Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torsen-modi 2-osaisella kuorella varustetulle 01a torsenille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Torsen-modi 2-osaisella kuorella varustetulle 01a torsenille

    Huom! Seuraava teksti koskee vain otsikossa mainittua Torsen-mallia, eikä ole sellaisenaan sovellettavissa muihin konsernituotteiden Torsen-malleihin. Jos teksti tuntuu pitkästyttävältä, hyppää suoraan viimeisen kuvan kohdalle. :)

    Torsenin toiminnasta on käyty monia enemmän tai vähemmän teoreettisella tasolla liikkuvia keskusteluja niin tällä kuin monella muullakin foorumilla. Koska itseäni niin Audiharrastajana kuin konetekniikan insinöörinäkin kiinnostaa lähes sairaalloisesti tuon mystisen rataspaketin toiminta, päätin ryhtyä tuumasta toimeen ja purkaa moisen sekä tutkia samalla miten se toimii ja miten toimintaa saisi muutettua harrastajaystävällisempään suuntaan.

    Olen jo pitkään kuvitellut tietäväni miten Torsen-tyyppinen tasauspyörästö toimii ja pääpiirteissään olenkin edelleen itseni kanssa samaa mieltä, mutta tämä projekti on myös opettanut uusia asioita sekä myös pakottanut tunnustamaan, että olen ollut osittain väärässä toimintaperiaatteen suhteen. Kuvittelin, että tällainen T-1 tyypin torsen jakaisi momenttia samoin riippumatta meneekö se eteen vai taakse, mutta näin ei ole asian laita.

    Kaikkihan tiedämme, että Torsen jakaa vääntöä mahdollisuuksien mukaan aina pitävämmälle akselille, siihen liittyy tämä "bias ratio", jne. Vaan mitäpä tapahtuu ihan konkreettisesti siellä murikan sisällä eri ajotilanteissa?

    Audin vaihdelaatikossa Torsen on siellä peräosassa, josta kardaani lähtee. Toisioakseli on ontto, ja se pyörittää Torsenin "kuorta". Torsenin sisällä on keskellä 2 ratasta, joista toinen yhdistyy "etukardaaniin" joka kulkee onton toisioakselin läpi etutasauspyörästölle ja toinen ratas yhdistyy kardaanin laipan akseliin, josta voima kulkee luonnollisesti kardaanin välityksellä taka-akselille.



    Keskirattaat taas yhdistyvät toisiinsa ja tasauspyörästön kuoreen sivurattaiden välityksellä. Jos akseleiden välille syntyy pyörintänopeusero, sivurattaat pyörivät siten että kumpikin akseli voi pyöriä omalla nopeudellaan.

    Mielenkiintoisia asioita alkaa tapahtua siinä vaiheessa, kun toinen akseli luistaa niin, että pitävämpi akseli alkaa ikäänkuin "jäädä jälkeen". Tässä vaiheessa se varsinainen Torsenin toimintaidea tulee peliin mukaan. Torsenin kotisivuilla (www.torsen.com) asiaa kuvataan näin sanoen:

    "The Torsen differential is simply a torque multiplier that works through the use of friction generated by thrust forces from the internal gearing. It multiplies what torque is available from the wheel that is starting to spin-up or lose traction and sends that available torque, multiplied by the TBR, to the slower turning wheel with the better traction."

    Sama suomeksi: Torsen toimii kitkavoiman avulla, joka syntyy rattaiden synnyttämän aksiaalisen voiman ansiosta. Eli alamme päästä pikkuhiljaa itse asiaan. :)

    (Pahoittelen kuvien huonoa laatua, toivotaan että joskus opin vielä valokuvaamaan.)

    Otsikossa mainittu 01a torsen näyttää päältäpäin katsoen tällaiselta:



    Kuori pysyy kasassa päädystä löytyvien kolmen pultin avulla.

    Nuo pultit kun aukaisee, niin päätylaippa lähtee irti. Rattaiden putoamista ei purkaessa tarvi pelätä, ne pysyvät kyllä paikallaan.



    Päätylaipan keskellä, prikan alla majailee painelaakeri:



    Painelaakerin alla on toinen prikka, se voi olla hyvin tahmeasti kiinni päätylaipassa koska välissä on vaihteistoöljyä. Pienellä ruuvarilla kaivamalla sen kuitenkin saa irrotettua.

    Itse keskiosan purkamisessa seuraava toimenpide on ottaa sivurattaiden akselien pidätinsokka irti. Yhden sokan irrotus riittää, kuvassa ne on irtaallaan kaikki kolme: Klik

    Sokan irrotuksen jälkeen pääsee sivurattaiden akselit pujottamaan irti. Ennen sivurattaiden irrotusta, merkkaa niiden asema kuoreen nähden. Rattaat pitää laittaa takaisin oikealle "jaolle", koska sivurattaiden päätyhampaissa on koneistukset siten, että ne väistävät keskirattaiden hampaita. Jos jako menee väärin, ei rattaat enää pyöri. Nuo koneistukset ovat kuitenkin joka toisessa hampaassa, eli mikäli meni väärin niin rattaan kääntäminen yhdellä hampaalla suuntaan tai toiseen riittää. Seuraavassa kuvassa rattaat merkattuna ja irrotettuna: Klik

    Sivurattaiden irrotuksen jälkeen näkyvissä ovat keskirattaat, niiden välissä olevat prikat ja kaikkein keskimmäisenä pronssinen liukulaakeri.

    Keskirattaiden alta paljastuu samanlainen prikka-painelaakeri-prikka-yhdistelmä kuin päätylaipassakin oli. Seuraavassa kuvassa jo pöydälle kaivettuna: Klik

    Kas näin, nyt tiedämme mitä sisältää Torsen. (Ihmetellessäni murikan toimintaperiaatetta, pyörittelin sitä eestaas ja tein seuraavanlaiset havainnot: Jos Torsenin kuori pyörii nopeammin kuin "etukardaani", alkavat sivurattaat pyöriä siten, että ne työntävät keskirattaita toisiaan vasten. Jos taasen kuori pyörii nopeammin kuin varsinainen kardaani, pyörivät sivurattaat niin päin, että keskirattaat työntyvät kohti kuoren päätyjä.

    Mitä tästä opimme? Keskirattaiden välissä on liukulaakeri, kun taas keskirattaiden ja kuoren päätyjen välissä on rullalaakerit. Näinollen sellaisissa tilanteissa, jossa taka-akseli pyörii etuakselia hitaammin, generoivat torsenin rattaat äärimmäisen vähän kitkaa, koska ne pyörivät rullalaakereita vasten. Jos taas etuakseli pyörii taka-akselia hitaammin, kitkaa generoituu enemmän, koska keskirattaat hankaavat rattaiden välissä olevaa liukulaakeria.)

    * edit. Sulkuihin merkitty lätinä vaikuttaisi olevan harhaoppisuutta. ks. viesti #14.

    Tämä onkin tietysti fiksua, koska halutaan että auto kääntyy sievästi mutkissa ja parkkipaikoilla yms. normaaleissa ajotilanteissa, jossa suoraan ajoa lukuunottamatta taka-akseli pyörii hitaammin kuin etuakseli. Jos taasen pääsisi käymään niin, että taka-akselilta pito irtoaa ja se pyörii nopeammin kuin etuakseli, saadaan etuakselille siirrettyä enemmän momenttia jolloin auto ikäänkuin oikaisee itsensä.

    Harrastajaa tällainen käytös aika-ajoin kismittää. Kaikki torsen-quattroa jääradalla ajaneet tietävät sen tilanteen, kun tiukasta mutkasta pitäisi päästä pois ja kaasun antaminen aiheuttaa välittömän puskun. Edellä mainitussa tilanteessa taka-akseli pyörii etuakselia hitaammin, torsenin keskirattaat rullailevat kuoren päätyjen rullalaakereita vasten, eikä voima oikein välity taakse.

    Mitä tälle asialle voidaan siis tehdä? Lisätään kitkaa keskirattaiden ja kuoren päätyjen välille, jolloin saadaan enemmän momenttia siirrettyä taka-akselille. Ts. Otetaan rullalaakerit pois ja laitetaan tilalle jotain muuta.

    Se "jotain muuta" on ylläolevassa muovipussissa olevat 2kpl DIN-standardin mukaisia AS-3047 painelaakerin aluslevyjä, joita saa ostaa mistä tahansa laakerikaupasta muutaman euron kappalehintaan. Kyseiset tuotteet ovat 1mm paksuja, kun painelaakerien paksuus torsenissa on 2mm. Prikkoja siis tarvitaan kaikenkaikkiaan 4kpl yhden torsenin modifioimiseksi. Painelaakerit poistetaan, tilalle prikat ja "kasaaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä".

    Torsenin omien ohjeiden mukaan ratas-prikka-laakeri-paketin välys pitäisi asettua lukemien 0.08mm-0.20mm. Kyseisestä Torsen-yksilöstä mittasin modifioinnin jälkeen juurikin 0.20mm.

    Pultit tulee kiristää ennen mittausta, koska sillä on vaikutusta asiaan. Pultit ovat M10 10.9 lujuusluokan pultteja, joten oikea kiristysmomentti niille on 65Nm.

    Sitten vaan murikka takaisin autoon ja pitkiä liukuja. Itse en valitettavasti ole vielä ehtinyt koeponnistaa, mutta toivottavasti se hetki koittaa lähipäivinä.
    Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 16.2.2014, 12:46.

    #2
    Kyllä on kumma jos ei näillä ohjeilla ala torsenit irtoilemaan laatikoista ympäri Suomen. :) Loistavat ohjeet!

    Comment


      #3
      Näinollen sellaisissa tilanteissa, jossa taka-akseli pyörii etuakselia hitaammin, generoivat torsenin rattaat äärimmäisen vähän kitkaa, koska ne pyörivät rullalaakereita vasten.
      Jos katsoo sivurattaan ja keskirattaan hammaskulmia, niin voi päätellä että suurin paine on eteenpäin ajettaessa aina etummaisella laakerilla ja taaksepäin ajettaessa takimmaisella laakerilla. Keskilaakerilla aina vain puolet tästä koska siihen tulee vain toisen akselin momentti.

      Comment


        #4
        Mitähän tapahtuisi, jos lisäksi siirtäisi rullalaakerin keskelle liukulaakerin paikalle? Jos siis on samoilla mitoilla.

        Comment


          #5
          Pitää peesata tätä projektia :)

          Comment


            #6
            Jos katsoo sivurattaan ja keskirattaan hammaskulmia, niin voi päätellä että suurin paine on eteenpäin ajettaessa aina etummaisella laakerilla ja taaksepäin ajettaessa takimmaisella laakerilla.
            Suoraan ajettaessa ja kun akseleiden välillä ei ole pyörintänopeuseroa, näin on. Mutta heti kun jompi kumpi akseli alkaa sutia, käy näin:

            Torsenin kuori pyörii nopeammin kuin "etukardaani", alkavat sivurattaat pyöriä siten, että ne työntävät keskirattaita toisiaan vasten.
            Tai näin:

            Jos taasen kuori pyörii nopeammin kuin varsinainen kardaani, pyörivät sivurattaat niin päin, että keskirattaat työntyvät kohti kuoren päätyjä.
            Ohessa video, joka havainnollistaa asiaa:

            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=B5wiJ10PYXY[/ame]

            Kuvassa vasemmalla, olisi Audin tapauksessa "etukardaani" ja oikealla varsinainen kardaani. Näin ollen keskilaakerille tulee molempien akseleiden momentti, jos taka-akseli pyörii nopeammin kuin etuakseli.



            Mitähän tapahtuisi, jos lisäksi siirtäisi rullalaakerin keskelle liukulaakerin paikalle? Jos siis on samoilla mitoilla.
            Tämä on käytännössä mahdollista kyllä, sillä pronssinen liukulaakeri on vain muutaman satkun ohuempi kuin reunoilla olevat rullalaakerit. Käytänössä siitä seuraisi se, että murikka pystyisi välittämään vähemmän momenttia etuakselille. Jos rullalaakerit olisi jo prikoilla korvattu, pitäisi käytöksestä tulla kaiketi yhä enemmän takapainotteista.

            Yksi mahdollisuus olisi korvata pronssinen laakeri teräksisellä prikalla, (olettaen että rullalaakerit olisi jo korvattu) koska kahden teräspinnan välinen kitkakerroin on liki tuplat verrattuna pronssi-teräs pintojen väliseen kitkakertoimeen. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka) Näin tehden murikan käytös lähestyisi enemmän junttilukkoa, joka voi joissakin tapauksissa olla toivottavaa.


            E: Kiitos porkkis papukaijamerkistä! :D

            Comment


              #7
              Suoraan ajettaessa ja kun akseleiden välillä ei ole pyörintänopeuseroa, näin on. Mutta heti kun jompi kumpi akseli alkaa sutia, käy näin:
              Eipähän se asiaa muuta pyöriikö rattaat vai ei. Voima menee aina sivurattaasta keskirattaaseen.

              Comment


                #8
                Voima menee lähtökohtaisesti sivurattaasta keskirattaaseen kyllä, mutta mikä asia ei muutu?

                Comment


                  #9
                  Voima menee lähtökohtaisesti sivurattaasta keskirattaaseen kyllä, mutta mikä asia ei muutu?
                  Se ei muutu, että edelleen hammaskulmat tuuppaa keskirattaita samaa päätyä kohden pyöri ne tai ei. Keskilaakeriin kohdistuu vain toisen keskirattaan paine ja päälaakeriin molempien keskirattaiden paine.

                  Comment


                    #10
                    Entä siinä tapauksessa, että sivurattaat pyörii päädyistä poispäin, kuten tuossa videossa kohdasta 0:09 eteenpäin?

                    Comment


                      #11
                      Kiitos hienosta työstä ja selonteosta.

                      Comment


                      • #12
                        Torsen-modi 2-osaisella kuorella varustetulle 01a torsenille

                        Terhon kans olisin kyllä samaa mieltä tuosta toimintaperiaatteesta, ulkopyörät pyörivät vastakkain toisiinsa nähen eli joko molemmat pyrkivät työntämään akseleitaan poispäin (tällöin rullalaakereita vasten) tai molemmat sisäänpäin (liukulaakeria vasten).

                        Niin ja kiitos hyvistä ohjeista! Taitaa ilmestyä omaankin quattroon sama modi. :)

                        E: lisätääs tähän, eli vastaavan tyylinen modaus T2 tyypin torseniin näkyy olevan dokumentoitu myöskin, DIY: B5 S4 4:1 center differential modification.
                        Näkyy olevan jo valmiina rikat tuossa, eli pienen kitkakertoimen rikat vaihdetaan isompi kitkakertoimen omaaviin.
                        Viimeksi muokannut Heromanni; 24.1.2013, 21:59.

                        Comment


                          #13
                          Mahtava selonteko tosiaan! Sanoppa nyt, että hajoaako mikään jos ajaa torsenin jarrudynoon tai hinaa eturenkaat veturissa ja vaihde päällä?

                          Comment


                            #14
                            Otetaas aikalisä. Kävin tallissa pyörittelemässä lisää tuota murikkaa siten että laitoin kardaanin laipan kiinni ruuvipenkkiin, "etukardaanin" toiseen päähän ja murikan väliin. Avasin sen verran sitä murikkaa, että otin yhden prikan välistä pois jotta näin selvemmin mihin suuntaan rattaat liikkuu. Nyt kun sai akselien avulla vähän momenttia aiheutettua tuohon murikkaan niin kylläpä se vaan näyttää siltä, että Jukka oli oikeassa tämän asian suhteen.

                            Näyttää siis siltä, että veto päällä keskirattaat ajautuvat kuoren etureunaa vasten ja vastaavasti moottorijarrutuksessa tai pakilla kuoren takareunaa vasten.

                            Näinollen tein seuraavanlaisen muutoksen prikkojen sijoitteluun: Otin keskeltä pronssiprikan pois, siirsin sen "alimmaiseksi" eli kuoren etureunan ja etukardaaniin kiinni tulevan rattaan väliin. Keskirattaiden väliin laitoin 2kpl 1mm teräsprikkoja, samoin kuten kuoren takaosan ja takakardaaniin yhdistyvän rattaan väliin.

                            Nyt taka-akselin rattaalla pitäisi olla enemmän kitkaa veto päällä, ja toisaalta molemmilla rattailla moottorijarrutuksessa. Näinollen jääradalla paiskominen pitäisi helpottua. :) Katsotaan että miten muuttuu ja laitetaan sitten etuosaankin vielä teräsprikat jos tuntuu siltä.

                            Tuossa audizinen jutussa sellainen pikku asiavirhe, että tuo siinä modattava torseeni on kylläkin vielä T-1 tyyppinen. Mutta joka tapauksessa sama idea pätee. Ei tuosta mielestäni pitäisi vieläkään hajota mitään jarrudynossa, vähän askiöljyt lämpiää enempi. Mutta mitään vastuita en ota mistään. :)

                            Comment


                            • #15
                              On se vaan sitten vaikia hahmottaa, noita ulkorattaita ku koittaa mielessä pyöritellä niin aina ne joko molemmat siirtää akseleita keskelle tai reunaan. No hyvä että selvis tässä vaiheessa niin saa vehkeet toimiin niinku kuuluukin.

                              This modification only applies to S4s with T2 differentials (model year 2000+.) '99 S4s and older European models can be either T1 or T2. If you have one of these cars, you'll have to remove the differential from the housing to find out what type it is. If it's T1, this walkthrough isn't applicable.

                              Comment


                                #16
                                Kyllä se Audizinen jutussa oleva torseni on T2 mallia.
                                S4 / RS4 B5:ssa se on noilla numeroilla
                                01E 409 751 E
                                01E 409 751 F

                                T1 mallia löytyy vielä hiukan vanhemmista malleista.

                                Comment


                                  #17
                                  Valmistajan itsensä näkemys T-2 mallista on kylläkin hieman erinäköinen:

                                  http://www.torsen.com/files/Torsen%2...al%20Sheet.pdf

                                  E: vs. T-1 :

                                  http://www.torsen.com/files/Torsen%2...al%20Sheet.pdf
                                  Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 25.1.2013, 08:17.

                                  Comment


                                    #18
                                    T2:ksi sitä kuitenkin sanotaan. Olkoon vaikkakin väärää puhetapaa.
                                    T1 malliksi nuo noiden modaajatkin kutsuvat tuota vanhempaa versiota jossa prikka modi voidaan tehdä vain puoliksi.
                                    T2 malliin sitten kokonaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mitenkä puoliksi? Kyllä tuolta minun nähdäkseni voi vaihtaa ihan kaikkikin prikat jos huvittaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        En ole yhtään T1 mallia purkanut niin en osaa omakohtaisesti sanoa miksi. Näin ne jenkkipuolen modaajat vain väittävät.
                                        Voi liittyä myös kestoonkin tuo. Tarkempaa selvitystä en ole saanut.

                                        Comment


                                          #21
                                          jossa prikka modi voidaan tehdä vain puoliksi.
                                          Veikkaan, että siinä ei ole keskiprikkoja ollenkaan ja mahdollinen laakeripinnoite on suoraan rattaan kyljessä. Tai sitten keskiprikat on, mutta niissä ei ole mitään laakeripintaa joten vaihtamalla ei saavuteta mitään.

                                          Comment


                                            #22
                                            No nyt kun tuon sanoit niin joku tuollainen se selitys taisi olla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Niin erona M012-DHU (2-osainen kuori) ja 012000 (1-osainen kuori) yksiköillä on se, että 012000 on eri mitoilla ja siellä on teflonia välissä. Tuohon yksiosaiseen Torsen speksailee aika vittumaisilla mitoilla olevia komponentteja, mistään et saa suoraan oikeilla mitoilla.

                                              Sitä vastoin vanhempaan 2-osaiseen näyttää nykyään torsen itsekin toteavan (kohta 19.), että heitä rullalakrut mäjelle ja rautaa tilalle.

                                              Lisäksi kun tuolta lueskelee, niin pelkällä toisinpäin asennuksella pitäisi muuttua käytös (toki aika tekemätön paikka laatikon jatkona :P)

                                              Comment


                                                #24
                                                Joo näinhän siellä sanotaan että rullat pois. Tuli testattua eilen tuota yhtä iteraatiota, eli auton keulasta päin katsoen pronssi-teräs-teräs. Bias-ratiossa oli havaittava muutos, mutta ei jääradalle riittävä. Syystä että jääradalle muodostuvan ajouran ja muun alueen tampatun lumipinnan välillä on raju ero kitkassa. Näinollen tuo setuppi ei ilmeisesti vielä pysty siirtämään riittävästi voimaa toiselle akselille. Täysin jäisellä pinnalla huomasi, että vetoa meni taakse enemmän kuin normaalisti. Pitää kokeilla uudestaan niin, että laitan joka väliin teräsprikat, tai sitten vaihdan tuon pronssin keskelle ja laitan päätyihin teräkset.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Torsen-modi 2-osaisella kuorella varustetulle 01a torsenille

                                                  Joko täällä on löydetty toimiva paketti?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Prikkojen järjestys tuli vaihdettua siten, että pronssinen on nyt murikan takapäässä. Valitettavasti viikolla ei jääradoille pääse, joten en voi sanoa varmaksi oliko hyvä vai huono muutos.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Käsitinkö mä oikein että jos keskelle laittaa laakerin ja molempiin päihin teräkset niin pitäis tulla reilusti takavetopainotteinen?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sanoppa se. :) Itse en ota vielä kantaa, ennenkuin olen testannut muutamat eri variaatiot.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Käsitinkö mä oikein että jos keskelle laittaa laakerin ja molempiin päihin teräkset niin pitäis tulla reilusti takavetopainotteinen?
                                                          Ei nyt ihan noinkaan, käsittääkseni Crossfire hakee juuri tuota takapainotusta, eli kopioit häntä niin saat tailhappyn siitä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tilattava noita prikkoja ja alettava itsekkin testailemaan, siitähän se selviää :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X