasituksen alla! 150km/h oli paras mitä kuovitin, eipä se oikeestaa paljoa lujempaa jaksanukkaa sutia :P

    Videon ihan lopussa hieman nopeuseroa A4 B5 takaveto pultit vs S4 B5 quattro nastat.

    Tässä myös pieni klippi kaverin kuvaamana facebooki syövereistä: https://www.facebook.com/video.php?v=10206186063994654

    Attached Files

    Comment


      Hyvä hyvä. Aika yllättävää toisaalta et kestivät noin hyvin. Ite olisin veikannut et noi pultit taipuu ja/tai katkee. Sinänsä joku jäykkärunkoinen kesärengas vois olla kans hyvä aihio..?

      Comment


        C-rengas? Löytyiskö sopivan kokoisia?

        Comment


        • Kesärenkaat on parempia tohon käyttöön just jäykemmän rungon takia, C-rengas on kans hyvä jos löytyy kohtuu matala profiilinen mutta kun tahtoo monesti olla pirun korkeita niin vaikka on jäykkä runko niin silti tuntuu aika velmulta alla.

          Comment


          • Renkaassahan ei ollut mitään vikaa/moitittavaa. Sisäpuoli vaan pitää saada suojattua niin, että sisuskumi kestäisi joka nyt koitui ongelmaksi.

            Miksei sitä kannata kokeilla kesärengastaki. Toimii varmasti yhtä hyvin. Mun pitääkin nyt tehdä vielä 2 pulttirengasta lisää, että saa tarpeeksi pitoa etupäähän. 100km/h auto ei juuri kääntyä tahtonut. Ja vaikka laitti väkisin luisuun jatko silti puskemista. Edessä siis mulla loppunajetut (niin huonot että ei taakse kannata laittaa) pirellin piikkipyörät.

            Comment


            • Eipäs laitetakkaan vahinkoa kiertämään. Tänään koitin hakkapultteja etupyöriksi niin siinä renkaita pyöritellessäni huomasin, että tuostahan puuttuu pultti. Toisen puolen renkaasta oli 2 pulttia lentäny mettään ja muutama oli sitten tarkemmin katsottuna ruvennut jo vääntymään. Toinen rengas oli täysin ehjä. Ehkä 300hp drifting mielessä on liikaa sitten hakkapeliitan rungolle. Molemmat pultit oli toki lähtenyt ihan reunasta irti samalta puolelta.

              Nyt sitten rupes sen verran kaivertamaan mieltä, että en rupeakkaan tekemään enää pulttipyörää normaaliin nastarenkaaseen. Mulla nyt on tuossa nua 2 micheliinin piikkipyörän runkoa ja 2 pirellin piikipyörän runkoa. Miten olis, kannattaisiko niihin sitten kokeilla. Niissä on ainakin jo valmiiksi paksu hokki ja kai sitten kestävämpi runkokin...
              Attached Files

              Comment


                Mitä jos kokeilee matalampaa pulttia? Ettei vääntäisi niin paljoa tuota pohjakumia.

                Comment


                • Se on totta, ei alkujaankaan ollu tarkoitus laittaa noin pitkiä pulttia. Mutta testivaiheessa en kiristänyt niitä vaan kunnolla. Nythän noissa on 25mm pultit, mutta 6x20mm riittäisi hyvin. En silti oikein enää syty ajatuksesta, että tavalliseen runkoon niitä näppäisin uudestaan kiinni edes lyhyempänä. Haluaisin nyt heti kerralla kestävän renkaan, että ei tarttisi kauhiasti enää testailla :)

                  Comment


                    Mitenkäs jos renkaan sisään laittaisi kehän reikänauhaa ja sillä kytkisi pultit toisiinsa. Toki on haastavaa saada reikänauhan reikäjako vastaamaan renkaan kuviota.

                    Comment


                    • Mitenkäs kupukanta pultit toimisivat?
                      http://www.etolatoolbox.fi/pameto/al...tml?uid=801069

                      Comment


                        Eiks noi hakkapeliitat oo siitä tunnettuja että niistä hajoaa runko ihan normikäytössäki. Ei siis välttämättä mikään paras vaihtoehto pulttirengaskokeilulle.

                        Comment


                        • Kupukanta pultteja ja kaikkia muutakin ehdotettu. En tiiä, pitää kerätä täs voimia ny uutta rupeamaa varten jos sellaista enää tulee edes. Tälle päivää ny tylsyyttäni otin misukoista ja pirelliistä valmiiksi ainakin ne vähäiset piikit pois mitä niissä oli.

                          Kupukanta pultitkin pitäisi olla helposti kiristettävissä ja sitten kun niissä on se kuusiokolo reikä keskellä niin ne pitää jokatapaukses suojata. Toki voittaa ihan varmasti kuusiopultin, ei epäilystäkään.

                          Pitäisikö sisäpuolella käyttää jotakin normaalia 6mm korilaattaa isompaa.. Heitelkää vaan ideoita, mä kerään nyt voimia sillä välin :D (olin kauhia pettymys, ku hakkapultti ei toiminukkaa) :D
                          Attached Files

                          Comment


                          • Kaikissa kupukannoissa (ns. huonekalupultit) ei ole kuusiokoloa kannassa.

                            En ole renkaissa testannut mutta monessa muussa "pehmeässä" materiaalissa pysyy aika hyvin kiinni kun vähän saa mutteria alkuun esim akkuporakoneella tai paineilma räikällä (tms). EDIT: varsinkin siis kun reikä on sopivan tiukka sille neliökannalle mikä yleensä noissa on.

                            Comment


                            • Retkipatjaa monta kerrosta tai toisesta renkaasta leikattu pelkkä kulutuspinta renkaan ja sisärenkaan väliin?

                              Comment


                                Joskus mopopojat teki pulttipyöriä liimaamalla halkastu sisärengas pulttinkantojenpäälle.

                                Comment


                                • Tälle päivää kävin ottamas hakkapultit pois vanteelta ja olihan se sisäsuoja ihan riekaleina. Jännä, että se tekee noinki häjyä jälkiä. Mukana kuva miltä se suoja näytti ennen käyttöä ja vipassa kuvassa vähän suuntaa antava kuinka vahvaa muovi lattiamattoa se oli.

                                  Kuvittelisi, että 3 kerrosta riittää, mutta olisiko se jo liikaa. Vai voiko sitä olla liikaa?
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut Tanehau; 3.2.2015, 16:32.

                                  Comment


                                  • Voiskohan lyhyemmät pultit säästää rengasta vähän? Nyt kun on pituutta reilusti, niin kumin runko antaa periksi ja pultti käy joka kierroksella reilusti sisempänä ja hieraisee tuota suojaa.
                                    Eiköhän edelleen paras resepti olisi sopivan jäykkärunkoinen kumi ja ne 20 milliset tilalle korkeintaan. Kyllä se mutterikin siihen jäähän puree, vaikka itse pulttia olisi vähemmän näkyvillä. Eikä ne isommat korilaatatkaan tietysti haittaa, jos on järkevästi saatavilla.

                                    Comment


                                      Ja nyt kun on todettu, että pultit irtoaa, niin toi kuvaaja joka oli ulkokaartessa ihan radassa kiinni, vetää joko lyijyliivit päälle tai vaihtaa sisäkaarteeseen. ( pakollinen kukkahattuilu).
                                      Menee kohtuu syvälle toi pultti kun sopivasti osuu lentoradalle.

                                      Comment


                                        Mainitsin isälleni tästä projektista ja näytin kuvia. Hän teki renkaita aikanaan jääratamiehille niin, että hitsasi korilaatan pultin kantaan kiinni ja hioi sitten itse pultin kuusiokannan pois, tai teki kierretankoihin suoraan. Kiristys ulkoa mutterilla, koriprikka alle tietysti. Piikin varresta pihdeillä kiinni tai tuplamuttereilla, jottei piikki pyörinyt kiristäessä. Kertoi ettäi tuo sama ongelma irtonaisen prikan kanssa kuin sinullakin, piikki eli liikaa, repi kumimaton auki ja sitten sisäkumi hajosi.

                                        Huomautti kyllä, että nämä rata-autot olivat tosiaan 70- ja 80-luvulla, autot olivat kevyempiä ja max. 200 heppaisia.

                                        Comment


                                        • Esimerkiksi viljaelevaattoreissa kuppi kiinnitetään kumihihnaan tuollaisilla http://www.go4b.co.uk/finnish/elevator-bolts.php

                                          Myydään ainakin maatalouskaupoista ja varmaan pullttiliikkeistä, hintaa en osaa sanoa.

                                          Comment


                                            Eikö nuo pultit nyt ole ihan liika pitkät? Leikkaa rälläkällä puolet pois ja viistoon, niin siinähän on tsi-piikkirenkaat :)

                                            Comment


                                            • Isompi aluslevy vaan alle ja päälle kesärenkaan runkoon. Ite olen tehnyt kumimatosta soiron sisälle joka liimattu kumiliimalla ja sitten vaan sisärengas paikoilleen. Rengas paine saa olla joku 2,5-3bar ihan hyvin niin runko ei elä niin paljoa. Toi sun piikin kokonais mitta vois olla joku 15-20mm.

                                              Comment


                                              • Jep, nyt oon saanu niin paljon hyviä vinkkejä teiltä pulttirengasta varten, että seuraavat pulttirenkaat tulevat varmasti kestämään! Kiitos niistä kovasti! Nyt jää kuitenkin pulttirengas kokeilut/talven luisuuttamiset tähän ja mietitään niitä sitten ens talvena lisää. Muutama kuva vielä #Hakkapultti4 annatuksista.

                                                Nyt on asiat niin, että ei mee enää kauaa ja taas on kesä. Drifting puolella Prostreet sarjaan uusien säädöksien myötä on saatu pariajo mukaan kuvioihin joka tekee nyt sen verran mielenkiintoista itse sarjasta, että mun on ihan pakko säästää rahaa ja laitta auto valmiiksi niin, että se menee katsastuksesta läpi ja pääsen kilpailemaan ensimmäistä kertaa minun elämässäni drifting kilpailussa muita drifting kuljettajia vastaan :)

                                                Prostreet sarjasta lyhyesti niille jotka eivät tiedä; Sarjoja on 3. Street/Prostreet/PRO jotka järjestää Radalle.com. Prostreet sarja on siis sellanen ponnahduslauta tavallansa josta saa ottaa vauhtia ja jos näyttää, että on enemmänkin annettavaa niin sitten voi mennä ajamaan isojen poikien kanssa Pro sarjaa jossa ajaa SM tason kaverit kuten; Juha Pöytälaakso, Teemu Peltola, Tuomas Yli-Knuuttila ja jne. Auto pitää olla kaarellinen ja sielä pitää olla jo kaikki tarvittavat turvavarusteet muutenkin kunnossa. Prostreet-sarjaan tulee rengassääntö siten, että renkaat saavat olla maksimissaan 225 leveitä, eikä Slicksejä/Semislicksejä saa käyttää.

                                                Katsotaan nyt mitä tässä ehtii tehdä, mutta tärkeintä nyt on saada fyffee säästöön ja autosta vaan sellainen, että se kelpaa lähtöviivalle.

                                                Videota SM kisoista viimevuodelta kokkolasta. Suomi drifting tuolla tasolla viime kesänä (rata on todella hidas/pieni) sovitettu ammattiopiston pihaan. Kohdasta 2.48 lähtee "kaavio" pariajo mikä itse lajissa on mielestäni kaikista parasta!

                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  Kyllä se on Kasia makia kuunnella riftinkihommissa! :)

                                                  Comment


                                                  • Oon kevennelly hieman keulan painoa. Olen ottanut pois ilmastoinnin kompressorin, vaihtanut 120bar ohjaustehostimen pumpun 80bariseen ja niiden teline myös löysi tiensä pois koneen kyljestä. Muutama ohjainrullakin lähti pois ja tuurilla 2.4 v6 sen apulaitehihna oli sopivan pituinen uudelle kokoonpanolle. Ensimmäinen kuva ennen modausta ja toinen jälkeen.

                                                    Myös löytyi ylimääräinen absohjainyksikön runko joka sai kyytiä hieman :D En oo testannu vielä toimiiko. Konetilasta lähti vielä akkutilan ja moottoritilan välinen seinä pois, että konehuone tuulettuisi paremmin.

                                                    Nyt sitte kysymyksien pariin. Mun täytyy saada jäähdytin takakonttiin! Minkäkokoista putkia kannattaa käyttää, mikä riittävä? Mitä kautta putket kannattaa vetää? Mikä materiaali hyvä? Mistä ja mitenkä ottaa ilma ja mistä poistaa se? Pitäisi vielä katsoa säännöistä, että jos ohjaamon läpi vetää putket niin saako putkissa olla ohjaamon sisällä liitoksia ja pitääkö sitten takaluukku sulkea ohjaamosta. Antaa palaa, te tiedätte kyllä! mulla on vahva luotto teihin :)
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Muuttuukohan miten notkeaksi kori tuon väliseinän poiston myötä? Vai tuleeko joku poikkituki hoitamaan tuon virkaa? Kai se vähän kuitenkin tukee koria.
                                                      Eiköhän putket kannata vetää auton ulkopuolella ja vaikka alumiiniputkella niin ajoviima osallistuu osaltaan jäähdyttämiseen. Sisällä vietynä voisi kuvitella vaadittavan jonkunlaisen koteloinnin siltä varalta että jos putki pettää, ei sata-asteinen vesihöyry syöksy ohjaamoon. Kotelointi taas tuo painoa. Miten vesipumpun riittävyys? Vaatiiko jonkun sähköpumpun kaveriksi?

                                                      Comment


                                                        Oliko tämä tarkoitus saada kilpiin? Tuolla ABS-viritelmällä ei tarvi koittaa.

                                                        Japilla oli muihin juttuihin jo oikeastaan oikeat vastaukset, tai kysymykset. Kyllähän ne putket sisälläkin voi viedä, mutta sitten on tosiaan pidettävä huoli, ettei ne pääse hankautumaan puhki, eikä liitoksista tupsauttamaan tuotetta sisälle autoon. Kuuma glykoli ei varsinaisesti ole terveellistä niin keuhkoissa kuin ihollakaan.

                                                        Comment


                                                          Luulen et ei taida kilpiin tulla :D

                                                          Maailmalla ainakin on monissa takajäähyllä olevissa projekteissa viety sisällä rosteriputkilla. Ehkä joku 30mm putki olis soppelia? Onhan joku lämppärin kennokin "sisätiloissa" eikä sitä monikaan mieti et jos se poksahtaa.

                                                          Comment


                                                            Totta, vaikka se onkin haudattu syvälle helv... siis kojelaudan uumeniin.

                                                            Comment


                                                            • arto_s; Juu ei tuu enää kilpiin :D

                                                              Japi; Ei kenneth almillakaa oo mitää poikkitukia siinä ja se pellilirvu ei tue kyllä siinä välis yhtään mitään. Kokeilappa joskus ottaa siitä vähä somenpäillä kiinni ja nytkyttää :-) "sen pellilirvun alla on aika jykevä poikki palkki, että saa aika jykevästi kuormittaa ennenkä rupiaa joustamaan. Voishan sitä tietty miettä, että siihen iskarintolppien väliin kehittäis poikkituen. Varmasti rasituksille tulee joutumaan. -03 tq:lla kuulemma piisaa 1.8t oma pumppu pyörittämään nestettä sopivasti takakontissa ja takaisin. Lisäpaino ei takapäässä mua häiritse yhtään, edestä taakse kaikki mitä saa ja varmasti tulevaisuudessa vähä lisääkin extra painoa sen mukaan mitä takapään pidolta vatii.

                                                              Mä sain kaverilta lainalle 40mm alumiiniputkia. Se näytti aika sopivalta, mutta mietiin, että riittäisikö sitten kummiskin pienempi vielä? Ohjaamon kautta oon ajatellu vetäväni kyllä putket, mutta eipä se täysi mahdottomuus tietysti olisi niitä pohjankaan kautta vetää jos esim se 32mm alumiiniputki riittäisi. Miettiny vaan sitä, että mitenköhän se mahtaa kestää sielä sitten kun ei sillä oo sielä mitään omaa väyläkään mistä sitä saa vietyä, että onko kummiskin liian lähellä tien pintaa. Toki pakoputki ottaa enemmin maahan, mutta silti olisi helposti tyrkyllä siinä vaikka ottamalla kanttarin kivasti liian sisältä tai jotakin vastaavaa.

                                                              Sitte tuakin on vielä vähän mysteeri, että ottaako ilman tupaan katolta, pikku takasivuikkunoista vai pohjasta? ja ohjaako ilman pois pohjasta vai takaluukusta valojen välistä?
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X