Ajattelin kirjottaa tänne projektiosastolle, kun rupee näitä kysymerkkejä kertymään sen verran, ettei viitti jokaiselle avata omaa ketjua.
Auto on 2001 vuoden S6 manuaalilla. Kirjotan tarkemman kuvauksen kun ehdin.
Tällä hetkellä on meneillään tallissa jarrujen kunnostus. Tämä hommaa juontaa juurensa viime kesään, jollon kävin Motoparkissa ratapäivillä melko pian auton oston jälkeen. Ratapäivillä rupesi jarrut ravistamaan aivan järkyttävästi ja pelkääjän puolen pyöränlaakeri meni rikki. Tämän seurauksena uusin viime kesänä etupäähän kaikki tukivarret, pyöränlaakerit molemmin puolin, iskarit ja jouset. Jarruja en sillon ruvennut uusimaan, kun edellinen omistaja oli juuri vaihtanut levyt ja palat uusiin. Kulumaa levyissä ei tunnistanut edes sormella vielä.
No jarrut jäi ravistamaan jonkun verran remontin jälkeen, kuten arvata saattoi.
Huomasin tässä keväällä toisen etusatulan jumittavan jonkun verran. Tämä ilmeni siten, että toinen puoli levystä oli kiiltävä ja toinen ruosteessa. Tilailin Tepolta pari kuukautta sitten uudet levyt ja palat joka nurkkaan, sekä kaikki jarrumäntien tiivisteet, letkut ja tingeltangelit. Tarkoituksena oli purkaa jarrut atomeiksi, hiekkapuhaltaa osat ja vetää pintaan pulverimaali. Otin auton eilen talliin ja rupesin tänään purkamaan.
1. Ongelma: Tutkiskelin tarkemmin tätä pelkääjän puolta, josta meni se laakeri viime kesänä ja jonka jarrulevy kului epätasaisesti. Mittasin heittokellolla, että pyörän navassa on noin 7 satkua heittoa pyöränpulttien reikien sisäpuolelta mitattuna. Kuskin puolella heittoa oli vain noin 2 satkua, jos sitäkään. Onko tämä ongelman ydin vai onko 7 satkulla väliä paskaakaan? Saako laakeria mitenkään ehjänä irti navasta vai meneekö molemmat vaihtoon?
2. Ongelma: Edellinen remonttimies ei ilmeisesti ollut omistanut 11mm avoleukaa, joten kaikki jarruletkut oli availtu (tai yritetty avata) pihdeillä. Tästä syystä päätin uusia etusatuloihin myös kovat jarruputket, koska edelliset oli nylpätty piloille. Vaan nepä onkin hapettunu alumiinisiin satuloihin sen verran tiukkaan, että messinkinen napa napsahti poikki satulan sisään. Porasin sitä auki ja kokeilin vastakierretapeilla -> ei vaikutusta. Lopuksi porasin 7mm poralla siten, että siellä on käytännössä enää kierre jäljellä, mutta messinki on sulautunut yhdeksi puuksi alumiinin kanssa. Satulat on muutenkin hapettunu erittäin huonoon kuntoon. Vien satulat vielä maanantaina töihin koneistajalle, jos se saisi ne pelastettua. Vahvasti epäilen kuitenkin, että joutuu pistämään uudet satulat tilaukseen.
Pitäskö täräyttää saman tien esim. Brembo Z18 / Z17? Vai oisko jollai myytävänä muita sopivia? Käykö joidenkin Brembojen/tms. kanssa noi vakiolevyt? Jos ei niin sitten joutus ostamaan taas uudet levytkin, vaikka nääkin on vielä paketissa. Käykö tähän S6:een jotkut mersun levyt TÄHÄN tyyliin?
Niin ja tämähän on käyttöautona, joten uudet satulat pitäisi saada mahdollisimman pian.
Auto on 2001 vuoden S6 manuaalilla. Kirjotan tarkemman kuvauksen kun ehdin.
Tällä hetkellä on meneillään tallissa jarrujen kunnostus. Tämä hommaa juontaa juurensa viime kesään, jollon kävin Motoparkissa ratapäivillä melko pian auton oston jälkeen. Ratapäivillä rupesi jarrut ravistamaan aivan järkyttävästi ja pelkääjän puolen pyöränlaakeri meni rikki. Tämän seurauksena uusin viime kesänä etupäähän kaikki tukivarret, pyöränlaakerit molemmin puolin, iskarit ja jouset. Jarruja en sillon ruvennut uusimaan, kun edellinen omistaja oli juuri vaihtanut levyt ja palat uusiin. Kulumaa levyissä ei tunnistanut edes sormella vielä.
No jarrut jäi ravistamaan jonkun verran remontin jälkeen, kuten arvata saattoi.
Huomasin tässä keväällä toisen etusatulan jumittavan jonkun verran. Tämä ilmeni siten, että toinen puoli levystä oli kiiltävä ja toinen ruosteessa. Tilailin Tepolta pari kuukautta sitten uudet levyt ja palat joka nurkkaan, sekä kaikki jarrumäntien tiivisteet, letkut ja tingeltangelit. Tarkoituksena oli purkaa jarrut atomeiksi, hiekkapuhaltaa osat ja vetää pintaan pulverimaali. Otin auton eilen talliin ja rupesin tänään purkamaan.
1. Ongelma: Tutkiskelin tarkemmin tätä pelkääjän puolta, josta meni se laakeri viime kesänä ja jonka jarrulevy kului epätasaisesti. Mittasin heittokellolla, että pyörän navassa on noin 7 satkua heittoa pyöränpulttien reikien sisäpuolelta mitattuna. Kuskin puolella heittoa oli vain noin 2 satkua, jos sitäkään. Onko tämä ongelman ydin vai onko 7 satkulla väliä paskaakaan? Saako laakeria mitenkään ehjänä irti navasta vai meneekö molemmat vaihtoon?
2. Ongelma: Edellinen remonttimies ei ilmeisesti ollut omistanut 11mm avoleukaa, joten kaikki jarruletkut oli availtu (tai yritetty avata) pihdeillä. Tästä syystä päätin uusia etusatuloihin myös kovat jarruputket, koska edelliset oli nylpätty piloille. Vaan nepä onkin hapettunu alumiinisiin satuloihin sen verran tiukkaan, että messinkinen napa napsahti poikki satulan sisään. Porasin sitä auki ja kokeilin vastakierretapeilla -> ei vaikutusta. Lopuksi porasin 7mm poralla siten, että siellä on käytännössä enää kierre jäljellä, mutta messinki on sulautunut yhdeksi puuksi alumiinin kanssa. Satulat on muutenkin hapettunu erittäin huonoon kuntoon. Vien satulat vielä maanantaina töihin koneistajalle, jos se saisi ne pelastettua. Vahvasti epäilen kuitenkin, että joutuu pistämään uudet satulat tilaukseen.
Pitäskö täräyttää saman tien esim. Brembo Z18 / Z17? Vai oisko jollai myytävänä muita sopivia? Käykö joidenkin Brembojen/tms. kanssa noi vakiolevyt? Jos ei niin sitten joutus ostamaan taas uudet levytkin, vaikka nääkin on vielä paketissa. Käykö tähän S6:een jotkut mersun levyt TÄHÄN tyyliin?
Niin ja tämähän on käyttöautona, joten uudet satulat pitäisi saada mahdollisimman pian.
Comment