Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S6 2.2T 1996

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S6 2.2T 1996

    Tuollainen otsikon Audi tuli haettua tasan viikko sitten Oulusta ja nyt olen kerennyt n. 1000 km ajamaan autolla oston jälkeen. Ihmeempiä ongelmia ei ole tullut eteen.

    Autossa on siis koneena AAN ja vaihteistona 6-lovinen manuaali. Autolla oli ajettu myyntihetkellä 283 tkm ja Suomeen auto on tullut joskus 03/04. Autossa on täydellinen huoltohistoria ja kauhea määrä kuitteja mukana.

    Tämän hetkiset muutokset vakioautoon nähden:

    - 3 bar map-anturi
    - Vapaavirtaussuodatin
    - By pass-venttiili
    - Lastu 280 hp / 420 nm.
    - 1.8T-puolakonversio
    - Alusta madallettu. Tästä ei ole tarkkaa tietoa mitä osia alustassa on, mutta iskarit ainakin takana olivat KYB-merkkiset.
    - Ahtopainemittari
    - Takalasit tummennettu takaluukunlasia lukuunottamatta
    - Vaihdekepin nuppi
    - Turbotimer

    Autossa havaitut korjausta vaativat kohteet:

    - Termostaatti ilmeisesti jumiutunut auki
    - Etuvetarien ulommat suojakumit (huomautus katsastuksessa)
    - Oikeaan etunurkkaan kallistuksenvakaajan puslat (aiheuttaa pientä kolinaa)

    Tepolta tilasin autoon pienen varaosapaketin ja kunhan paketti saapuu, niin autoon on tarkoitus vaihtaa / asentaa seuraavat:

    - Öljyt + suodatin
    - Etuvakaajan kumit
    - Tulpat
    - Bensansuodatin
    - Termostaatti
    - Vetarien kumit
    - Vaihdekepin nuppi

    Toistaiseksi auto on ollut vain ajossa, enkä ole ehtinyt edes kuvia siitä juuri ottaa. Huomenna olisi tarkoitus pestä auto, niin otan samalla kuvia. Mitään älyttömän eksoottista projektia tästä ei ole ainakaan vielä tarkoitus tehdä, koska auto toimii käyttöautona, mutta pientä korjailua, parantelua ja ulkonäkömuutoksia ainakin on tulossa.

    Tekniikkapuolelle on jo ostettu uusi pakosarja, jota tullaan mahdollisesti hyödyntämään moottorin kutittelun yhteydessä.
    Viimeksi muokannut OlliT; 11.2.2013, 19:04.

  • #2
    Mistähän autoon mahtaisi saada korjausoppaan? Kaipaisin neuvoja ja apua ihan perusjuttuihin ja nuo oppaat ovat osoittautuneet käteviksi.

    Alfamerilta saa 100/A6-opasta, mutta se ei käsittele quattroja, v6:a tai S-malleja, joten siitä ei paljon apua ole.

    Comment


      #3
      http://www.bentleypublishers.com/aud...997/index.html

      Comment


        #4
        http://www.bentleypublishers.com/aud...998-ebahn.html

        tai vastaava jostain lähempää.

        Edit, killeri ehti ensin.

        Comment


        • #5
          Tilasin eilen tuon suositellun korjausoppaan. Saa nähdä koska saapuu.

          Huomasin eilen autoa tutkiessani, että molemmat etupään ulommat vetarin kumit ovat rikki kunnolla, joten nämä menevät vaihtoon heti kun saan Tepolta lähetyksen.

          Huomasin myös että taka-akselin luona olevan vaimentajan ainakin yksi kiinnikekumi oli katki ja putki roikkuu hieman. Onko tietoa sopiiko motonetin kumit tähän S-malliin?

          Autossa on oston jälkeen ollut myös sellaista vikaa, että mittariston ja keskikonsolin valot välillä sammuvat. Auto tekee tätä täysin sattumanvaraisesti ja yhdessä vaiheessa meni monta päivää ilman ongelmia, mutta nyt valot ovat alkaneet taas temppuilla enemmän. Auto on ennen ostoa seissyt jonkin aikaa, joten joku kontakti on varmaan hapettunut tms.

          Olisiko tämän ikävän vian korjaukseen helppoja vinkkejä?

          Comment


            #6
            Noista mittaristovioista on täällä jossain juttua paljonkin. Piirikortin kontakit varmaan vaatii pikku kolvikäsittelyn. Toki johtoliittimien kunto on helppo tarkistaa, kun mittaristo irtoaa niin vähällä vaivalla.

            Comment


            • #7
              Mulla oli exässä häikkää mittariston ja ecun välisissä johdoissa, jos purat kannattanee tarkastaa. Nuo pakoputken kannatinkumit kannattaa ottaa orkkikset, tarvikkeet ei kestä.

              Comment


              • #8
                Kuvia en ole vieläkään saanut otettua ja auto tuli kaiken lisäksi heti likaiseksi uudelleen pesun jälkeen. Täytynee ottaa pari räpsyä seuraavan pesun jälkeen.

                Pakosarjan sain eilen käsiini ja vaikuttaa kiinalaisuus ja hinta huomioiden ihan siedettävältä. Tuon kaveriksi täytyy jossain vaiheessa hankki turbo, joka jaksaisi puhaltaa tuonne 400-450 välimaastoon. Tästä saa antaa suosituksia.

                Ostin autoon myös uuden vilkku / valo-viiksen, joka pitäisi asentaa viikonloppuna. Täytyykö ratti irrottaa ensin ja miten se tapahtuu? En ole koskaan bagillista rattia irrottanut.

                Pakoputken kannakekumit ostin myös kaikki ja nämä pitäisi myös viikonloppuna asentaa.

                Mittaristo on myös tarkoitus irrottaa ja tutkia johtuuko valoilmiöt sieltä. Samalla aion vaihtaa valaistuksen polttimot ja olen aiheesta lukenut täältä, mutta kaipaisin edelleen lisätietoa siitä, että mitä polttimoita siellä tarkalleen on ja kuinka monta kutakin? Motonetin valikoimaan tutustuin ja omaan silmään moni näytti samalta.

                Tässä olisi vaihtoehtoja:

                http://www.motonet.fi/motonet/tuotte...kantapolttimot
                http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/va...ivalopolttimot

                Eli mitä tyyppiä ja kuinka monta? Motonet olisi lähellä.

                Comment


                • #9
                  Millainen tuo uusi pakosarjasi siis?

                  En ole ihan varma alanko päivittämään turboa, mutta minulla olisi ~2000km ajettu kkk k26/27.

                  Aikalailla bolt-on vakioympäristöön. Toki vaatii isomman downpipen ja isompihalkaisijaisen imuputken.

                  Jos on kiinnostusta tällaiseen niin kysäse.

                  On autossa paikallaan ja ajossa joka päivä :)

                  Tuo streetdyno-käyrä on vain suuntaa antava, arvon sinnepäin mutta kierrosluku pitäisi olla lähes oikein että voi päätellä tehoaluetta.
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Re: Audi S6 2.2T 1996

                    Mittariston irroitus on niin pieni homma, että kaiva kaikki polttimot sieltä irti ja käy motonetista hakemassa kutakin mallia vastaavat määrät tilalle.

                    Comment


                      #11
                      Empähän suosittele motonetin polttimoja laittamaan mittaristoon, elleivät ole esim. osramin tekemiä. Jotain "halpatuikkuja" meinasin oman ässän mittaristoon vaihdella, mutta lensivät hyvin nopeasti roskikseen. Kanta näyttää samalta, mitä pitääkin, mutta ei silti lukittaudu tiukasti mittariston piirilevyyn. Välillä taustavalot toimivat ja välillä vilkkuivat. Osramia laitoin mittaristoon ja ei ole mitään ongelmaa valojen suhteen.

                      Taustavaloissa on oranssikantaiset taustavaloissa, joissakin varoitusvaloissa vihreätä ja mustaa kantaa.

                      Bägillinen ratti irtoaa helposti. Ratin takana viiksien kohdalla on reiät molemmilla reunoilla. Sieltä ruuvi (voi olla torx) auki ja bägi irtoaa. Tosin liitin kannattaa irrottaa varovasti ratista. Jos noita taustavaloja vaihdat mittariston ollessa pöydällä, tai kun ratti on irti, niin älä käytä sytytysvirtoja päällä. Kasauksen jälkeen on hyvin todennäköistä, että airbägin merkkivalo jää palamaan jatkuvaan.

                      Vagcomilla sen saa tosin nollattua.

                      Comment


                        #12
                        Säädettävällä rattipylväällä olevasta ei tarvi rattia edes irrottaa.

                        Polttimot maksaa marmorilla karvan yli € per pala. Jossain topikissa oli mainittu se kantakin, mutta en nyt täähän hätään sitä muista.

                        Comment


                        • #13
                          Eilen tuli puuhasteltua auton parissa muutama tunti ja homma alkoi ratin irroittamisella, jotta vilkku / valo-viiksen pääsisi vaihtamaan. Lopulta ratti irtosikin ja viikset sain myös purettua, mutta eihän tuo Motonetin viiksi sopinut paikalleen. Sinänsä oli todella jännä tapaus, että viiksi näytti aivan täysin samalta, mutta oli kuitenkin hieman suurempi. Ei auttanut muuta kuin kasata alkuperäisellä viiksellä ja putsasin kaikki liittimet contact cleanerilla samalla.

                          Irrotin myös mittariston ja putsasin kaikki liittimet. Polttimot olivat kaikki ehjiä, joten en vielä alkanut vaihtaa niitä. Mittariston irroitus oli helpompi operaatio kuin luulin.

                          Pakoputken keskipöntön kannakekumi myös tuli vaihdettua, kun vanha oli kokonaan poikki. Putki nousi pari senttiä ylöspäin, eikä enää raavi niin pahasti.

                          Samalla tuli ihan muuten vaan katseltua auton konehuonetta ja huomasin, että bensansuodattimen ja bensaputken välissä oleva n. 20cm pitkä letku oli aivan haurastunut. Letku oli halkaillut lähes läpi saakka ja olisi varmasti alkanut pian vuotaa bensaa pakosarjan, turbon ja putken päälle. Tilalle vaihdoin pätkän letkua ja selvittiin säikähdyksellä.

                          btw. autoon hankittu pakosarja näyttää omaan silmään samalta kuin tämä: http://www.ebay.com/itm/DIRENZA-AUDI...item2325a5754d
                          Viimeksi muokannut OlliT; 10.2.2013, 12:54.

                          Comment


                          • #14
                            "Projekti" on edennyt sen verran, että osia on saapunut. Tepon paketti tuli ja vaihdekepin nuppia lukuunottamatta osat olivat oikean näköisiä.

                            Ostin autoon myös sisätiloihin hiilikuitulistat, jotka hain eilen postista. Korjausopas ei ole vielä tullut, mutta Vantaalle asti sekin on tullut jo.

                            Tulevan tekniikan muutosten suhteen suunnitelma on seuraavanlainen:

                            - Pakosarja (ostettu)
                            - Turbo (Hx35 kokoluokkaa)
                            - Isompi cooleri
                            - Isompi downpipe
                            - Custom softa
                            - E85?
                            - Suuttimet
                            - Ilmamäärämittari
                            - Muuta?

                            Näillä haaveena n. 350hp ja kunhan joku taikoisi koneeseen sopuhintaan h-profiilit, niin konetta voisi paineistaa kunnolla.

                            Nyt kuitenkin vielä huoltoa ja ajoa nykysetupilla.

                            Comment


                            • #15
                              Mistä hommasit listat ja paljon maksoit. Mullakin roikkuu yhdet nurkissa.

                              Comment


                                #16
                                Mulla on keskipöntön kannake kumina, pakoputken puristus liitos klemmari. Saa säätää sitä korkeutta kätevästi ja ei väsy niin nopeesti sen kaiken painon alla. :)

                                Et tarvitse uutta maffia jos ei siis ole jo muuten väsynyt, downpipekin riittää ihan hyvin noihin tehoihin.

                                Comment


                                • #17
                                  Listat löysin kansainvälisen Audi foorumin kautta ja ne tulivat Serbiasta minulle. Sarjaan kuuluu muistaakseni 10 listaa (2 joka oveen ja kojetauluun 2).

                                  Pakoputken kannakkeen vaihdoin Motonetin malliin, saa nähdä kauanko kestää.

                                  Tuossa viritys-suunnitelmassa downpipen uudelleen rakennus oli lähinnä sen takia, että turbon ja pakosarjan vuoksi downpipe menee kuitenkin vähintään osittain uusiksi, niin samalla vaivalla tekisi sen esim. 3" tavarasta.

                                  Audi pelaa muuten todella hyvin, mutta mittariston / kojetaulun valot aiheuttavat edelleen päänvaivaa. Purin autosta mittariston, ratin ja molemmat viikset pois viikonloppuna ja putsasin kaikki kontaktit liittimistä. Tämän jälkeen valot toimivat kuin unelma, kunnes tänään alkoi taas ongelmat.

                                  Jonkun työmaan työssyn jälkeen valot menivät pimeäksi, eivätkä enää heränneet. Valot toimivat siis siten, että kun valoviiksi on ns. 0-asennossa, niin kaikki valot palavat kirkkaina mittaristossa ja kojetaulussa. Kun viiksestä nostaa pykälän ylös, niin mittaristoon syttyy vihreä valojen merkkivalo ja mittariston sekä kojetaulun valot hiipuvat pimeiksi.

                                  Luulin ongelman aluksi olevan valo-viiksessä, mutta enää en olekaan aivan 100% varma.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuo himmentyminen on vissiin ihan normaalia. Niissä maissa joissa ei käytetä ajovaloja, palaa mittarivalot kirkkaammin jotta näkyvät kirkkaassa päivänvalossa. Myöskin vihreä valojen merkkivalo kuuluu asiaan. Heiluttelehan sitä dimmerin akselia hiukan. Useammin kuin harvoin vika on siinä potikassa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kun ajovalot laitetaan päälle, kuuluukin mittariston valojen himmentyä. Tsekkaappa vielä pimeällä ettei ne vain palaisi himmeänä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä sen tiedän että niiden kuuluu himmentyä, mutta kun ne tässä autossa himmentyvät vian omaisesti, niin ne kyllä sammuvat käytännössä kokonaan.

                                        Tuo dimmeri on itselleni täysin uusi juttu. Ilmeisesti kyseessä on se vasemman puoleinen tappi mittaristossa? Saatoin kyllä kiertää sitä tänään vahingossa. Täytyykin heti huomenna tarkistaa.

                                        Kyllä itselle vieraan auton kanssa tuntuu itsensä usein pirun yksinkertaiseksi ja typeräksi. Mutta kai se on vaan opittava niksit kantapään kautta.

                                        Noista hiilikuitulistoista unohdin sanoa, että maksoivat minulle reilut 150e toimitettuna ja ovat ihan hyväkuntoiset, mutta käytetyt.

                                        Edit:

                                        Piti heti aamusta kokeilla tuo dimmeri ja siitähän se kiikasti. Vähän kyllä hävettää :) Yritin säätää tuota analogista kelloa ja räpläsin nuppia, meni siinä sekaisin ilmeisesti. Mutta mitenkäs tuota kelloa säädetään? Mittaristo oli hetken irti, niin nyt kello on 10 min jäljessä.
                                        Viimeksi muokannut OlliT; 14.2.2013, 09:34. Perustelu: lisäys

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja OlliT Näytä viesti
                                          Tuo dimmeri on itselleni täysin uusi juttu. Ilmeisesti kyseessä on se vasemman puoleinen tappi mittaristossa? Saatoin kyllä kiertää sitä tänään vahingossa. Täytyykin heti huomenna tarkistaa.
                                          Se on juurikin se vasemman puoleinen nuppi :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Kello kääntyy siitä toisesta nupista. Pitikö sitä vetää itseensä ja kääntää, vai miten lie meni.

                                            Comment


                                              #23
                                              Juuri näin. Dimmeriä taas ei tarvi vetää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Valot sain heräämään dimmeriä kääntämällä, joten kiitos tästä :)

                                                Kelloa sen sijaan en saanut säädettyä. Kun nupista vetää, niin nuppi irtoaa, eikä kelloa saa säädettyä. Mittaristoon jää toki kiinni se nysä, jonka päälle varsinainen käännettävä tappi tulee, mutta jos tuota vetää lian kovaa, niin irtoaa ja jos ei kovaa, niin kello ei käänny. Täytynee laittaa vaikka pikaliimaa tuohon irtoavaan nuppiin, niin pysyy paremmin kiinni ja saa vedettyä paremmin.

                                                Ostin autoon myös uudet öljyt. Mitä enemmän luin noita öljykeskusteluja, niin sen sekavammaksi kaikki kävi. Yksi sanoo että Valvoline on kuraa, toinen sanoo että Castrol ja kolmas että Mobil. Toisaalta joku taas kehuu nämä kaikki maasta taivaaseen. Ostin Valvolinen 10W60 "racing" öljyä, jota nyt ainakin kokeillaan.

                                                Aloitin myös eilen vaihtamaan noita hiilikuitulistoja, mutta vanhat jalopuut olivatkin pirun tiukassa kiinni. Pari listaa sain nopeasti irti, mutta en alkanut kiireessä väkisin repimään noita, koska eivät kestä älyttömästi väkivaltaa. Täytyy ajan kanssa vitkutella noita varovasti irti.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuotanoin, ei niitä listoja kuulukaan "vitkutella", kun siellä takapuolella on kiinnikkeet mitkä pitää irrottaa. Ts. ovipahvit pois ja sitä rataa. Öljykeskusteluiden lukeminen foorumeilta on ~turhaa, eipä juurikaan ole joukossa henkilöitä joilla olisi kompetenssia arvioida öljyjen paremmuutta. Itse olen luottanut siihen että jos purkin kyljessä on vag-hyväksyntä niin sillä mennään.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitkäs tämän AAN-koneen kiertokanget mitat ovat ja mitkä kanget olisi kustannustehokkaat h-profiilit?

                                                    JE:ltä saa näköjään mäntiä myös. Onko muita järkeviä vaihtoehtoja?

                                                    Tänään olisi tarkoitus suorittaa önjynvaihtoa ja muuta pikkuhuoltoa. Päivittelen tänne vaikka vihdoin kuvien kera "projektin" edistymistä.

                                                    Täältä löytyikin tietoa: http://npsheads.omaverkkokauppa.fi/e...1/Products/107
                                                    Viimeksi muokannut OlliT; 18.2.2013, 14:59. Perustelu: Lisäys

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kiinan kankia löytyy ainakin futurezilta ja professional motorssilta
                                                      Kotimaista Ojennus/Po-metal

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt on tullut puuhasteltua auton kanssa ma- ja ke-illat ja aikaan on saatu tämän verran:

                                                        - Termostaatin vaihto uuteen + punaiset jäähdytysnesteet
                                                        - Öljyjen vaihti Valvoline 10W60 + suodatin
                                                        - Kallistuksen vakaajan keskipusla oikea
                                                        - Eteen molemmolle puolille ulompien vetonivelten purku, puhdistus, uusi rasva + suojakumi

                                                        Autosta on paljastunut pikku ylläreitä sitä mukaa kun huolto on edennyt. Mm. öljyproppu oli väännetty varmaan 1000nm momenttiin ja kanta aivan pyöreä. 4 tunnin tappelun jälkeen lähti irti. Myös vetonivelten huolto vei aikaa tajuttoman pitkään kokemattomuuden ja väsymyksen takia.

                                                        Vielä tehtävää:

                                                        - Tulpat
                                                        - Bensansuodatin
                                                        - Sisätilojen hiilikuitulistat
                                                        - Vaihdekepin nuppi

                                                        Ostin autoon myös xenon-valot, jotka pitäisi tulla muutaman viikon sisällä. Nämä pitäisi myös asennella kun saapuvat.

                                                        Edellisellä omistajalla oli jäänyt jokin lastu talteen ja sekin tuli muiden pikkuosien mukana ostettua.

                                                        Tässä vihdoin hieman vanhoja kuvia autosta. Näyttää suunnilleen samalta edelleen:







                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvältä näyttää, ja siistikuntoiselta vaikuttaa. :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Virtala ja US-Parts myy Eagle;n kankia edullisesti. Ovat siis samaa kiinakamaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X