Ajatus tuoreemmasta "erilaisesta" Audista on kypsynyt päässä talven ajan. 200 20v lähti uudelle omistajalle sopivasti, niin olikin jo aika rueta etsimään uutta projektia.
Löytyikin sitten -95 Audi S6 4.2 AEC-moottorilla jatkettuna 6-vaihteisella manuaalilaatikolla. Mittarissa 215tkm. Ruotsin ajalta järjestään kaikki katsastuslaput tallessa, joissa fiksusti juoksevat kilometrit. Voisi sen perusteella uskoa mittarilukemaa, mutta tiedä näistä pommeista. Auto on Ruotsista tuotu Suomeen viime vuodenloppupuolella. Saksasta Ruotsiin auto ajautui vuonna -99.
Suht vakiovarusteilla ymmärtääkseni, joskin mukava yllätys oli lasikattoluukku ja toimiva vakkari :) Sisusta mustaa kangasta sähkösäätöisillä sporttipenkeillä.
Ei tämänkään auton kanssa liian helpolla pääse. Edellisten omistajien huoltojen puute/huolenpito kostautuu... Tässäpä pientä listaa tulevista laitoista:
- Paska tarvikehäly pois, keskuslukitus kuntoon.
- Etuoviin lukkopesät.
- Taakse ja mahdollisesti eteen jarruletkut.
- Eteen oikealle murroksen suojakumit
- Päästöarvot kohilleen.
- Orggis-lattiamattojen + puuttuvan oikean kickpanelin etsiminen
- Etupuskurin oikean puolen ritilän etsiminen.
- Pintaruosteet kiinni jossain vaiheessa.
- Ovien alalistat uusiksi.
- Etuvilkut uusiksi.
- Pissapoika ei uskalla ruikkia yhtään nestettä tuulilasille.
Eilen joutessani korjasin pakoputken vuotavat liitokset ja tänään vaihdoin venttiilikoppien välisen huohotusletkun, ilmansuodattimen ja virranjakajien kannet ja pyörijät. Kannet ja pyörijät tulivat tarvikkeena, samat mitkä meni muinoin tuohon V8:iin. Toisaalta ei ihme noilla alkuperäisillä osilla, kun meinasi välillä käydä kuudella ja seitsemällä pytyllä. Tuohon V8:n ABH-moottoriin verrattuna oli todella tärisevä tyhjäkäynti kylmällä ja lämpimällä moottorilla. Nyt tosin pyörii nätisti. Sytytystulpat vaihtoon lähiaikoina, niin pääsee päästömittausta harkitsemaan.
Verotuspäätöstä ei ole vielä haettu, joten rauhassa aikaa laittaa tekniikka rekisteröintikatsastusta varten kuntoon. Korilla ei niin väliä tässä vaiheessa. Tällästä tällä kertaa. Ai niin, yksi havaittu asia autossa: *itun hauska tekniikka ajaa :)
Löytyikin sitten -95 Audi S6 4.2 AEC-moottorilla jatkettuna 6-vaihteisella manuaalilaatikolla. Mittarissa 215tkm. Ruotsin ajalta järjestään kaikki katsastuslaput tallessa, joissa fiksusti juoksevat kilometrit. Voisi sen perusteella uskoa mittarilukemaa, mutta tiedä näistä pommeista. Auto on Ruotsista tuotu Suomeen viime vuodenloppupuolella. Saksasta Ruotsiin auto ajautui vuonna -99.
Suht vakiovarusteilla ymmärtääkseni, joskin mukava yllätys oli lasikattoluukku ja toimiva vakkari :) Sisusta mustaa kangasta sähkösäätöisillä sporttipenkeillä.
Ei tämänkään auton kanssa liian helpolla pääse. Edellisten omistajien huoltojen puute/huolenpito kostautuu... Tässäpä pientä listaa tulevista laitoista:
- Paska tarvikehäly pois, keskuslukitus kuntoon.
- Etuoviin lukkopesät.
- Taakse ja mahdollisesti eteen jarruletkut.
- Eteen oikealle murroksen suojakumit
- Päästöarvot kohilleen.
- Orggis-lattiamattojen + puuttuvan oikean kickpanelin etsiminen
- Etupuskurin oikean puolen ritilän etsiminen.
- Pintaruosteet kiinni jossain vaiheessa.
- Ovien alalistat uusiksi.
- Etuvilkut uusiksi.
- Pissapoika ei uskalla ruikkia yhtään nestettä tuulilasille.
Eilen joutessani korjasin pakoputken vuotavat liitokset ja tänään vaihdoin venttiilikoppien välisen huohotusletkun, ilmansuodattimen ja virranjakajien kannet ja pyörijät. Kannet ja pyörijät tulivat tarvikkeena, samat mitkä meni muinoin tuohon V8:iin. Toisaalta ei ihme noilla alkuperäisillä osilla, kun meinasi välillä käydä kuudella ja seitsemällä pytyllä. Tuohon V8:n ABH-moottoriin verrattuna oli todella tärisevä tyhjäkäynti kylmällä ja lämpimällä moottorilla. Nyt tosin pyörii nätisti. Sytytystulpat vaihtoon lähiaikoina, niin pääsee päästömittausta harkitsemaan.
Verotuspäätöstä ei ole vielä haettu, joten rauhassa aikaa laittaa tekniikka rekisteröintikatsastusta varten kuntoon. Korilla ei niin väliä tässä vaiheessa. Tällästä tällä kertaa. Ai niin, yksi havaittu asia autossa: *itun hauska tekniikka ajaa :)
Comment