Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ur-q Sport (edit: rakentamalla alusta asti) uuteen kuosiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jotta voi ajaa historic kisoja A2:lla ei vaan ole aivan niin yksinkertaista. Meidän projekti on tyssännyt joksikin aikaa siitä syystä, että autossa pitää olla alulohko ja kaikki muutkin ET luokitellut osat. Nappikytkinkin on ollut vaadittu pakollinen osa, mutta on se on lukitustodistuksen mukaan sitemmin muutettu 1.1.1985 ei pakolliseksi. Aika paljon on vieläkin pakollisia vaikeasti saatavia osia asennettava autoon ennenkuin läpäisee fia-passituksen.

    Tämä vain tiedoksi että ei tule kovin isoa yllätystä A2 osalta. A1 ja nelosryhmän autot on aika iisejä toteuttaa, mutta eivät ole levitettyjä korimalleja.
    Viimeksi muokannut arto s; 14.11.2011, 11:47. Perustelu: Välimerkkien siitintää ja muuta lukemista helpottavaa modausta.

    Comment


      Onhan A1 pulskistettu? Erona A2:seen yksi pokkaus takalokasuojassa oven takana.

      Comment


      • Totta puhut quattro,tarkistin asian luokkareista,samat mitat on pullistuksis sekä A1 että A2,mutta ei auta asiaa yhtään sen enempää ainakaan meidän osalta.
        Molemmis pitää olla alumiinilohko,B-229 (A1 luokitustodistus) sivulla 3 mainitaan lohkon materiaali, samoin kuin B-243 (A2 luokitustodistus) sivulla 3 lukee samoin.

        Tämä vaadittava alumiinilohko on aikamoinen kompastus kivi,on äärimmäisen vaikea osa löytää,ja jos löydät niin ei sillä kisoja kovin monta aja kun pitää uusia koko lohko (n.2000km)

        Aikoinaan kaverin sprintti audis oli B-ryhmän tekniikka ja siinä ei saatu vanhas väsynees alulohkos pysymään kampuraa paikoillaan että eikö se tullut kurkkimaan pihalle.

        Comment


        • Vähän ehkä mainitusta johtuen en ajatellut tämän muutenkin hitaahkoksi hankkeeksi luonnehdittavan pulttikasan tekemistä hidastaa tässä vaiheessa.

          Ratapuolella seuraavan 911-kilpurin osíen keräilyn kanssa vähän samoja ongelmia toisin päin: Gr.4 kovin suosittu ja FIA Historic-luokka, mutta vaatii erinäisiä harvinaisia kalliita osia (mm. kugelfisher jne.). Gr.5, johon sopivia osia saa (ja tehdään jälkivalmisteenakin), ei ole eikä kai tule FIA Historic luokitukseen, tosin ko. autoille on esim. Ringillä ja Classic LM 24:sessa luokka johon saavat osallistua. Gr.5 leekoa on esim. 911siin saatavilla (935) helpommin kuin Gr.4 osaa (934, 934/5).

          Audiviidakko osoittautunee vähintään yhtä jännäksi osanmetsästykseksi, siitä huolimatta, että yllättävän monella kopalla on ajettu jonkin sortin kisaa Euroopan puolella tuohon aikaan. Tai ehkä juuri siksi, koska varaosakantaa lienee lyhennetty korkealla käyttöasteella. 2000km ei ole kovin paljon lohkolle...

          Comment


            Kieltääkö luokitus teräsputkien käytön alulohkossa? Ne ja kansipultit lohkon läpi kunten IMSAssa niin luulis kestävän.

            Comment


            • Tuo täytyy selvittää, olisipa loistava jos olisi sallittua, samoin on hyvä tietää pitääkö löydetty lohko olla ehjä vai kelpaako risa. Tosin hyytävä epäilys (ei tieto) olisi, että ei varmana kelpaa: kaikkihan niin olisivat sitten tehneet...

              Comment


                Ja onko toi alulohko oikeesti kirkossa kuulutettu, ettei jostain luokitustodistusten lisäliitteistä tms löydy patarauta-lohko? Kun ton aikakauden ralliautoilla, kun vielä oikeesti ajettiin rallia ja osien piti kestää ja varaosien saatavuuden helppous oli tärkeää. Esim varaosien hakeminen paikalliselta marmorilta tai nypäämistä paikalla olevasta siviiliautosta.

                Comment


                • Koria rustaillessa pieniä sivuprojekteja irto.-osien kanssa:.

                  Tällaisen combon ajattelin jarruiksi (jäi muista projekteista yli): 965 Turbo takasatulat ja Big Reds (993 Turbo) kelluvat etulevyt takajarruiksi: pulttaamalla 911sen suora kelluva keskiö suoraan quattron napaan.


                  Yhdistelmä näyttää suhteessa tältä (osat kuvissa ei vielä kunnostettu), eli
                  quattro sport etujarrut (Alcon) antiikkisten rivoitettujen taka-Brembojen kanssa. (Alavasemmalla osittain näkyvissä vertailun vuoksi vanha takalevy). Eiköhän nyo etujarrutkin 'punastu', vaikka tuuletuksen kannalta paljas alumiini on tietty paras...


                  Ajattelin soveltaa 928-projektista toistaiseksi yli jääneen Tiltonin pedal-boxin tähän jarrukokonaisuuteen:


                  Pakosarjaa tarkemmin tutkittuani sepä onkin kivasti käärmeenpesä tasapituisilla putkilla, joten tällä mennään.
                  Viimeksi muokannut petri-pcf-prcf-fjdc; 28.12.2011, 08:47.

                  Comment


                  • Apurungot kaikkinensa tipahti alta lattialle: eivät olleet niin huonossa kunnossa kuin aluksi näytti... kyllä niistä kalu tulee. Jousina alla näyttää joka nurkassa olleen H&R vapaastiseisovat, joten niillä varmaan mennään edelleen toistaiseksi katuversiona, autolla kun en vielä ole semislickseillä ajellut, joten kokeillaan ensin miltä tuntuu ja kehitellään sitten edelleen. Opiskelun alla on tietty lumelle ja soralle rallialustavaihtoehtoja: Audi kun on edelleen kovin vieras teknisesti minulle, joten täytyypi ottaa selvää. Ja myös se, edellyttääkö se napatolppiin modauksia. Peltisillä alatukivarsilla ajattelin jatkaa toistaiseksi, ne voi vaihtaa helposti myöhemminkin koko autoa purkamatta.

                    Toisen takavetarin sisänivelestä puuttui yksi kuula ?, mutta silmämääräisiä vaurioita ei näytä ainakaan vielä tapahtuneen. Onneksi kuulat samankokoisia Porschen vetareissa, joita on tullut rikottua ja voi siis lokkia ns. varanivelestä. Muutenkin ovat hyvin samaa mittakaavaa ja mallia.

                    Olen ajatellut rakentaa kyljen näköissyvennyksestä ilmakanavan takajarruille, kun kaikki on kivasti irti.

                    Comment


                    • Moottori siirtyi pukkiin, etulokarit irtosivat ja nähtävää taas riitti: ei Tuomas aiemmin tässä threadissa liioitellut. Onneksi tuli jo aiemmin hankittua tehtaan etujäykistekolmiot jemmaan, nyt niitä tarvitaan. Kuljettajan puoleinen oli niin sanotusti löytänyt haihtumispisteen suurilta osin. Doh, ei mitään sellaista mitä ei voisi uusia, homma joka tapauksessa etenee. Moottori lähtee nollattavaksi ja korihommat jatkuvat nyt myös tyhjässä konetilassa...

                      Comment


                      • Uudet etujäykistyskolmiot a'la tehdas


                        Etupanelit irti


                        Moottori pukilla, odottamassa hoitoon lähtöä.


                        Kytkin, asetelma ja vauhtipyörä. Riittävässä kunnossa, joten näillä mennään.
                        Viimeksi muokannut petri-pcf-prcf-fjdc; 5.1.2012, 17:52.

                        Comment


                        • Taka-apurungosta tulee ok hiekkapuhalluksen ja maalauksen jälkeen. Uudet puslat ja laakerit saa riittää tässä vaiheessa.


                          Lattia ja sisähelmat alkaa tulla...

                          Comment


                            Suosittelen alumiini/uretaanipuslia alustan komponentteihin, mikäli siellä sattuu vielä orkkiksia löytymään. Halvemmat & helpommat asentaa. Kytkinlevynkin saattaisin itse uusia tässä kohtaa, kun paikat on auki.

                            Comment


                            • Mittasin kytkinlevyn ja muistini mukaan se ei luistanut, joten eiköhän se mene takaisin. Numeroilla voi kuitenkin ostaa uuden varastoon. Konehan oli varsin helppo irrottaa, ja kytkin on kuitenkin normaali kuluva osa. Eikä kovin pitkäikäinen missään tapauksessa tämän tyyppisessä autossa.
                              Eli alu/poly puslat kyllä kiinnostavat. Hankintapaikkoja?

                              Comment


                              • Mikäli poly niin kannattaa olla suoraan yhteydessä tänne vaikka sähköpostitse ja kysästä että voivatko auttaa projektissa. Suattaapi olla, että tekevät ihan mielellään.

                                Comment


                                • Kiitos asianosaisille puslatiedoista ;) Hienosti firmat valistavat sivuillaan, mitä tarvitsee ja mitä ei.

                                  Comment


                                    Saahan noita lähempääkin, vaikka Sahlmanin Janilta www.js-tuning.com . Sieltä tilasin tuohon rapsakkaan uretaanipuslat ja tuli nopeasti. Ja tulipahan kannatettua kerholaisia.
                                    Ja jos apurunkoon haluaa alu- tai esim nailonpuslat niin joku sorvari näpsäyttää helposti sellaiset. Haulla löytyy foorumilta mitat t85:n apurungon pusliin. Laitoin joskus tänne kun itselle tehtiin nailoniset.
                                    Eli tuossa: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...91&postcount=4
                                    Viimeksi muokannut Japi; 7.1.2012, 02:22. Perustelu: linkki lisätty

                                    Comment


                                    • Loput roippeet jarrupääsylintereineen konetilasta irti, apurunko/alustakokonaisuudet osissa, pakoputki, joka on sanamukaisesti PUTKI ;) , lattialla. On tätä joku joskus ruuvaillut, koska kuvottavan ruskeasta kaikkien osien olotilasta huolimatta kaikki pultit aukeavat kohtuullisella vaivalla. Täytyy välillä varmaan käydä tekemässä pari puhdistavaa päivää uutta tulevaa rata-Porschea, tasoittuu tuo ruskeaväribalanssi silmissä. Varmaan yksi syy, miksi tämä hanke on kestänyt: täytyy aina hakea uskoa ja vauhtia. No, varmaan pian vaihe muuttuu jo positiiviseen suuntaan, kun pääsee tekemään kaikki pohjat kuntoon. Nyt on varmaan hanke syvimmillään...
                                      Viimeksi muokannut petri-pcf-prcf-fjdc; 8.1.2012, 10:40.

                                      Comment


                                      • Eturojut pikapuhdistettuna teräsharjalla hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Puslat ja moottoritutit toki irroitetaan ja lisää purkua vielä tiedossa. Eivät kuitenkaan olleet järjettömän huonossa kunnossa: parempi kuin takahäkki.


                                        Q tilseinä. Seuraavaksi teräsharjaa, lisää sähköliimaa ja sinkittyä peltiä... etupään lokasuojan kulman levitys leveän kuoren alle oli aika koominen.


                                        Takalokasuojien korinlevitys on tehty ihan siististi ja laadukkaasti, joten etulokareiden etukulmien lokasuojien levitykset täytyy vain tehdä uusiksi. Näin konetila ja rengaskotelo ovat eri tilaa.
                                        Viimeksi muokannut petri-pcf-prcf-fjdc; 11.1.2012, 08:57.

                                        Comment


                                          Onkos vuoden aikana tapahtunut mitään?

                                          Löysinpä tuossa ennen digiaikaa otettuja valokuvia, ja löytyi yksi otos myös tästä yksilöstä ajalta ennen korimuutoksia.

                                          Comment


                                          • jos en väärin muista niin taisin nähdä hämeenlinnassa työmaan pihalla viime vuoden kesä-heinäkuussa tämän tai kuvista päätellen samoilla värityksillä olevan urkin.

                                            Comment


                                              Tässäpä kuva melkein 20 vuoden takaa. 7.1994 lukee kuvan takana. Siinä tämä auto, ja oma urkki. Molemmat ennen evoluutiota :) päässyt ottamaan vähän pigmenttiä pintaan, kun ollut pajan seinällä tosiaan sen 20v.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • Kiitos kivasta kuvasta ;)
                                                Olipahan tuo auton kori itsessäänkin ottanut vähän pigmenttiä...
                                                Tuskin tätä kyseistä autoa kukaan on nähnyt millään parkkiksella muutamaan vuoteen, sen verran on ollut osina ja jumissakin tallinperällä muiden autoprojektien takana ;) . Edestä sain liikkeelle vuosia seisoneen mm. V12 avo-Jaggeni, sekin on nyttemmin elvytelty taas tuoreeseen ajovuoteen, onhan sekin ollut omistuksessani jo 20 vuotta...

                                                Hitaasti tämäkin homma etenee, mutta etenee kuitenkin. Löytyi Porsche-puolelle hyvä kilpakaarien tekijä, teki juuri meillekin yhteen autoon uudet kaaret. Sovimme siis, että tässä joskus kesällä tämäkin kori menee kanssa kaaritukseen, tavoitteena mahdollisimman tarkasti period correct kaaret.

                                                Moottori on nyt nollattu ja valmis sellaisessa speksissä kuin se oli minulle tullessani. Mm. uusi turbon kansi tarvitsi hankkia, oli sen verran halkeamia.

                                                Comment



                                                • Hain vihdoin koneen moottorimieheltäni. Onnellinen tapaaminen pitkästä aikaa.



                                                  Uusi kansi piti laittaa, vanhassa halkeamat jokaisesta tulpanreiästä venttiilikanavaan. Uudessa aidossa turbo kannessa myös sylinterien ympäri jyrsityt jäähdytyskanavat ja muuta kivaa. Ajattelin täytehitsauttaa vanhan kannen ja koneistaa tämän kaltaiseksi, varalle hyllyyn.


                                                  Muilta osin moottori olikin ehjä, joten laitettiin laakerit, liukuvat ja kuluvat osat uusiksi.


                                                  Moottorissa oli vielä kiinni dummy virranjakaja, jolle ei tässä konstruktiossa ole käsittääkseni ollut aikoihin käyttöä, kunhan on siinä koristeena nököttänyt, joten se poistettiin ja tulpattiin huollon yhteydessä.

                                                  Comment


                                                    Kohta on 8 vuotta vierähtänyt aiemmasta päivityksestä. Missäs mennään tällä vuosikymmenellä?

                                                    Comment


                                                    • Click image for larger version  Name:	image_80266.jpg Views:	10 Size:	137,7 Kt ID:	1938996Click image for larger version  Name:	image_80267.jpg Views:	9 Size:	152,0 Kt ID:	1938997Click image for larger version  Name:	29.jpg Views:	0 Size:	135,9 Kt ID:	1939005 Click image for larger version  Name:	51.jpg Views:	0 Size:	28,6 Kt ID:	1939006 Click image for larger version  Name:	taka1.jpg Views:	0 Size:	131,5 Kt ID:	1939007Click image for larger version  Name:	ptday011.jpg Views:	0 Size:	104,9 Kt ID:	1939008 Click image for larger version  Name:	955_BF_GR_AT_996_C2_RSR_Proxes_R1_RR1621784387.jpg Views:	0 Size:	115,1 Kt ID:	1939009 Click image for larger version  Name:	911 RSR 03.jpg Views:	0 Size:	77,3 Kt ID:	1939011 ​​​Kiitos kysymästä, jopa niitä vuosia on taas vilahtanut mennä... Paljon on elämässä tapahtunut. Urqin osillekin on tapahtunut kunnostelua, mutta koritöitä en hennonut omalla räimimisellä hitsuutella, etten pilaisi.
                                                      Ko. urq hankintahetkellä taisi olla 4 autoa tallissa (urq siis viides silloin), nyt niitä on 19 (osa enemmän, osa vähemmän projekteja), liuta prätkiä ja veneitä ja kelkkoja ja, miten niillä kaikilla kerkiäisi...
                                                      Samoin tuli hankittua yksi risa hiihtokeskus 2019 taseeseen ja sen korjaamisessa meni myös vähän aikaa (www.kalpalinna.fi)... Nyt sitäkin pitäisi alkaa rakentaa, kun korjattu.

                                                      ...mutta sen myötä kun tässä tänä keväänä pääsen lumen alta, jotain muutaki voisi taast tehdä. Löysin sinne töihin pari näppärää velhoa, joista toinen osaa hitsaillakin ja toinen ymmärtää autosähköjenkin päälle... Ja heitä ajattelin palkata omaan talliin tähän projektiin, jotta minun merkittävimmät osaamattomuusalueet tulisi jotenkin paikattua. Niitähän tämä poloinen projekti tarvitsee.

                                                      Siinähän sivussa on tullut rakenneltua erinäisiä värkkejä kuntoon ja välillä rikottuakin... Ja samalla on itse tullut fyysisestikin luukuteltua eri sporttien parissa (ja välillä rikottuakin)... Suunnilleen niin, että "Mitään en oo myyny". ;). Tässä jotain kuvia, joistain projekteista... Jatkuvasti on jollain hassulla käikäleellä ajeltu, millään tavallisella en niinkään...
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut petri-pcf-prcf-fjdc; 14.4.2022, 22:02.

                                                      Comment


                                                      • Vuodet ovat tehneet sen, että kaikenlaista kivaa 'race'valmistetta saa kaupasta näihin, ettei tarvitse itse kaikkea rakentaa. Tänä vuonna voisin kuvitella, että etenee, kun on vihdoin muitakin taitavia käsiä avuksi ja kun itsestä vanhemmiten tulee täys käsi... Mm. mielessä on käynyt mm. 'suolattujen' vanhojen peltiapurunkojen ja alatukivarsien korvaaminen 'replika'tarvikkeilla: Click image for larger version  Name:	WAS-002_1-tubular-audisport-replica-wishbone-set-a2-b2-s1-audi-quattro-sport.jpg Views:	0 Size:	193,4 Kt ID:	1939018 Click image for larger version  Name:	75D_4824-1-768x513.jpg Views:	0 Size:	35,0 Kt ID:	1939019 Click image for larger version  Name:	75D_4831-1.jpg Views:	0 Size:	96,9 Kt ID:	1939020 Click image for larger version  Name:	WAS-002_6-tubular-audisport-replica-wishbone-set-a2-b2-s1-audi-quattro-sport.jpg Views:	0 Size:	91,3 Kt ID:	1939021 Click image for larger version  Name:	WAS-002_9-tubular-audisport-replica-wishbone-set-a2-b2-s1-audi-quattro-sport.jpg Views:	0 Size:	100,4 Kt ID:	1939022
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut petri-pcf-prcf-fjdc; 14.4.2022, 22:03.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X