Tuo isompireikäinen on 6 mm, siinä lukee niin. Autopartsista vastattiin että "it will stretch" =).
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S8 4.2 40V venttiilikopparemontti ja venavarren kumien vaihto
Collapse
X
-
Vaihdan samalla nuo nokkien tiivisteet. Tietääkö joku, montako niitä pitää olla kaikkiaan ja ovatko keskenään samanlaisia? Saako nuo painettua jollain hylsyllä tms. sopivasti paikalleen vai pystyykö laittamaan nokka-akselien paikalleenlaiton yhteydessä, kun ne nokkien pukit ovat irti vielä?
Nyt on muuten vähän yli neljä litraa vettä hukassa. Tuosta syyläristä tuli kartanolle vähän yli neljä ja tuosta öljypohjan vieressä olevasta 10 mm ruuvilla tukitusta kannasta ei yhtään mitään. Tuossa erWinin manuaalissa kerrotaan, että öljypohjan molemmin puolin on drain plugit. Kuitenkaan, tuossa vänkärin puolella, suodattimen vieressä ei sellaista autossani ole. Kuskin puolelta se kyllä löytyy, mutta sieltä ei tule nestettä. Otin ruuvin pois ja ruuvin päässä oli hieman kuivunutta punaista hyhmää. Mikä neuvoksi?Viimeksi muokannut seepra; 20.3.2013, 15:41.
Comment
-
Itse vaihtelin nokka-akselin tiivistetä jakopäärempan yhteydessä ja vuotamaanhan se rupesi. Tilasin sitten sitä hommaa varten olevan VAG työkalun ja sain uuden tiivisteen pitämään. Melko tarkka tuntuu olevan paikalleen laitosta se tiiviste. Marmorilla asentaja totesi, että ei ilman työkalua onnistu.
Comment
-
Pöh, onnistuu ihan helposti ihan käsipelillä.
Eikai siinä ku ajatuksen kans laittelee, nii saa varmasti ilman mitää työkalujakin. Varsinkin tässä tapauksessa kun nokat on irtaallaan.
Comment
-
Noniin, tuli annettua nokka-akseleille pikku jaxuhalit ja siitähän ne sitten nousi kiristimineen pöydälle. En kirrannut kuin sillai, etteivät mahdu liikkumaan. Otin koko vehkeenä kerralla pahvilaatikkoon tuon kamppeen kummaltakin puolelta. Nyt pitänee sitten alkaa värkkäämään noiden venojen kanssa. Onko resepti se, että tuo keinu pystyyn ja sitten ei muuta kuin yli 6 bar paineet pytyssä venttiilinlautasta pois varovasti noista lautasta kiinnipitävistä sokista huolehtien ja ylimääräiset alakerran aukot tukkien (ettei tartte kansia ottaa pois).
Hirvittää jo valmiiksi nuo 8-pytyn pakovenat, ovat muuten pienessä kolossa =).
Comment
-
Tuo "nökkö" on mahdollisesti estänyt hihnan hyppimisen hampailla, moottorin käydessä on löysät hihnassa olleet tuolla välillä.
Oletko tutkinut kiristäjän, miten se oli rikki ja minkäläinen rakenne siinä on, jousikuormitteinen?
Oliko kiristäjä OEM osa vai harakiri?
Paljonko on koneella ajettu ja minkäverran kulutti öljyä, se lienee syy venttiilivarren kumien vaihtoon.
Comment
-
Kiristäjän rakenne on ihan tavanomainen hydraulinen pieni malli. OEM-vehje, en tiedä onko väärin asennettu. Tuolla aiemmin on kuva siitä, miten hihnalle kävi, kun se hankasi tuohon nökköön. Taidan takoa tuota vasaralla hieman kauemmaksi, ettei uuden hihnan kohtalo ole sama.
Koneella on ajettu 215 000 km, ohivuodot ovat 5-8% joka pytyssä ja kulutti öljyä välillä enemmän, välillä vähemmän. Putsasin tuon huohotuksen pannukakun jo, siinä oli kökköä jonkun verran. Kun oli 0w-40 -öljyt putkessa, meni litra tonnille. Vaihdoin 10w-60, ei syönyt enää niin paljoa.
Mietin tässä tykönäni, että voisiko olla, että tuo epäkeskokiristäjä on asennettu väärin? Eikös sekin aiheuta hihnan löysäämisen, vaikka näennäisesti varsinainen hytikkakiristin on kohdallaan? Toinen vaihtoehto tuli mieleeni juuri: Voiko tuo hihna venyä voimakkaasti kuumetessaan? Sehän on varmaan tehnyt sitä, jos on hangannut tuohon nökköön.
Comment
-
Palataas noihin ketjunkiristimiin. Jos nyt omasta autosta irrotetaan kannet (taas) ensi viikolla niin olisikohan jo syytä vaihtaa ne rämisevät ketjunkiristäjät?
Eihän niissä muuta vikaa kai ole kuin se käynnistyksessä kuuluva meteli? Kuinka paljon lisätyötä kiristimien vaihto teettää siinä vaiheessa kun hatut on jo pöydällä ja venttiileitä todennäköisesti joudutaan joka tapauksessa vaihtamaan?
Comment
-
Minulta löytyy Raahesta tuo T40009, mutta kannattaa käydä Pörhöltä tilaamassa ihan oma. Maksoi muistaakseni jotain 15 euroa.
Comment
Comment