Kauaa ei meikäläinen malta levätä laakereillaan uuden auton kanssa, joten heti oli pakko alkaa lisävarustelemaan tuota nykyistä A4:ää.
Monitoimiratin jälkiasennus
Omassa oli alunperin 4-puolainen ratti ja budjetti ei tässä vaiheessa antanut periksi vaihtaa 3-puolaiseen. Ratti itsessään ei ole ulkolaisilta purkaamoilta kallis, mutta turvatyyny on näiden kahden eri rattimallin välillä erilainen, joten päädyin pysymään vielä toistaiseksi 4-puolaisessa mallissa.
1.) Tarvikkeet ja työkalut
Monitoimiratti, 8K0 419 091 BG
Rattiakselin ohjainlaite, 8K0 953 568 F, Revisio F on 1. joka tukee monitoimirattia
Monitoimiratin johtosarja, 8K0 971 589 A
VCDS 908 tai uudempi
T8 (?) Torx-meisseli tai kärki
T20 Torx-meisseli tai kärki
T30 Torx-meisseli tai kärki
M12 XZN kärki
Räikkäavain ja lyhyt jatkovarsi
Teräväkärkiset pihdit
Pieni talttapäämeisseli liittimien irrotukseen
2.) Valmistautuminen
Osat omaan projektiin hankin ulkomaisilta purkaamoilta, koska ne Suomesta hankittuna ovat erittäin kalliita. Pelkkä ratti marmorilla nappeineen maksaa lähes 700EUR! Purkaamolta löysin Ebay.De kautta 99% uutta vastaavan ratin 150 eurolla. Ainoastaan johtosarjan ostin uutena, koska puretut johtosarjat ovat usein rikottu irrotusvaiheessa.
Ensimmäisenä kannattaa varmistaa mikä rattiakselin ohjainlaite autossa on. Omassa oli Revisio G, joka tukee ajotietokonetta ja vakionopeussäädintä, mutta ei monitoimirattia. Tämä pätee 90% Suomessa myydyistä Business-varustelluista malleista, eli ohjainlaite menee hyvin suurella todennäköisyydellä vaihtoon. Jos autossa on Adaptiivinen vakionopeussäädin tai kaistavahti, tukee sen ohjainlaite myös monitoimirattia.
Ohjainlaitteen revision saa helpoiten VCDS:llä:
16 - Steering Wheel
Ohjelma näyttää osanumeron
Jos ei ole varma mitä varusteita autossa on, kannattaa Long Codingista ottaa lisäksi Print Screenit, jotta uuteen ohjainlaitteeseen saa oikeat tiedot. Käytetyissä osissa voi olla eri koodaus kuin mikä autoosi kuuluu!
3.) Ratin irrotus
Airbagin kanssa kannattaa olla varovainen, mutta ei uskoa kaikkea mitä netissä sanotaan. Bägi ei laukea silmille ellei sitä mene sohimaan yleismittarilla, tms. jännitelähteellä eikä sen irrottaminen jätä vikakoodia kunhan avain pysyy visusti taskussa.
Ratin irrotus on pakko aloittaa virrat päällä, avain virtalukossa. Ratti käänntetään 90-asteen kulmaan, jolloin sen takapinnalla olevan muovisen suojalevyn saa pois kynnellä tai sopivalla pienellä meisselillä. Suojalevyn alla on T30 Torx-ruuvi, jolla airbag on kiinni. Ruuvi löysätään ja sama prosessi toistetaan kääntämällä rattia 180-astetta ja irrottamalla myös toinen bagin ruuvi.
Kun bagin ruuvit ovat irti tulee sen liitin jättää kiinni! Ratti käännetään takaisin suoraan ja avaimet otetaan pois virtalukosta. Tämän jälkeen akusta irrotetaan - tai + -napa ja odotetaan muutama minuutti, että kaikki kondensaattorit ovat tyhjentyneet. B8:ssa + -navan irrotus on helpompaa kuin maan, koska sen irrotus ei vaadi akun kiinnikkeen irrotusta.
Akun irrotuksen jälkeen voi airbagin irrottaa. Liitin lähtee irti sen vihreästä klipsistä painamalla tai vetämällä, liittimen mallista riippuen. Omassa autossani vanha johtosarja oli painettavalla klipsillä ja uusi vedettävällä. Vanha painettava on jousikuormitteinen ja lähes koko liittimen levyinen kun taas uusi, vedettävä on kapeampi.
itse ratti on akselilla kiinni M12 XZN-kantaiella mutterilla, mutta myös T55 Torx käy. Sen irrotuksen jälkeen ratin saa vedettyä pois booreiltaan. Ratissa ja akselissa on keskitysmerkit, jotka tulee olla linjassaan uutta rattia asennettaessa. Jos autossasi on jo sopiva ohjainlaite voit suoraan siirtyä ratin asennusta käsitteleävään kohtaan, onnea sinulle!
Monitoimiratin jälkiasennus
Omassa oli alunperin 4-puolainen ratti ja budjetti ei tässä vaiheessa antanut periksi vaihtaa 3-puolaiseen. Ratti itsessään ei ole ulkolaisilta purkaamoilta kallis, mutta turvatyyny on näiden kahden eri rattimallin välillä erilainen, joten päädyin pysymään vielä toistaiseksi 4-puolaisessa mallissa.
1.) Tarvikkeet ja työkalut
Monitoimiratti, 8K0 419 091 BG
Rattiakselin ohjainlaite, 8K0 953 568 F, Revisio F on 1. joka tukee monitoimirattia
Monitoimiratin johtosarja, 8K0 971 589 A
VCDS 908 tai uudempi
T8 (?) Torx-meisseli tai kärki
T20 Torx-meisseli tai kärki
T30 Torx-meisseli tai kärki
M12 XZN kärki
Räikkäavain ja lyhyt jatkovarsi
Teräväkärkiset pihdit
Pieni talttapäämeisseli liittimien irrotukseen
2.) Valmistautuminen
Osat omaan projektiin hankin ulkomaisilta purkaamoilta, koska ne Suomesta hankittuna ovat erittäin kalliita. Pelkkä ratti marmorilla nappeineen maksaa lähes 700EUR! Purkaamolta löysin Ebay.De kautta 99% uutta vastaavan ratin 150 eurolla. Ainoastaan johtosarjan ostin uutena, koska puretut johtosarjat ovat usein rikottu irrotusvaiheessa.
Ensimmäisenä kannattaa varmistaa mikä rattiakselin ohjainlaite autossa on. Omassa oli Revisio G, joka tukee ajotietokonetta ja vakionopeussäädintä, mutta ei monitoimirattia. Tämä pätee 90% Suomessa myydyistä Business-varustelluista malleista, eli ohjainlaite menee hyvin suurella todennäköisyydellä vaihtoon. Jos autossa on Adaptiivinen vakionopeussäädin tai kaistavahti, tukee sen ohjainlaite myös monitoimirattia.
Ohjainlaitteen revision saa helpoiten VCDS:llä:
16 - Steering Wheel
Ohjelma näyttää osanumeron
Jos ei ole varma mitä varusteita autossa on, kannattaa Long Codingista ottaa lisäksi Print Screenit, jotta uuteen ohjainlaitteeseen saa oikeat tiedot. Käytetyissä osissa voi olla eri koodaus kuin mikä autoosi kuuluu!
3.) Ratin irrotus
Airbagin kanssa kannattaa olla varovainen, mutta ei uskoa kaikkea mitä netissä sanotaan. Bägi ei laukea silmille ellei sitä mene sohimaan yleismittarilla, tms. jännitelähteellä eikä sen irrottaminen jätä vikakoodia kunhan avain pysyy visusti taskussa.
Ratin irrotus on pakko aloittaa virrat päällä, avain virtalukossa. Ratti käänntetään 90-asteen kulmaan, jolloin sen takapinnalla olevan muovisen suojalevyn saa pois kynnellä tai sopivalla pienellä meisselillä. Suojalevyn alla on T30 Torx-ruuvi, jolla airbag on kiinni. Ruuvi löysätään ja sama prosessi toistetaan kääntämällä rattia 180-astetta ja irrottamalla myös toinen bagin ruuvi.
Kun bagin ruuvit ovat irti tulee sen liitin jättää kiinni! Ratti käännetään takaisin suoraan ja avaimet otetaan pois virtalukosta. Tämän jälkeen akusta irrotetaan - tai + -napa ja odotetaan muutama minuutti, että kaikki kondensaattorit ovat tyhjentyneet. B8:ssa + -navan irrotus on helpompaa kuin maan, koska sen irrotus ei vaadi akun kiinnikkeen irrotusta.
Akun irrotuksen jälkeen voi airbagin irrottaa. Liitin lähtee irti sen vihreästä klipsistä painamalla tai vetämällä, liittimen mallista riippuen. Omassa autossani vanha johtosarja oli painettavalla klipsillä ja uusi vedettävällä. Vanha painettava on jousikuormitteinen ja lähes koko liittimen levyinen kun taas uusi, vedettävä on kapeampi.
itse ratti on akselilla kiinni M12 XZN-kantaiella mutterilla, mutta myös T55 Torx käy. Sen irrotuksen jälkeen ratin saa vedettyä pois booreiltaan. Ratissa ja akselissa on keskitysmerkit, jotka tulee olla linjassaan uutta rattia asennettaessa. Jos autossasi on jo sopiva ohjainlaite voit suoraan siirtyä ratin asennusta käsitteleävään kohtaan, onnea sinulle!
Comment