Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 TQ typ85, elvytystä ja piristystä!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    80 TQ typ85, elvytystä ja piristystä!

    Jeps, ostin sitten Sippalan Tomilla(kaima) 80TQ:n pois pyörimästä!

    Pääsinkin heti suoraan remontin tekoon metsästämällä kadonneita öljynpaineita. Tänään sain sitten alakerran laakerit purettua irti kone paikoillaan ja ennustus kävi toteen. kuudesta runkolaakerista kolmessa oli syntynyt lämpöä sen verran että pientä sulamista ja hankautimista laakereista löytyi. Huomenna sitten putsaillaan laakeripinnat ja kasaillaan uusilla laakereilla alakerta kasaan, toivottavasti paineet nousee! :)

    Talven aikana pitäisi autoon laittaa ainakin uudet iskarit ja alustanpuslat, koittaa jäykistää vanhaa koria ja loihtia pellin alle kadonneita hevosia!
    Myös ulkoista fixsausta ja sisustan verhoilua olis tiedossa eli hommia riittää.

    Lisäksi kiinnitin huomiota varsin kosteana olevaan neliveto askiin, olisiko jollakin tiedossa faktaa mitä tiivisteitä/maksaa/työ on tiedossa jos haluaa kosmeettisen vian kuntoon?

    Pitää laittaa myöhemmin kuvia myös tästä projektista liitteeksi.

  • #2
    Jos laatikosta vuotavat joko vetolaippojen tiivisteet tai vaihteensiirtäjän stefa, niin ne ovat melko halpoja osia. Vaihteensiirtäjätangon stefa on kylläkin hankalassa paikassa, ja sen vaihtaminen lienee hankalaa askia irrottamatta. Vetolaippojen stefat pystyy sitten jo vaihtamaan helpommin vaihteistoa irrottamatta. Vetolaipan tiivisteiden koko lienee 45*60*8 mm

    Taannoin Oppaan miitissä ihastelimme rallityyliin rakennettua t85 turboquattroa, josta löytyi mm. asiallisen näköinen diagonaalituki (olikohan oikea sana) takatolppien välistä. Autoa oli lisäksi muutenkin vahvisteltu eri puolilta koria. Auton omistaja varmaan osaisi sanoa vinkkejä, mistä kannattaisi tuon mallisen auton jäykistäminen aloittaa.

    Comment


      #3
      Juu, kyllä se ois parempi kun tietäis etukäteen mistä rupee hitsailee...
      Pyöriiköhän auton omistaja näillä palstoilla?

      Tänä talvena ajattelin hitsata ainakin oviaukkojen pistehitsit saumalle ja laittaa konehuoneeseen poikittaistuen.
      Kesällä on parempi tehdä hitsihommia niin ei pala talli alta! :)

      Comment


        #4
        Asiallinen projektikohde. Tuo koppahan ei paljoa paina niin pienempikin voima vie jo suht mukavasti. Ja onhan noihin koreihin 20v-koneitakin asennettu...

        Comment


          #5
          Jep jep... Projekti edistynyt sen verran että kadonneet öljynpaineet löytyivät!!!

          Ihan mukava homma että kerkesin kaksi kertaa avata koneen alakerrankin ja sitten vika johtuikin edellisen omistajan väärintulppaamasta öljynsuodattimen jalasta. Jalasta oli öljynjäähdyttimen lähdöt tukittu joten öljyt eivät kiertäneet kuumana kunnolla. Hitto kun ei ollut tostakaan tietoa ja tyhmää rankaistaan...

          Nyt meni muuten autosta kytkimen pääsylinteri, sen verran oli ruoste nakertanut että uutta 133EUR tilalle.
          Sama sylinteri on kai 5-pyttysessä passatissa, eli maksaa melkein auton verran :)

          Comment


            #6
            Purin pari päivää sitten tuon öljyfilttereiden jalan, Reinzin tiivistesarjan mukana tulee vain se onton tapin vihreä o-rengas, muut tiivisteet jäivät uupumaan (vaikka yleensä Reinzin sarjoissa tulee melko kattava valikoima tiivisteitä == niitä jää ylimääräisiä).

            Mäntä joka öljynpaineen avulla ohjailee virtauksia oli kökkööntynyt jumiin ja kymmenen minuutin liuotus kiehuvassa soodavedessä sai ihmeitä ja vetykuplia aikaiseksi.

            Öljyjäähdyttimen letkut menevät uusiksi, siitä kuplan kennosta en tiedä ... paljonko ne yleensä maksavat uutena? Ei sitä kuitenkaan saa sijoitettua samaan kohtaan kuin mitä type44:ssa.

            113 117 021

            Comment


              #7
              20V:n Reinz-sarjassa tuli kyllä myös jalan ja lohkon välinen tiiviste.

              Comment


                #8
                Letkuista puheenollen, minkä hintaista on teettää noita öljynjäähdyttimen letkuja vaikka tohon alkuper. kennoon?

                Itselleni tarttisi toisen ainakin uuden, pituutta kertyisi n.90cm+liittimet. On varmaan halvempaa(vai onko?) pyytää tekemään mahd. suuri osa tarvittavasta letkusta putkella ja taipuvaan osaan vaan punosletkua.
                Metrihinta tolle punosletkulle on varmaan jotain 50-100EUR. väliin.

                Yksi vaihtoehto olisi laittaa volkkarin vesi/öljyjäähdytin, ei vie paljon tilaa ja letkut halpoja. Voisi kytkeä vaikka lämppärin
                kennon kiertoon. Löytyisi sekin hyllystä ;)

                Comment


                  #9
                  Joo kyllä Reinzin sarjassa tuli 4 kpl noita filtterin jalan ja lohkon välisiä tiivisteitä - hyvä se, joutuu kuitenkin välillä irroittamaan. Mutta siitä puuttui se filtterijalan paineventtiiliin iso O-rengas, sekä ahtimen öljysyöttöputken laippatiiviste.

                  Vahinko ei ole iso, kun muuten Reinzin sarja on tosi mukavan tuntuinen näpelöidä.

                  ...

                  Öljyjäähyn letkuja saa teetettyä hydrauliikkaliikkeissä, mutta siinä on pieniä rajoituksia. Ne metalliputket joutuu yleensä juottamaan itse joko fosforikuparilla tai hopealla, lisäksi kannattaa tutustua siihen erilaiseen liitoshelmivalikoimaan mitä on tarjolla.

                  Sitä VW:n vesi/öljylämmönvaihdinta en kyllä suosittele, vaikka se onkin helppo ratkaisu. Siinä on kaksi ongelmaa, joista ensimmäinen on että sillä turhaan lisää muutenkin vähän kyseenalaista type81/85/33 jäähdytysjärjestelmän huonoa sijoitusta, ja se pahempi on että entä jos se pettää ja glykolivesi pääsee öljykiertoon. Sijoituksen kannaltakin se on minusta vähän huono, viitosessa sen joutuisi änkemään samaan ilmastoon ahtimen ja etuputken kanssa, sen lisäksi sinne joutuisi vetämään toista metriä letkua, ellei sitten ottaisi sen jäähdyttimen vesisyöttöä 5. pakkasropusta ahtimen vesijäähdytyksen tyyliin. Etuna on sitten pienempi määrä öljyä aina vaihdossa, vai onko se etu ollenkaan? Sitten pitää miettiä miten ahtimen öljynsyötön järjestää jos filtterinjalasta luopuu.

                  Nämä on vähän näitä minun nurkkapatrioottimielipiteitäni.

                  Comment


                    #10
                    Juu, pitää varmaan mennä ennen kesän helteitä kyselemään putkia hydr. liikkeestä.

                    Eipä toi auto turhan lämmin ole talvella, eli tuskin se lämppärinkennon kierron lisäahdistus ainakaan parantaa tilannetta.

                    Tänään sain muuten ton uuden pääsylinterin kytkimeen paikoilleen. Kytkin tuntuu paremmalta, mutta ottaa vieläkin aika "alalta". Toivottavasti ei vaan piru vuoda sieltä työsylinteristäkin, koska ilmauksen jälkeen pelasi välillä hyvin....

                    Comment


                      #11
                      Vaihdoin kytkimeen molempiin päihin uudet kumit noin vuosi sitten. Huomasitko, että jarruneste-säiliö pitää olla aivan täysi, jotta nestettä menee kytkin piiriin. Itse tein ylitöitä kun en heti sitä huomannut.

                      Oikea öljynpaine mittari pitäisi näköjään olla aina kojelaudassa, varsinkin itse kasatuissa laitteissa. Olisin ehkä päässyt itsekkin pienemmällä korjausmäärällä, jos olisin tarkistanut öljynpaineet kun kyseisen audin aikoinani hankin. No onneksi olet vian nyt löytynyt. Sitten vaan ahtopaineet maksimiin.

                      Comment


                        #12
                        Juu, kyllä tuli huomattua toi jarrunestesäiliön jatkuva täyttäminen ilmauksessa.
                        Vanha pääsylinteri vuoti aika runsaasti ohjaamoon, mutta ei kuitenkaan haukannut ilmaa järjestelmään.
                        Vanha työsylinteri oli taas vain hiukan kostea, mutta otti sen verran ilmaa järjestelmään että polin meni pohjaan...

                        No rahaa meni, mutta kytkin on kyllä nyt hyvä.

                        Toi öljynpainejutun ratkeaminen oli hyvä homma, pitäisi vielä jaksaa käydä ne sähköt läpi jotta saisi sen pätkimisen ja muut pikkuviat pois..

                        Kartturin penkin verhoilutkin tuli ehostettua, vieläkuin saisi kaverin ompelemaan kuskinpenkinkin niin alkaa olemaan sisusta siisti.

                        Ainua auton uhka tällä hetkellä on jatkuva työttömyys, jotain rahan tuloa kuitenkin pitäisi olla jotta auton rakentaminen olisi mielekästä. Autoon tulisi laittaa vähän maalipintaa ja alustaa kesällä!

                        Toivottavasti autoa ei joudu ainakaan hävittämään, nyt kun se rupeaa olemaan jo kunnossakin...

                        Comment


                          #13
                          No, niin nyt on vihdoin sisusta ja ulkokuori pirssistä kunnossa ja kohta päästää ottamaan ekat tämän kesän savut tuotteesta...

                          Tekniikkapuolella kiusaa vieläkin pieni pätkiminen 5500rpm. joka ei johdu ahtopaineesta jne...
                          Syytä on ilmeisesti haettava anturipuolelta mutta mistä saisi ehjiä käytettyjä antureita kokeiluun,
                          voisin myös ostaa kokonaan vaikka varalle jos sopimukseen hinnasta jonkunkanssa päästään?
                          Tai vaikka hela moottorinohjaus pokseineen???

                          Lähinnä kierrosluku ja ennakkoanturia haeskelen siis 10VT koneeseen!
                          Tän asian tiimoilta olen kyllä kysellyt täältä apuja aikaisemminkin, mutta ei ole vielä löytynyt...

                          Comment


                            #14
                            jos 20v anturit käy niin löytyy rmp anturii, nakuu, hallii erilaisii, starttii, lohkoo , kampiakselii, adduu, nikee, kelloi..

                            Comment


                            • #15
                              Onko tämä projekti valmistunut/myyty?
                              Kuvia olisi mukava nähdä.

                              Mikä ton sun moottorinkoodi on?

                              edit) ohoh, sorge näin vanhan uppimisesta, mutta kun kiinnostaa.

                              Comment


                                #16
                                Mun mielestä Tomi oli tällä kiesillä kerhon ratapäivillä Motoparkissa nyt kesällä, eli ei liene ainakaan myyty (?).

                                Comment


                                • #17
                                  On se jo myyty, tosin toinen pikku-quu eli typ85 90 on tullu tilalle.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X