Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsen-modi 2-osaisella kuorella varustetulle 01a torsenille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Tämän modin vaikutuksesta kestävyyteen...onko tietoa? Pysyykö siis tuo ominaisuus vai voiko kuluminen muuttaa jotain tuolla? Ja kuluminen satojen tuhansien kilometrien aikana yleensäkin ilman tuota modia.

    Comment


    • #32
      niin tietty sekin :) Itsellä on jo 6kpl rikkoja, paikallisesta rautakaupasta sai 0,9€ kappale.
      Pitää odotella tallille pääsyä ja asentaa paikalleen tässä parin viikon sisään. Toimiva kokoonpano olis aina hyväksi tietää tuohon mennessä.

      Comment


      • #33
        Sepä se, mullakin saattaa mennä se pari viikkoa ennenkuin pääsen testailemaan..

        Comment


        • #34
          Ei ollut erityisen hyvä muutos se. Seuraavaksi vuorossa kaikkiin välehin teräsprikat.

          Comment


          • #35
            Torsen-modi 2-osaisella kuorella varustetulle 01a torsenille

            Miten se torsen käyttäytyy, eteenpäin liikuttaessa voima siirtyy eteen ja keskilaakeriin, mutta mitä tapahtuu kun kardaani pyörii nopeampaa kuin apukardaani eli perä suttaa?

            E: itselleni vastaten, perähän ei pyöri laatikkoa nopeampaa muutakuin moottorijarrutuksessa. Tuskin on talviajossa tai muutenkaan suurta merkitystä torsenin toiminnassa eri rikoilla moottorijarrutuksessa. Lienee parasta laittaa teräsprikat joka väliin.
            Viimeksi muokannut Heromanni; 4.2.2013, 01:48.

            Comment


            • #36
              Tulipa tosiaan laitettua kaikkiin välehin teräsprikat ja huomattua seuraavanlaisia asioita:

              -Jäällä siviilinastapyörillä momentinsiirto ei ole riittävä, jos edessä on avoin tasauspyörästö. Vaikuttaisi siltä, että toisen etupyörän kautta sudittaa väännöt harakoille, eikä täyttä hyötyä saada. Kuitenkin yhdessä takatorsen-modin kanssa on jäälläkin johdonmukaisempi ja helpompi vietävä, erityisesti jos pinta on kokonaan jäätä tai kokonaan lunta.

              -Asfaltilla yhdessä edellämainitun takatorsen-modin kanssa tieteellistä termiä käyttääkseni ihan älyttömän makee! :) Valitettavasti ei ole dataa kummastakin modista erikseen, mutta ainakin yhdessä ne tuottavat spontaania huutonaurua mutkasta ulos tultaessa. Mutkasta ulos kiihdytettäessä laite ei nimittäin enää sudita vammaisesti sisäkurvin etupyörää, vaan vetoa siirtyy reilusti taakse joten kaasun voi avata paljon aiemmin. Myös driftaaminen kaasulla onnistuu, jos on riittävästi tehoa ja/tai riittävän liukasta.

              Kaikenkaikkiaan näitä molempia modeja voi siis suositella varsinkin kun kumpikaan ei tee suurta lovea harrastajan lompakkoon. Sen verran selvä ero tuli auton käytökseen että paluuta vanhaan ei enää ole. :)

              Comment


              • #37
                Ostin modia varten yhden torsenin, kun halvalla sai. Ulkonäkö mätsää tuohon vasemmanpuoleisimpaan, mutta yllätyksenä tästä löytyikin laakerit päistä ja pronssi(?)prikka keskeltä.

                http://jhmotorsports.com/products/pi...tion_Chart.jpg

                Kaikki 2mm kooltaan, eli pitäisi löytyä hyllystä noita. Sinällään plussaa, ettei ole mikään erikoiskoko, mutta eikös tuossa pitäisi olla päissä prikat?
                Attached Files
                Viimeksi muokannut Ugemi; 7.12.2013, 14:20.

                Comment


                • #38
                  Ymmärränkö ihan oikein http://torsen.com/fsae/012000_washer.htm tuon kuvan, että kaikki nuo prikat voisi korvata kyseisillä laakerin aluslevyillä suoraan, vai onko noista aluslevyistä mahdollista tehdä uudet prikat? Eikös b6 1.8tq vm.01 ole kyseinen torsen käytössä kun laatikkona on 01a?

                  Comment


                  • #39
                    Ainoastaan nuo prikat 2 ja 4 numeroilla. Korvaavat ovat ohuempia, eli niitä sitten 6 kpl, jos oikein arvoin.
                    Mikähän tuo minun sekasikiö on. Piti olla ihan urssin torsen muistaakseni, mutta oli laakerit päissä ja nyt kun tuli nuo 3047 prikat, niin nehän on käytännössä pienet. Sisä olisi 35, ulko lähempänä 55, keskilaakerin jopa 57mm., eli tuo seuraava painelaatan koko, 3552 olisi aika lähellä. Onko tärkeämpi ulko, vai sisähalkaisija?

                    Comment


                    • #40
                      Sellainen havainto tästä aiheesta tuli tehtyä viime kesänä, että tuo modaus ilmeisesti vaatii jonkinmoisen sisäänajon. Nimittäin kesän mittaan ratapäivillä huomasin sellaisen ilmiön, että parkkiruutuun kääntäessä tms. tiukassa käännöksessä veto päällä toinen takapyörä "skippailee" eli sutaisee niinkuin olisi takana junttilukko päällä. Siellähän on tällä hetkellä sellainen V8-torsen, joten näin ei pitäisi tapahtua. Johtopäätöksenä se, että keskitasuri on alkanut pitää sen verran kovasti, että pyrkii pakottamaan akselit pyörimään yhtä nopeasti. Jos rullailee ruutuun vapaalla/kytkin pohjassa niin tätä ilmiötä ei esiinny. Nyt olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan johonkin liukkaalle pinnalle miten tuo nyt menee, tämä talvi ei vaan ole oikein ollut antoisa jääratojen suhteen.

                      Comment


                      • #41
                        Millaista sisäänajoa tarkoitat?

                        Comment


                        • #42
                          Kovaa ajoa? =)

                          Liekö laakeriprikat sitten sopivasti muotoutuneet pintoihinsa ja kitkaa alkaa olla enemmän kuin uutena.

                          Comment


                          • #43
                            Ite oon huomannut et tekee Terhon havaintojen mukaista lumisella tai jäisellä alustalla. Onko normaalia? Tietääkseni mitään modauksia ei ole tehty tänän, ainakaan ite en ole tehnyt.

                            Comment


                            • #44
                              Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                              Kovaa ajoa? =)

                              Liekö laakeriprikat sitten sopivasti muotoutuneet pintoihinsa ja kitkaa alkaa olla enemmän kuin uutena.
                              Paljonko Terholle ehti tulla kilsoja alle, kun "sisäänajo" tuli valmiiksi?

                              Comment


                              • #45
                                En mä tiedä, ei paljoakaan. Mutta melkein kaikki ajot täysiä, paitsi siirtymät radalle ja pois. Kyllä sen sitten huomaat kun se on sisäänajettu. :)

                                Thuppu: riippuu vähän miten paljon jumputtelee. C4 on sen verran pitkällä akselivälillä varustettu laite, että voi tehdä ihan vakiovermeilläkin tosi tiukoissa käännöksissä lievää jumputusta. Ainakin oma entiseni teki silloisella työmatkalla yhdessä risteyksessä lähes poikkeuksetta. Siinä piti lähteä vähän ylämäkeen ja kääntyä yli 90 asteen mutka, joten veto päällä ja renkaat linkussa.

                                Comment


                                • #46
                                  Voin C4:n kohdalla vahvistaa tuon, sillä oma urssi teki tätä "jumputusta" ilman lukkoa joskus parkkipaikoilla ruutuun tiukkaan käännellessä, varsinkin kun alla olivat 18" vanteet halpis Hankookeilla.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Itse ihmettelin samaa kuin mitä Terho kirjoitti. Porkkikselta kyselinkin että onkohan jotain hajoamassa vai olenko tehnyt modin jotenkin väärin. Mutta ilmeisesti on muitakin modin tehneitä kenellä lukottaa välillä. :)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ugemilla on tuo vanhemman mallin torseeni. Siellä laakerit päissä ja keskellä pronssi. Keskelle pitää laittaa 35mm sisäreiällä oleva aluslevy koska rattaassa on olkapää. Bronssin kummankin puolen 1,5mm kiiltävät prikat. katkaisin yhden jousi sokista kannattanee varata niitäkin. Ovat kooltaan 5x50mm.
                                      Viimeksi muokannut hiloran; 3.7.2014, 19:49.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Lainaan vähän tätä topikkia, kun kysymys liippaa läheltä aihetta (vähän niin että miten irroittaa osa, jotta modin voi tehdä).
                                        Eli en oikein mistään löytänyt ohjetta tuon torsenin irroitukseen. Tai Tanehaun A4 4.2 -projektissa on kyllä yhdet ohjeet, mutta siellä sanotaan että torsen lähtee ihan sormineen nostamalla, kun sen laatikon takaosan lohkon saa irti, mutta entä jos kikkare ei hievahdakaan sieltä kolosta? Pitääkö sen oikeasti lähteä ihan käsin vetämällä, vai onko se minulla jotenkin jumahtanut sinne koloonsa?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Kyllä se lähtee vetämällä. Sulla on jotain nyt jumissa jos se ei "putoa käsiin".

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ite yritin ensin irrottaa liian isoa osaa eli niitä torsenin kuoria mutta lootan perästä ei siis tarvi "kuoria" irroittaa vaan vain sieltä päästä tulee ulos se torsen kun irroittaa oikeat pultit.

                                            Comment


                                            • #52
                                              4. Laatikon päästä sitten kardaanin laipan vierestä kotelon pultit auki.
                                              5. Kammeta talttapäisellä ruuvarilla varovasti koteloa auki samalla pitäen toisella kädellä vastaan kardaanin laipasta. Sisällä jousi ja pari simmilevyä jotka voi helposti lentää lattialle jos ei ole tarkkana.

                                              Joo, olin vähän huonosti kirjottanu noi.. tosiaan tosta voi ymmärtää, että pitää irroittaa se isompi osa. Eli siitä laipan takaa heti ne pultit auki niin se laippaa lähtee siitä irti ja torsen on vedettävissä pihalle.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Itse en saanut torsenin "kuorta" irti vaihdetsatikosta millään kuten joissain ohjeissa näkyy. Päädyn sai paremmin naputeltua auki

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Vihdoinkin sain tuon irti ja oli se niin tiukassa että vasaraa joutui käyttämään. Liekkö ollut liian syvällä, kun ottanut kiinni tuohon lohkon sisäpintaan?

                                                  Irti kun on, niin nyt näki myös tuon että hammaspyörät, varsinkin taaemmat on saaneet kipeetä. Huiput syöty ja palojakin irronnut. Siitä kertoo myös tuo lohkon proppu ja tuo rätti jolla proppua pikkusen koitin pyyhkästä. Ei modia siis tälle torsenille, tai ehkä voisi kuvitella RWD modia, jos tuosta on siihenkään?
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Mitenkäs tuosta 1-osaisesta saa parhaiten nuo sokat pois?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Lyöt meisseliä sinne pohjapuolella sokan ja rungon väliin.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ai sekö ei mene sieltä päästä rungon sisään enää? Hyvä, helpottaa kummasti purkua.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kun kerran halvalla Romaniasta sai niin hommasin itselleni 01E 409 751 E:n. Hieman mietityttää tuo ero 01E 409 751 tasauspyörästöön. Vaikuttaa täysin samalta peliltä paitsi että neula laakerit on vaihdettu teflon pintaisiin prikkoihin ja laakerin päässä on öljy urallinen metallilevy. 01E 409 751:ssa oli neulalaakerit päissä ja keskellä bronssi prikka. AS3552 on tähän tasauspyörästöön sopiva prikka. Itse olen vääntäny m4 kierteet sokkien päähän ja vetänyt liukuvasaralla pois. Sokat on kaiketi tällöin hyvä vaihtaa :D
                                                          Attached Files
                                                          Viimeksi muokannut hiloran; 1.10.2015, 20:45.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Tuossa on siis loivasti tiukempi bias ratio jo tehtaalta, jos neulalaakereiden tilalla on liukulaakerit. Teräsprikat teflonprikkojen tilalle vaihtamalla bias ratio tiukkenee entisestään. Sopiiko tuo mainitsemasi prikka kaikkiin välehin vai pelkästään keskelle? Itse kun purin yhden 01e tasauspyörästön niin päädyissä oli eri kokoiset laakerit.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Prikka menee joka väliin. Koitan vielä jos löytäisin prikkaa 2mm paksuisena. En oikein ymmärrä joitain ohjeita missä prikoista sorvataan lastu pois. Tässähän periaatteessa vaihdetaan vain "laakeri" toiseen samankokoiseen. Ihmetyttää myös että miten 01E 409 751 E:n saa tehtyä 4:1 mutta 01E 409 751 ei saa. En huomaa tasauspyörästöissä mitään eroa prikkojen lisäksi.

                                                              edit.Tuo perä päässä oleva öljyuralinen prikka onkin hieman isommalla keskireiällä ja ulkohalkaisijalla. AS3552 menevät kuitekin menevät OK.
                                                              Viimeksi muokannut hiloran; 14.10.2015, 14:04.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X