Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vakionopeussäätimen asennusohje A4/S4 (DBW)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vakionopeussäätimen asennusohje A4/S4 (DBW)

    Tuli asennettua cruise, ja tein siitä asennusohjeen, liitetty pdf:nä koska webbisivut on historiaa.

    Käykää pähkäilemässä, ja kommentoikaa puuttuuko jotain oleellista? Itselle tuo on jo "pässinlihaa", niin ei osaa sanoa että mitä pitäisi kertoa tarkemmin.

    Liittimen osanumeron kun saisi jostakin niin sen ainakin voisi tuonne lisätä, mutta en löytänyt sitä AKTEsta. A6:seen kyllä se löytyi.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut okkim; 17.5.2019, 20:31.

  • #2
    Loistavaa, kelpaako tuo kytkentä kaavio myös diesel malleihin? Ajattelin kokeilla cruisen rankentamista pelkillä painonapeilla. Onko tietoa että mitä ECUn liittimeen tulevat piuhat tekee?
    Ecu:
    must/valk?
    pun/vihr?
    Sininen?
    Pun/kelt?

    Ja 108???
    Musta/sin?

    Jos jollain on heittää tuo TDI pdf niin olisin ikukiitollinen(siis jos tuo on erilainen)

    Comment


      #3
      Kyllä nuo saan selville, mutta vähän on kiirettä. Voisi jopa sanoa että ihan helvetisti.

      Mutta jos jaksat odottaa niin kyllä se sieltä selviää jos joku muu ei ehdi ensin.

      Minulla olisi kyllä ylimääräinen vakionopeusviiksi myytävänä.

      Comment


      • #4
        Kyllä täällä hetki maltetaan odottaa, laitoin sulle privaviestiä tuosta viiksestä.

        Comment


        • #5
          Olen lukenut kuin piru raamattua tuota sinun projekti kertomusta ja siitä on ollut iso apu tässä nappiprojektissaja muuta kysymys heräsi, Eli mitä mikäkin piuha tekee(mikä joto on SET,plus, RES, miinus) ja ecun liittimeen t15/10 tuleva piuha ja sen yhteys T6/6 liittimeen? Sivuiltasi lainattu piuha järjestyksessä tuota ei ole kytketty, onko se turha liitos? VAG-COMilla saa vissii tarkasteltua jo asennetun cruisen toimintaa, näkeekö siitä mitä mikäkin piuha tekee?
          Hiukan hämää että piirikaaviossa vakkarin kytkimellä on 4 asentoa ja nappi viellä lisäksi. Mitä nuo mahtaa tehdä...

          Wires goes to: T6y/1 -> T15/7, T6y/2 -> T15/8 , T6y/3 -> T15/9, T6y/4 -> T6y/6, T6y/5 -> power +, T6y/6 -> T15/10 (T6 connector is on the cruise)

          Missä tuo t15/10 liitin on? ecussako? no missä ecu sitten on? ;) ja onko t15 liittimessä piuhat valmiina vai pitääkö siihen hankkia liittimiä alkuperäiseen liitinrunkoon, vai mitä tarvii? ja mikä on kuvissa esiintyvä X75 liitin?

          Tämmösiä kysymyksiä, toki muutkin saa vastailla ;)

          Comment


            #6
            En tiedä mikä johto siirtää minkäkin signaalin, siksi siellä mun sivuilla ei niitä luekaan. Laitoin niin innoissani sen silloin kiinni ettei tullut mieleen mittailla johtoja dokumentointia varten. Siinä kytkimessä on minun mielestä ihan turha se neljäs asento, eli kokonaan pois päältä. Onhan se pois silloinkin kun se on "standbyssa". :)

            Tuo T15 on ECUlle menevä valkoinen liitin, löytyy sieltä muovikotelosta konehuoneesta missä on myös ECU. Siis tuo mikä näkyy kuvassa kiinni liitinrimassa: http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1558113522 Siinä liittimessä ei ole johtoja valmiina, ne pitää sinne tunkea. Tai sitten niinkuin jotkut ovat tehneet, irroita ne siitä ECUn puoleisesta valkoisesta liittimestä ja lisää siihen oma liitin. Sitten vaan johdot sitä kautta. Se on varmasti paljon helpompi tapa, mutta ei niin siisti. Se ylimääräinen liitin näkyy tuossa kuvassa, itse en sellaista laittanut. Kyllä se T15/10-T6y/6 johto on noiden ohjeiden mukaan kytketty. VAG-COM ei sano että missä piuhassa virta liikkuu kun painat nappia, se vain näyttää bittejä mikä signaali on aktiivinen. Eli sen voi mittaamalla selvittää cruisen liittimestä missä johdossa on mikin toiminto.

            Tuossa huonossa kuvassa näkyy T15 liitin purettuna ja siihen tuleva johtosarja: http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1558113522


            X75 taas näkyy tässä kuvassa: http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1558113522 Se lukeekin siinä liittimen päällä, ja niinkuin ohjeessa lukee, toinen pultti vasemmalta ;)

            Toivottavasti nämä selvensi asiaa? Yritän kirjoitella tuonne sivuilleni näistä parannukset kunhan ehdin.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut okkim; 17.5.2019, 20:19.

            Comment


            • #7
              Kiitos selvennyksestä, Mitä tuo X75 liitin tekee? ja minkälaiset liittimet T15 liittimessä on? nuo kuvat on senverran epäselvät ettei nää onko ne tavalliset abicolaatat vai täytyykö ostaa volkkarin liikkeestä nuo liittimet. Paikallinen merkkiliike ei tunnu tietävän mitään kun kyselin noista liittimistä. Löytyykö varaosanumeroa mokomiin liittimiin? Saako konehuoneesta vedettyä kaapelit jostain nätisti sisäpuolelle?

              Tuommoista kytkentää meinasin kokeilla, kytkimenä on palautuva on-off-on keinukytkin. Virtakytkimen lisään viellä sulakkeelta tulevaan virransyöttöön niin rupeaisi olemaan stanby tilaa vaille vastaava kuin orggisviiksi(mikäli olen ymmärtänyt oikeen tuon alkperäisen piirustuksen)

              http://edu.ouka.fi/~panu/kuvat/Audi/cruise_schema2.JPG

              Comment


                #8
                X75 liittimeen tulee sähköt (ilmeisesti) silloin kun käännetään virrat päälle, en ole sen toimintaa mitannut. T15 liittimessä on ihan pienet neliskanttiset (1mm x 1mm) liitinpiikit. Otan noista paremman kuvan jos löydän yhden johdon mistä ne näkyy. Varaosanumeroa ei ole tiedossa, voin sitäkin yrittää katsella josko se olisi liittimessä. Muistaakseni joku on puhunut tässä yhteydessä liittimen numerosta, bongaiskohan tämä "joku" nyt tässä kohtaa itsensä? ;) Konehuoneesta saa vedettyä piuhat ihan samasta paikasta kuin alkuperäisetkin. Eli hyvin ja siististi.

                Tuo alkuperäinen kytkentä on aika sekava juuri noiden kytkimien osalta ainakin minun silmään. Eli en osaa sitten sanoa vastaako tuo sinun kytkentä juuri sitä.

                Comment


                • #9
                  Hmm, ymmärsinkö oikeen, eli T15 liitin löytyy konehuoneesta josta pyyhkimien alta ja liittimen yläosassa ei ole valmiita piuhoja vaan ne pitää siihen ylempään liittimeen asentaa tai kytkeä piuhat suoraan liittimen alaosaan josta piuhat löytyy tarvittavat piuhat löytyy? Tuosta liittimen alaosasta menee sitten piuha vissiin eculle?

                  Comment


                    #10
                    Eikäku ymmärsit väärin. :)

                    Se T15 liitin on siellä missä ymmrärsitkin. Mutta ne johdot on siinä ylemmässä liittimessä valmiina, alemmassa ei, mikä menee sisälle.

                    Ja se liittimen yläosa menee ECUlle.

                    Comment


                    • #11
                      Enkö mie saan ne piuhat vedetty helpoiten siihen ylempään(eculle menevään) liittimeen, tai siis johtoihin suoraan vaikkapa ryöstäjillä tai abicoilla?

                      Comment


                        #12
                        Joo saat, mutta laittaisin kyllä ihan hyvällä vesitiiviillä liittimellä niinkuin tuossa ylläolevassa kuvassa. Abikoilla tai ryöstäjillä saattaa hapettua...

                        Comment


                        • #13
                          Dodiin, nyt on T15 liitin näkösällä ja purettu, piuhojen värit ja numerot passaa tuohon ylläolevan kuvaan, paitsi T15/10 nastan osalta. Tuota ei ole tuossa TDIssä ollenkaan. Liittimen alaosa on tulpattu tuon nastan kohdalta ja liittimen yläosasta ei mene pihaa ekulle. Pitää koittaa pärjätä ilman ;)

                          Johtimien liittämiseksi ei nyt jää muuta vaihtoehtoa kuin tinaus alkuperäisiin nastoihin tai ryöstäjät, tinaus olisi toki parempi ratkaisu mutta minun kolvaustaidoilla pitää kokeilla ryöstäjiä :(

                          TDI:n sähkökaaviota kaipaillaan edelleen.

                          Comment


                            #14
                            Siinä T15 liittimessä on muuten muutama paikka "tukossa". Eli kannattaa laskea ne pinnit tarkasti että menee oikein. Itsekin vähän aikaa sitä mietin, mutta jostain syystä siellä on tukittu niitä reikiä.

                            Jos laitat erillisellä liittimellä niin katkaise siitä T15 liittimestä ne johdot pois ja laita uuteen liittimeen. Ei siihen kannata alkaa tinaamaan tai ryöstämään.

                            Comment


                            • #15
                              Whoohaaa, nyt on toiminnoiltaa orggista vastaava vakkari. Piti vaan purkaa uusiksi koko homma kun tuo T15/10 jäi ensin liittämättä. Prkl... oikea nimi liittimelle olisi T16, laittaa ny tommosia tyhjiä nastoja keskelle liitintä hämään viattomia "tee se itse" miehiä :)

                              Tuli sitten oiottua ja laitettua ryöstäjät kun en hoksannut että olisihan ne piuhat voinut ottaa irti siitä liittimestä. No pääasia että toimi ja ei maksanu kuin alle kakskymmpää koko homma ;)
                              Kiitoksia Okkimille neuvoista

                              Comment


                                #16
                                Hyvä että ohjeet auttoi, sitä varten ne teinkin! :) (paitsi nyt jäi se viiksi jäi myymättä ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Löytyiskö tuolle s4 (b5) vakionopeussäätimen viikselle jotain varaosakoodia, että saisi hommattua oikeanlaisen heti kertalaakista?

                                  Comment


                                    #18
                                    Sehän olisi tässä: 4D0 953 513 P 01C

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitos Mikko. Ja heti aamulla hakemaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Samoin, ja maksoi muistaakseni 119?. Osa vaan oli mennyt kuljetuksessa poikki. Sain kyllä uuden tilalle, koska paketointi oli surkea. Viiksi pääsi heilumaan melkein tyhjässä kotelossa valtoimenaan, ja joku oli sitten pudottanut paketin jolloin viiksen pää katkesi.

                                        Myyjä oli ensin aivan asiallinen, mutta kun oli saanut paketin takaisin alkoi syyttelemään kovasti huijariksi koska paketissa oli aivan selvät pudotuksen jäljet. No niinhän minä olin sille jo alunperinkin sanonut :)

                                        eBaysta löytää hakusanoilla Audi A4 GRA, tempomat tai cruise control.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joo se liitin oli tosi hankala irroittaa. Ei minulla ne pienimmät kädet ole, mutta pitää vaan käyttää voimaa ;) Sieltä ECU-kotelon puolelta minä sitä muistaakseni ronkin irti, ja loput sitten sisäkautta. Niskat on mukavan jumissa kun siellä polkimien alla aikansa taistelee selällään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla taasen oli selkä vetreä kuin vauvalla kun tein homman.
                                            Otin siis ECUn suosiolla pois ja siinähän olikin jo liitinrivistö näkyvillä mihin piti kytkeä.
                                            Vielä kun nappas ne kaikki liittimet irti, niin ne tuli sen verta paljon ulos sieltä, että kytkeminen oli lasten leikkiä.
                                            Tuosta oli sitten helppo pujottaa johdotkin kajuutan puolelle.
                                            Viiksen minä tilasin Tepolta OEM, 107e.
                                            Liittimen ja johdot hain marmorilta, joiden ovh. yhteensä 19e.

                                            Hätä tuli käteen vain siinä kohtaa kun löin auton tulille, koodasin cruisen käyttöön ja lähdin kokeilemaan. Eipä toiminut.
                                            Mutta kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen, niin alkoi toimimaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              No juu, tuon liitoksen olisi tosiaan voinut tehdä konehuoneen puolella, eipä tullut mieleen :) Kytkit johdot siis siihen omaan valkoiseen liittimeen? Eli vedit sen sisemmän liittimen niin ulos kuin saa ja lisäsit johdot sinne?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo, kytkin omiin liittimiin. Monikossa sen takia, että tuossa dieselissä on kaksi tai kolmekin (hyvä muistini taas...) liitintä joihin kytkennät tehdään.
                                                Tarkoitus oli kytkeä ensin ECUun suoraan, niin kuin tein Passatissakin mutta tässä oli ECUlle johdot jo vedetty valmiiksi niiltä liittimiltä, niin helpomminhan se kävi noin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Palaakos muilla b5sen mittaritaulussa jokin merkkivalo, kun vakkari on päällä tai valmiustilassa?
                                                  Ei pala, eikä pala muuten C5:ssä myöskään.
                                                  Olisko joku ajotietokoneeseen/FIS-näyttöön liittyvä juttu. Meillä ei ole kummassakaan autossa noita hienouksia, on vain käsipelin kulutuslaskenta.

                                                  Edit: Mjaa, välttämättä ei ole ajotietokoneeseen mitenkään liittyvää. Sehän lienee erillinen merkkivalo ihan kiekkamittarin taulussa? Muistelen vaan isän 3BG Passatista.
                                                  Ei voi myöskään olla mikään ensiasennukseen liittyvä juttu, koska meidän A6:ssa cruise on alkuperäinen.
                                                  Todennäköisesti siis 2000-luvulla tulleet vasta VAG-autoihin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vanhahko nosto, mutta paras tähän tarkoitukseen... :)

                                                    Tarkoitus olis omaan aaneloseen (-99 APU-moottorilla eli sähkökaasu löytyy) asennella vakkari. Sen verran jo tiedän, että selviän viiksellä ja johtosarjalla. Aika hyvin on apua löytynyt vanhoja kirjoituksia lukemalla, mutta varmistusta kaipailisin, että osaa varmasti tilata oikeat hilut.

                                                    Oikea viiksi on ilmeisesti 4D0 953 513 P?

                                                    Onko niin, ettei johtosarjaa, jollainen on esim. tässä Slamitin sarjan kuvassa, saa valmiina alkuperäisvaraosana vaan pitää itse rakennella? Tilaisin muuten tuon Slamitin sarjan, mutta ajattelin, että varaosakanavan kautta saattais selvitä aavistuksen halvemmalla ja olis sieltä samalla muutakin tilattavaa :)

                                                    Viiksen taakse tuleva liitin on kai numeroltaan 443 971 635 ja siihen tulevat pinnit 000 979 213, mutta se ECU:n pää askarruttaa... Haluaisin tunkea johdot alkuperäisille paikoilleen eli liitinrimassa olevaan valkoiseen T15-liittimeen. Minkälaiset pinnit (varaosanumero, jos tiedossa) sinne täytyy tilata, kun ilmeisesti paikat ovat tyhjät?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X