Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin vaihdon säännöt 1994 - 1999 kanta-autoon ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin vaihdon säännöt 1994 - 1999 kanta-autoon ?

    Aluksi OT: Älkääs nyt tappako toisten projekteja ennenkuin aloitettu !

    Jatkan keskustelua sillä, että mitä muutoskatsastusvaatimuksia pitää läpäistä ja mahdolliset vaihtokohteet:
    - NELIVETOINEN Kanta-auto 1994-1999.
    - Uudemmat ulkona, koska liian tuoreita.
    - Ei kyseenalaistuskommentteja / motivaatiokommentteja
    - Ei kommentteja RAPEE:sta, koska se on ns. IMSA/SPQ painoluokassa ja aivan omalla sväärillään
    - Osa ehdotuksista on sellaisia, että kaupasta saa jo liki vastaavan valmiina
    - dieselöintejä ei käsitellä
    - vain manua / tiptronic

    Esimerkkejä: Kanta-auto ----> asennetava kone
    ***************************
    A6 V8 ---> Bit S4, Bit RS4
    A6 V8 ---> 5syl 20v turbo
    A8 ----> 5syl 20v turbo, Bit S4, Bit RS4
    Audi 80 Comp --> 5syl 20v turbo, Bit S4, Bit RS4
    B4 CAB ---> 5syl 20v turbo, Bit S4, Bit RS4
    A4 CAB ---> Bit S4, Bit RS4
    A4 ---> Bit S4, Bit RS4
    S2 ---> Bit S4, Bit RS4
    S2 ----> RS2
    RS2 ---> Bit S4, Bit RS4

    muita ?


    TEHOLLE asetettavat vaatimukset
    *** ei 200% enempää tehoa kuin saman mallisarjan tehokkaimmassa - vai oliko se vain 20% ?
    *** miten määritellään sama mallisarja ?
    *** huomioidaanko vuosimallia vai vain korityyppikoodi kuten type 44Q tai B4, C4, type 89

    JARRUILLE asetettavat vaatimukset
    - otetaan asennettavan koneen tehotasoa vastaavan ja kanta-autoa vastaavan mallisarjan tehokkaimman jarrut

    ALUSTALLE (jouset, iskarit, tolpat) asetettavat vaatimukset
    - kuinka tarkkaan pitää olla vastaavaa ?
    - otetaan asennettavan koneen tehotasoa vastaavan ja kanta-autoa vastaavan mallisarjan alustapaketi

    PÄÄSTÖNORMIT ?
    - mitä kuponkia pitää toimittaa katsastuskonttorille asennettavan koneen päästöistä ?
    - millä kateilla (muutettava moottori vai saman mallisarjan tehokkaimman koneen katit) ?

    KONEEN ALKUPERÄN TODENTAMISVAATIMUKSET
    - mitä kuponkeja esitettävä ?

    MUUTA ?

  • #2
    Mallisarjaan kuuluvat autot riippuu valmistajasta, Audilla on ilmeisesti aika selkeä linja pääsääntöisesti. Esim noissa B4 80 Audeissa ilmeisesti mallisarjat ovat B4, B4Q (mukaanlukien S2) ja RS2. Eli RS2:sta ei voi käyttää vertailutehona S2:seen, toisaalta etuvetoiseen ei voi käyttää edes S2:sta vertailuna.

    Moottoritilavuus saa kasvaa mallisarjan isoimmasta 25% (paskin ja rajoittavin sääntö mielestäni), ja tehot 20%. Akselipainot pitää myöskin pysyä rajojen sisällä, vaikka sitten istumapaikkojen vähentämisellä (esim 5hengen autosta 4hengen auto).

    Uusi tekniikka pitää olla täysin alkuperäinen (taikka sitten joku viripaketti mistä on näyttää paperit että päästöluokat täyttyy), ja siitä pyytää konenumerokohtainen päästötodistus jälleenmyyjältä/maahantuojalta.

    Comment


    • #3
      Moottoritilavuus saa kasvaa mallisarjan isoimmasta 25%
      - Turbotuskohteissa onneksi mahdollista pienentää moottoritilavuutta, mutta minkä kertoimen turbo aiheuttaa vai aiheuttaako ollenkaan ?

      Comment


      • #4
        Oon tätä kyseistä aihetta pohdiskellut jo aikasemminkin. Tulkitsenko nyt oikein:

        Autooni voisi vaihtaa s2 tekniikan, jos tekniikka olisi täysin alkuperäinen ja täydellinen (lue: kokonainen) ja autoa ei tarvitsisi tämän jälkeen päästömittauttaa, koska autot ovat samaa mallisarjaa?

        Autossani ei taida itseasiassa ollakkaan muuta eroa s2 kuin kone ja korimalli, tai ainakaan Suomesta ei taida löytyy sedani s2:ia. Jarrut on vastaavat, samoin vetarit, laatikko ja kytkin. Mutta menisikö pelkkä koneen vaihto tekniikan vaihtona, jos tekniikka on muuten sama?

        Comment


          #5
          löytyyhän Suomesta sedan s2:sia.
          Eikä se estä vaikka ei löytyisi mutta helpottaa suunnattomasti.

          quattrot ja etuvedot on eri mallisarjaa, sedan/avantti menee vanhoissa todellakin aikapitkälle
          typ89/b4 jaon mukaan, ja todellakin ei erottele 80 ja 90 eri autoiksi, coupe on monimutkaisempi.

          Comment


          • #6
            Kanta-auto:
            - hommataan vaatimustenmukaisuustodistus (TUEV-konttori Saksa helpoiten)
            - sisältää päästönormin tiedot
            - Tarviikohan kanta-autotarkastusta ?

            Luovuttaja-elin:
            - hommataan vaatimustenmukaisuustodistus (TUEV-konttori Saksa helpoiten)
            - sisältää päästönormin tiedot (saa olla parempi, mutta ei huonompi)
            - käytetään luovuttajaelimen pakoputkiston katit
            - melunormiin liittyen voivat olla inhottavia, jos ei koko putkistoa käytetty (kiusantekoa)

            Muutostyöt:
            - Valitaan ns. vertailuauto, jonka tehotasoon vaadittavat / liittyvät vertailuosat listataan
            (Etkan tulostetut räjäytyskuvat osanumeroineen liitteeksi osalistaan lienevät vakuuttavia)
            - Laaditaan täydellinen lista vaihdetuista osista (%-seuranta) seuraten vertailulistaa
            - hommataan todistus siitä, että vaadittavat muutokset toteutettu asianmukaisesti (riittänee valtuutetun piirimyyjän todistus toteutettujen muutosten oikeellisuudesta (tämä lienee hankalinta saada)

            Muutoskatsastus:
            - Mennään katsastuskonttorille ja esitetään pumaska papereita ja aloitetaan katsastus
            - peruspäästötesti kuten luovuttaja-elimen ikäiselle autolle tehdään
            - katsastusmies varmaan pistokoetarkastaa, että paperit pitävät yhtä todellisten muutosten kanssa

            Comment


              #7
              muita ?
              S3 -> 2.7 BiT, http://www.nogaro.org/RS3/

              Ei taida mahtua vaan mihinkään kotimaan tulkintoihin :I

              Comment


                #8
                Ei tuossa linkissä mitään ässä kolomosta oo, mä nään vaan punaasen tumppikvatron ;)

                Comment


                  #9
                  mikä lienee tän topikin aihe, mut ite vaihdoin -98 2.8 passatiin -99 a6 2.7t motin. AJK -koodillisen motin teho mukamas vain 230hv, et siitä ei kannata edes puhua. On muutoskatsastettu.

                  Comment


                  • #10
                    - Turbotuskohteissa onneksi mahdollista pienentää moottoritilavuutta, mutta minkä kertoimen turbo aiheuttaa vai aiheuttaako ollenkaan ?
                    Totta, mutta vanha amerikkalainen sananlasku että mikään ei korvaa kuutiotuumia pitää omasta mielestäni paikkaansa. Turbo ei aiheita mitää kerrointa.

                    Kanta-autotarkistus vaaditaan yli 35% ylityksissä. Mikäli kantabiili on ollut Suomen rekisterissä siitä ei tarvitse vaatimustenmukaisuustodistusta. Muutenkin ei välttämättä kannata tehdä rekisteröimättömästä aihiosta sitä 'kunnon' autoa, ja sitten rekisteröidä. Koska käsittääkseni silloin katsotaan verotuskin sen rakennetun auton mukaan. Rekisteröimällä ensin sen maahantuodun kanta-auton saadaan verotkin sille perusmallin tasolle. Koska vaihdettu osa on aina vaihdettu osa, on se sitten vaihdettu Saksassa niiden kilvillä, taikka myöhemmin Suomessa.

                    Comment


                      #11
                      Eikös juurikin AJK:n teho olekin tuo 230hv. S4:n 2.7tt tehot on sitten 265hv.

                      Comment


                        #12
                        rullilla 267hv (moottoritehona) saavutettiin 5400RPM moottorin ringeillä ja tehopenkki oli huutanut jo jonkin aikaa, että pyörät luistaa liikaa... Ei taida olla vakio softa.

                        Comment


                        • #13
                          Koska vaihdettu osa on aina vaihdettu osa, on se sitten vaihdettu Saksassa niiden kilvillä, taikka myöhemmin Suomessa.
                          Kanta-autotarkastusta ei tarvitse tehdä jos vaihtaa osat ennen Suomeen rekisteröintiä. Eli saa vaihtaa yli 35%. Myös vasta Suomeen rekisteröinnin jälkeen vaihdetut osat vaikuttavat auton veroprosentteihin. Toki auton identiteetti häviää jos vaihtaa yli 50% alkuperäisestä, mutta ei automaattisesti mätkähdä niitä uusia autoveroja maksuun, jos tällainen vahinko käy...

                          Comment


                            #14
                            Nostellaan vanhaa ketjua. Ihan mielenkiinnosta askarruttais seuraavanlaisen yhdistelmän laillisuus rekisteröitynä katuliikenteeseen suomen maassa:
                            Alkuperäinen kirjoittaja Tommy200rs
                            A8 D2 ----> 5syl 20v turbo
                            Olettaen et toi A8 olis joku 94-96 vuosimalli ja 4.2 koneella. AAN turbokonetta on ollu tuotannossa noina vuosina mut eri mallisarjassa. D2:in painokin on ilmeisesti lähellä C4 koppaa mut onko sillä mitään merkitystä päästöjä ajatellen..? Tehohan alenee AAN vakiokoneella. Laatikkokin pitäis tietysti samalla vaihtaa 01E manuaaliin. Onko D2:sta ollu manuaalilootalla? Sopiiko D2 vetarit 01E laatikkoon? Kardaania todennäköisesti joutuu muokkaamaan..?

                            Comment


                              #15
                              Eikös tota D2.kosta manuaalinakin ole saanut, vetarit olleet 96 malleissa jo piparkakku nivelillä (tiptronic malleissa, manuaalista en tiedä) ja tippari on konstruktiona leveämpi, eli laippa ei käy esim urs. 01e.hen ja vetoakseli on todennäköisesti liian lyhyt, jos kantaauto on tippari niin kardaanin joutuu lyhentämään.

                              Comment


                                #16
                                Mikäli moottori on uudempi tai saman ikäinen kuin kanta-auto, niin silloin menee heittämällä. Ei ole väliä vaikka on eri mallisarjasta. Jarrujen tai muiden alusta-osien kanssa ei ole ongelmaa, koska kanta-auto on ollut jo tehokkaampi ja painavampi. Jos halutaan mennä täysin sääntöjen mukaan, pitäisi voimalinjan olla moottorin kanssa pari, mutta en usko katsurin siihen tarttuva. Ropelihattu päähän ja reippaasti kaupoille!

                                Comment


                                  #17
                                  Ässiä on manuaalina 01E:llä. Vissiin jotain 2.5tdi etuvetojakin on 01E:llä. Vivustoja ja vetareita ja kardaaneja on siis ainakin jonkin verran tarjolla eikä tarvitse custom-palikoihin ryhtyä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikös taannoin ollut parikin 2.8 V6 manuaali quattrokasia myynnissä? Jarrut noissa voi olla 4.2:sta keposempia, mutta muuten voisi olla erinomaisia aihioita moiseen swappiin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Halvimmat toimivat 4.2 D2:set näyttää olevan 2500-3000e välimaastossa nettiautossa. Muutaman saturaisen vois olettaa saavan toimivasta moottorista ja laatikosta, plus jos kojelaudan, keskikonsolin, penkit, ym. sisustankin laittaa menemäään. Ilmeisesti pitäis olla kohtuu helppo laihduttaa toi sinne 1300kg hujakoille... Häkki sisälle ja parit kuppituolit vöineen... hmm...

                                      Comment


                                        #20
                                        Eikö tällänen ollut brittifoorumilla jollain alla? Olikohan Norjassa? Siis aan D2 :n

                                        Comment


                                          #21
                                          Vähän niin kuin...?:
                                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=SmhGS4yHXxo[/ame]

                                          Comment


                                            #22
                                            Mikäli 2.8 kanta-autosta meinaa tehdä, niin silloin pitää pystyä osoittamaan, että esim apurunko vastaa vertailuautoa eli tässä tapauksessa kaiketi 4.2:sta. Muutenhan tuollainen olisi todella mielenkiintoinen. Itse olen joskus nähnyt päiväunia S8:sista RS6 tekniikalla.

                                            Comment


                                              #23
                                              http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt kun tuolla on tuo (erittäin asiallinen) V8 swappi tehty B5 koriin, niin väkisinkin tulin miettineeksi vähän vastaavaa hommaa, mutta helpommin leimaan saatavalla tekniikalla, eli 3,7 l V8:lla. Eikös tuo olisi melko "läpihuuto" homma? Toki poikkeusluvalla, mutta ainoastaan pienellä tilavuuden ylityksellä.
                                                Käsittääkseni 32 venttiilisessä 3,7:ssa on 230 hevosvoimaa (40V 3,7 ~260?).

                                                Ja lisäajatuksena tulee mieleen, että miten paljon 3,7 ja 4,2 eroavat ulkoisesti, jos vaikka (ihan vahingossa tietenkin) tuo isompi kone tuon pienemmän tilalle vaihtuisi?
                                                Järkeähän tämmöisessä ei sinällään ole, kun BiT menis ns. heittämällä ja tehoakin saa enempi, mutta jos kuitenkin se V8 olisi saatava ja haluaisi harrastaa...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  samalla vaivallahan sinne menee 4.2 mutta 3.7 merkinnöillä.. jos alkaa harrastamaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    3.7 ja 4.2 32v lohkot saattavat olla jopa samanlaiset ja harrastajaystävällisyyttä lisää se, että kasin moottorikoodi on lohkossa. Päällepäin aika hankala asiaa tuntemattoman huomata, että 3.7 lohkoon on vahingossa kasattu S8:sin osat. Kasin kannet on kanaviensa osalta vielä paljon paremmat kuin esimerkiksi vitoskoneessa, yli 100hv litratehot olisi sieltä suht helposti otettavissa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt kun toi B5 on ajatuksen tasolla V8:tettu, poislukien Tanehau ;) , niin pakko kysyä passattiin liittyen, että onko 3B ja 3BG samaa mallisarjaa? Voiko siis kuviteltua 3B:n moottoriswappia ajatellen ottaa 3BG:n valikoimasta vertailumoottoria? Siellä kun olisi kivasti se W8 huipulla...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
                                                        .. niin pakko kysyä passattiin liittyen, että onko 3B ja 3BG samaa mallisarjaa? Voiko siis kuviteltua 3B:n moottoriswappia ajatellen ottaa 3BG:n valikoimasta vertailumoottoria? Siellä kun olisi kivasti se W8 huipulla...
                                                        Kummatkin kuuluu B5 sukupolveen. Tuosta vertailusta en sitten tiedä.
                                                        Edit: Passatissahan on tuo W8, normaali V8 ei sovi sisään suoraan. Toki flektit poistamalla ja keulaa modaamalla saattaa mennäkin. Milloinkas aloitetaan vaimosi Passattin upgreidaus?
                                                        Viimeksi muokannut Kilu7; 15.2.2014, 15:06. Perustelu: lisäys

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pihalla lojuu urS6 2.2 AAN. Koppa ei kiinnosta pätkääkään. Moottori kyllä.

                                                          Tätä lukeneena heräsi innostus http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=107237

                                                          Eroaako V6 koneiset b5 A4:t jarruiltaan, alustaltaan jne. Eli käviskö kohteeksi mikä tahansa V6 koneinen A4 quattro vai pitääkö se olla tuo 2.8 30V?

                                                          Mites vaihdelaatikot? urssissa on 6-vaihteinen 01E. A4:t taitaa kaikki olla 5-vaihteisia? Eli onko ne nyt 01A tyypiltään. Käykö AAN tämmöseen tai meneekö urssin laatikko b5:een?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jarrut on ainakin 1.8T ja 2.8 samat. Myös alusta.
                                                            6v vaihdelootan kun vaihtaa niin perä ja kardaani myös. Sitä en tiedä sopiiko urssin kardaani.
                                                            Itse vaihdoin myös apurungon bit vehkeestä niin ei tarvinnut vaihdelootalle kannakkeita hitsata. Vaihdevivusto menee myös vaihtoon.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X