Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttiskunnostus B6 2.5v6 tdi tiptronic quattro -02 (Oli: S2 coupé -91)

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Käyttiskunnostus B6 2.5v6 tdi tiptronic quattro -02 (Oli: S2 coupé -91)

    Omaksi iloksi ja muiden harmiksi ajattelin aloittaa pienen projektikertomuksen omasta sämpylä coupéstani.
    Kyseinen auto on ollut ennen omistustani parilla klubiveljellä, joiden omistuksessa auto on kokenut suurimmat korjaukset ja päivitykset: mm. kori on käyty perusteellisesti läpi peräkolarin jäljiltä ja kone rakennettu uusiksi vanhan muututtua käkikelloksi lähellä auton kotikontuja Nordschleifella.


    Moottori ja voimansiirto

    -3B, rakennettu uusiksi n.10tkm sitten
    -boschin vihreät suuttimet
    -wagnerin pakosarja
    -RS2 hybriditurbo
    -BN pipes:in putkisto
    -Porkkiksen softa: n. 350hp/500Nm

    Alusta ja jarrut

    -H&R cup kit
    -uretaanipuslat tukivarsissa, apurungoissa ja perässä
    -Whiteline säädettävä takavakaaja
    -edessä RS2 brembot


    Projektina peruskunnostelua ja sipistelyä niin sisällä kuin ulkopuolella.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2020, 16:25.

    #2
    Hyvältä näyttää! Ite kans monesti ajatellut tuota keulan valojen kalvottamista, mutta vielä en oo uskaltanut koittaa. Tähän näyttää sopivan ainakin vallan mainiosti :) Meneekö nuo b7 s4 takajarrut miten heittämällä? Ilmeisesti satulan kannake menee ainakin uusiksi?

    Comment


      #3
      Täällä on juttua näitten b7 S4:n takajarrujen sovittamisesta, pitäisi olla melko kivuton operaatio ja olihan siellä toinenkin vaihtoehto takajarruiksi http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ight=s2+jarrut

      Juhannusvapailla vaihdoin uudet vakio-takajarrusatulat ja uudet palat. Kaikissa typ89 quattroissahan on samat takapään jarruvermeet, joten hain edulliset vaihtokunnostetut 90q:n jarrusatulat Motonetistä. Osanumeroilla 23-9379 http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/239379/1 ja 23-9380 löytyy täydelliset jarrusatulat ilman kannakkeita.
      Purin vanhat kannakkeet, poistin niistä maalinjämät ja ruosteet ja maalasin samalla satula-osien kanssa. Punaisethan niistä tuli, koska etupään jarrut olivat myös punaiset enkä vielä aikonut purkaa etusatuloita. Maalaan seuraavan jarrurempan yhteydessä kaikki satulat hopeisiksi tai sinisiksi. Pitää myös hommata kunnolla purevat siirtoleukapihdit, jotta saa seuraavalla kerralla takapään jarruputket irti ja etupään pyöristyneet ilmaruuvit auki. Motonetin uudet siirtoleukapihdit eivät pitäneet valmiiksi nysvätyissä kannoissa.

      Uudet savunharmaat sivuvilkutkin oli aikomus vaihtaa, mutta vanhat vilkut oli laitettu sikapossulla kunnolla kiinni. En alkanut tekemään maalipinnalle tai pelleille tuhoa yrittämällä purkaa niitä vaan teippasin ne samalla Lamin-X:llä, millä muutkin valot.
      Tuo tint-kalvo sopii kyllä hyvin mustan auton keulaan, eikä katsastusinssilläkään pitäisi olla sanomista niistä. Mullla oli kännykän kortilla projektikuvia tuosta kalvotuksesta ja jarruista, mutta sopivasti sanoi sd-kortti työsopimuksensa irti. Täytyy ajovalot ja sumuvalot kalvottaa vielä jossain vaiheessa uusiksi, kun käytin vain hiustenkuivaajaa apuna niin reunat ei onnistuneet täydellisesti. Vilkut onnistui kuumailmapuhallinta apuna käyttäen hyvin. Moottoripyörän umpion kalvotus sensijaan meni hieman pieleen kylmässä tallissa tehtynä, tarkasti katsottuna näkyy pitkittäisiä rantuja.

      Auto sai levätä tallissa koko juhannuksen, joten samalla sai myös vahattua sen kunnolla. Autoglymin punaisella ja kullalla sai mukavan liukkaan pinnan, mutta konepesussahan tuota on aiemmin käytetty ja kiillotus on pakollinen jossain vaiheessa.

      Yhtä anturivikaa tuli paikallistettua myös: autocheck herjaa äkkiä käynnistyksen jälkeen jäähdytinnesteen määrää tai lämpötilaa. Tarkastin molemmat anturit: imusarjan alta ison ruskean ja paisarin alta jäähdytysnesteen pinta-anturin. Epäilisin viaksi jälkimmäistä, koska johdoissa oli pieniä nirhaumia. Pikakorjaus ei kuitenkaan auttanut ja herjaa edelleen. Täytyy juottaa uudet johdot, kun ehtii.
      Viimeksi muokannut vV8m5; 24.6.2013, 20:40.

      Comment


        #4
        Tälle ei kauheasti ole tapahtunut, tällä vkolla otin taas pitkästä aikaa ässän ajoon. Autocheck jaksaa edelleen valittaa jäähdytysnesteestä, samoiten jäähdytysnesteen lämpömittari elää välillä omaa elämäänsä. Mittariston pohja ok, molemmat viat selittyvät häiriintyneellä imusarjan jäähdytysneste-anturilla. Uusi anturi tilattu, muttei vielä tullut. Aiemmin kesällä lakkasin takavalot punaisiksi ja ne nyt kelpaa kunnes saa hankittua paremmat.

        Eteen vaihdoin kallistuksenvakaajan pystytangot, kun vanhat alkoi pitämään kovaa kolinaa. Vanhat febi/bilstein tangot olivatkin jo aika väljät ja nivelpäät pyörivät reippaasti. Uudet tarvikeosat hain ad:ltä ja toivottavasti kestävät edes talven yli. Edellisessä coupe quattrossa takana olleista neuvillen tangoista repesi nivel kupistaan, nämä ässän osat ei onneksi ole neuvillet. Joku kolahdus kuuluu välillä oikealta edestä, luultavasti alapallonivel.

        Tuon H&R cup kitin ominaisuudet eivät miellytä: keula on sopivan jämäkkä ja looginen, mutta perässä jouset ovat liian löysät, eivät kanna kuormaa ja heijaa jarrutuksissa ym. Iskarit on kunnossa eivätkä vuoda. Tähän korjausta haetaan säädettävällä alustalla, kunhan pelimerkit antaa myöten.

        Ajettavuutta vaivaa myös melko suuri vaeltelu varsinkin pitkittäisurissa. Epäilen syyksi jo kovettuneita ja kuluneita Hankookin rs-2 semisliksejä ja "agressiiviseksi" säädettyjä aurauskulmia. Talvirenkailla tätä vaeltelua ei mielestäni ollut.

        Ostin Jyväskylästä Cros4wdltä RVSät koneeseen, laatikkoon ja perään. Yhteensä nämä aineet (1kpl G6 ja 2kpl T3) maksoivat n.140€. Koneelle riitti yksi käsittely, koska sillä on ajettu koneremontin jälkeen n.10tkm eikä ole ehtinyt karstoittua. Noin 400km jälkeen en mitään suurta muutosta ole havainnut koneen käynnissä tai käytöksessä. Ehkä hieman tasaantui käynti ja turbolta kovissa kiihdytyksissä kuulunut hiljainen ääni on hävinnyt.
        Laatikkoon ja perään en vielä aineita saanut laitettua, koska perän täyttöproppu on niin ruostunut ettei 17mm kuusiohylsy pidä kannassa. Laatikon proppu aukeaa, mutta laitan molempiin RVSät yhtäaikaa kunhan perän proppu lähtee auki. Äkkiseltää ei mistään löytynyt 11/16" kuusiokoloavainta, joka olisi himpun 17mm hylsyä suurempi, eikä vastaavan kokoista torx-avaintakaan ole saatavilla. Onko tässä nyt viimeinen keino hitsata pitkä mutteri perän proppuun, jotta sen saa auki?

        Tuonne tulee laiteltua kuvia:
        http://s254.photobucket.com/user/vV8...%20-91?sort=3&

        Comment


          #5
          Hommaa toinen pari etujousia ja laita ne taakse.

          Comment


          • #6
            Eikös siinä perässä ole kaksi proppua?? Onnistuisiko kakkosen kautta?

            Comment


              #7
              Niin siis siellä perässähän on tyhjennys- ja täyttöproput kuten laatikossa, ei täyttöproppuja molemmin puolin. Tuossa kuva quattron perästä, siinä täyttöproppu tuo Öleinfüllschraube
              http://www.t85q.com/QuattroDiff/QuattroDiff001.jpg
              Ei se proppu enää aukea sillä 17mm hylsyllä, joten täytyy hitsata pitkä mutteri kantaan ja toivoa että lähtee pitkällä varrella lopulta. Mitä pitää huomioida hitsatessa auton alla, muutakuin suojata kaikki paikat kipinöiltä hyvin ja akunkengät irti?
              Onko noita H&R cup kitin etujousia laitettu taakse ja onko rauhoittanut heijailua?

              Comment


              • #8
                Jep.. sorry, pitäis aina lukea huolella ennenkuin kirjottelee kaikkea tyhmää. yleensä se on just se tyhjennysroppu mikä on nylpätty pilalle. Eli siis just noin päin se ei onnistu. Tai onnistuu mut menee kovin hankalaksi.

                Comment


                  #9
                  Omassani oli tehtaalla tungettu propun kierteet täyteen jotain liimaa. Hitsaamalla piti tyhjennys proppu irrottaa.

                  Tee vaikka 18mm mutterista rälläkällä tiukka sovite ja lyö se proppuun, ja hitsaa sitten kiinni.

                  Comment


                    #10
                    Niinhän se proppu lähti nätisti auki, kun ensin veti puikolla M12 jatkomutterin siihen propun kantaan kiinni. Avainväli oli tuossa 19mm niin vähän sai laikkaa huudattaa. Onneksi on tuollainen pieni kannettava invertteri niin helpottaa pienempiä hitsaushommia. Nyt on kuitenkin RVS-mömmöt perässä ja lootassa, seuraillaan mitä alkaa tapahtua. Laatikon öljynvaihdon yhteydessä pitää ainakin uusia vaihteensiirtäjän stefa, muuta laitettavaa ei auton alla ryömiessä äkkiseltään löytynyt. Taka-apurunkoa täytyy tosin siistiä viimeistään ensi kesänä ja ruiskia kunnon kiveniskumassaa pahimpiin hiekkapuhallus-kohtiin.

                    Comment


                      #11
                      Ellen väärin muista niin omassani taka-apurunko oli sieltä yläpuolelta aika pehmeässä kunnossa. Huonoutta ei nähnyt ennen kun apurungon pudotti sieltä pois.

                      Comment


                        #12
                        Joo, se perinteinen paikka noissa on apurungossa kuskin puolella siinä perän takakannattimen vieressä ja siellä "kainalossa", Teron apurunko oli mätä myös sieltä toiselta puolelta. :P

                        Comment


                          #13
                          Koitin katsoa olisiko mulla ollut kuvaa siitä apurungosta mutta ei ollut kuin tämä: http://teropee.kuvat.fi/kuvat/Kuluku...o/DSC_7649.JPG

                          Comment


                            #14
                            Edellisessä aah coupessa taka-apurunko oli kyllä kauttaaltaan mätä, sitä ei olisi enää pystynyt kunnostamaan. Taitaa kuitenkin olla liikenteessä vielä.
                            Ässän edellinen omistaja oli alustarempan yhteydessä puhdistanut ja maalannut molemmat apurungot.
                            Taka-apurungon pitäisi siis olla vielä muuten kunnossa, kunhan puhdistaa kiveniskuille alttiit paikat ja maalaa vasaralakalla ja vetää päälle kiveniskumassaa. Ruosteita siinä kyllä näkyy, mutta hyvin vähän siihen nähden mitä voisi olla.

                            Kuuluisiko tämän ikäluokan audissa jo olla ne u:n muotoiset kulutusraudat pohjassa? Kaikissa edellisissä ne on ollut, kai ne on otettu pois jos on raapineet maahan?
                            Viimeksi muokannut vV8m5; 25.9.2013, 15:16. Perustelu: linkki pois

                            Comment


                              #15
                              Sen muutaman sadan kilometrin aikana, mitä ehdin nyt RVSien laiton jälkeen ajaa, huomasin vaihteenvaihtojen helpottuneen ja varsinkin kolmonen meni paremmin silmään.

                              Laturi oli jo ostohetkestä asti ollut välillä haluton yhteistyöhön ja käynnistyksen jälkeen ei aina herännyt lataamaan. Kaasun polkaisu herätti sen aina tähän asti, nyt odotellaan vaihtokunnostettua laturia.

                              E. 23.2.2014 latausongelmaa selvitellään yhä.

                              E2. Ässä sai laadukkaan laturin ja on nyt toiminut 15tkm vaihdon jälkeen. Auton ostohetkellä jo vaivannut ulina jatkuu, mutta auto toimii.
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 25.6.2015, 22:04.

                              Comment


                                #16
                                Ässä vaihtui nokkasorviin arpalaatikolla

                                Niinhän siinä kävi, ettei kahdelle autolle ollut enää tarvetta eikä tilaa, joten vielä tammikuussa käyttöautona ollut 530d bemari tuli myytyä (virhe). Pitkän pohdinnan ja tuumailun päätteeksi tein vielä pahemman virheen ja ässä vaihtui kaverilta -02 aaneloseen AKE+tippi-yhdistelmällä. Pahin virhe tuossa oli tehdä kauppoja kaverin kanssa, toki tuo nokkasorvi+arpaloota on miinusta myös. Taisipa tuo kaveri kehaista nelosta hyväksi käyttöautoksikin.

                                Uskalsin vaihtokaupan kuitenkin tehdä, koska A4:seen oli juuri syksyllä vaihdettu kunnostettu tippiloota 330tkm kohdalla (jotain pientä hämärää siinä vielä on), kansi- ja nokkaremontti oli myös tehty (n.220tkm ajettuna 2010) ja samalla vp44-pumppu uusittu. Jarrut olivat myös jokin aika sitten rempattu täysin käsijarruvaijereita ja jarruletkuja myöten. Lisäksi s-line alusta oli kunnossa ja taakse oli juuri vaihdettu iskarit, eikä ajossa kuulunut mitään kolinoita.

                                Auto on myös hyvillä varusteilla, muutama mainitakseni:
                                -Nahkarecarot sähkösäädöillä,
                                -Rns-d navigaattori + bose.
                                Sininen 'Denim blue' väri miellytti itseäni myöskin ja kone sekä laatikko oli juuri ohjelmoitu Karalalla. Lupailivat 210heppaa ja 430Nm, jotain sitä luokkaa persdynokin kertoo. Kilometrejä mittarissa vaihtohetkellä helmikuussa 338tkm, jotka on kaikki rullailtu Suomen kamaralla. Auto on uutena liikkunut erikoisrekkarilla varustettuna Turkkusen seuduilla.

                                No eipä siinä muuta kun uusi tulokas talliin ja ihmettelemään mihin paskaan sitä kätensä taas on sotkenut. Ja paskaa sitä rupesi löytymäänkin:
                                -takana huopaiset sisälokarit repsotti ja roikkui,
                                -maalilohkeamia ja pintaruosteita kaarissa edessä ja takana ja vähän muuallakin,
                                -toinen xenon ei palanut ollenkaan ja toinenkin vähän vilkkui,
                                -rekkarivaloina paskat motonetin ledit aiheuttivat diskoelämyksen,
                                -parkeissa myös paskat ledit ja umpion sisällä pari lediä irrallaan :D
                                -sumareissa bilteman ledit, jotka räjähtivät irrottaessa käsiin,
                                -pissapojassa paineet hukassa,
                                -ulkokuoressa ja sisustassa runsaasti siistimistä,
                                -jakopää jo yliajalla ja moniuran rullat rallatteli,
                                -turbon siivet hieman kärsineet ja viheltää, mutta vetää hyvin eikä syö öljyä,
                                -tehostajanpumppu rääkyi ja ohjaus kipsasi välillä,
                                -etupäähän laitettu joku heikkolaatuinen tukivarsisarja ja puslat repeytyneet, takana ylemmät poikittaiset tukivarret myös vaihtokunnossa (alustaa kehdattiin vielä kehua täysin välyksettömäksi),
                                -pari vetarin kumia halki,
                                -perässä kuskinpuolen vetoakselin stefa hikoilee öljyjä pihalle.
                                Lisäksi vielä jotain pientä, mitä ei enää edes muistakaan.

                                Kaikenkaikkiaan siis oikein mainio ja hyvä käyttöauto tässä siis jäi itselle, niinkuin kaveri väitti :D
                                No eipä siinä auttanut kuin alkaa purkamaan autoa ja tutkimaan mitä kaikkea menee vaihtoon.

                                Kirjoittelen tänne sitä mukaan, kun kilometrejä karttuu ja osia vaihtuu. Paljon on jo ehtinyt tehdä helmikuun alun jälkeen, mutta vielä on puuhattavaa.
                                Tässä alkuun muutama kuva laatikkojumpasta.
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2020, 16:25.

                                Comment


                                  #17
                                  Sehän on jo kirjoittamaton sääntö, että kaverilta tai sukulaiselta ei autoa osteta. :D

                                  Comment


                                    #18
                                    Ruosteille kyytiä ja valot kuntoon

                                    Ensimmäisen purin keulan ja valot. Ajovaloista meni xenonpolttimoiden lisäksi vaihtoon molemmat ohjausyksiköt ja ledien tilalle kunnon polttimot.
                                    Umpioissa ja sumareissa oli reilusti kiveniskemiä ja varsinkin ajovalot huurussa ja liassa sisältä.

                                    Yritin Joey-modia ajovaloille, mutta uskallus loppui kun 120astetta ja 15min ei riittänyt liimauksen hellittämiseen. Päätin siis vain vesihioa ja kiillottaa umpiot ja sumarit ulkopuolelta sekä pestä huolellisesti sisältä. Ajovalojen, sumareiden, sivuvilkkujen sekä takaumpioiden kirkkaan osan suojaksi laitoin lopuksi vihertävän-tummaa Hexis-kalvoa, jonka pitäisi kestää myös maantiesuola (Lamin-x tint syöpyi suolasta). Valoteho parani huomattavasti ja ulkonäkökin koheni.

                                    Etu- ja takakaarien pintaruosteet saivat myös kyytiä ja samalla purin muovihelmat uudelleen-maalausta varten. Helmapelleistä löytyi lisää korjattavaa ja massattavaa. Pieniä paikkoja tuli korjattua myös takaluukusta ja kaikkien ovien sisähelmoista.

                                    Yllättävän hyvän pinnan sai spray-maaleilla, vesihionnalla ja kiillotuksella. Maalit hain värikoodin mukaan Ks-paint centteristä. Helmoihin ruiskin Motipin tartuntapohjamaalin. Takaa pyöränkoteloista löytyy vielä mukavaa työnsarkaa jonkin hellepäivän ratoksi.
                                    Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2020, 16:26.

                                    Comment


                                      #19
                                      Yliajalla oleva jakopää kuntoon

                                      Huoltokirjan ja kuittien mukaan edellinen jakopäänremppa oli tehty 5vuotta ja reilu 100tkm sitten. Moniurahihnan rullatkin jo rallattelivat.

                                      Tilasin Tepolta osat:
                                      1 059121004C vesipumppu F 18898
                                      1 078121113F termari F 18270
                                      1 059198119B nokkaremmikamat rullilla 530 0416 10
                                      1 059109479B nokkaremmin vaimennin F 22340
                                      1 059105263A alapyörä
                                      1 N 90498002 pultti F 17232
                                      1 059903137H moniurahihna F 29022
                                      1 059145284B moniuran kiristin/vaimennin 533 0112 10
                                      1 059260849B ilmastoinnin moniura F 28811
                                      1 059260523B rulla 531 0307 10
                                      1 059903341E rulla 532 0160 10
                                      1 059903341 rulla 532 0156 10
                                      1 059145276 rulla 531 0751 30
                                      1 054115147B kampuran stefa F 02085
                                      2 016409399B vetarin laipan stefa F 15195
                                      Hintaa koko paketilla mukavat 820e.
                                      Purin keulan ja vein pajalle, itse olin oppipoikana mukana.

                                      Eipä vaan mennyt ihan suunnitellusti tämäkään homma; vesipumppu oli saanut huonon paketoinnin takia iskua kuljetuksessa ja tiiviste oli kolmessa osassa, termari oli väärän kokoinen, ilmastoinnin hihna sekä kuningaspultti molemmat liian pitkiä. Tiiviste ja oikea termari löytyi päivässä ja kuningaspultti lyhennettiin sopivaksi. Ilmastoinnin vanha hihna oli ok ja meni siis takaisin.

                                      Korkea oli aikakin jo tehdä remppa, sillä jakohihnan kiristin oli vuotanut öljyä ja itse hammashihna oli haurastunut. Moniurahihnan rullistakin oli laakerit loppu. Tähänkin konkurssiin kun olisi jo valmiiksi hommannut uuden laturin ja tehostajan pumpun niin olisi selvinnyt helpommalla jatkossa, mutta saipa jakopään osalta mielenrauhan edes hetkeksi.
                                      Viimeksi muokannut vV8m5; 26.6.2015, 01:24.

                                      Comment


                                        #20
                                        Uutta vihreää kultaa (ja lopulta uusi tehostajanpumppu)

                                        Tehostajanpumppu rääkyi välillä ja ohjaus jäykistyi myös silloin tällöin. Kurkistus nestesäiliöön paljasti palaneet nesteet.

                                        Motonetistä hain vihreää Febiä ja RVS-käsittelyaineen ohjaustehostimelle. Ruutalla imin säiliön tyhjäksi ja täytin uudella nesteellä ja kääntelin rattia ääriasentoihin. Toistin tämän kunnes oli mennyt litra nestettä eikä säiliöön enää tullut likaista/palanutta nestettä. Lopuksi laitoin sekaan RVS:n.

                                        Tällä saikin taas tehostuksen heräämään henkiin hetkeksi, mutta pääsiäisen tienoilla oireet ja rääkyminen palasivat pahempina ja esim.parkkipaikoilla tehostus hävisi kokonaan. Vikadiagnoosi: pumppu kaput. Elstokin paska-pumput sai jäädä kiusaamaan muita niihin hairahtuvia ja tilasin marmorilta kunnon pumpun à290€.

                                        Jakopäänrempan yhteydessä korjaamolla hajonnut ilmastoinnin kenno vaihtui samalla, kuin myös kuivain ja ilmastointihuoltokin hoitui samaan syssyyn.

                                        Nyt toimi servotronic oikein ja ajaminen maistui. Kylmästöintikin jaksoi jäähdyttää, vaikka kuskin puoleisten ilmasuulakkeiden läppämoottoreissa onkin edelleen häikkää ja 18ast. pyynnillä tulee jotain lähemmäs 28asteista ilmaa. LO-asennossa kylmää piisaa. Tämä kiusaa vieläkin ja lämmön säätö ylös ja alas on herkistänyt läpät toimintakuntoon välillä, mutta ei poistanut ongelmaa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuulilasinpesurin temppuilut

                                          Pahimpaan loska- ja kurakauteen oli ilkeä lähteä toimimattomalla pissapojalla. Suihkua ei tullut, tuli vaan pieni, hento liru. Auton mukana tuli uusi motonetin pissapojanpumppu, jota kokeilin paikoilleen. Hyvä-laatuinen pumppu olikin kun vuoti nesteet lävitseen. Eikun uusi pumppu tilaukseen.

                                          Lopulta uusi pumppu löysi paikkansa ja samalla vaihtui o-renkaat valonpesuripumpun lähtöihin. Nyt jaksoi ruikkia paineella, mutta taas oli ilo ennenaikainen; uusikin pumppu meni mykäksi eikä tietoa mitä tälle tapahtui.

                                          Motonetin pumpun olin liimannut tiiviiksi ja vaihdoin sen tilalle. Samalla löytyi vuotokohta alkuperäisestä haitarimaisesta kovamuovi-letkusta, jonka korvasin kestävällä kumiletkulla konepellin läpivientiin asti. 90ast. kulmanippa jäi myös pois pumpun lähdöstä. Kun vielä purin ja rassasin suuttimet puhtaiksi rautalangalla ja jarrukliinerillä niin nyt toimii. Ja sietääkin toimia. :D

                                          Edellinen omistaja on laittanut lasinpyyhkijöiksi halvimmat mahdolliset sulat ja ne on vedetty pultilla ja tuplamuttereilla pyyhkijän varteen. :D Ihan ajavat kyllä asiansa, mutta tilasin kokonaan uudet aero-twin varret sulkineen Slamitilta ja vaihdan ennen syksyn rämpsykelejä.
                                          Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2020, 16:26.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ulkokuoren ehostusta

                                            Seuraavaksi keulan kromit piilotettiin rubber compilla ja kylkiin sekä perään leviteltiin teippiä. Ulkokuori sai pienen kiillotuksen ja kevyen vahauksen. Helmojen kiinnityksen jälkeen oli hyvä asentaa Slamitilta tilatut roiskeläpät.
                                            Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2020, 16:26.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ledi-rekkarivalojen tilalle vielä toimivat tuikut ja klubin-rekisterikilvenalunen paikoilleen. Kasattuna se alkoi jo muistuttaa autoa :)
                                              Viimeksi muokannut vV8m5; 26.6.2015, 21:25.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jatketaanpa jorinoita.

                                                Keväällä alla oli hetken aikaa ässästä jääneet OZit, mutta nämä lähtivät toukokuun alussa harmaan b7 sedanin alle Iisalmeen.
                                                Tämän jälkeen alle pyörähti nelkun mukana tulleet 18" orkkisvanteet (OZ superturismo?) 5mm spacereiden kanssa. Pelkääjän puolelle etukulmaan ei tarvinnut lättyä, koska laatikkorempan yhteydessä etuapurunko oli mennyt n.7mm sivuun :D.

                                                Keula meni purkuun kolmatta kertaa 2kk sisällä ja laturi (Valeo 150A) vaihtui kesäkuun alussa, meno maittoi taas muutaman tuhannen kilometriä. Väärien pyöränkulmien ja väljien etutukivarsien takia etukumit kuluivat sisäreunastaan kankaille ja elokuun lopussa auto jäikin seisomaan ja odottelemaan motivaatiota ja osia.
                                                Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2020, 16:26.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Elokuun alussa vaihdoin ahtimen ja halkeilleen imuputken. Alkuperäinen ahdin vihelteli jo siihen malliin, että arvelin laakerivikaa. Ahtimen purettuani ei siinä näkynyt eikä tuntunut välyksiä tai pahempaa kulumaa, joten kulunut VNT oli siis syypää ulinoihin. Ajattelin kuitenkin vaihtaa ahtimen, kun hommaan oli alettu.

                                                  Ehjä imuputki tuli lapista ja foorumin ostopalstan kautta löytyi 100km ajettu GT2052V vakioahdin kohtuuhintaan. Ajattelinkin tehdä viisaasti ja hakea ahtimen myyjältä, ettei vaan joudu huijatuksi. Ahdin oli muuten sovitussa kunnossa, mutta myyjä ehti tiputtaa sen asvalttiin ottaessaan sitä pois peräkontista.
                                                  Imutorvi painui hieman reunastaan ja pahempana vauriona vnt:n kellon nippa taittui ja murtui, kun myyjä taivutti sitä takaisin päin.

                                                  Näistä vaurioista sai tingittyä bensarahojen verran vaikka nipan vaurio ei ostotilanteessa pahalta näyttänytkään.
                                                  Tallissa kun tuota sitten tutkin niin olihan se nippa murtunut. Korvasin nipan lasinpesurinletkun muovisella jatkonipalla ja sikapossulla. Toimii noinkin, mutta täytyy jossain vaiheessa hitsata murtunut nippa kiinni tai vaihtaa koko kello. Vanhasta ahtimesta en viitsinyt alkaa kulunutta kelloa vaihtamaan tähän. Vanha ahdin lähti myös Iisalmen suuntaan akn-koneisen b5:sen keulalle.
                                                  Purin myös ahtimen imukotelon ja mittailin ettei putki taipunut pitemmältä matkalta.

                                                  Samalla tuli purettua dp ja annettua esikatille sekä jälkikateille hieman hellyyttä. Dp:n purku oli melko työläs, mutta lopulta tuli yläkautta kun sai ensin esikatin ja dp:n laipan mutterit auki.

                                                  Fin-turbolta tuli nopealla toimituksella uudet peltiset tiivisteet pakosarjan ja ahtimen laipan väliin sekä downpipeen.
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2020, 16:27.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ahdinrempan yhteydessä purin oikuttelevat ilmastoinnin läppämoottorit ja tein niille sen mitä pystyi. Lämpöläpän moottorit sai edes vähän toimimaan ja muut lopettivat ylimääräiset naksuttelut.

                                                    Samalla purin ja korjasin jonkun aiemman omistajan toimesta rikotun RNS-D:n etulevyn. Vasemman puolen namiskoissa vain välähtää valot, kun kytkee virrat eivätkä jää palamaan. Tätä oli joku huonolla menestyksellä yrittänyt selvittää ja korjata. Minäkään en saanut valoja toimimaan, mutta hajotetut etulevyn kiinniketatit liimasin, jotta etulevyn sai ruuvattua kunnolla pohjaan. Mistähän tuota valovikaa lähtisi korjaamaan?

                                                    Kun navi oli purettuna oli samalla hyvä päivittää soitinta liitäntöjen osalta. Ostin käytetyn x-carlinkin (kiitokset Sabotaasi!) adaptereineen ja sujautin hanskalokeroon. Nyt voi taas kuunnella muutakin kuin radiota!

                                                    Vaihdekepin ympärysmuovi ja tuhkakupin kansi sai hiilikuituteippiä niskaansa. Loppui vaan teippi kesken eikä riittänyt ovien ja kojelaudan listoihin, pitänee kysellä jostain teippimyyjiltä.
                                                    Viimeksi muokannut vV8m5; 28.7.2020, 16:27.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X