Tuosta sokkien irroituksesta. Mä ruuvasin terassiruuvin sokan sisään, kiinnitin ruuvin kannan ruuvipenkkiin ja varovaisesti kampesin tangolla murikkaa. Nätisti tulivat pois. Terassiruuvi meni just kätevästi sokan sisälle. Mulla olis yks tommonen pikkuaskin yksiosainen torseeni ylimääräisenä. Rattaissa on hiertymää, mutta paloja ei oo irronnut. Sen saa vaikka 50 eurolla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Torsen-modi 2-osaisella kuorella varustetulle 01a torsenille
Collapse
X
-
Mulle pitää vähän rautalangasta väännellä...
6kpl AS3552 prikkoja hommattu. Potilaana tuo 01E 409 751.
Päissä siis neulalaakerit ja keskellä pronssi. Noiden jokaisen tilalle siis 2kpl AS3552 prikkoja?
Tämän ohjeen mukaan ( http://diffmod.plainbored.com/ ) korvattaisi vain pronssinen ja etummainen. Ja etummainen eri väliin missä oli??? Vai onko parempi laittaa joka väliin? :)
Onko tästä modista kokemusta ilman lukkoperää, onko se ilman lukkoperääkin takavetopainoinen vai muuttaako tämä vain sitä kuinka paljon pystyy momenttia tarjoamaan akselien välillä?
Comment
-
Vasta tein itse tuon 01E 409 751 torsenin.
Keskelle ja eteen menee samankokoinen rikka.
Taakse ei mene kun on isompi se mikä sinne tarvitaan laakerin tilalle..
Kyseisessä mallissa on Torringtonin laakerit muistaakseni päissä.
Tuossa ( http://diffmod.plainbored.com/ ) tehdään uudemman mallinen torsen jossa ei ole noita laakereita vaan korvattu etupää teflonipinnoitettulla rikalla kuten keskellä on uusissa ja vanhoissakin. Takapäässä tuossa uudemmassa onkin jo tuommoinen teräsprikka.
Comment
-
Saishan se varmaan olla vähän tavan rakenneterästä jämäkämpää tavaraa. Lisäksi ite jos tekisin niin hioisin ne prikat jotta saisi paksuuden toleranssiin ja toisaalta myös valmiiksi sileän pinnan mistä ei irtoaisi hirveästi mujua sisäänajovaiheen aikana.
Comment
-
Kulutuslevystä olisi varmaan hyvä tehdä. Niissä olisi aika paljon kovempi myötöraja ja pintakovuus. Lämmöllä leikkaaminen saisi vielä nuo runsaasti seostetut levyt karkenemaan, joka tietysti lisäisi kovuutta entisestään. Tekisi leikkauksen jälkeen päästön ja lopuksi hioisi oikeaan paksuuteen.
Comment
-
Takimmaisen laakerin koko on 38x55x2. Mitä tosta mittailin ja tuumailin, niin sisämitta saisi olla 35mm-38mm. Täytyy lähteä laakeriliikkeeseen metsästämään.
Pikaisella googletuksella löyty 38x55x2 neulalaakeri, mutta jos oikein ymmärsin tuo 2mm paksuus tulee neulalaakerista ja kahdesta aluslevystä. Jos aluslevyt olisi esim 0,5mm ja niitä laittaisi 4kpl, miten tuo vaikuttaa kitkaan? Onko suurinpiirtein sama kuin 1kpl oikean kokoisella?
Ja onhan noihin muihinkin väleihin nyt tulossa kaksi levyä/laakeria korvaamaan. Vai rupesinko nyt pikkusen liian pitkälle miettimään tätä hommaa? :)
Comment
-
Kyllä ne neulalaakerit mitä noista on tullut auottua ovat olleet sen 2mm paksuja. Sanoisin näin lonkalta ettei ole suurensuurta merkitystä montako niitä kovia prikkoja siellä on, koska kitka on kuitenkin jotain aivan muuta siinä tilanteessa kuin neulalaakerilla.
Comment
-
Ei tunnu mistään löytyvän sopivaa prikkaa takimmaisen naulalaakerin tilalle.
Oikeestaan ainut minkä löysin oli tämmönen, mutta tosta materiaalista on paha mennä sanomaan, ei taida uskaltaa kokeilla...
http://www.ebay.co.uk/itm/OEM-Suzuki...item5b14480249
Pohdiskelin tota useampi prikka vs yksi kitkahommaa. Eikö useammalla prikalla ole kovempi kitka, jos miettii esim normikytkin vs monilevykytkin? Ja eikös tässä nimenomaan tuolla kitkalla pelata? Sitä en osaa sanoa onko sillä tässä hommassa minkäänlaista käytännön merkitystä...
Jos kiihdyttäessä keskirattaat painautuu aina eteenpäin riippumatta kumpi akseli pyörii kovempaa, onko tolla takimmaisella laakerilla/prikalla kovinkaan suurta merkitystä? Kumminkin varmaan suurimmalla osalla meistä olisi tarkoitus saada taka-akselille enemmän vääntöä kuin etuakselille... :)
Laitan kuvia kun saan nippuun. Tosin kokemuksia pääsee varmaan vasta keväämmällä kertomaan.
Comment
-
Monilevykytkimessä kytkimen massalevyjen välissä on painelevy, josta voima kulkee asetelmaan. Eli tuo painelevy tuplaa kytkimen pitopinta-alan. Jos nuo rikat laittaa päällekkäin, niin se vastaisi tilannetta, jossa kaksi kytkimen massalevyä painettaisiin toisiaan vasten ilman välilevyä, eli lopputulos olisi sama kuin,että olisi yksi todella paksu kytkinlevy.
Jos noita rikkoja laittaa päällekkäin, niin lopputuloksena kitka on käytännössä sama kuin paksuilla levyillä.
Comment
-
Linkin shimmilevyistä voisi joku käydä aihioksi. http://www.heavyline.fi/fi/ws/3/säätölevyt.html
Comment
-
Comment
-
Miepäs huutelen tänne kun löydän tilausnumerot slf:lle. Pitäis vaan keretä pitää konttoripäivä töissä että pääsee kirjojen ääreen. Asiakaspalveluun kun on huono soittaa ja kysyä noita kitkalevyjä kun ne elää kuitenkin vaan tilausnumeroiden mukaan.
Edit. STD koko on AS 3552 eli 35x52x1 prikka, sekö ei käynyt tuonne murikan sisään? Enkä löytänyt aluslevyistäkään sopivan kokoisia jotka olisi saanut "höyläämällä" sopivan paksuiseksi.Viimeksi muokannut Carbin; 13.10.2015, 10:49.
Comment
-
Mulla siis tuo torsen 01E laatikosta.
Laitoin etummaisen neulalaakerin ja keskellä olevan pronssilaakerin tilalle 2kpl noita AS3552 (35x52x1), eli yhteensä 4kpl.
Taakimmaisen neulalaakerin jätin paikoilleen, se on kokoa 38x55x2. Siinä tuo keskireikä mun mielestä voi olla 35-38, mutta ulkomitta pitäisi olla aikalailla tuo 55.
Että ton saa purettua pitää ottaa vähintään 3 pikkuratasta irti. Ja putkisokat lähtee helposti kun lyö pikkumeisseliä sinne sokan juureen.
Tosta vaan tuli aika tiukka paketti, nippanappa sai 0,10 rakotulkin väliin. Kai tässä yksiosaisessa on tuo sama 0,08-0,20??
Mulla on tuo kottero sen verran levällään, että kokemuksia pääsee vasta keväämmällä kertomaan.
Comment
-
Riippuu mikä revisio on. Vanhassa oli neulalaakeri-bronssi-neulalaakeri. E:ssä oli oljyurallinen- - teflon pintainen- - teflon pintainen prikka. Eikös Crossfire aiemmin kirjoittanut että kaikki kannattaisi vaihtaa ASxxxx painelaattaan. Mitä etua jos taaimmainen annetaan olla?Viimeksi muokannut hiloran; 14.10.2015, 12:19.
Comment
-
Jos ei laakerissa ole pyöriviä elementtejä, on se silloin liukulaakeri. :) Teflon-prikat pyörii tietysti hiukan nihkeämmin kuin neulalaakerit, joten bias on tehtaalta aavistuksen jyrkempi. Sitten teräsprikat pyörii vielä oleellisesti nihkeämmin.
Tuota perän sivulle työntämistä en ole itse havainnut ainakaan kesäolosuhteissa, jäällä en valitettavasti tuota kunnolla toimivaa ja sisäänaejttua modia en vielä ole päässyt oikein kokeilemaan.
Jarille tästä laskukaavat, jos haluat laskeskella suhteiden muutoksen, minä en osaa enkä jaksa kun en katso tarvitsevani sitä tietoa. :)
http://torsen.info/files/Traction_Control_Article.pdf
E: Voishan tässä vielä sen verran mainostaa, että voin tuollaisen torseenin modata Pajalla kun tuo tänne auton, askin tai torseenin sekä prikat.Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 14.10.2015, 09:41.
Comment
Comment