Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.2E 5-syl. vm 1989

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 2.2E 5-syl. vm 1989

    Tuli hankittua tällainen siisti Audi 100 2.2E typ44 vm. 1989, 5-sylinterisellä ruiskukoneella tuossa pari viikkoa sitten.



    Auto on todella hieno, mutta vikoja riittää:

    - pakoputkisto ja niiden korinpuoliset kannattimet ruostuneet miltei olemattomiin
    - avain toimii vain virta- ja pelkääjän puolen oven lukkoon (ajajan puolen pesä pyörii muttei avaa, takaluukku ei edes pyöri)
    - etuovien kumilistojen tuntumassa ruostetta
    - nopeusmittari pomppii oikean arvon tietämillä, mutta kun kopsauttaa napakasti kojelautaan, alkaa se pelata kiltisti
    - tyhjäkäynti täristää autoa jonkin verran, ja pakoputkesta kuunneltaessa käynti on jokseenkin epätasaista
    - ei käynnisty kylmänä kovinkaan hyvin (mitä lämpimämpi ilma, sitä paremmin), ja yleensä ensimmäisellä yrittämällä sammuu
    - vaihteisto pitää kiihdytettäessä hankaavaa ääntä (pinjonin silmälaakeri?)
    - käsijarru ei pidä lainkaan oikealla puolella


    Korjattua:
    - oikean etupyörän laakeri jyrisi niin että oksat pois, vaihdettu
    - oikea etuiskari oli sökönä, sekin tuli vaihdettua
    - vaihdekepin suojapussi oli täysin revennyt, se tuli vaihdettua
    - hansikaslokeron kiinnikkeet olivat menneet poikki: korjattu ruuvilla


    Nyt olisi siis huomattavasti korjailtavaa, ja leima pitäisi mennä ottamaan 2.9. mennessä. Auto tulisi siis normaaliin ajoon. Itse siirryin juuri Volkkarin miltei elektroniikkavapaasta hevoskärrytekniikasta tällaiseen edistyksellisyyden hirmuun, joten kaipaisin apua vikojen oikeiden lähteiden paikantamiseen foorumin guruilta.

    Pakoputkiston vaihto on melko simppeli, maalaisjärjellä hoituva homma, joten kysyisin noista etuoven lukoista, että voiko ne vaihtaa päittäin? Ongelmalukko siis hanttarin puolelle.
    Viimeksi muokannut Silppuri; 5.8.2013, 19:42.

  • #2
    Ehkä parasta olisi etsiä uusi lukko esim. motonetista(jos oikein tulkitsin, niin 12,90) ja vanhasta haitat siihen, jotta avain käy.
    Jos pesä toimii muuten siis kuitenkin ok, lienee jossain muussa vika ja oven aukaisulla selviää missä.
    Takaluukun lukko on jumissa käytön puutteesta. Rakenne lienee sama kuin c4 korissa, josta purin pois, helkutisti "crc":tä ja nitkuttelua, sekä kokonaan purku ja puhdistus->öljyttynä kasaan.

    Huono kylmäkäynnistys viittaa lämpötila-anturiin, eli kone ei tiedä minkä lämpöinen on->rikastus ei toimi. Noita antureita voi ihmetellä http://www.vagcat.com/ . Rekisteröitymisen jälkeen näkee osanumerot yms.

    Comment


    • #3
      Ugemi, kiitti näistä! Lukkoja en ole koskaan avannut, joten ihan hienoa päästä sellaistakin tekemään ja oppimaan.
      Aiemmassa autossani, VW Jetta 1.6 vm. '89:ssä oli muuten takaluukussa ihan sama juttu. Keväällä havahduin siihen, että lukko ei enää auennut avaimella, mutta lukuisten CRC-ruiskutteluiden ja nitkuttelun jälkeen se suostui taas pyörimään. Tämän kanssa kokeilin samaa, mutta eipä toimi. Täytyy ottaa lukko pöydälle ja ihmetellä.

      Lämpötila-anturi lienee tuollainen kaksinapainen palikka ylävesiletkun moottorinpuoleisessa päässä, ja alapuolella on myös nasta jossa on kiinni yksi liitin.



      Sain tuollaiset osanumerot kuin

      049 919 501 E Temperature sender
      049 919 501 Temperature sender, idling stabilisation

      Comment


      • #4
        Alapuolen yksittäinen nasta juttelee mittaristolle, ja ylempi on eculle menevä, varaosanumeroja en nyt pysty tarkastamaan kun ei ole perhealbumia tällä vehkeellä, mutta oikeilta numeroilta näyttää ulkomuistista.

        Hitusen epävarma tyhjäkäynti voi myös olla samaisesta anturista johtuvaa, mutta myös bensapumpulla ja määräjakajalla voi olla arpaa asiaan.

        Tarkastaisin myös tyhjäkäyntiventtiilin (ISV) ja mahdolliset imu&vakuumiletkut, tuppaavat hapartumaan.

        Jokaisesta yllämainituista löytyy forumin haulla monia ketjuja aiheisiin liittyen, kunhan muistaa käyttää tähti-merkkiä (*) Esimerkiksi ISV* Tyhjäkäynti* Kylmäjuotos*

        Myös on yleensä hyvä kertoa moottorin tyyppikoodi, jos noita varaosakyselyjä on :)

        Ehdottomasti suosittelen jäseneksi liittymistä myös. Löytyy jäsenpuolelta monia hyödyllisiä ketjuja, jäsenlehti ja paljon muuta mukavaa, ilmaisista ratapäivistä paikalliseen hätäapuun ja esimerkiksi vikakoodien lukuun, notta paljon kivaa suhteellisen pieneen sijoitukseen nähden :)

        Comment


        • #5
          Alkuperäistä pakoputkea kannattaa elvyttää niin kauan kun se on vielä kohtuullisella vaivalla elvytettävissä. Elvytettynäkin se on huoltovapaampi kuin uusi tarvikeosa.

          Kannattaa kurkistaa ovipahvin taakse, niin näkee, että miksi ei lukko toimi. Pallonivel varmaan kulunut ja hypännyt pois kolostaan.

          Comment


          • #6
            Lukosta on tosiaan käyttönivel irti. Muovinen pallonivel murtunut tai hypännyt pois. Pura niin näet heti mistä on kyse.

            Katso mistä moottorista on kyse. Koodi löytyy stanssattuna tulpparivistön alta kannen ja lohkon liitoksesta keskeltä. http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1193839958

            Riippuu nyt moottorista, mutta eiköhän alempi yksinapainen ole ISV:lle ja ylempi kaksinapainen mittaristolle. Ei toisinpäin. Jetroniceissa (Hitachin MAC-purkit) ECUn mittausanturit ovat oikeastaan aina yksinapaisia. Lähtökohtaisesti Jetronicit ovat kuitenkin mekaanisia ruiskuja, joihin viimeisimpiin on vain ympätty jotain hienosäätävää sähköä kylkeen. Ilmavuodot ja bensanpaineet ovat ne kulmakivet ongelmiin. Seos säätyy rikastuksia myöten pääasiallisesti mekaanisesti.

            Nopeusmittariin auttaa mittariston kolvausten läpikäynti.

            Käsijarruun, jos levyt, pura ja putsaa satulat. Räikkäsysteemit jumittaa aina. Täydellinen tiivistesarja löytyy Budwegilta, tuote 204310, á ~20e. Valmiiksi kunnostettuja satuloita saa ~100e/kpl. Räjäytyskuva http://www.20v.org/brakere.htm

            Hyviä linkkejä:
            http://www.sjmautotechnik.com/
            http://audi100.selbst-doku.de/
            http://audi100.net/Shop/shop.html
            http://sites.internet.lu/folders/cus...100_200_v8.htm

            Pakollinen luettava:
            http://files.inbox.lv/ticket/c326d3a...365bda5aacc674

            edit: Alkuperäisen putken kestoikä on tosiaan tähtitieteellinen verrattuna tarvikkeiden läkkipeltiin (+20v vs. 3-5v). Jos ei vielä umpimätä, kannattaa korjata.
            Viimeksi muokannut jasso; 27.7.2013, 14:49.

            Comment


            • #7
              Yep, I stand corrected, muistelin väärää moottorityyppiä - CarProgista tarkastettuna se alempi on nimenomaan ISV:lle, ainakin MC ja KU-moottoreissa, muissa näyttäisi olevan nelinapainen multivika-anturi alapuolella ja yläpuolella yksinapainen.

              Comment


              • #8
                Kiitti älyttömästi vinkeistä kaikille. Tarkistelin eilen alipaineletkuja, ja mielestäni kaikki olivat ihan OK, mitä nyt olivat hieman moskan peitossa. ISV täytyy kyllä puhdistaa läpikotaisin, ja luultavasti tyhjäkäyntiongelmat johtuvat juuri siitä.

                Moottorin koodin tulin myös tarkistaneeksi - stanssauksesta löytyi tunnus KU.

                Lukon mekanismi on edelleen tutkimatta, kun on ollut jonkin verran kiirettä, mutta se tulee tehtyä tässä jossain vaiheessa sitten kun suuremmat viat ovat selvitetty - katsastus siintää nimittäin kuukauden päässä.

                Pakoputkistoa voisi yrittää korjailla, mutta täytyy katsoa minkälaisessa kunnossa se on, kun ottaa koko putkiston irti.

                Uusi lämpötila-anturi täytyy löytää jostain, esim. eBaysta katselin niin 30 - 40 € maksaisi tuo päällimmäinen liitin posteineen. Löytyisiköhän Motonetistä tai jostain muualta halvemmalla...?

                Comment


                • #9
                  Voihan Motonetistä löytyäkin. Nykyisestä anturista vain kaikki lukenat ylös ja vertaamaan. Voisi olla esim. tämä http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/373314/2.

                  Comment


                  • #10
                    Kaikki alipaineletkut, isv, se vessanpyttypömpelin (määräjakaja/ilmamäärämittari) michelin putki yms yms on hyvä ottaa irti, puhdistaa perusteellisesti ja sitten laittaa takasin.

                    Ainakin mulla tyhjäkäynti palas kohdilleen ja bensankulutuskin tippui kun noi toimenpiteet teki. ISV piti kyllä putsata tärpätillä sen kolme kertaa enne ku lähti taas toimimaan pysyvästi.

                    Comment


                    • #11
                      jasso, kiitti tosta.



                      ISV tuli äsken otettua irti, ja suihkuttelin Bräkleeniä oikein kunnolla sisälle. Puhdistusaine ehti loppua, ennen kuin olin saanut sisältä tulevan nesteen aivan kirkkaaksi, mutta siitä huolimatta löin ISV:n takaisin autoon ja kokeilin käynnistää -> nätisti lähti, mutta nyt on niin lämmin että mitään ei voi vielä sanoa siitä, että auttoiko käynnistymisessä. Joutokäynnin kierrosluku nousi n. 50 RPM:ää puhdistuksen tuloksena, ja auto hyrrää paljon paremmin kuin puhdistusta ennen.

                      Täytyy ostaa lisää jotain puhdistusainetta, että saa loputkin moskat ulos tuolta, vaikka tuota Villeen mainitsemaa tärpättiä. Osa noista kumiletkuista on muuten aika hauraan tuntuisia, ja täytyy varmaan vaihtaa jossain kohtaa jotkut niistä. Nyt ei uskaltanut ottaa niitä irti, kun pelkäsin että hajoavat vääntelystä.

                      Mutta tässähän ihan innostuu, perhana. Huomenna oven kimppuun.

                      Laitetaan nyt tuollainen tunnelmakuva vielä perään :)

                      Comment


                      • #12
                        Paljos sulla se tyhjäkäynti nytten sitten on?

                        Comment


                        • #13
                          ~950 rpm oli, kun kokeilin eli 100 rpm:a liian korkea, mutta testasin sitä vain hetken. Täytyy huomenissa ajaa jonkinlainen lenkki ja katsoa, mihin kohtaan se vakiintuu.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuunhan sen pitää olla jotai semmosta, sitten vähän tippuu ku kone on lämmin. Mulla käy kone ihan ok sen 850 kierrosta minuutissa.

                            Comment


                            • #15
                              Ei hitto, testasin tänään aamulla, että miten auto lähtee käyntiin, ja perhana - käynnistyi kyllä niin nätisti ettei ikinä! ISV:n putsaus oli se juttu, mitä auto tarvitsi. Jossain vaiheessa täytyy ottaa se irti ja heittää kunnolla vaikkapa CRC:n Carburettor Cleaneria, että lähtee viimeisetkin moskat pois sisältä.

                              Eilen kokeilin liu'uttaa oven alapuolen kumilistoja pois paikaltaan, että pääsisi käsiksi noihin ruostuneisiin kohtiin, mutta eipä se mihinkään liikkunut. Eikö sen pitäisi vain liukua pois, kun ottaa päätystopparit pois ja kiskaisee? Ei kyllä liikkunut mihinkään, tosin sen kumilistan pidikkeessäkin on sen verran ruostetta että vaatii kyllä varmaan jotain rasvan injektoimista kanyylilla, että saa edes liikkeelle.

                              Comment


                              • #16
                                Kävin äsken oven lukon kimppuun: muovinen käyttönivel oli tosiaan räpsähtänyt auki, ja kun laittelin sen takaisin kiinni niin eipä enää ongelmia. Olisi voinut liimata nivelen kiinni, mutta kun ei löytynyt liimaa mistään. Eipä tuo ovipahvin irrotus tosin niin hankala homma ole, etteikö sitä toista kertaa viitsisi tehdä.

                                Ajelin autolla isomman lenkin normaalilämpötiloihin asti, mutta tyhjäkäynti huitelee vieläkin siinä tasaisen 950 rpm:n paikkeilla. Voihan toki olla, että kierroslukumittari heittää sen verran, että oikeasti se onkin 800:n paikkeilla. Pitäisi olla jokin luotettavampi instrumentti tuon mittailemiseen.

                                Comment


                                • #17
                                  Vähän se isv voi vieläkin jumittaa, tai sitten joku säätänyt tyhjäkäynnin säätöruuvia (kaasuläpän vieressä ainakin RT-koneisessa, erilainen imusarja kuin KU-koneisessa mikä toi sun motti on) turhan auki ni saa liikaa ilmaa tyhjäkäynnillä. Mutta jos tyhjäkäynti on siistiä yms ni mitäpä tuo haittaa.

                                  Vasemman etuoven alareuna on mullakin vähän ruosteessa, mutta en ole tehnyt asialle tehnyt vielä mitään kun piti tuo tankin täyttöputkin ympäristö hitsauttaa kun sieltä oli päässyt mätimään. Pikkuhiljaa nitkuttelet sitä kumilistaa niin eiköhän se siitä lähde lopulta. Kannattaa huolella kattoo kaikki pyöräkotelot, helmat yms, ettei tule ylläreitä. Sinkkikori voi kuitenkin jo vähän antautua noin neljännesvuosisadan iässä :).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jees, oon yrittänyt katella pyöränkoteloita, mutta näyttävät aika hyviltä.

                                    Oon muuten nyt yrittänyt kuulostella tuota vaihteiston laakeria. Oireet:
                                    - kun kiihdyttää, kuuluu laahaavaa ääntä, sellaista vaimeaa tasaista rahinaa
                                    - vitosella ääni kuuluu mielestäni kovempaa kuin kakkosella, vaikka kierrosluku olisikin sama
                                    - kun ajaa ja painaa kytkimen pohjaan, ääni lakkaa samalla sekunnilla kuin seinään
                                    - vapaalla ääni ei kuulu, vaikka painaisi kaasua kuinka

                                    Pieni toive olisi, että olisi esim. kytkimen jouset, mutta mitä sanoo raati?
                                    Viimeksi muokannut Silppuri; 15.8.2013, 13:12.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lötkön tyyppivika.. Laahaava ääni laatikon laakereista.
                                      Kytkimen painalluksella loppuva ääni tulee kuluneesta kytkimen painelaakerista..
                                      toimenpiteet jos haluaa äänet pois:
                                      -ehjä laatikko/laakerointi
                                      -kytkin remppa/vaihtaa samalla väljän painelaakerin.

                                      Nuo on ainoat vaihtoehdot.. Kytkin voi tehdä jossain kohtaa, että pamahtaa petaali pohjaan/ vaihteet ei mene enään päälle koska kytkintä ei ole.(kaverilla kävi sillain, laakeri hajosi kappaleiksi)

                                      Nämä kaikki äänet kuuluvat sinänsä asiaan, koska autolla on jo varmaan kilometrejä takana?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noissa käytetyn 012 laatikon tyyppivika on, että vaihteiston poskilaakerit tai pinjonilaakerit kuluvat ja aiheuttaa erilaisia omituisia ääniä. Poskilaakerit tykkäävät kahista kiihdytyksessä ja aiheuttaa perän vollotusta hammaskosketuksen muuttuessa. Pinjonilaakeri tykkää myös kahista kiihdytyksessä ja aiheuttaa perän vollotusta hammaskosketuksen muuttuessa :).

                                        Ite ajanut nyt 15 000km vollottaval laatikolla ja aiempi omistaja kuulemma 8 vuotta... Vaihtolaatikko kyllä on hyllyssä odottamassa, siinäkin oli yhessä poskilaakerissa alkavaa kulumaa joten vaihdettiin sitten orkkis laakeri tilalle. Kytkin autossa toimii moitteettomasti.

                                        Tee RVS käsittely laatikolle ja vaihda lootaöljyt niin eiköhän se lodju kestä aika kauan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Semmonen tuli mieleen että ne ovien alimmat listat on varsin helppo irrottaa. Listojen päässä on tapit, jompikumpi niistä irti ja lista irtoaa vetämällä pois.

                                          Tämä tuli todettua kun tossa tuli fiksattua kuskin oven ruostevikaa, mikä ulottui listan alapuolelle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Laatikko se äänen lähde luultavasti on. Yksi lisäjuttu muuten tuohon ääneen kuuluu: moottorijarrutuksessa ääni kuuluu myös, mutta kun hieman painaa kaasua niin äänen saa poistettua kokonaan. Jos auto alkaa moottorijarruttamaan tai vetämään, niin ääni alkaa jälleen kuulua, eli moottorijarrutuksen ja vedon rajalla ääni ei kuulu.

                                            Alkuperäinen kirjoittaja satanen
                                            Nämä kaikki äänet kuuluvat sinänsä asiaan, koska autolla on jo varmaan kilometrejä takana?
                                            Jep, 344 000 km. Kytkinkin on alkuperäinen.

                                            Alkuperäinen kirjoittaja satanen
                                            Kytkimen painalluksella loppuva ääni tulee kuluneesta kytkimen painelaakerista..
                                            Painelaakerin kuluneisuus menee tietääkseni toisin päin, eli painalluksella äänen pitäisi alkaa, ja ylhäällä ei pitäisi kuulua.

                                            Villeee, tuosta RVS-käsittelystä en ole kuullutkaan. Alkoi kyllä kiinnostamaan, eikä näytä olevan kovinkaan kallista. Loistovinkki.

                                            Alkuperäinen kirjoittaja Villeee
                                            emmonen tuli mieleen että ne ovien alimmat listat on varsin helppo irrottaa. Listojen päässä on tapit, jompikumpi niistä irti ja lista irtoaa vetämällä pois.

                                            Tämä tuli todettua kun tossa tuli fiksattua kuskin oven ruostevikaa, mikä ulottui listan alapuolelle.
                                            Jep, tapit on molemmat irrotettu, eikä silti lähde vaikka vetäisi ihan täysillä. Kumilista on kiinni sellaisessa metallisessa kehikossa, ja mulla se on täysin ruosteessa. Talttapäämeisselilläkin ronkin listan kumia, mutta on kyllä aivan jämähtänyt ruosteeseen kiinni. Ajattelin kuitenkin injektoida neulalla öljyä kumilistan sisälle, että olisi jotain mahiksia irrottaa se.
                                            Viimeksi muokannut Silppuri; 19.8.2013, 14:53.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jaa, noh sitten sulla on päässy se alareuna vähä pahemmi mätimään kun mulla. Mulla se lista lähti ihan "plop" tyylisesti siitä veke mut jämähtäähän noi.

                                              Mulla toi loota on jo ulissu niin kaua etten oo siihe rvs-käsittelyy kokeillu ku uus loota on hyllyssä. Mut sivuääniin ja muihin se voi vaikuttaa niin että ne katoaa :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tilasin RVS-mönjän torstaina päivällä, ja jo perjantaina oli haettavissa lähipostista. Nopeeta toimintaa, eihän tällaiseen oo tottunut.

                                                Lauantai menikin pakoputkiston vaihdon merkeissä. Vanhat lähti hyvin irti, ja uudet tuli maalattua sinkki- ja kuumankestomaalilla. Katsastaja joutuu laittamaan aurinkolasit päähän mennessään auton alle, on sen verran kiiltävää tavaraa.





                                                Vanha takapönttö on suht. OK, mutta kiinnikkeitä pitäisi vahvistaa ja hitsailla. Etupönttö näytti olevan myös oikein nätti, mutta tuo välipönttö on melko huono, ja kiinnikketkin siitä otettiin irti.

                                                Laittelen kuvia tulemaan pöntöistä myöhemmin, jos joku haluaa ostaa ja kunnostaa nämä. Takapönttö 20 €, etupönttö 20 € ja välipönttö 5 €.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onko kellään muuten tietoa, mistä saisi ostettua tai edes lainattua nuo jakopäänremppaan tarvittavat Audin erikoistyökalut 2084 ja 2079? Vai millä porukat on näitä jakopäitä vaihdelleet?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei näihin mitään erikoistyökaluja oikein tarvitse. Nokkiakin kun on vain yksi. "Erikoistyökaluiksi" esim. kampiakselin kiinnipitämiseen riittää lattarauta ja siihen heftattua pari pultin tynkää. Nokkapyörä on vain 80Nm, joten sitä nyt pitää kiristettäessä paikoillaan melkein millä vain.

                                                    Auki lähtee pulttipyssyllä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                                                      Auki lähtee pulttipyssyllä.
                                                      Tämän oikeastaan halusinkin kuulla :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pyydän jukisesti anteeksi!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistäs muuten sen rvs-mönjän tilasit? Jos yrittäis vielä viimestä temppua saada ulinaa ja kahinaa pois enne ku ryhtyy punnertaa uutta laatikkoa kiinni. :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Villeee
                                                            Mistäs muuten sen rvs-mönjän tilasit? Jos yrittäis vielä viimestä temppua saada ulinaa ja kahinaa pois enne ku ryhtyy punnertaa uutta laatikkoa kiinni. :D
                                                            Itse RVS:n sivuilta (T3):
                                                            http://www.rvs.fi/products/page12.html

                                                            Postikuluja tulee kympin verran päälle, mutta kerrankin voin sanoa että on perusteltu postimaksu, kun niin nopeaan saapui!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X