Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 2.8 quattro räpläystä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 2.8 quattro räpläystä

    Moro!

    Alkukeväästä tuli ensimmäinen Audi hommattua vähän hetken mielijohteesta, kun "halvalla" sai. Tarkoituksena alunperinkin oli laittaa karmea maalipinta ja pellit kuntoon ja ehkä pientä OEM-henkistä ehostusta. Täällä foorumilla hetken aikaa jo juttuja kasikympeistä lukeneena päätin nyt vihdoin rekisteröityä ja jakaa ajatuksia ja kysellä pöhköjä.

    Kesä ollut sen verran kiireinen, ettei kummia ole ehtinyt tehdä autolle vielä, maalausaikakin venyi talven puolelle. Sisustaan olen ehtinyt vaihtaa pientä, kuten lattiamattoa ja vaihdekepin pussia kulahtaneiden tilalle ja uudet ovipahvit odottaa asennusta. Äänentoistoon tuli päivitys orkkispaikoille. Rainbowlta saa muuten koaksiaalit, jotka tipahtaa todella helposti tonne kojelaudalle. Penkkien verhoilu/vaihto on myös edessä. Keväällä heräteostoksena hommasin RS2-replica puskurin, joka on tarkotus sovitella maalausvaiheessa keulalle. Nyt olisikin vielä hyvää aikaa suunnitella mahdollisia muutoksia koriin, ehdotuksia?

    Tekniikka on vakio, edellisen omistajan asentamaa putkistoa lukuunottamatta. Jaksoihan siitä löysästä kutoskoneesta kuukauden olla innoissaan ja nyt on tehot auttamatta loppuneet kesken. Ankaran intternettitiedon keräämisen jälkeen hylkäsin idean vakiotekniikan piristämisestä ja nyt onkin moottoriswappi edessä. 1.8T AEB menisi tarinoiden mukaan kuin itsestään keulalle, mutta mitä siinä oikeasti tarvii huomioida muuta, kuin DP:n tekeminen/teettäminen ja yhden moottorikorvakkeen(?) modifiointi? Osanumero tjsp kyseiselle kannakkeelle olisi melko herkullinen jo. Saa vääntää rautalangasta, sillä konetta en ole koskaan vaihtanut itse. Kokeneen kaverin olen kyllä jo saanut ylipuhuttua askarteluun mukaan.

    Tarkoituksena on siis ehostaa kasikymppi ässä-mallien hengessä, olkoonkin tyylirikos.

    Pari fotoa vielä miltei lähtökuopista:



    Ja joo, noille polkimille täytyy tehdä jotain..
    Viimeksi muokannut j00peli; 15.9.2013, 20:30.

  • #2
    Nyt kun on tässä kahlannut avk:n, nettiautot, nettivaraosat, naapurit ja kaimat läpi, niin harvassa näkyy olevan AEB koneella olevat mällätyt/muuten korivikaiset vekottimet.. Mahtaiskohan olla fiksumpaa ostaa tekniikkapaketti erillään? Mutta mistä saa luotettavasti järkevään hintaan?

    Comment


    • #3
      Lue Kilu7 projekti läpi, olis ainaki helpompi :)

      Comment


      • #4
        Hehe, juur lopettelinkin sen lukemista.. Mahtaakohan olla ihan noin bolttishommia tähän 12-tappiseen?

        Comment


          #5
          Ei taida olla ihan yhtä valmista remmipakettia 12valve koneeseen. Harmi sinänsä.
          1.8t tekniikoita kannattaisi omasta mielestä katsella joko Eestistä tai Ruotsista. Siellä taitaa halvimmat ko. tekniikkaiset kulkineet maksaa 800-1500€. Ostaa sellaisen ja myy tarpeettomat osat tarvitseville. Tekniikka jää kuta kuinkin ilmaiseksi. Tosin ihan parissa viikossa ei rahojaan saa takaisin.

          Comment


          • #6
            Kiitos Lipponen vinkistä, ihan vielä ei ole laivaliput varattuna, mutta erittäin potentiaalinen vaihtoehto. Täytyy vähän selvitellä, että minkälainen rulianssi on Virossa auton osto. Tuontia varmasti helpottaa se, että ei ole aikomusta rekisteröidä kiesiä Suomessa lainkaan, täytyy vaan siirtokilvillä varmaan ajella kotiin Helsingistä.

            Tänään töiden jälkeen ihmettelin auton pohjaa omalla tallipaikalla sen verran, että paikallistin mielenrauhaa häirinneen räminän ja kolinan auton alta.. Kolina ilmeni silloin tällöin konetta kierrättäessä, mutta vain veto päällä. "Vika" oli edellisen omistajan itse askartelema paksu pohjapanssari, joka oli melkein pakoputkessa kiinni.. Revin koko keksinnön pois, kun ei ole mihinkään suurajoihin aikomus osallistua. Tosta vois kyllä joku pätevä peltiseppo muokata hyvinkin toimivan ratkaisun, ton saa tulla hakeen pois, jos jotain kiinnostaa. Kuva.

            Comment


              #7
              Nimim. jartsake voi hakea sulle joko auto tai moottori Virosta.

              Comment


              • #8
                Pientä taas puuhasteltu moottorin etsinnän lisäksi.. Ovipahvit vaihtu tänään edessä uusiin, kun sain uudemman mallin ovipellitkin käsiini. Homma oli muuten todella kivuton. Takapuskurikin saapui, mutta tulikin B3-koppasesta, joten joutaa vaihtoon..

                Tässä pari fotoa ennen ja jälkeen. Askartelun jäljiltä taas ylimäärästä hilpettä tallin perällä, jos jollakin tarve, niin luovun erittäin sopivaan hintaan vähän pamahtaneista ovipahveista ja noista ovien sisäpelleistä.

                Comment


                • #9
                  Eiks noi etupenkin ole OEM? Jos olet myymässä penkkeja minä voin lunastaa ne sinulta pois:-) Tuommoiset ovipahvin harmaat OEM-etupenkit myös löytyy. -> Priva.

                  Moottorin vaihtoon kannattaa varata aikaa ihan reilusti. Esim 1-2kk. Voi sen tehdä tosin viikonlopussakin, mutta tarvikkeet ja välineet pitää olla paikalla. Minä käytin omaan projektiini seuraavat tavarat.

                  Kone 1.8T kone passatista (400tkm ajettu)
                  Kytkin asetelma S2:sta (3B) audista ja vastaava levy tarvikeliikkeestä
                  Vauhtipyörä audi 80 2.0E (ABK), johon tuli uudet pultinreiät vastaamaan asetelmaa.
                  Uudet vauhtipyörän pultit (6kpl)
                  Vaihdelaatikkonkoppaan uusi stefa sekä uusi painelaakeri
                  Koneen öljypohja auki -> uudet alapäänlaakerit kiertokankiin (OEM)
                  Uusi öljypohjan tiiviste
                  Nokkahihnasarjan uusinta
                  Välijäähdytin keulalle (motonet mallia)
                  Imuputkisto motonetin ja bilteman metalliputkesta (+silikoni putket)
                  Ilmansuodatinkotelo S2 3B - käynee myös ABY/ADU
                  Akku ja sen paikan tekeminen + kaapelit.
                  Repsikan puolen koneen kannakkeen askartelin passatin vastaavasta ja kumityynyn virkaa hoitaa OEM/biltema ratkaisu (halpa->kova->epämukava)
                  Downpipe - Laipan ja alun tein passatin katalysaattorista, koska oli valmiina lambdan paikka, bilteman putkea loput.
                  Katalysaattori tuli vielä alas. -> Muista laittaa jousto.
                  Ylivoimaisesti vaikein homma minulle olisi ollut johtosarjojen yhdistäminen. Tähän sain enemmän kuin ruhtinaallisesti apua harraste veljeltä.
                  Öjynpaineen vahtaamiseen y-haara johon "yläpaine" ja "alapaine"-anturit.
                  Tämän lisäksi jotain pientä->foorumilta löytyy lähes kaikki tarvittava tieto ja kysyvä ei tieltä eksy.
                  Viimeksi muokannut DrMiLo; 6.8.2013, 13:11. Perustelu: Tietojen korjausta.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos paljon kattavasta listasta! Tuliko muuten välijäähystä sanomista leimalla? Johdotus tulee olemaan mulla juuri se isoin homma, kun taas muihin hommiin saan apua.. Saa nähdä, miten käy.

                    Noi jakkarat on ihan orkkikset, oon vähän kahden vaiheilla vielä, et mitä teen niiden kanssa. Jos kävelee jostain eteen parempi kuntoiset sopivaan hintaan, niin lunastan ne ja noi nykyset jää ylimääräseksi. Jos taas ei, niin verhoilutan joskus kunhan saan tekniikkapuolen alta pois, sen verran suolanen on hinta siinä hommassa. Kuskin penkissä on siis siinä "peruspaikassa" rispaantunu kangas rikki ja pehmusteet on molemmissa lässähtäny.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja j00peli Näytä viesti
                      Kiitos paljon kattavasta listasta! Tuliko muuten välijäähystä sanomista leimalla? Johdotus tulee olemaan mulla juuri se isoin homma, kun taas muihin hommiin saan apua.. Saa nähdä, miten käy.

                      Noi jakkarat on ihan orkkikset, oon vähän kahden vaiheilla vielä, et mitä teen niiden kanssa. Jos kävelee jostain eteen parempi kuntoiset sopivaan hintaan, niin lunastan ne ja noi nykyset jää ylimääräseksi. Jos taas ei, niin verhoilutan joskus kunhan saan tekniikkapuolen alta pois, sen verran suolanen on hinta siinä hommassa. Kuskin penkissä on siis siinä "peruspaikassa" rispaantunu kangas rikki ja pehmusteet on molemmissa lässähtäny.
                      Mulla ei ollu mitään ongelmaa välijäähyn kanssa. Välijäähyhän on osa alkuperäistä 1.8T kokoonpanoa, joten kuuluu oleellisena osana muutokseen! Otteessa on kuitenkin muistaakseni merkintä.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt kun on moottori tilattu, niin tutkin vähän netti-etkasta kiinnitysosia. Heräsi kysymys, että tarvitsenko siitä 1.8 cabriosta nyt tämän kuvan numerolla 2 olevan osan lisäksi ton kumituennan, joka on numerolla 6, vai meneekö tuo 2-osa tohon nykyiseen kumikonsoliin? Sama homma toisellakin puolen, kun joudun neloskoneisen moottorinkorvan sinnekin vaihtamaan.. Onko tuo etutuenta sitten kuitenkin bolt-on?

                        edit: tutkailin noita kuvia nyt vähän neloskoneenkin osalta ja pyörähdin tallillakin.. Taitaa olla ihan turha yrittää edes sovittaa noita kumiosia neloskoneisesta, eivät varmaan mene kirveelläkään runkoon.
                        Viimeksi muokannut j00peli; 13.8.2013, 21:14.

                        Comment


                        • #13
                          Saattaa olla niin, että kannattaa säästää/käyttää alkuperäiset runkoon kiinnittettävät kumi/alumiiniosat ja hitsailla moottorintuet latasta. Sovittelua varten tarvinnet 4cyl b4:n etupalkin ja moottorikannakkeen, jotta ei tartte arpoa kone/vaihdelaatikko yhdistelmälle moneen kertaan oikeaa korkeutta. Oikean korkeuden löytämisen jälkeen kannattaa ehkä käyttää v6 kopan etupalkkia lopullisessa asennuksessa, jotta saat riittävän suuren välijäähyn keulalle.

                          4cyl b4 koppaan aeb:n asentaminen mekaanisesti on melko suoraviivaista. Tähän 6cyl koppaan näyttää tulevan muutama ylimääräinen vaihe.

                          Comment


                          • #14
                            Etsin tietoa tuolta lätäkön toiselta puolen, jossa näitä V6->AEB swappeja on tehty paljon enemmän. Väittivät siellä, että muuta ei tarvitse, kuin sen cabrioletin "engine mount brackets", eli ne korvat. Totuushan selvinnee, kun alkaa leipomaan konetta kiinni.

                            Comment


                            • #15
                              Pistähän linkki/linkit näkyviin tai kopsaa dokkarit muittenkin saataville :-)

                              Comment


                              • #16
                                Sivuhistorian kaivelun jälkeen tämä löytyi. Tuossa threadissa puhutaan, että pelkillä moottorinkannakkeiden vaihdolla selviä.. Lähetin vielä piruuttani mailia aiemmin tolle threadissa mainitulle tyypille, joka tollekin oli ne myynyt ja vastaus oli juuri nuo "engine mount brackets" ADR-koneisesta cabrioletista.. Vielä vois kysellä ton threadin tekijältä, että joutuko se hitsailemaan ne sinne koriin kiinni, vai bolt-on.

                                Kaikki tää tieto on relevanttia _olettaen_, että euro- ja us-mallin B4 on identtisiä moottorin kiinnityksen suhteen. Miksipä eivät olisi.

                                Comment


                                • #17
                                  Siellä ne nyt on tallin perällä! Nimittäin 190tkm ajettu Passatin tekniikka ja K04. Tekniikkapaketin huslaamisesta kiitokset Jartsakkeelle, mallikkaasti meni kaupat! Alunperin kattelin jotain Fin-turbon modaamaa K04:sta, mutta kiitokset mäggärin, tuli hommattua nyt tollanen perus puhallin..

                                  Nyt onkin edessä jonkin aikaa harrasterhaston kartutusta, koneen huoltoa ja johtosarjan ihmettelyä..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Päivitellään sen verran, että Tepon kytkin- ja vauhtispaketti saapui juuri, nyt alkaa olla kaikki isoimmat hankinnat tehtynä. Vähän on töissä asuminen verottanu harrastamista, tänään oli ensimmäinen vapaa varmaan pariin viikkoon ja tulikin sitten heräteostos haettua teurastettavaksi. Valkoinen 2-litrainen kasikymppi, jossa mittarissa kunnioitettavat 390tkm, mielettömän hienossa kunnossa oleva sisusta, kahdet renkaat, eikä edes kauheasti ruostetta. Leimakin loppunut vasta tänä vuonna. Tästä tarkoitus repiä muutamia swappiin tarvittavia osia ja loput sitten myydä, saa kysellä osia. Myynti-ilmoituksenkin teen, kunhan jaksan. edit. myynti-ilmoitus

                                    Viimeksi muokannut j00peli; 16.9.2013, 15:58.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joko sitä projekti lopetettiin? Myyntiosion ilmoitusta vain katselin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo, moottorin totaalisen lahoamisen ja uusien todella rapeiden kohtien löytymisen jälkeen kiinnostus meni vähän nollille ja tarvis nyt joku käyttökiesi saada alle.. Ellei sittenkin, jos ei mene kaupan? Mutta tuskin :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tämä pirssi lähti vähän aikaa sitten uusia seikkailuja kohti. Uusi omistaja jatkanee askartelua, tuleekohan topikkiakin tänne.. :)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X