Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsen-modi 2-osaisella kuorella varustetulle 01a torsenille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    OK täytyypä vaihtaa omaan takas peräpään alkuperäinen laatta. Kun kerran ulommat rattaat työntävät keskirattaita keulaa kohden ja sinne halutaan lisää kitkaa, niin auttaisiko kuvan viritys. Kuva internetistä. Jousen alla 8mm prikkoja esijännittämässä jousta ja painamassa keskirattaita keulaa kohden. Lähteen mukaan auttaisi "spontaanin huutonaurun" etsinnässä
    Attached Files

    Comment


      #92
      Kyllä tuosta esijännityksestä voisi apua olla. Sillä saisi myös apua siihen legendaariseen tilanteeseen jossa joku kiusanhenki yhtäkkiä sujauttaa rullat etu-tai takapyörien alle. :) Onko tuo mistä mallista, jousi ei liene orkkis?

      Comment


        #93
        Kyllä tuo jousi näyttää samalta kuin tossa mullakin. Kävin mittaamassa nopsaan niin jousen sisähalkaisija n.27mm ja ulkohalkaisija n.35mm. Eli ei muuta kun rikkoja metsästämään. Pitäisköhän sitä vielä tommonenkin viritys tehdä... :)

        Comment


          #94
          Kuva löytyy s2forum:n facebook sivulta. Kulkine lienee S2 tms. Jousi kaiketi alkuperäinen Prikkojen lisäämisestä vain puhutaan

          Comment


            #95
            Mikäs idea tuossa prikkakikassa sitten on?

            Comment


              #96
              Siinä on se idea, että tuo jousi työntää keskirattaita torspon kuoren etuseinää ja tietysti toisiaan vasten, eli tekee samaa mitä nuo sivurattaat sitten kun luisto alkaa. Sivurattaat kun ajattelee itse asiassa pyörivinä kiiloina, niin se helpottaa ymmärtämään tuon systeemin toimintaa.

              Eli kun siellä on tuon jousen avulla jo valmiiksi hieman jännitystä, niin torseeni vastustaa tiukemmin pyörintänopeuserojen kasvamista jo heti nollamomentilta lähtien. Tuo palikka on vissiin 01e askin takakansi, 01a:ssa on erilailla ja siellä ei kyllä ollut muistaakseni tuollaista jousta. Voisi tietysti tutkia, että olisiko sellainen mahdollista sinne virittää. Varsinkin jääradalla tuosta voisi olla hyötyä, asfaltilla momenttia on sen verran reippaasti aina käytössä että ero ei välttämättä ole niin selkeä.

              Comment


                #97
                On 01a:ssa myös tuo jousi mutta en muista kummalla puolella torsenia.

                Comment


                  #98
                  Mahtavatko kuparirenkaat kestää tuolla kovinkaan kauaa?

                  Mun mielestä 01A:ssa on vain sellainen välyksenpoistojousi, jolla painetaan koko murikkaa eteenpäin. Varmaan kalinan estoa varten moinen siellä on. Se ei muodosta torsenin sisälle kohdistuvaa voimaa.
                  Kyseinen jousi on monta kertaluokkaa heiveröisempi vrt kuvassa oleva.

                  Comment


                    #99
                    Joo, helinöitä poistamassahan se varmaan on tuo 01e-jousikin alunperin, mutta jos se painaa sisempää ratasta niin silloin sillä voi olla tuo toinenkin funktio. Itekään en ensisijaisesti kupariprikkoja tuonne laittais, mutta tuskinpa ne siellä miksikään menee kun prikathan on tuossa kohtaa sinänsä staattisessa tilassa. Pyörivät toki tuon kardaanintumpin mukana, mutta eivät suhteessa toisiinsa.

                    Comment


                      Lötkön torsen pitäisi varmaan modata nyt kun loota on vielä lattialla. Osasiko joku heittää, millaiset prikat sinne nyt meni ja mihin järjestykseen? Alkaa olla niin sekaisin noista eri mitoista, ettei valmiiksi uskalla hakea mitään.

                      Loppupään lötkössä (016-aski) varmaan T1-tyypin murikka?

                      Oliko kukaan kokeillut modata takatorsenia? Mitään hyötyä, vai enemmänkin haittaa? Perä on V8:n käikäle sellaisenaan.

                      Comment


                        Onkos arvauksia millanen torseni on -93 01A CCH lootassa?

                        Comment


                          Vahva arvaus: T1.

                          Quattro gen2
                          Used starting from 1988 on older generation Audis B2 and C3 platform and Audi quattro turbo coupe until the end of their production and on new generation B3 platform (1989-1992) Audi 80/90 quattro, B4 platform (1992-1995) Audi 80, Coupe quattro, S2, RS2, C4 platform (1991-1994) Audi 100/200 quattro, S4.
                          Type: Full-time all wheel drive.
                          • Torsen type I center differential, 50/50 split in normal conditions, automatically locking with up to 80% of torque transfer to either axle.
                          • Open rear differential, manually lockable via switch on the center console, located next to the handbrake.
                          • Open front differential (no lock).

                          Comment

                          Working...
                          X