Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rinkelipusseilua Härskin tapaan: S6 -95

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Rinkelipusseilua Härskin tapaan: S6 -95

    Ajatus tuoreemmasta "erilaisesta" Audista on kypsynyt päässä talven ajan. 200 20v lähti uudelle omistajalle sopivasti, niin olikin jo aika rueta etsimään uutta projektia.

    Löytyikin sitten -95 Audi S6 4.2 AEC-moottorilla jatkettuna 6-vaihteisella manuaalilaatikolla. Mittarissa 215tkm. Ruotsin ajalta järjestään kaikki katsastuslaput tallessa, joissa fiksusti juoksevat kilometrit. Voisi sen perusteella uskoa mittarilukemaa, mutta tiedä näistä pommeista. Auto on Ruotsista tuotu Suomeen viime vuodenloppupuolella. Saksasta Ruotsiin auto ajautui vuonna -99.
    Suht vakiovarusteilla ymmärtääkseni, joskin mukava yllätys oli lasikattoluukku ja toimiva vakkari :) Sisusta mustaa kangasta sähkösäätöisillä sporttipenkeillä.

    Ei tämänkään auton kanssa liian helpolla pääse. Edellisten omistajien huoltojen puute/huolenpito kostautuu... Tässäpä pientä listaa tulevista laitoista:
    - Paska tarvikehäly pois, keskuslukitus kuntoon.
    - Etuoviin lukkopesät.
    - Taakse ja mahdollisesti eteen jarruletkut.
    - Eteen oikealle murroksen suojakumit
    - Päästöarvot kohilleen.
    - Orggis-lattiamattojen + puuttuvan oikean kickpanelin etsiminen
    - Etupuskurin oikean puolen ritilän etsiminen.
    - Pintaruosteet kiinni jossain vaiheessa.
    - Ovien alalistat uusiksi.
    - Etuvilkut uusiksi.
    - Pissapoika ei uskalla ruikkia yhtään nestettä tuulilasille.

    Eilen joutessani korjasin pakoputken vuotavat liitokset ja tänään vaihdoin venttiilikoppien välisen huohotusletkun, ilmansuodattimen ja virranjakajien kannet ja pyörijät. Kannet ja pyörijät tulivat tarvikkeena, samat mitkä meni muinoin tuohon V8:iin. Toisaalta ei ihme noilla alkuperäisillä osilla, kun meinasi välillä käydä kuudella ja seitsemällä pytyllä. Tuohon V8:n ABH-moottoriin verrattuna oli todella tärisevä tyhjäkäynti kylmällä ja lämpimällä moottorilla. Nyt tosin pyörii nätisti. Sytytystulpat vaihtoon lähiaikoina, niin pääsee päästömittausta harkitsemaan.

    Verotuspäätöstä ei ole vielä haettu, joten rauhassa aikaa laittaa tekniikka rekisteröintikatsastusta varten kuntoon. Korilla ei niin väliä tässä vaiheessa. Tällästä tällä kertaa. Ai niin, yksi havaittu asia autossa: *itun hauska tekniikka ajaa :)
    Attached Files

  • #2
    Laitetaan seurantaan koska kesällä tarkotus hommata samanlainen, mietinnä vain josko autommaatti vai manuaali ja nahoilla tietty pitäs olla lasten takia. Laita vielä sisältä kuvia ja päivittele elosta s:än kanssa!

    Comment


      #3
      Kyllä. Näitä ei ole koskaan liikaa. Tuo laittolista hymyilytti, teknisiä ajoon vaikuttavia vikoja jarruletkut ja vetarien suojakumit. Osat maksaa kymppejä ja johtuvat auton iästä/kilometreistä, loput viat kosmeettisia. Vahvistaa vaan käsitystä että on se C4 luja rauta, varsinkin kun miettii että tuolla voimalinjalla sitä ei kukaan ole ostanut nättiin ajoon.

      Comment


      • #4
        Varmaan ihan aikakin siirtyä jo vähän uudempiin, ei sillä että vanhoissa mitään vikaa olisi(no sitähän niissä juuri taitaa olla :D).

        Onko nuo peilien kuoret tuollaiset vakiona, kromiset siis?

        Miittiin sitten esittelemään ehosteltua peliä :)

        Comment


          #5
          Ei vanhoissa mitään vikaa ole. Yksi lötkö taloudessa riittää vallan mainiosti :) Niin lisätääs laittokohteisiin etuiskarit. Taitaa samalla mennä koko kierros uusiksi...

          Comment


            #6
            Hieman hymyilyttää käsitteet vanhemmista ja uudemmista, kun se jälkimmäinenkin hätyyttelee 20v rajaa :)

            Comment


              #7
              Se auton ikä on suhteellinen käsitys :)

              Raha miehet paalaavat 3vuotta "vanhan" auton, kun perus duunari on innoissaan saadessaan allensa 2000-luvun laitteen.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Härski Näytä viesti
                Ai niin, yksi havaittu asia autossa: *itun hauska tekniikka ajaa :)
                Samaa mieltä, hauska peli varsinkin talvella.

                Comment


                  #9
                  Kyllä nuo "kromiset" peilinkuoret taitaa olla aftermarkettia. Pussihousut sen verran lepattaa, että vähän silmä sairastaa noita.
                  Olen antanut itseni ymmärtää, että se etupuskurin ritilä voi olla hivenen haasteellinen löytää.

                  Comment


                    #10
                    Jos nuo kromikuoret lähtevät peilejä rikkomatta irti, niin tulevat tänne myyntiin :D Itsekään en juuri tuollaisia arvosta. Musta auto saa näyttää mustalta. Huoltokirjasta bongasin auton värikoodin; vulkanschwarz perl LZ9U.

                    Pientä edistystä korin puolelta, kun sain käsiini uudet etuvilkut. Motonetistä tuli kokeeksi A6:n osat. Kohtuullisen hyvin istuvat taiwanin poikien/tyttöjen tekemäksi :)

                    Hälyn kanssa meni hermot, niin se sai lähteä jo näin nopeasti kävelemään. Aikani auoin paikkoja kojelaudan alapuolelta, kurkistimpa mittariston taakse ja viimein se hälyn purkki löytyi vasemmalta jalkatilasta "virtakiskon tms" takaa johtojen seasta. Hyvin jemmattu, ei sillä :)

                    Liian hyvää tuuria olisi ollut, jos auton mukana olisi tullut tuon hälyn kytkentäkaaviot. Tosin purkuhommahan on melko simppeliä, kun malttaa rauhassa tehdä. Johto kerrallaan seurailee minne menee ja etsii auton omista johdoista saman ja eikun yhteen. Tässä oli kierrätetty bensapumpun sähkö ja startin heräte hälyn kautta. Jotain muitakin oli rosvottu + kierrätetty keskuslukituksen vihreä/sininen-johto purkin läpi. Nopeasti kokeiltuna kaikki autossa toimii oikein purun jälkeen, paitsi tuo keskuslukitus.

                    Muita havaintoja: jollakin on ollut jenkkakonetta autossa kiinni. Takaovissa on dls:n erillissarja ja edestä kojelaudan alta löytyy dls:n jakosuotimet. Veikkaampa, että etuovista paljastuu jotain dls:ää kanssa. Soittimelta menee taakse 3:t rca-kaapelit.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Täältä taitaa löytyä suht ehjä ritilä puskuriin, jos on tarve vielä. Joku käytön jälki siinä oli(murtunut kiinnike tms.). Itselle se tuli vääränmallisena moottorin kylkiäisenä, joten en paljon vilkuillut.

                      Comment


                        #12
                        Nuo peilinkuoret lähtevät muistaakseni kolmella ruuvilla, kun irroittaa ensin peilinlasin pois edestä.
                        Tuommoiset joskus kauan sitten tullut kerran asennettua a4:seen.

                        Comment


                          #13
                          Viikonloppu meni rattoisasti ovien ja takakontinluukun lukkojen kimpussa.

                          Eräästä C4-korisesta satasesta kävin purkamassa kaikki lukko-osat ovista. Samanlaista osaa näkyi kummassakin olevan, joten osia yhdistelemällä sai toimivat lukot etuoviin. Kuskin oven sisältä löytyi osia hajotetusta lukkopesästä. Vänkärin puolelta puuttui lukkopesästä puolet. Kuskin oven lukkopesän sai kuntoon, niin samalla rupesi keskuslukitus toimimaan oikealla tavalla. Infrapunalla ei toimi vielä. Patterit on molemmista kauko-ohjaimista varmasti loppu. V8:ssa on samanlainen kauko-ohjain, joten varmasti ohjelmointi menee samalla tavalla...

                          Lukkojen sarjoitus onnistui paremmin kuin hyvin auton omalle avaimelle. Kaikki haitat ovat lukkopesässä käytössä, kuten alkujaan. Nyt ei tarvitse kahta eri avainta autoon :) Aika simppelin systeemin saksalainen on tehnyt aikoinaan... Jos joku tarvitsee esimerkiksi lötköön tai C4:een sarjoittaa noita avaimia, niin voin tarvittaessa sen opastaa.

                          Takakontinluukon lukkopesään ei saanut työnnettyä avainta lainkaan. Purin senkin palasiksi, poistin vanhat vaseliinit ja kasasin uudelleen reilun aseöljyn kera. Nyt menee avain hyvin paikoilleen ja keskuslukitus toimii myös luukun lukkopesästä.

                          Alipainevuotokin löytyi takakontin luukun sisältä tutusta osasta. Varastosta samanlainen osa tilalle, niin ei enää pumppu huuda turhaa pitkää aikaa.

                          Samaisesta purkuautosta löytyi musta kickpaneli oikealle jalkatilaan ja puuttuva kuskin oven alalista. Käytetty tosin, mutta ajaa asiansa väliaikaisratkaisuna. Huomenna olisi tarkoitus uudet sytytystulpat vaihtaa autoon. Sittempä voisi ajatella päästömittausta.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Alipainevuotokin löytyi takakontin luukun sisältä tutusta osasta. Varastosta samanlainen osa tilalle, niin ei enää pumppu huuda turhaa pitkää aikaa.
                            Tarkempi kuvaus olisi paikallaan jos viittit, mulla tekee tuota samaa :)
                            Ahkerasti oot tän rojektin alottanut ja hyvin edistymyt. Minä voisin kokkeilla miten huonosti nuo sopii nuo kromipeilit mun kiesiin jos oot pois niitä ottamassa :)

                            Ei ollu muistaaksein puhetta, minkälaiset kesäkiekot?

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa Härskin viimeisimmässä viestissä keskimmäinen kuva, osassa rikkinäinen kumi.

                              Osa itsessään on kiinni takaluukussa.

                              Comment


                                #16
                                Avainten sarjoittamisessa ainoa edes vähän haastava osuus on selvitää mikä on avaimelle oikea haittajärjestys. Tai enemmänkin vie aikaa. Itse ostin kesällä Motonetistä neljä lötkön kahvaa (enempää ei ollut Vantaalla) ja purin niistä uudet haitat sarjoitusta varten, kun orkkishaittasetti marmorilla olisi maksanut jotain 100e luokkaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuossa taitaa sitten olla vielä ne vanhemman mallin ovilukot, jos satasesta löytyi sopivat osat, eli siis se malli missä haitat vastaavat avaimen sivuun?

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo oli ne vanhemman mallin haitat.

                                    Auto tuli pelkästään talvirenkain. Pitää kesää kohden miettiä passelia vanneratkaisua :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuossa taitaa sitten olla vielä ne vanhemman mallin ovilukot, jos satasesta löytyi sopivat osat, eli siis se malli missä haitat vastaavat avaimen sivuun?
                                      Selitätkö eron tyhmällekin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Uudemmassa on siis nykyaikaisempi avain, jossa ura keskellä ja sileä reunoista.

                                        Comment


                                          #21
                                          Sain sisustan kasattua loppuun tuon ovilukkorempan jäljiltä, joten pystyi/kehtasi ottaa muutaman kuvan tuollaisesta harmaa/mustasta (=todella likaisesta) sisustasta. Jollekin tekstiilipesuaineelle ja höyrypesurille tulee jossain vaiheessa kovaa käyttöä. En aina ymmärrä, miksi pitää liata penkit tuohon malliin... Tuossa eilen sattui tuollaiset mustat kangasmatot käteen varastosta, joten täytyihän ne autoon nakkasta. Muuttaa yleisilmettä kummasti.

                                          Pyöräytin Championin tulpat autoon paikoilleen, joskin käyttötesti tekemättä. Lisäksi pieneen mukavuusasiaan piti satsata ja uusia toiseen avaimeen patterit. Kauko-ohjaus rupesi heti toimimaan ensimmäisellä ohjelmointiyrityksellä. Ja tuntuuhan lasien ja kattoluukun sulkutoiminto myös toimivan. Tosin kuskinpenkin muistipaikka ei hakeudu avaimen mukaan. Kuuluuko tuon ikäisessä Audissa olla moinen toiminto? Mietin sillä, kun tuossa V8:ssa voisin tuota toimintoa käyttää, jos infrapunakauko-ohjain olisi käytössä.

                                          Jos sitä seuraavaksi uusisi taakse toisen jarruletkun (toinen uusittu jo) ja uusia käsijarruvaijereita sommittelisi paikoilleen.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kun sulla noita lukko-osia näyttäs olevan, niin ei sattuisi olemaan ehjää IR-silmää b-pilarista joutilaana? Mulla tuo kuskin puolen silmä ilmeisesti pimeänä kun ei avaimen kauko-ohjaus toimi kuin hantin puolelta.

                                            Missä maskista S6 merkki?

                                            Comment


                                              #23
                                              Onhan se sisusta vähän päässyt likaiseksi..

                                              Omasta pesin penkit viime kesänä Autoglymin sisustan puunausaineella ja harjalla. PArani selvästi, mutta vielä saisi penkkejä puunata, jos meinaisi saada parhaan. Kovilta pinnoilta tuo poistaa ylimääräiset hyvin. Käy myös kattoverhoiluun, kunhan on harjan kanssa vielä vähän helläkätisempi, kuin kangaspenkkien kanssa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Eipä taida olla ylimääräisenä noita ir-silmiä. Muistaakseni varaosav8:ssakaan ei tuota kauko-ohjausta ole.

                                                Niimpä. Tuollaisessa Audissa saisi olla merkit paikoillaan. Joku aiemmista omistajista repinyt ne pois, takakontin luukussa naarmut sen merkin kohdalla... Ei siis ole osattu lämpöä ja siimaa käyttää :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mittariston taustavaloihin tein "pikakorjaus-elvytyksen" vaihtamalla vaan palaneet polttimot ehjiin, kun jemmasta löytyi pieni kasa uusia käypäsiä tuikkuja. Tuosta autosta mittariston irroitus niin nopeaa ja helppoa, niin sama sitten kertaalleen vaihtaa kaikki, kun siltä tuntuu.

                                                  Ilmastointilaitteen ohjain ei totellut komentoja juurikaan. Levautin kyseisen kapineen pöydälle ja piirilevyä tutkimalla löytyikin selvää vianpoikasta. Yhdessä kuvassa näkyy tuollainne pinnirivistö(yht 16 pinniä kahdessa rivissä), josta sitten lähempi tarkastelu luupin kanssa paljasti 3 kylmäjuotosta. Samoilla vauhdeilla meni kaikki nuo juotokset uusiksi. Muuten piirilevy oli siisti ja komponentit paikoillaan. Juottelun jälkeen kasaus ja testiä; kaikki napit toimivat ilman välivaltaa.

                                                  Edistystä kilvittämiseen btw; kävin tänään paikallisella katsastuskonttorilla kyselemässä pyrokratian koukeroista. Jos noita papereita jaksan pyöritellä ja liikutella, niin auto on mahdollisesti Tahkolla kuukauden päästä.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Auto ajossa nyt siirtokilvillä :) Päästömittauksessa käyty myös, josta tuli hyväksytty lappu.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sunnuntaina vaihdeltiin kaverin kanssa käsijarruvaijerit molemmille puolille ja vasemmalle puolelle uusi jarruletku. Edellinen omistaja oli ottanut vaijerin nipan satulasta irti jumimisen takia. Jumittaville vaijereille ei kauaa tarvinnut syytä etsiä, kun sai vaijerit tallin lattialle ihmeteltäväksi. Kulutustavaraa nämä ovat, niin en vaan tajua miksei voi ajoissa selvittää vikaa ja korjata. Tuntuu tässä autossa, että on oiottu huolloissa ja laitoissa niin paljon, ettei mitään järkeä. Tai sitten autolla on ajettu vaan ja laitettu kiertoon aina, kun jotain laittoa ilmennyt. Nooh, nytpä korjataan tekniikan viat ja ollaan tyytyväisiä. Korihan tässä ko. yksilössä ei ole priima missään määrin, joskin ajan kanssa siitä saa siedettävän.

                                                      Auto on luultavammin upotettu ojaan keula/vasen kylki edellä. Etupuskuri on parista kohtaa lohki ja vasemmassa takakyljessä takavalon edessä pitkä ja syvä naarmu. Jokin edellisistä omistajista oli katsonut parhaaksi oikoa naarmua painamalla kontin puolelta tylpällä esineellä ja sen jälkeen vedellä jotain käteen sattunutta mustaa kilikalia kylkeen ja taas baanalle...

                                                      Jonkin verran häiritsi tuo mattamusta läntti takakyljessä, joten päätin sen siistiä siedettäväksi odottamaan parempaa aikaa.. Ehdin jonkin verran hioa maalia pois 2000-paperilla, ennen kun tajusin kuvaa ottaa. Tovi meni veden ja paperin kanssa läträtessä, mutta niin vaan maalit lähti jopa naarmun pohjalta. Tosin lakkapinta meni vahingossa naarmun vierestä puhki. Eipä tosin tässä vaiheessa haittaa, kun maali on ehjä.

                                                      Saa jossain vaiheessa koritöitä harjoitella enemmän tämän kapineen kanssa. Niitä kun ei ole liikaa tullut (tarvinnut) tehtyä, kun on aina valinnut siistikuntoisen yksilön.

                                                      Uutta osaa kävin hankittu autoon. Noiden vaihdon jälkeen auton voi melkein viedä rekisteröintikatsastukseen.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kaverin kanssa tehtiin pientä jumppaa tiistai-illan ratoksi. Bilsteinin etuiskarit löysivät paikkansa ja samoilla vauhdeilla tuo hajonnut suojakumi lähti roskikseen.

                                                        Auton ollessa nostimella sai passelisti molemmat tolpat yhtä aikaa tallin lattialle. Ei turhaa epäilystä ollut iskareiden kunnosta, vasen oli laskenut öljyt pihalle ja oikea menossa samaa rataa hajalle. Iskareiden kanssa tuli nakattua uudet pohjaanlyöntikumit ja haitarikumit tolppiin. Purkaessa paljastui, että kääntölaakeri iskarin yläpäässä rohisi vähän kummallakin puolella, mutta puhdistus ja voiteluöljy ajoi hyvin asiansa. Jos tähän autoon rupeaa jousia tms jossain vaiheessa laittamaan, niin sitten samalla voisi ajatella noiden uusimista...

                                                        Murroksen suojakumi oli jo tovin ollut rikki. Ainoastaan äärilaitaan kääntäessä rallatti vähän, joten kunnollinen puhdistus vanhoista jäljellä olleista rasvoista yms ja sitten kasaus uuden rasvan kera ajaa asiansa nyt. Rallatus hävisi kokonaan tuolla operaatiolla. Tosin kulumaa oli havaittavissa murroksen osissa, joten uusintalistalle menee.

                                                        Abs:n anturit lähtivät papukaijapihdeillä ehjänä irti ilman väkivaltaa. Joskin ruostetta oli holkin ja anturin väliin kertynyt. Ennen kasausta antureista ruosteet pois ja kevyen voiteluöljyn kera paikoilleen. Tässäkin toimi hyvin perinteinen; anturi ihan pohjaan ja aavistus takaisin. Remontin jälkeisellä koeajolla ei mitään ongelmaa abs:ien kanssa. Eteen on alatukivarret uusittu jossain vaiheessa. Jokin ex-omistaja ollut fiksu ja lisännyt alapallon suojakumin sisälle rasvaa. Sama paljastui raidetangonpäistäkin.

                                                        Lisäksi etujarrupalat menevät uusiksi jossain vaiheessa... laajenee tämä remontti tälleen, kun paikkoja purkaa. Tosin itsetehtynä tietää paikkojen olevan kunnossa, eikä tarvitse arpoa onko osia vaihdeltu tms. Huomenna keskiviikkona meinasin varata rekisteröintikatsastukseen ajan. Kilpitilannetta selvittelin myöskin ja kävikin tuuria konttorilla, saa suoraan kilvet ilman eu-merkkiä.

                                                        Kuvissa näkyy apuvälineitä. Lämmönvaihtimesta jääneitä putkia ja kohtuullisen kokoiset putkipihdit :)
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pienempää juttua tänään. Tilasin Ferodon tekeleet etujarrupaloiksi ja hyvinhän ne istuivat paikoilleen.

                                                          Aika nopea vaihtaa nuo palat tuollaiseen satulaan, varsinkaan kun ei tarvitse mitään irroittaa. Isoin taistelu oli ehken kulumisenvaroittimen jarrupalan puolen sähköliitin. Vanha ei meinannu tulla nätisi pois, ennenkuin tajusi kääntää sitä 90-astetta.

                                                          Jarrulevyn heitin pyöränpulteilla napaa vasten kiinni, jottei turhana heilu paloja irroittaessa. Uloimmat jarrupalat olivat tässä torx-kantaisella ruuvilla varmistettu ja ne lähti ensin pois. Sen jälkeen mäntiä sisään, jotta sisemmän palan saa longistettua pois. Sisempi pala on kiinni sellaisella "klipsillä" männän sisäreunoista. Kasaus menikin laitten ensin sisemmät palat ja sitten uloimmat. Liekkö oikea järjestys, tiedä siitä :) Ekaa kertaa käsittelen noita jarruja.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ihan oikeassa järjestyksessä tehty. Tajusit toivottavasti sentään painaa molemmat männät kerralla sisään, minä vaihdoin ekan kerran palat urssiin ja koitappa niitä mäntiä painaa yksitellen sisään kun yhtä painamalla tulee toinen aina saman verran ulos...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X