Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tänään mentiin jo vähän rajummin. Piikkirengas puroo kyllä todella väkevästi, hätinä pääsi poikkipäïn :-D
Ongelmia: Tuntu jäähtyvän kohtalaisesti ilman konepelliä, mutta silti, kun kierroksia revittelee 6 - 7000rpm välimaastoon muutaman kerran kierroksen aikana niin alkaa nopeassakin vauhdissa viisari lipumaan 100 paikkeille. En tiedä sitte mikä neuvoksi. Jokin pïenempi välijäähdytin jonnekkin tai parempaa syyläriä jostakin sitten vaan. S8 syylärihän siihen olisi sovitettu jos vaan olisi mahtunut keulalle. Ajovalojen väliin se pitää saada mahtumaan ja S8 oma oli ihan liian levee. Pakoputkesta kans paljon miinusta, ei syty kipinä kyllä yhtää noilla masentaviilla soundiilla.
Käytiin sitten lilkauhan jälkeen purmojärven jääradallakin. Vedin sielä nastoilla ja se oli kyllä niin hupaisaa, ku 3 ja 4 vaihteella sai vaan vetää pumppaillen isossa kulmassa iha kevyesti, toisin ku v6:sella pïti hampäat irves tykittää 2 sella mitä ikää vaa sai siitä irti. Se oli sellasta todella rentoa/hallitun hauskaa :) Ens v-loppuna purmojärven jääradalle ja piikit alle!
Joo, Urssi V8 siitä jo tuola aijemmin sano. Olispa vaan ne kunnon tilat missä tehdä niin sais väsätä kunnon putkiston, mutta siihen ei vaan ole mahdollisuutta ikävä kyllä vasta kun kevällä/kesällä.
Jotenkin näin oon ajatellu ens kesänä tekeväni: S8 putkesta downpipet ja yhdistäisin ne yhteen katallysaattoriin ja siitä 3" putkella loppuhun asti ja joku virtaava vaimennin päähän?
Minä kun oon aina kuvitellut ja minulle on moni sanonu, että vapari ei tykkää toimia kunnolla ilman katallysaattoria. Noh, heti kun olin kirjoittanut kommentin niin asia korjattiin =-)
Eli: S8 downpipet ja siite yhdistetään ne 3" putkeen joka menee loppuun asti saavuttaen jonkun hyvin virtaavan vaimentimen.
Tuohon tarkoitukseen kävisi hyvin S4:n xs-power 2x2.5" putki. Jäisi ylemmäksi kuin 3" putki ja hinta on semmoinen ettei kannata itse alkaa edes turaamaan mitään. Putki paikalleen ja alkupäähän tekee putken minkä yhdistää "cat-backkiin".
Mikä siinä oli ideana ettei toimisi vapari ilman kattia? Onhan iätajat ollut autoja ilman katalysaattoreita.
Pitääpä ny sitten vielä tuumata noita vaihtoehtoja muutaman kerran. Tietty jos putkitavaran saa ilmaiseksi niin eipä se itse tekemällä kovin kalliiksi voi tulla. Uskon silti kyllä, että ei nua jäähdytys ongelmat oo putkesta kiinni. Jotakin siihen pitää keksiä putken lisäksi ihan varmasti.
En oo asiaa ajatellukkaan syvemmin, kun minulle on moisia höpötelty. Yhden kerran muistan kun joku sanoi, että jonku kaveri oli ottanu bmw:stä katallysaattorin pois niin se ei ollu enää toiminu. Nyt kun tua Mehtälä sanoi, että jos ei katallysaattorin jälkeen ole lambda-anturia niin sen voi vapaasti ottaa pois.
On tullut vastaan tapaus jossa on otettu katti pois ja jätetty lambda roikkumaan johdonvaraan. Vähän huonosti se toimii ulkoilmaa haistelemalla.. Jos lambda katissa niin tekee sitten sille paikan korvaavaan putkeen.
Katin jälkeinen lambda ei osallistu käsittääkseni seoksen säätöön, niin yhtä hyvin silläkin voi heittää kuikkaa sen katin lisäksi. Vikakoodihan siitä tietty tulee, jos ei koodata softasta pois.
Oliko joissain diesel-Bemareissa sitä ongelmaa, että katin (vai dpf:n) poistaminen sai turbon ylikiertämään, ts. ahtokontrolli ei enää pysynyt tilanteen tasalla?
Katin jälkeinen lambda ei osallistu käsittääkseni seoksen säätöön
Tämä ei ole täysin totta. Se osallistu välillisesti tutkimalla etummaisen lambdojen seurantanopeutta (muistaakseni). Vaikutus on aika minimaalinen, mutta riippuen ECUsta sillä voi olla jotain vaikutusta.
Mitäs pöhköä siinä on että ahtimen mitoituksessa on otettu huomioon alkuperäisen putkiston isohko vastapaine vs suora putki? Jos tommoisessa softa ottaa alkuperäisllä putkistolla suht kaiken ahtimesta irti, niin vastapaineettomalla putkella alkaa ahdin paukkumaan.
Termostaatin vaihto ei auta keittämiseen, jos vaan nykyinen toimii.
Käytetäänkö termostaatteja kilpavehkeissä? Voishan sen periaattessa ottaa pois kokonaankin, mutta eipä se sitä lämpënemistä estä. Yksi vaihtoehto olisi RE85, mutta kun ei sitä oo vielä saatavilla tästä läheltä niin se ajatus pitää unohtaa toistaiseksi.
Mik4--: Olis se mahdoton ajatus, koska tällä hetkellä kiinni olevas V6 putkistos on katit "integroitu" downpaippeihi. Eli downpipet tulee about puoleen väliin autoa. Pïtäs viritellä ne jotenki sinne pohjaan kiinni hetkeksi. Ei jaksa nähdä vaivaa moiseen, koska se olisi aika turhaakin työtä myös.
Mä silloin kesällä muokkasin sen S8 putken tälläseksi. Lyhensin tosta yhdestä kohtaa noin 40cm niin se meni paikoillensa justii ja justiin "heittämällä". Maavara oli vaan about 5cm max tällä s8 putkella niin sen takia v6 putki on paikallansa.
Talviloma tulee 9 viikolla vastaan, että jos tosta putkesta saisi viriteltyä jotakin sillä viikolla. S8 Katit on vielä erikseen liitettävissä S8 downpaippeihin ja tohon S8 putkeen joten ne voisi korvata suorilla putkilla, välivaimennin korvata suorilla putkilla ja takapönttö... korvata suorilla putkilla :-) ?. Takapöntön kans sovittamises oli suurimmat ongelmat, koska se oli niin möhlö niin senkin voi jättää kokoonpanosta pois tai laittaa sitten sinne jonkun hyvin virtaavan vaimentimen minkä nyt sattuu löytämään jostaki näppärästi.
Tämä ei tulisi kukkaron pälle kalliiksi ja voisi onnistua kohtuu näppärästikkin. Saa antaa neuvoja jos äkkää jotaki fiksua :)
Tänään tuli soviteltua S8 D2 tuuletin noitten biltema 12" tuulettimien tilalle. Laitin sen samalle tasolle kun vanhatkin tuulettimet, koska olisi muuten joutunut kehitteleen uuden kannakkeen ja siihen ei ollut oikeen intoa tuola kylmyydessä.
S8 sähköflekti mahtu justiin ja justiin tohon toiselle reunaa vinguttamalla hieman flektin rungosta ja maskista muovia pois. Keskelle ei ollut toivoakaan, koska otti niin pahasti konepellin avaus pidikkeeseen. Myös flekti vaati tollaisen kehikon jota joutu modata moneen otteeseen ennenkä sopi paikallensa ahdistamatta ja että propelli ei ottaisi syylariin. Sen takia tuli vielä ulommas ja hankaloitti asentamista.
Ainakin 4x tehokkaammalta se tuntuu, kun vertaa bilteman flekteihin ja huomas todellakin samantien puhaltiko se väärin päin, kun taas bilteman flektiistä ei oikein osannu sanoa toimiko ne oikein päin.
Jos tua auttaa niin olisiko sille paras mahdollinen paikka sitten keskellä ihan alhaalla vai kuinka?
Kerro ihmeessä kuinka vaikuttaa lämpöihin. Biltemassa kun hypistelin noita tuulareita niin huomio kiinnittyi noihin lapojen kärkiin jotka ovat ihan suorat, tai jopa aavistus negatiivista kulmaa. Eli käytännössä eivät työnnä ilmaa ollenkaan siltä osalta.
Täysin toisiin aiheisiin. Hattua pitää ihan vähän nostaa tuosta kattilan sovituksesta konttoriin. Sehän istuu siellä ihan nätisti, mitä nyt näyttää omiin isokorisiin verrattuna kuin olisi jotenkin kovin alhaalla? En tiedä hämääkö kuvat vaan silmää tjms mutta vaikka tuosta viimeisestä kuvasta jos laskeutuis katsomaan lukkopellin tasalta niin ei näkisi moottoria ollenkaan.
Tälle päivää tuli käytyä Lilkauhan järven jäällä. Rataa oli muutettu, joten oli pakko käydä tsekkaamassa ja hyvähän se oli.
S8 flekti siirti lämpenemistä hieman myöhemmälle, mutta ei meinannutkaan silti riittää. Kun auto oli tyhjäkäynnillä ja paino flektin napista päälle niin auto melkein sammu. Tehokas S8 flekti kyllä on! Alhaalla olevan kuvan verran piti riisua diudia, että pääsi paukuttamaan vähän reippaammin pitempi jaksoisesti. Silti kyllä lämmöt lähti nousuun, mutta nyt pysty jo keskittyä vähän ajamiseenkin jo enemmän. Puskuri siis vaikutti huomattavasti lämpenemiseen.
Meinasi yhdessä kaarteessa olla hymy heräkkässä, kun sain PIIKEILLÄ käymään rajottajalla 2 vaihteella. Heti tuli vaan mielikuva siitä, että oi voi, kun saa hitsatun Torsen T-2 sen jakolaatikkoon kiinni ja edestä veterit pois niin kyllä napajaa varmasti vaivattomasti sinne rajottajalle :-) 3 vaihteella kaasu pohjassa kierrokset tuuppasivat usein ajautua 4 - 5000rpm välimaastoon. 4:stakin koitin pukata 3:sen jälkeen tupaan ja kovasti oli innokas nostamaan 3000rpm tienoilta kierroksia ylöspäin jos oli riittävästi vauhtia :)
No ilman vikoja ei poistuttu radalta. Apukuskin downpipe otti lämpöä sen verran, että lähti pakosarjan liitoksesta välistymään niin paljon, että rupes tunnistamaan mikä moottori sielä konehuoneessa on. Olisin maailman onnellisin jos olisi mahdollisuus värkätä kunnon putkisto vielä tälle talvea :-/
Olen kyllä todella tyytyväinen tästä V8 moottori valinnasta! Vahva moottori ja toivottavasti yhtä huoleton kuin V6 2.4.
Otin eileen työnalle vuotavan putken ja tollaselta näytti. 2 alempaa newlock mutteria pyöriny ittensä irti ja enää tolla ylimmäisellä newlock mutterilla apukuskin downpipe kiinni. Ruuvailin downpipen takasin sitten kiinni ja pistin tulille v8:sin. Surina siirtyi apukuskin puolelta kuskin puolelle. Voiko tosta päätellä jo jotakin, että putki ahdistaa todella pahasti, kun mutteritkaan pysy kiinni reippaan revittelyn ansiosta? Noh, toivottavasti saan ton putkiston hoidetuksi pian kuntoon ja lämpöongelmatkin kaikkoaisi sitten pois.
Nyt mä aloitan keskustelun mitä varmasti moni V8:sin omistaja myös miettii. Innostuin asiasta kun kuulin tälle päivää, että tähän meidän lähelle 46km päähän on tullut ABC, josta saa RE85:sta.
Mitä kaikkea mä tarvitsen, että pystyn muuttaa RE85:selle oman V8:sini ja samaan siitä kaiken hyödyn 100% irti? Olisi mahtavaa, kun joku kertoisi tarkasti mitä kaikkea se vaatii. Lisäätään tähän vielä, että tulevaisuudessa minulla on tarkoitus ahtaa tämä v8:si tavalla tai toisella niin voi ottaa senkin huomioon.
Osaako täällä joku ohjelmoida RE85:selle S8 D2 4.2 AHC ecua? Vai pitääkö mun hommata kokonaan uusi moottorinohjaus heti kättelyssä? Mikä järkevää/kannattavaa kertookaa te?
Suuttimet ja bensapumput tulee varmastikkin vasta ahtamisvaiheessa ja siihen kyllä jo tarvitaan sitten uutta moottorinohjausta?
Eiköhän ne suuttimet riitä E85:lle, mutta ei varmasti bensapumppu. Kun kepität aina laatta lattiassa, niin siihen vielä n.30%:a soppaa lisää. 040 on jo itselläkin tapissa, joten laske noiden omien heppojen päälle se +30%:a, niin ainakin siihen pitäisi uuden pumpun pystyä.
040:n kun itse ostin, niin luvattiin n.425hv. Nyt luvataan 450hv ja se :1.30% on 346. V8:ssa pitäisi olla kait 340hv? Pitäisi kuitenkin tarvittaessa ainakin se 30%:a lisää saada polttoainetta, jos E85:lla täysillä ajaa. Noista omista seoksista/lambda-arvoista voin jaaritella omassa ketjussa lisää.
Comment