Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Blackie Audi A4 b6 1.8tq

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Blackie Audi A4 b6 1.8tq

    Se on kumma kuinka ihminen osaakin huijata itseään, muttei kuitenkaan tarpeeksi hyvin. Tuossa reilu 2kk sitten ostin itselleni etuvetoisen kasieemeli a4 avantin jolla tyytyväisenä ajelin.
    Sitten tuli se asia, joka aina yllättää autoilijan eli talvi! Minulle sattui onnettomuuden sijasta herääminen, että mitä vi****a oikein ajattelin tätä autoani? Miksi nyt sudin vajakilla, kun viimetalvena nautin 80 quattron kyydeistä?
    Ei auttanut muu, kun ruveta nelikkoa katselemaan. Niinhän siinä kävi, että vajakki jäi Hämeenlinnaan laakkoselle ja kotiin päin ajettiin sulaa asvalttia pitkin nelikolla.

    Auto on siis vuosimallia 2003, moottorina jyllää 120kilowatinen 1,8T. Vaihteisto on ikävä kyllä vain 5-lovinen. Ulkokuorta koristaa musta värija sisällä on sporttipenkit ja nahkainen 4-puolainen ratti. Kilometrejä on tällä hetkellä päässyt kertymään vain hieman yli 123tkm eli vasta sisään ajettu. Kaikki isot huollot on tehty ajallaan eikä edellisiä omistjiakaan liikaa ole.

    Ja auton osalle on suunnitelmia aika lailla runsaasti, mutta kaikki eivät ole vielä ajankohtaisia. Kiirettä en myöskään ala tämän kanssa liikaa pitämään. Rakennellaan rahatilanteen ja ajan sallimissa rajoissa siis.

    Tänään töiden jälkeen siis alustaan ruuvattiin RS4 22mm takavakaaja vakion 16mm vakaajan tilalle.
    naps
    ja vertaa vanhaan

    Ensimmäisenä olisi tarkoitus laittaa mopo kuntokuurille ja ruuvata koria hieman lähemmäs maata ja parantaa ajettavuutta hieman lisää samalla. Pikkuhiljaa päivitellään myös musiikkipuolta. Ulkokuoreen tulee myös päivitystä jossain kohtaa s-line koriosien ja isompien/leveempien vanteiden muodossa.

    Ensimmäisenä tuosta pappalookista pyritään pääsemään eroon parilla tarkoin harkitulla tarralla ja pienillä yksityiskohtien muutoksilla.

    Kuva vielä edestä

    Ideoita saa esittää ja niitä avoimena kuuntelen.
    Viimeksi muokannut tusa91; 9.5.2013, 20:17.

  • #2
    Teippaa tai plastidippaa tuo maskin kromikehys mustaksi, samoin tuo puskurinritilän kromikehys.

    Comment


      #3
      S-line etupuskurin alaosa iipeistä tilaukseen. Ritilöineen löytynee noin pariin sataan. Helmat maaliin ja kromit teippiin, ei kait tuohon nyt alkuun muuta tarvi. No ehkä harkitsisin jotain putkenpäitä noiden mehupillien tilalle.

      Comment


      • #4
        Tuo on kliffa ja edullinen update tuo takavakaaja, poikkipinnan kasvaessa miltei tuplaan on vaikutus ilmeinen t: samanlaisen omistava

        Comment


        • #5
          Vakaajan vaikutuksen huomas jo, kun ajo kuivalla asvaltilla ramppiin hieman reippaammin ja parempaan suuntaan meni selkeästi.

          Kromiosat olis tarkotus kyllä mustata jossain kohtaa ja etusumareille voisi harkita keltaista kalvoa.
          Veronpalautuksista olisi tarkoitus hommailla isompi dp ja loppu putkisto. Ja jossian kohtaa asennellaan myös metaalinen bassi ja vapaammin virtaava ilmanputsari kiinni. Myös kytkin ja suuttimet täytyy päivittää ennen, kun vie säädettäväksi.

          Puskureihin tulee s-line lipat kyllä, kun budjetti vain antaa myöten. Oli vain niin suolainen tuo auton hankintahinta, ettei heti kättelyssä mitään ameriikan temppuja tehdä.

          ps. tänään matkamittari pyörähti lukeman 123456 yli. ;D

          Comment


            #6
            kun ajo kuivalla asvaltilla ramppiin hieman reippaammin ja parempaan suuntaan meni selkeästi
            Valaiseppa vielä mikä oli mielestäsi "parempaan suuntaan selkeästi"?

            Comment


            • #7
              Eli siis tuntuma takapäähän parani ja käytös ei ollut enää niin aliohjaava. Irtosoralla ajettaessa auton sai pieneen luistoon paljon entistä helpommin. Ennen tartti heittää autoa aika rajusti eikä silti meinannut lähteä luistoon, mutta nyt sen sai yhdellä liikkeellä halutessaan luistamaan. Testatuissa olosuhteissa ei ainakaan ollut liian rajusti yliohjaava.
              Käytös oli ennen rajusti puskeva, mutta muutoksella siitä saatiin aavistuksen yliohjaavaksi. Ajettavuus parantunee merkittävästi lisää, kun saa matalmmat ja jäykemmät jouset ja iskarit alle.

              Comment


                #8
                Miksi metallinen by-pass?

                Comment


                • #9
                  Miksi metallinen by-pass?
                  Siksi koska on kestävämpi, kun alkupäräinen muovinen.

                  Comment


                  • #10
                    Ja huonompi :)

                    Itselleni oli myös edellinen omistaja kovalla rahalla ostanut kiiltävät pässit. Yhden talven niillä painelin, öljysin o-renkaita muutamaan kertaan ja kyllästyin ja ostin 710N:t. Ja voihan sitä järkeillä silläkin, että kalvotoiminen nyt vaan reagoi nopeammin painemuutoksiin kuin mäntämalliset. Ja 710N kestää todistettavasti sen 1.5bar + ja näin taitaa olla myös Saalastilla?

                    Myin sitten omat kiiltävät by-pässit nettivaraosassa niinikään kovalla rahalla.

                    Comment


                      #11
                      Vai kestävämpi. Nyt on pari vuotta semmosella TT pässillä päästelty jopa 2.7bar paineella ja ei ole hajonnut. Yhtään muovista en 6v aikana ole saanut rikki. Joten.. kait ne ei sitte vaan kestä. :)

                      Comment


                      • #12
                        mut hei pojat, muovisella ei saa läheskään niin paljoo essonbaari-rispektiä ku kiiltävällä metallisella... ;)

                        Comment


                        • #13
                          Mulle nyt vaan on sattunu jäämään nurkkiin pyöriin se metallinen pässi. Ei oo mikään kiiltävä tai kromattu vaan ihan on musta väriltään. Eli sen laittaminen ei mitään maksa ja aikaakaan ei mee mahdottomasti. Tarvittaessa voi sitten vaihtaa pois, jossei toimi toivotulla tavalla.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja rissaspena Näytä viesti
                            S-line etupuskurin alaosa iipeistä tilaukseen. Ritilöineen löytynee noin pariin sataan. Helmat maaliin ja kromit teippiin, ei kait tuohon nyt alkuun muuta tarvi. No ehkä harkitsisin jotain putkenpäitä noiden mehupillien tilalle.
                            Toimiva resepti!
                            Tää on muuten tq ;)

                            Comment


                            • #15
                              Tänään laitettiin tilaukseen simonssin putkisto katilta taakse päin ja daunpaippi täytyy varmaan ite askarrella, ettei vallan menis "pulttaa kiinni" projektiksi. ;)

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja tusa91 Näytä viesti
                                Tänään laitettiin tilaukseen simonssin putkisto katilta taakse päin ja daunpaippi täytyy varmaan ite askarrella, ettei vallan menis "pulttaa kiinni" projektiksi. ;)
                                Olisit eka ostanut ne S-line helmat. Orginaali helmat maalaamattomana ovat aika jäätävät ja vanhentavat autoa entisestään.
                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 13.2.2013, 11:53.

                                Comment


                                • #17
                                  Olisit eka ostanut ne S-line helmat. Orginaali helmat maalaamattomana ovat aika jäätävät ja vanhentavat autoa entisestään.
                                  Tehottomuus häirittee liikaa vielä, että ei pysty ekana mitään isoja muutoksia ulkonäköön tekemään. Eli kyllä nyt ensin päivitetään voimapuolta hieman. Eli joulukuun 20 päivä pitäis mennä töiden jälkeen penkkiin säädättään auto.
                                  Sitä ennen tulee tuo putkisto kiinni ja itse täytyy askarrella se downpipe sinne.

                                  Penkityksen jälkeen ruvetaan sitten pikkuhiljaa keräilemään osia ulkokuoreen ja hieman muuallekkin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuli sitten tilattua uudet talvivanteet koossa 9x16" Tarkoituksen kokeilla, että miltä tuollainen vanne näyttää noiden nykyään alla olevien 205/55R16 kitkapyörien kanssa.

                                    Simonssin cat-pack putkisto pitäisi näillä näkymin saapua perjantaina, että viikonloppuna pääsisi ehkä sovittelemaan alle riippuen siitä, että kuinka kiireiltään ehtii.

                                    Myöskin dp osat on keräyksen alla. Itse ajattelin askarrella ruostumattomasta. Meneekö muuten liian isoksi, jos tekee tuon 3,5" putkesta? Simonssin putkiston sisään meno osa on siis 2,5" vai lieneekö sillä mitään merkitystä?

                                    Sitten myös sellainen kysymys, että minkä laista kytkintä tuohon suosittelisitte, ettei heti tarvitsisi ruveta taas vieläkin pitävämpää hommaamaan? Ja kestääkö vakio vauhtipyörä vai kannattaako se vaihtaa kovaan versioon samalla, kun kytkintä vaihtaa?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei taida olla isompaa hyötyä vaikka sinne 3,5" alkuosan tekeekin jos perus k03/04 linjalla mennään, ahdistavin osa vakioputkistosta lienee se katti heti turbon jälkeen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        En sillä isolla dp:llä hae muuta, kun helpompaa materiaalin saatavuutta, kun en nyt kuitenkaan liian pientä halua tehdä. Sitä vain mietin, että onko mitään merkitystä sillä, jos putki supistetaan kerralla 3,5" -> 2,5" ?? Putken poikkipinta-ala pienenee kuitenkin tuossa aika radikaalisti.

                                        Voiko siis putken raju supistaminen saada aikaa jotakin negatiivisia vaikutuksia?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tietääkö kukaan, että onko mahdollista saada audin tehdasasenteista subia soimaan oikein ilman uutta vahvistinta, jos vaihtaa alkuperäisen soittimen tarvikkeeseen?
                                          Houkuttaisi vaihtaa tuo vakio soitin pois, kun se ei toimi normaalisti eikä vastaa käyttötarkoitustani.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei se vaadi kuin oikeanlaisen johtosarjan väliin ja kaikki toimii niin kuin orkkiksellakin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ookei. Minkälainen johtosarja sitten tarvitaan ja mistä sellaista kannattaisi alkaa etsimään?

                                              Comment


                                                #24
                                                Riippuu onko autossa Bose, täysaktiivinen, puoliaktiivinen, mitä näitä nyt on. Noita nyt löytynee lähes kaikista audio-liikkeistä (esim. Fanatic Audio) tai vaikka ebaysta. Suomalaisesta liikkeestä ostettaessa voi olla helpompaa kysyä apuja, jos on epävarma ja palautuskin onnistunee kivuttomammin. Korjaan sen verran itseäni, että orkkis-kaukosäätöä ja näkymistä ajotietokoneessa ei yleensä saa toimimaan enää. Mutta itse möykkävehkeet pitäisi toimia normaalisti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Möykkävehkeiden toiminenhan tässä on tärkeintä. Täytyykin siis selvittää, että mikä äänentoistojärjestelmä tuossa on.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tässä pikkusen jotain tullut askarreltua taas.

                                                    Eli pakoputkiso vaihtu simonssin mallikohtaseen catpakkiin. Myös lonhkolämmittimen toimimattomuutta ihemttelin. Lämmitin ei siis toiminut, kun sitä kotona olin koittanut. Nostin sitten auton ylös ja tarkistin kaikki liittimet ja suhautin vielä hieman kontakti suhua väliin. Työkaverin johdolla testasin toiminnan ja kaikki toimi ihan ok. Kotona pistin auton seuraavana aamuna lämppäriin ja, kun töihin piti lähteä niin autohan oli aivan umpijäässä.

                                                    Ihmetelin, että miksei se toimi, kun oikeenlainen johto ja toisessa autossa ainakin lämppäri toimi kyseisellä johdolla. Otin toisen johdon ja varmistin toiminnan sillä ja taas toimi. Eli tartti siis investoida uuteen pidemmän malliseen lämppärinjohtoon.
                                                    Pistää vaan kysiin, kun tällä viikolla vasta ehdin tuota ihmettelemään ja koko ajan ollut vika vaan siinä johdossa.

                                                    Tuli myös viikonloppuna testattua quattron etenemistä umpihangessa, jonka seurauksena venteet ja alusta aivan lumessa. Kuvan jotkut varmaan jo ehtiny lärvikirjasta bongaamaan ;)

                                                    Myös kesävanteet on saatu haalittua. Kokoa vanteilla se 8x19" ja et35. Vanteista lähti painepesurilla runsaasti maalia pois, joka sinällään ei haittaa, koska suoristuksen kautta maalattavaksi menevät kuitenkin. Kertoo vaan edellisen kilikoli maalarin maalaustaidoista aika paljon. ;D

                                                    Kuvia lisäilen, kunhan ehdin.

                                                    Mutta nyt joulua odottamaan ja kohtahan se jo maanantaina tulee.

                                                    Liukasta joulua kaikille!!! ;D

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sitä vain mietin, että onko mitään merkitystä sillä, jos putki supistetaan kerralla 3,5" -> 2,5" ?? Putken poikkipinta-ala pienenee kuitenkin tuossa aika radikaalisti.
                                                      Elä nyt helkatissa noin isoa downpipeä tee. Ellet ole 600hv peliä rakentamassa? Liian isolla downpipellä virtausnopeus putoaa liiaksi, ja sitä myöten pakokaasut ei poistu koneesta tarpeeksi vikkelästi. Autosi vaan laiskistuu tuommoisella röörillä. Putket aina kokonaisuuden mukaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt on sitten joulut ja uudetvuodet juhlittu pois alta enemmän ja vähemmän onnistuneesti ja on koittanut aika suorittaa vuoden ensimmäinen päivitys tänne.

                                                        Kuvia silloin lupailin ja niitä myöskin tulee.

                                                        Sain haalittua vähän käytetyt A5 audin etusatulat. Noihin täytyy siis hommata pari pulttia ja ne kannatinjouset. Myös levyt ja palat täytyy hommata jossain kohtaa.

                                                        Rakentelu ei sinällään ole kauheasti ehtinyt etenemään kiireiden takia, mutta laitetaan nyt niitä kuvatuksia niistä jarruista, vanteista ja putkistosta.
                                                        Tankilla otetussa kuvassa putkisto näyttää jostain syystä roikkuvan aika alhaalla, mutta todellisuudessa ulostulot istuu koloihinsa kohtuullisen hyvin.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          OT:
                                                          Mistä noin halpaa bensaa saa...!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            OT:
                                                            Mistä noin halpaa bensaa saa...!
                                                            Vesilahdessa nesteen kylmäasemalla oli 26.12.2012 klo 22.26 noin halpaa bensaa. Itsekkin kuvaa nyt katsoessani yllätyin, että oli noinkin halpaa ollut joskus. Nyt hinnat on taas "normaalia" tasoa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X