Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nemoblau S6

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nemoblau S6

    Ajattelin kirjottaa tänne projektiosastolle, kun rupee näitä kysymerkkejä kertymään sen verran, ettei viitti jokaiselle avata omaa ketjua.

    Auto on 2001 vuoden S6 manuaalilla. Kirjotan tarkemman kuvauksen kun ehdin.

    Tällä hetkellä on meneillään tallissa jarrujen kunnostus. Tämä hommaa juontaa juurensa viime kesään, jollon kävin Motoparkissa ratapäivillä melko pian auton oston jälkeen. Ratapäivillä rupesi jarrut ravistamaan aivan järkyttävästi ja pelkääjän puolen pyöränlaakeri meni rikki. Tämän seurauksena uusin viime kesänä etupäähän kaikki tukivarret, pyöränlaakerit molemmin puolin, iskarit ja jouset. Jarruja en sillon ruvennut uusimaan, kun edellinen omistaja oli juuri vaihtanut levyt ja palat uusiin. Kulumaa levyissä ei tunnistanut edes sormella vielä.

    No jarrut jäi ravistamaan jonkun verran remontin jälkeen, kuten arvata saattoi.
    Huomasin tässä keväällä toisen etusatulan jumittavan jonkun verran. Tämä ilmeni siten, että toinen puoli levystä oli kiiltävä ja toinen ruosteessa. Tilailin Tepolta pari kuukautta sitten uudet levyt ja palat joka nurkkaan, sekä kaikki jarrumäntien tiivisteet, letkut ja tingeltangelit. Tarkoituksena oli purkaa jarrut atomeiksi, hiekkapuhaltaa osat ja vetää pintaan pulverimaali. Otin auton eilen talliin ja rupesin tänään purkamaan.

    1. Ongelma: Tutkiskelin tarkemmin tätä pelkääjän puolta, josta meni se laakeri viime kesänä ja jonka jarrulevy kului epätasaisesti. Mittasin heittokellolla, että pyörän navassa on noin 7 satkua heittoa pyöränpulttien reikien sisäpuolelta mitattuna. Kuskin puolella heittoa oli vain noin 2 satkua, jos sitäkään. Onko tämä ongelman ydin vai onko 7 satkulla väliä paskaakaan? Saako laakeria mitenkään ehjänä irti navasta vai meneekö molemmat vaihtoon?

    2. Ongelma: Edellinen remonttimies ei ilmeisesti ollut omistanut 11mm avoleukaa, joten kaikki jarruletkut oli availtu (tai yritetty avata) pihdeillä. Tästä syystä päätin uusia etusatuloihin myös kovat jarruputket, koska edelliset oli nylpätty piloille. Vaan nepä onkin hapettunu alumiinisiin satuloihin sen verran tiukkaan, että messinkinen napa napsahti poikki satulan sisään. Porasin sitä auki ja kokeilin vastakierretapeilla -> ei vaikutusta. Lopuksi porasin 7mm poralla siten, että siellä on käytännössä enää kierre jäljellä, mutta messinki on sulautunut yhdeksi puuksi alumiinin kanssa. Satulat on muutenkin hapettunu erittäin huonoon kuntoon. Vien satulat vielä maanantaina töihin koneistajalle, jos se saisi ne pelastettua. Vahvasti epäilen kuitenkin, että joutuu pistämään uudet satulat tilaukseen.

    Pitäskö täräyttää saman tien esim. Brembo Z18 / Z17? Vai oisko jollai myytävänä muita sopivia? Käykö joidenkin Brembojen/tms. kanssa noi vakiolevyt? Jos ei niin sitten joutus ostamaan taas uudet levytkin, vaikka nääkin on vielä paketissa. Käykö tähän S6:een jotkut mersun levyt TÄHÄN tyyliin?

    Niin ja tämähän on käyttöautona, joten uudet satulat pitäisi saada mahdollisimman pian.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut skuutti; 13.4.2013, 22:36.

  • #2
    Itse itselleni vastaten.

    1. Ongelman ratkaisu: Kävin ostamassa merkkiliikkeestä laakerin ja uuden pyörännavan. Yht. noin 400 euroa. Ei siitä sen enempää.

    2. Ongelman ratkaisu: Ammattimiehet töissä otti vanhat messinkinavat pois, joten satulat on nyt puhallettavana ja maalattavana. Hyvät niistä vielä tulee.

    Comment


    • #3
      No mutta kyllä on laakerin vaihto helppoa, kun on viime kesänä herkistelly osat.

      Mitä sanoo raati tästä nivelen suojakumista? Aika tarjolla olis, jos vaihtais satuloita odotellessa. Tosin ehjää ei kannattais korjata, kun tota korjattavaa riittää muutenkin.

      Aika pahasti on korroosio iskeny tohon alumiinitolppaan. Taas lähti laakerin mukana isoja paloja tolppaa irti. Missä on se paljon puhuttu suojaava oksidikerros!?
      Attached Files

      Comment


        #4
        Suojakumi tarvikkeena taitaa olla 5€ luokkaa, alkuperäisenäkään tuskin juuri yli kymppiä. En näkisi mitään syytä olla vaihtamatta nyt ja odottaa muutamaa kuukautta ja repiä kaikkea irti uudelleen.

        Comment


          #5
          Omassani on kuskinpuolen suojakumi ollut vastaavan näköinen jo 3 vuotta. Uusi orggis odottelee kyllä hyllyssä. Vaihtaisin kyllä silti kun paketti on auki. Vänkärin puolella 6kk vanha tarvike suojakumi: http://mik4.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/18022011021.jpg

          Orggiksen hinta oli jotain ~30€ tietämillä.

          Comment


          • #6
            Täytyy kysästä hinta tolle kumille huomenna, kun asioin Laakkosella. En kyllä usko, että kympillä sieltä irtoaa muuta kun kahvit. Kysäsin tänään huvikseni hintaa uudelle jarrukilvelle. 85 euroa olisivat halunneet siitä pellin palasta.. Nauroin koko matkan ovelle.

            Comment


              #7
              Muistelisin kanssa jotain 30€ hintaa pantoineen ja rasvoineen. Tarvike oli sen 10-15€ mutta ne ei taho kestää.

              Comment


                #8
                No olkoot listahinnaltaan reilun kympin tai kolme, mutta en näe tässä nyt säästökohdetta :) Jokainen toki tekee omalla tyylillään, mutta kun kerran kysyttiin. Tarvikkeena taisi olla ne ylivedettävät kaikkein kestävimpiä kun ovat tehty laadukkaammasta kumista.

                Comment


                  #9
                  Totta munassa tossa kohtaa ne kannattaa vaihtaa.

                  Comment


                  • #10
                    Hommat etenee taas pikkuhiljaa. Nyt on laakeri ja vetarin kumi vaihdettu. Tulipa purettua se koko murros ja putsattua.

                    Tarkoitus oli aluksi vetää pulverimaalit takasatuloihin ilman käsijarrumekanismin purkamista. Päätin lopulta kuitenkin purkaa ne vielä ennen maalausta. Tämä olikin ihan hyvä päätös, koska satulat oli täyttyny hiekalla puhallettaessa. Toinen satula oli myös oikeasti hiekkapuhallettu sisäpuolelta.. Onneks ei menny piloille.

                    Toinen takajarru on selvästi ollut jossain vaiheessa aivan jumissa ja mäntä on hapettunut kiinni sylinteriin. Takajarrujen männät on kuitenkin terästä, joten ne sai siistiksi hellan puhdistukseen tarkoitetulla karhunkielellä varovasti pyyhkimällä. Vedän varmaan vielä jonkun hiontatahnan, jotta saa pinnan peiliksi.

                    Toisen puolen etujarrujen männissä oli myös jonkun verran sanomista. Varmaan ne on jossain vaiheessa myös jumittanu, koska joku idiootti oli niitä rassaillu putkipihdeillä. Nää HP2 satuloitten männät taitaa olla alumiinia, joka on pinnoitettu jollain erittäin kovalla aineella. Tämä pinnoite on rikki pieniltä alueilta molemmista kuskinpuolen männistä.

                    Osaako joku jarruexpertti sanoa aiheutuuko näistä jäljistä ongelmia?
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut skuutti; 31.12.2013, 10:57.

                    Comment


                    • #11
                      En usko että nuo jäljet haittaa. Ymmärtääkseni tuohon uraan tulee uloin pölytiiviste ja jäljet jäävät näkyviin. Tiivistepinnat näyttäisi olevan ok.

                      Mistä löysit tiivistesarjan HP2 jarruihin?

                      Comment


                      • #12
                        Joo siis noi putkipihtien jäljethän ei haittaa mitään, mutta tarkoitin noita vaaleita jälkiä tossa tiivistepinnalla. Ne on korroosiota männässä kohdassa, jossa pinnoite on rikki. Näkyy vähän huonosti kyllä kuvassa, mutta noi jäljet tuntuu selvästi sormella/kynnellä.

                        Tiivistesarjat tilasin Tepolta. Sarjaan kuuluu siis pelkästään mäntien tiivisteet ja ne pölytiivisteet.

                        Comment


                          #13
                          Ite olen kasannu pahempiaki mäntiä, noita vois kokeilla varovasti putsailla jollain karhunkielellä tms joka ei naarmuja jätä. Uusilla paloilla toimii ainakin täysin, tuo kohta kun ei tule tiivistyksen kohdalle ennenkun palat kuluvat.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt on vihdoin jarrut takaisin kasassa. Laitoin sitten kuitenkin vanhat jarrumännät paikalleen. Koitin vähän putsata niitä karhunkielellä, mutta selvästi tuntuvat urat jäi silti. Toivottavasti pitää..

                            Pieni takaisku tuli, kun takasatuloiden pulverimaalaus meni perseilleen. Alumiinin huokosiin oli hiekkapuhalluksen jälkeenkin jäänyt luultavasti jarrunestettä, joka kiehutti maalin ruvelle. Myös etusatuloiden alumiiniosissa oli hieman samaa ilmiötä, mutta ei yhtä näkyvästi.

                            Huomenna täytyy lähteä ostamaan silkkihansikkaita asennusta varten.
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Niistähän tuli kuin uudet, mukava varmasti asennella paikoilleen kun ei edes kädet likaannu.
                              Toinen mikä pulverimaalauksessa voisi aiheuttaa tuollaista kuplimista on vasaralakka maalin seassa. Se mistä vasaralakka olisi päässyt maaliin onkin aivan eriasia.

                              Comment


                                #16
                                Lämmitettiinkö osat ennen maalausta uunitus lämpötilaan?

                                Comment


                                • #17
                                  En tiedä tarkemmin maalausprosessista. Maalauksen hoiti ammattilainen, joka tekee pulverimaalausta työkseen.

                                  Luulisi kuitenkin, että noi ainejäämät ois saanu kiehutettua pihalle, jos ois uunittanu ennen maalausta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alumiini on maalarin mukaan aika tarkka tuosta haihdutus kaasunpoisto vai mikä se oli uunituksesta ennen jauheen vetämistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Etikka vedellä suositellaan pestäväksi ennen pulveri maalausta, ainaki jos soodapuhaltaa ennen sitä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sain homman eilen illalla valmiiksi. Uskomattoman mukava tunne kun auto ei hytky eikä tärise ajossa yhtään ja jarrutuksessa ei tapahdu muuta kuin hidastumista.

                                        Voi olla liian aikaista huudella täällä, mutta jarruremontilla oli yksi täysin odottamaton sivuvaikutus. Nimittäin autoa vaivannut ulina vedossa 60 km/h vauhdissa on hävinnyt lähes olemattomiin. Tajusin asian heti ensimmäisellä koeajolla. Ajattelin aluksi, että uudet Michelinit on vaan niin äänekkäät, että rengasmelu peittää ulinan alleen, mutta tossa tänään ajellessa tulin siihen tulokseen, ettei ulinaa meinaa enää edes kuulla.

                                        Ainoa "järkevä" selitys on, että ulina liittyi jotenkin pelkääjän puolen vetariin, jota rassasin nivelen kumia vaihdettaessa. Nivel oli lyömällä irroitettavaa mallia.

                                        Luultavasti ääni palaa jossain vaiheessa, joten täytyy seurailla sitä. Jos ääni palaa syksyllä talvikumien vaihduttua, niin ainoa johtopäätös on, että Michelin Pilot SuperSportit on ÄÄNEKKÄÄT.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Saako udella, että missä maalautit?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Propinta Lahdessa maalasi. Täytyy kattoa jos jossain vaiheessa veis vanteetkin sinne maalattavaksi. Pirun kestävä on tollanen pulverimaalattu pinta nimittäin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ajattelin että vois olla syytä kirjottaa vielä pikaohje pulverimaalausta suunnitteleville. Tuli nimittäin vähän kantapään kautta harjoiteltua muutama juttu näitten jarrujen kanssa, joten ois ollu hyötyä, jos joku ois osannut neuvoa etukäteen.

                                              1. Kaikki ylimääräiset osat on syytä purkaa pois jo ennen puhdistusta ja hiekkapuhallusta. Tällä tavalla likaa ei jää koloihin eikä rakoihin kummittelemaan.

                                              2. Myös kaikki muu irtilähtevä kannattaa ottaa pois. Kumi ja muoviosat eivät usein kestä 200 asteen lämpöä ja esim. ruuvien alle saattaa jäädä vettä tms. joka kiehuu sieltä paineella pihalle.

                                              3. Jos teettää hiekkapuhalluksen jossain, kannattaa kaikki pinnat joita ei halua puhallettavan suojata KIINTEILLÄ suojilla. Teipit ja tulpat ei näköjään kestä paikallaan, joten itellä teetti helvetisti turhaa työtä sisäpuolelta hiekkapuhallettujen jarrusylintereiden hoonaus. Jos tekisin saman uudestaan, niin sorvaisin/työstäisin kiinteät korkit esim. vanerista ja kiinnittäisin ne siten, että saisi huoletta puhaltaa menemään.

                                              4. Samat kiinteät korkit päällä pulverimaalauksessa. Silikonitulpat yms. pysyvät paikallaan, jos pysyvät. Jotain syviä tarkkapintaisia reikiä onkin sitten kiva avata maalista...

                                              5. Maalausta varten kannattaa vielä lisäksi teipata/peittää kiinnityspinnat, jotta maali ei jää kiinnityspintojen väliin kokoonpanovaiheessa. Ite hioin maalin pois kiinnityspinnoilta, mutta jätin kokeeksi takasatuloiden kiinnityspinnat hiomatta. Eron kyllä huomasi kun kiristi pultteja kiinni. Takasatuloiden kiinnitysruuvit tuntuivat kiristyvän pikkuhiljaa kääntämällä kokoajan vain lisää, eikä sellaista selkeää kiristystä tapahtunut. Aika näyttää lähteekö ne löystymään. Maalarinteippiä ei kannata käyttää suojaukseen, koska se kovettuu uunissa. Silikoniteippi, jota saa netistä ja alan liikkeistä, olisi varmaan parasta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Toi ohje kannattaa varmaan laittaa myös jonnekkin pulverimaalaus aiheen alle? Löytyisi sitten aihealueelta.

                                                Siistinnäköset satulat.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ostin jo viime kesänä foorumilla myynnissä olleen RS6:n pakoputkiston. Nyt kun kiireellisemmät remontit on hoidettu alta, niin ajattelin että vois hoitaa äänipuolen kuntoon. Nää S6:t kuulostaa vakiona lähinnä ilmatyynyaluksilta, koska voimakkain ääni kuuluu jäähdyttimen puhaltimesta.

                                                  Vakioputkisto on 50 mm paksua, joten tämän RS6:n 65 mm putkiston pitäisi päästää kasikoneen äänet esiin. Tiedossa on, että ainakin takapuskuria joutuu puukottamaan, jotta isommat ulostulot istuu nätisti. Muuten pitäis olla aika bolt-on.

                                                  En halunnut lisää kromia autoon, joten vedin paukkupullosta mustaa pintaan.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ronsun putkistossa kun on pari ylimääräistä mutkaa vaimentamassa. Ettei tulisi liiankin höpöt äänet...? Vakionan ässä on kieltämättä ääniltään niin nussu että oikein hävettää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ronsun putkistolla tulee just sopivan murisevat äänet..
                                                      ite oon ainakin tykännyt..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jarre: Onko sulla kuvia sun takapuskurin aukoista? Jouduitko muokkaamaan putkistoa?
                                                        Netissä on vähän ristiriitaista tietoa. Jotkut sanovat, että RS6:n takapuskurin aukot on leveemmällä välilä, kun S6:n, mikä tarkottaa, että ulostuloja joutuu vähän modaamaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla on RS6 takapuskuri. Putkiston muokkaamisesta en osaa sanoa, koska en ite ole laittanut tuota putkistoa. Mitä olen sitä katellut, niin ei se kyllä omaan silmään näytä mitenkään muokatulta. Varma en tietysti voi olla... Mittasin tuon takapuskurin aukkojen välin ja se oli keskikohdasta keskikohtaan 100cm.
                                                          Viimeksi muokannut Jarre; 1.5.2013, 22:12.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ok. Kiitos tiedosta! Kävin mittaamassa ton oman, 95 cm näyttäis olevan. Voi olla siis rälläköintiä tiedossa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X