Okei.. Kyllä tuo koko kesän toimi nätisti. Imuvuodoista voin olla aikavarma, ettei ole. Y-putkeen huohotinlähtö tukittuna laskin 1.5 barin paineen, enkä kyllä kuullut mistään suhisevan pois.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 B5 -99 Avant (Imola)
Collapse
X
-
Noniin, hieman helpottuneet olotilat viikonlopun jälkeen. Motestilla tosiaan käväsin perjantaina. Uudet Boschilaiset lambdat autoon ennen säätöä. Ilmeisesti koko lambdakorjaus + muu vikahässäkkä oli softaperäinen murhe. Muutenkin oli ongelmia sytytyksen myöhäistyksien kanssa. En tiedä mikä yhteensattuma tuo bensamäärän vaikutus auton toiminnalle lähiaikoina oli.. Säädön jälkeen ei enää kyseisiä nytkähdyksiä ole tullut tyhjälläkään tankilla, eikä muitakaan ihmeellisiä oireita.
Tämän vuoden aikana tehtyä: Tfsi puolapäivitys, sekä kardaanin nivel alkoi olemaan tiensä päässä, joten se uusittu. Pikselivikainen ajotietokoneen näyttö vaihtui hienosti amalinin toimesta.
Tämä kesä ajeltu tämäntyyppisellä setupilla:
Rupeaa kaveriporukassakin olemaan hyvin 2.7 bittejä.
Pientä pätkää viikonlopun fiilistelyistä + pari vetoa rullilla.
https://www.youtube.com/watch?v=tFniPJmU2UM
Comment
-
-
Hieman huonosti on tullut päiviteltyä tänne edellisen videon tiimoilta, mutta on moottorin osalta jotain saatu aikaankin. Videon viimeisestä vedosta voi helposti päätellä, että jotain kyllä hajosi. Edelliseen lohkoon tuli useita reikiä sinne tänne 3- ja 6-pytyn kiertokankien katketessa 2-vaihteen vedossa (kierroksia oli n. 5000rpm). Varmaankin toinen kiertokanki antautunut ensin ja siitä sinkoutuneet palaset saanut vastakkaisenen kangen myös katkeamaan. Alla muutama kuva tuhosta:
Vanhasta lohkosta ei ollut enää jatkojalostustuotteeksi, joten jotakin rautaa piti alkaa etsimään. Ebayn kautta löytyi Puolasta edullisesti AGB-moottori ilman apulaitteita, imusarjaa, pakosarjoja yms. 190 tkm ajettuna. Tuo uusi moottori paljastui hyväkuntoiseksi, joten kilometritkin voisi pitää paikkaansa. Onneksi tuossa tuhossa ei ahtimiin asti päässyt mitään silppua, eikä kyllä kannet juuri huonoiksi menneet. Vanhoista kansista olisi varmaan saanut vielä toimivat, mutta oli nuo uuden moottorin kannet paljon terveemmän näköiset. Alla muutama kuva uudesta moottorista:
Uusi moottori pilkottiin heti osiin. Kampiakseli tasapainotettiin ja kiillotettiin Tammer Dieselin toimesta. He hoitivat hoonauksen ja muut koneistukset sekä kansityöt. Kansiin vaihtoivat uudet nokkaketjut ja venttiilinvarren kumit. Kiertokangiksi tuli ahtoja.com:in H-profiili tarvike ”Eaglet” sekä orkkis mäntiin uudet renkaat. Muutama kuva näistä:
Moottori kasailtu nippuun viime kuukausien aikana ja hörähtihän se käyntiinkin muutama viikko takaperin. Kaikki tuntuisi olevan ok. Pari kertaa ehtinyt jo käyttämään kuumaksi. Ensi kesäksi olisi haaveena saada tuo kulkemaan etanolilla, joten kevääksi täytyy hommailla tehokkaampi polttoainepumppi orkkiksen tilalle sekä EV14 1000cc suuttimet. Alla muutama kuva viime lauantailta, sekä pieni diaesitys muutaman vuoden ajalta:
https://www.youtube.com/watch?v=saoZ21mEyP0
Comment
-
Huonosti on tullut tänne kirjoiteltua mitään parin viime vuoden ajalta. Siitä huolimatta auton kanssa on kuitenkin jotain pientä hääräiltykin.
2020:
Pieniä päivityksiä polttoainepuolelle mm. Pierburg E3L ja Boschin EV14 957cc –suuttimet. Välijäähdyttimiksi tuli Wagner Tuningin kennot.
2021:
Auto säädettiin käymään e85:lla.
2022:
Saksasta löytyi edukkaasti projektikuntoiset Brembon 17z satulat, jotka kävivät puhalluksen ja pulveroinnin kautta (pulverointia en suosittele, jos aikomuksena käydä radalla). Tämän jälkeen männät ulos, uudet tiivisteet ja myös pari mäntää täytyi uusia. Kaikki jarruletkut vaihtui HEL Performancen tekeleisiin ja eteen tuli 330mm levyt.
Takakelkan pudotus oli takaiskareiden yläkoteloiden kunnon vuoksi ihan aiheellinen. Takakelkka ja muut irtohilppeet kävivät puhalluksen ja pulveroinnin kautta. Alustaan, kelkkoihin ja tukivarsiin tuli kauttaaltaan uretaanipuslat. Takavakaajan päät/koiranluut vaihtuivat Verklinen alumiinisiin.
Ratapäivää Kymiringillä odotin pitkään, että pääsee hieman koeponnistamaan ja tunnustelemaan tätä radalla. Ratapäivä jäi osaltani aika lyhyeksi, kun sisätilanlämppärin kennon toinen letku päätti irrota koneen päästä toisen kierroksen aikana ja sylkäisi kaikki vedet ulos… Siitä päivästä ei hirveästi jäänyt kokemusta, eikä käsitystä, miten lämmöt käyttäytyvät radalla. Jarrut tuntuivat oudon pehmeiltä aiemmasta jarrupäivityksestä huolimatta ja tämä jäi hieman mietityttämään.
2023:
Juuri ennen Botniaringin ratapäivää löytyi C5 RS6 jarrupääsylinteri -päivityksen ohjeet foorumilta ja ajattelin, että tuota on pakko kokeilla aiempana vuonna toteamiini hieman pehmeisiin jarruihin. Kyseinen päivitys oli todella hyvä ja jarrutuntumasta tuli rata-ajoa ajatellen sellainen, mitä halusinkin.
Jurvassa käytiin päivä ajelemassa ja auto tuntui rokkaavan kohtuullisen hyvin. Lämpöjä tuo nosteli aina yhden nopean kierroksen jälkeen, joka oli tiedossakin. 5W-40 Magnatec ilman öljykuuleria ei näemmä toimi radalla. Alusta tässä on todella löysä, n. 15 vuotta vanha KW V1 ässän vakio vakaajilla. Onko tuosta upgrade ainoastaan V3, jos miettii rata-ajoa enempi? Ja paranisikohan tuo pelkillä vakaajien vaihdolla merkittävästi?
Hauskaa tuolla oli kuitenkin päästellä ja yllätyin, kuinka lujaa tuolla kuitenkin pääsi. Kaksi kierrosta oli ajanottaja kyydissä Dragyn kanssa, 1:58.5 ja 1:57.8 ajat sain ajettua, jotka ovat mielestäni ihan suht ok kierroksia vakio painoisella ässällä, heat soakin kiusaamana ja kapeilla semeillä(225/40). Botniaringin ratapäivästä jäi kyllä hyvä maku suuhun. Tässä pieni fiilistelypätkä ratapäivästä: https://www.youtube.com/watch?v=DlehgGIbRec
Ensi vuoden ratapäiviä ajatellen pieniä päivityksiä talven ajalle olisi öljykuuleri keulalle, 5w-50 öljynvaihto sekä vesimetaruisku.Viimeksi muokannut AdeR; 27.2.2024, 09:43.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Vielä muutama hieno räpsy Jurvasta:
https://acf.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/2023+Botniaring/
© Teemu Turunen
- 3 tykkäystä
Comment
-
Takavakaajaa suosittelen jäykistämään. Vähentää puskemista huomattavasti. Toki tuo 15v alustalle kuin alustalle aiheuttaa kyllä löysyyttä. Eli sekin kannattaa miettiä päivitykseen, vaikka siihen KW V3:n tai BC-racingin BR sarjalaiseen.
Öljycooleri on kans hyvä päivitys, omassa S4:ssa on joku ebat/aliexpress kenno ja silläkin pysyy jo hyvin öljyt alle 120 asteisina radalla 2-3 kierrosta. Elä välttämättä kokeile ensiksi jäykempää öljyä, koska se vastustaa koneen liikettä enempi ja aiheuttaa lämpöä lisää, BTDT ja 5w-40 öljyillä ajellaan.
- 1 like
Comment
-
2024 kausi saatu avattua Alastarolla ratapäivien merkeissä. Siitä hieman alempana enempi.
Talven aikana tuli päivitettyä autoon öljyjäähdytin keulalle, phaetonin ilmanohjaimet ja jarrukilvet, SnowPerformancen vesi/metanoliruisku sekä KW V3. BAR-TEK:n öljykuuleri sopi kivasti puskurin taakse ja sen sai hyvin ilmastoinnin flektin metalliseen kannakkeeseen kiinni. Akku siirtyi takaluukkuun varapyöräkoteloon, joten metaruiskulle vapauitui sopivaa tilaa akkukaukalosta. Sinne sopi kaikki ruiskukitin hilppeet pumppuineen ja 3l säiliöineen. Tuli myös kokeiltua alumiinin tig-hitsaamista ensimmäistä kertaa elämässäni ja kötöstelin aiempaan voimakkaaseen huohottamiseen toivottua lääkettä. Tein 3mm alumiinilevystä n. 1.5 litran sammion, johon tuli kaksi AN12 nippaa, joihin huohotus tulee 19mm sisähalkaisijalla olevia letkuja pitkin. Nämä tulot tulevat astiaan kolmen rosterisen siivilän läpi (ajatuksena saada öljy tiivistymään siivilään ja valumaan astian pohjalle). Pohjalle ja kylkiin tuli loiskelevyjä, kuitenkin sillä tavalla, ettei nesteen taso voi missään kohtaa sulkea järjestelmää umpinaiseksi. Loiskelevyjen idea oli, ettei jarrutuksissa pääse loiskaisemaan nestettä ulos. Pöntöstä lähtee ulkoilmaan kaksi lähtöä. Toinen 19mm sisähalkaisijalla olevaa letkua pitkin, joka lähtee astiasta myös kolmen tiheän rosterisen siivilän läpi, jottei ylimääräistä öljyä pääse ulos. Toinen lähtee 12mm sisähalkaisijalla olevaa letkua pitkin huohoitinsuodattimelle. Tein myös pohjaan AN6 lähdön, josta menee letku etupuskurin ritilän taakse, jossa on pieni hana letkun päässä ja järjestelmän tyhjääminen onnistuu helposti esim. limsapulloon.
Alastaro ei mennyt ihan toivotulla tavalla. Toki auto tuntui kyllä nyt paljon paremmalta ajaa alustan johdosta, kallistelee vielä jonkin verran muttei läheskään viime vuoden tapaan. Vakaajapäivitys voisi olla seuraava steppi tuon kanssa, jos tuota kallistelua meinaa vielä hillitä. Vesimetaruiskun vaikutus Alastarolla oli esim. 3-vaihteen veto ilman ruiskua IAT: n. 33 astetta ja ruiskun kanssa IAT: 18-20astetta. Ensimmäisen nopean ajovuoron aikaan alkoi omat jarrut haisemaan ja poljin pehmenemään, mitä ei ollut viime vuonna Jurvassa tapahtunut. Tulin varikolle ja etujarrut olivat käyneet ilmeisen lämpöisenä, kun toisen etuvanteen keskiön maalikin oli alkanut kuplimaan.. Auto sai hetken siinä jäähtyä ja otimme talven aikana jarrujäähdytyksen toivossa asennetut phaetonin kilvet ja ohjurit pois. Uudestaan testaamaan ja jarrut tuntui taas siltä miltä viime vuonna Jurvassakin, paljon enempi luottoa eikä pehmene. Noh, se ei ollut kovin hyvin toimiva combo ainakaan omassa setupissa. Jarrujen alettua toimimaan halutulla tavalla alkoi menokin maistua. Parin nopean kierroksen jälkeen aloin lämpöjä seuraamaan. Öljyn lämmöt pysyivät nyt hyvin n. 110 asteessa, eivätkä kivunneet koko päivänä 120 tuntumaan. Veden lämmöt tykkäävät nyt nousta parin nopean kierroksen aikana. Viekö tuo öljykuuleri sitten sen verran pinta-alaa syyläriltä, että aiheuttaisi tuon? Veden lämmöt ei ollut häiritsevin tekijä vaan edelleen huohotus. Alle 10 kierroksen jälkeen tulin savupilven saattamana varikolle ja aloin tyhjäämään huohotuspyttyä ja sieltä tuli n. litra maitokahvin väristä räkää. Tyhjäsin koko systeemin ja lisäsin autoon öljyä. Täytyy antaa noiden limsapullojen asettua useampi päivä, niin näkee paljonko siellä on oikeasti öljyä mukana.
Mikähän tuon voimakkaan huohotuksen juurisyy mahtaa olla? Moottori on täysin S4 vakio rautaa, h-kankia lukuun ottamatta. Ahtoja ei ole 1.5bar enempää, eikä piikkaa tuon yli missään kohtaa vaan ahtokäyrä on kuin viivoittimella vedetty 1.5bar alhaalta ylös (rpm) jahka ahtimet herää. Voisiko sykloonin asennus pelastaa tilannetta? Itse en haluaisi mitään tavaraa vedettävän imupuolelle aiempien kokemusten pohjalta, kun öljyä on joka paikassa. Voisiko Tunerin syklooni toimia tässä tapauksessa (en jaksa uskoa), kun tuo tuntuu olevan niin rajua tuo huohotus tässä autossa. Tunerin sykloonin paluu menee kansien välissä olevaan huohotinjalkaan (tuleeko sieltä huohotusta ylipäätään vai tapahtuuko kaikki huohotus venakoppien kautta). Joissain biturboissa on myös käytetty sykloonia, jonka pohjasta menee paluu öljypohjaan, mutta tuntuu jotenkin hurjalta, että tuo määrä räkää, mitä oman auton huohotusputkissa on, erottuisi muka tuossa. Enkä haluaisi ajaa tuota maitokahvia takaisin öljypohjaankaan.. Mitenköhän tätä lähtisi parantelemaan? Alla vielä kuva tämän hetkisestä järjestelmästä hienosti paint:llä havinnollisettuna (punaiset viivat moottorin huohotus ja siniset menee ulkoilmaan).
Näitä murheita lukuun ottamatta Alastaron päivä oli mukava. Uusi lisälenkki on kyllä positiivinen lisä Alastaron radalle. Aikakierroksia ei kerinnyt kolmea enempää päivän aikana yrittämään. Parhaaksi kierrokseksi Dragyyn tallentui 2.14.33 ja 196km/h huippuja uudella pitkällä suoralla.
Viimeksi muokannut AdeR; 28.4.2024, 21:20.
Comment
-
Käyköhän sinulla jarrukilpien kanssa niin ettei se ilmanohjaimen reikä osu jarrulevyn keskireiän kohdalle? Silloin siinä voi käydä just noin että jarrut kuumenee kun sinne keskiöön ei pääse ilmaa.
Onko koneella ajettu paljon? Onko se huohottanut samaan tyyliin ennen tuota pönttöä? (tosin se on ehkä ollut vaikea todeta jos huohotus on mennyt koneeseen)
Comment
-
Joo, mulla taitaa olla liian pienet levyt noille kilville. Sinne jäi kyllä aukko, mistä ilman pitäisi päästä suht jouheesti kulkemaan levyn keskelle, mutta ei taida olla tarpeeksi suuri. Isommat levyt vaatisi taas 18z satulat ja suuremmat levyt, eivät mahdu omien vanteiden sisään.
Koneella ei uudelleen kasauksen jälkeen ole ajettu kuin varmaan 5000km (moottori oli 190tkm ajettu ostettaessa/purettaessa). Viime vuonna huohotti yhtälailla, vaikka oli erilainen huohotus (ei imenyt silloinkaan koneeseen). Samaa oiretta oli kaverin AGB:ssä radalla vuosia takaperin (huohotus ulkoilmaan).Viimeksi muokannut AdeR; 29.4.2024, 10:31.
Comment
-
Mulla kävi noin myös aikoinaan, kun laitoin Phaeton ohjurit jarruille ja vielä Alastarossa :) Ajoin pari kierrosta ja sitten savusi jarrut, ohjaimet sai lähteä roskiin ja sitten alkoi toimia eli ne ei kyllä istu sinne.
Ajatko viinalla vai bensalla ? Jos viinalla niin radalla lämpenee kaikki sen verran, että kaikki vesi/viina lähtee öljyistä pois alussa ja astiat täynnä. Jos taas bensalla niin osittain sama juttu mutta ehkä perushuohotusletkut liian pienet ?
Comment
-
Mulla oli semmonen jännä juttu, että 750cc dekoilla huohottimet oli aina täynnä vettä ja sitten kun vaihdoin ne EV14 boscheihin, ei huohottimeen kertynyt enää oikeastaan mitään. Polttoaineena siis viina, kun ei bensalla tommosia vaivoja oo. Dekat oli yksireikäiset ja Boscheissa ties kuinka monta reikää hajoitinlevyssä. Samalla kylmästarttien rikastuksen tarve tippui ehkä karkeasti arvioituna puoleen.
Comment
-
Kiitokset vayne vinkeistä. Pitänee vielä hieman parannella tuota järjestelmä, vielä ei tiedossa miten.
EV14 Boschit omassa autossakin naksuttaa.
Hienoja kuvia olivat taas Teemu ja Niko ottanut. Ihmekös kun jarrut vaikutti käyneen hieman lämpöisinä, kun kerta jarruvalot palaa levyissä.
https://acf.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/2024+ALASTARO/
© Teemu Turunen
© Niko HeikkinenViimeksi muokannut AdeR; 1.5.2024, 10:51.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Tuosta phaetonin kärsän toimivuudesta b5 itse oon pidemmän aikaa suhtautunu kriittisesti. Phaetonin sisälokasuojassa on ilmakanava ohjaamassa kärsää kohti ilmaa jonka takia ne jarrut saa ilmaa mutta b5 tälläinen kanava uupuu joten vaikea nähdä että sinne menisi ilmaa. Ehkä välijäähyjen läpi menevä mutta näidenki ritilä on korkeammalla kuin nuo kärsät tulee
- 1 like
Comment
-
Tuli päivitettyä Pärnun reissun jälkeen 034Motorsportin 25mm paksu takavakaaja sekä saman valmistajan billet apurungon tuet. Iso muutos kyllä auton käyttäytymiseen, positiivisesti. Tuli tänään Ahvenistolla todettua, että tarjoaa herkemmin perää sivulle, kuin aliohjaa. Muutenkin tuntui todella ketterältä Ahveniston takalenkillä näinkin painavaksi autoksi.
EDIT: muutama hieno ruutu Ahvenistolta.
https://acf.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/2024+Ahvenisto/
© Teemu Turunen
© Niko HeikkinenViimeksi muokannut AdeR; 22.11.2024, 16:02.
Comment
Comment