Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 (4B) projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 (4B) projekti

    Projekti tosiaan, ainakin minulle, jolle on ensimmäinen auto mille jotakin yritän tehdä jotta olisi minun näköinen. Ikinä en ole mitään autoihin liittyvää opiskellut, enkä pahemmin edes ruuvvaillut, joten saapas nähdä mitä tästä tulee oikeesti. Ideoita mikä muitten silmiin hyppii, mutten välttämättä itse tajuu, taikka tiedä että voi tehdä saa mielellään esittää. Sekä myöskin nettilinkkejä mistä jotakin voi tilailla, sekä kertoa millä nimellä tai miten jotakin kannattaa tehdä :) Toivottavasti ette säikähdä kun tyttö rupee laittamaan autoa. Mitään amistuning-tyyliä tästä ei tule, mutta vähän nätimpi siitä olisi tarkoitus saada...

    Otetaan ensiksi auton faktat:
    Kyseessä on siis Audi A6 2.5TDI V6 Quattro. Farkku. C5/4B
    Vuosimalli on 2004, mutta käyttöönotto on ollut loppuvuodesta 03. Saksasta alunperin suomeen eksynyt...

    Sisältä löytyvät herkut:
    Navi + 6cd vaihtaja, sporttiset mustat nahkapenkit, peruutusta häiritsevä parkkitutka, vakkari yms kivaa... Sisältä ei ole yhtään kuvaa enkä juuri nyt jaksa mennä pihalle kuvaamaankaan.

    Ja sitten se oleellinen, eli mitä olisi tarkoitus tehdä:
    Autosta on tällä hetkellä puskuri+pelti irti, joten uutta puskuria ja peltiä siihen on tulossa, haaveena olisi RS6-look single frame, mutta näyttää tiltä että pitää tyytyä joko-tai vaihtoehtoon. Se on nyt ensimmäinen asia. Lisäksi siihen on tarkoitus jonkinlaiset helmat laittaa. Lampuille en ajatellut tehdä mitään koska automaattisen korksussäädön kanssa mikään ei oikeen tahdo sopia. Mutta lediset päivävalot sumareitten ritilöihin olisi myös tarkoitus asentaa. Taakse tulee tulemaan krominen gekko takaluukkuun. Talven aikana olen suunnitellut myös lastua. Sekä ikkunoiden tummennus, kuinka tummaksi en vielä tiedä, siihen kaivataan vinkkejä. Lisäksi ihän käytännön asioiden takia sinne tulee vetokoukku, koska sitä tarvitsen säännöllisesti (joo tiedän että se on törkeän ruman näköinen, sitä vähän yritän kiertää sillä että se on irroitettava). Sisällä on jalopuu jäljitelmätjoista en tykkää, joten siitten tilalle tulee jonkinväriset, en vielä tiedä minkä väriset, joko kokonaan uudet listat taikka teipit niitten päälle. Takakontin ikkunan lasinpyyhjijä ei toimi, joten se varmaan häviää, kunhan joku kertoo mistä sellasen lasijutun siihen saa, ja lisäksi olen taakve mietiskellyt sopileria. Madaltaakin "traktoria" varmaan myös pitäisi, mutta vasta helmojen asennuksne jälkeen. Enkä tiedä paljonko sitä voi madaltaa koska kotini autotallissa on aika jyrkät ajoliuskat. Etuoviin olen myös miettinyt "quattro" textiä mutta en tiedä sopiiko siihen. Ensi kesänä auto olisi tarkoitus maalata, koska en tykkää tuosta ihme sinisestä sävystä. Joko punainen tai musta siitä varmaankin tulee. Jos, tai pikemminkin kun, jollekkin nyt tulee mieleen jotakin mitä olen unohtanut niin saapi kertoa :)

    Ja sitten kuvat, kuvat on tokikin viime talvelta, mutta tuolta auto nyt näyttää, lukuunottamatta puskuria ja peltiä jotka siis irti, ja uudet pitäisi tällä viikolla tilata... Vaikkakaan auto ei ole noin tumman sininen, vaan enemmänkin vaaleansininenhermaa. Maalikoodi on ehkä X7Z ellen ole ihan väärässä...

    Ainoo mitä autoon on tässä tehty niin on vaihdettu turbo + EGR:rrä, kaikki muu on vasta teikeillään tai ehkä pikemminkin puskuria ja peltiä lukuun ottamatta sunnitteluasteella...

    https://www.dropbox.com/s/vjhkv7r1k1...0076-eirek.jpg
    https://www.dropbox.com/s/1r6w21v27ce65c0/IMAG0077.jpg
    https://www.dropbox.com/s/jowtdj2iwp...0078-eirek.jpg
    https://www.dropbox.com/s/8ejvgw7dip...0081-eirek.jpg
    https://www.dropbox.com/s/exvvnjswj2akqsr/IMAG0082.jpg
    https://www.dropbox.com/s/ipfil1984n08f68/IMAG0084.jpg

    Ja vinkkejä, kommentteja, ehdotuksia yms otetaan ilomielin vastaan :)

    #2
    Ihan hyvältä kuullostaa suunnitelmat.

    Itse ehdottaisin pienta "tarratuunausta" Eli jäsenhakemus vireille ja tarra takaikkunaan kun homma on selvä. Pääset nauttimaan q:n ominaisuuksista kerhon talviratapäivillä yms...

    Sisustan listoja jos rupeat teippaamaan niin suosittelen heti alkuun hankkimaan kunnon teippiä. Esim 3M teipit saa pienellä harjoittelulla taipumaan mitä moninaisimmille mutkille.

    Comment


      #3
      Vetokoukun ja peruutustutkan yhteennaittamisessa suosittelen hankkimaan sähkösarjan, jossa on mikrokytkin pistorasiassa tunnistamassa, kun peräkärryn sähköpistoke on kytketty. Kytkentä siten, että mikrokytkin ohjaa relettä, joka katkaisee keskimmäiset anturit pois toiminnasta. Näin tutka ei huuda kärryn kanssa peruutettaessa koko ajan kuin hyeena, mutta rääkäisee (sivuanturien ollessa ehjiä), jos meinaa kärry mennä liian linkkuun. Halutessasi voit katkaista vaikka kaikkien anturien signaalin peruutustutkalta.

      C5:ssä ei ole anturien valvontaa peruutustutkassa. Itselläni oli ensin tutkan boxi pimennettynä kun peräkärry oli kiinni. Siitä jäi vikakoodi, koska tutkaan ei saatu lainkaan yhteyttä. Siksi kannattaa sulkea pois anturisignaalit kärryä kytkettäessä: ei vikakoodeja.

      Runsas tummennus ikkunoissa ja peruuttaminen hämärässä (etenkin kärryn kanssa) ovat joillekin hankala yhdistelmä. Opettele sivupeilien käyttö hyvin tai ota miedohko tummennus (>25% valonläpäisy) takaikkunaan.

      Comment


      • #4
        Itse en suosittelisi tuota mikrokytkintä pistorasiassa. Töissä vaihtanu ainakin miljoona uutta rasiaa, koska sumuvalo ei pala sen takia, kun rasian mikrokytkin on jumittunut/hapettunut. Tätä siis jo parin vuoden ikäisiin autoihin. Itse kehittäisin jonkin toisen ratkaisun.

        Comment


        • #5
          Lipponen: onko joku tietty tuotenimi teipissä mitä suosittelisit? värinä saisi olla joku esim tumma harjattu alumiini, tai musta tms, eli ei hiilikuitua... Ja kyllä oli suunitelmissä uskaltautua toimintaan enemmän mukaan kunhan tuo gekko tosta nyt parsiutuu kasaan :)

          MrMicke: Sivupeileillä mää ainakin peruutan (reilu 25metristä rekkaa työkseni ajaneena uskallan väittää että hallitsen sen puolen) en ole ikinä takaikkunasta katsellut peruuttaessani, joten siitä syystä ei kalvojen tarvitse olla vaaleita... Eli lienee tuo 25% aika vaalea kylä...

          Perstutka on tokikin sellasta sorttia että tykkää ruveta huutamaan pienemmästäkin risusta joka eteen sattuu niin voin kuvitella että se ei välttämättä oikeen innostu kärrystä... 90asteen kulmaan kärryn kanssa olisi suotava päästä ilman että rupee piipittämään, vai meneekö liian lähelle jotta ottaa signaalia kärrystä? Toisaalta kun sen tietää niin mikä ettei olisi mahdollista sen kokonaan unohtaa. Tutkan kanssa kun en peruuta, vaan ihan sivupeileillä se hoituu...

          tusa91: onko jotakin ideaa sitten miten sen hoitaa? Ajattelin kyllä sen koukun liikkeessä asennuttaa jotta ne sähköt menee oikein.

          Comment


            #6
            Itse en ole kovin paljon teippaillut. Vierestä seurasin kun oma tyttöystävä teippasi autonsa osia, niin huomasin että kannattaa ostaa kerralla laadukasta teippiä. Ebay:n kun kirjailee 3M vinyl niin varmaan löytyy omaan makuun sopiva kuosi.

            Comment


            • #7
              Ehdottaisin ratkaisuksi sitä, että itsekkin täysin turhakkeeksi kokemani parkkitutka romulavalle. Etenkin kun peruuttaminen ilman sitäkin taitaa luonnistua.
              Ja tuohon sumuvalo asiaan paras ratkasu lienee se, että jättää sen mikrokytkimellisen pistokkeen kauppaan. Eikä käytä sitä sumaria, kun kärry on perässä. Suomen oloissa onneksi ylipäätään todella harvoin niitä päiviä, kun sitä takanatulijan häikäsyvaloo oikeesti tarttee.

              Comment


                #8
                Sivupeileillä mää ainakin peruutan (reilu 25metristä rekkaa työkseni ajaneena uskallan väittää että hallitsen sen puolen) en ole ikinä takaikkunasta katsellut peruuttaessani, joten siitä syystä ei kalvojen tarvitse olla vaaleita...
                Paljo mieki tiijän, mut tot mie en arvannu... Unohdetaanpa siis aiempi kommenttini peruuttamisen vaikeudesta.

                90asteen kulmaan kärryn kanssa olisi suotava päästä ilman että rupee piipittämään, vai meneekö liian lähelle jotta ottaa signaalia kärrystä?
                Varmasti kiljuu jo tuolloin. Sikäli kun on enää anturit aisan jäljiltä ehjiä kun henkilöauton peräkärry on 90 asteen kulmassa autoon nähden...

                Siispä jollakin konstilla kannattanee poistaa tutka käytöstä peräkärryn kanssa peruutellessa.

                Comment


                  #9
                  Kuinka paljon te oikein peruutatte? Sen tutkanhan saa napista pois päältä niin kuin tulee usein tehtyä jos peruuttaa johonkin heinikkoon tai talvella ikkunoista sulaneet vedet on jäätyneet puskurille. Ei sitä nyt ainakaan kannata purkamaan alkaa jos kerran muuten toimii.

                  e: Eikun otetaas vähän takaisin. Onko sita tutkan nappia jos on vain taaksepäin anturit?

                  Comment


                    #10
                    Sulla on hopsis joku S-tutka. Aassa ei ollut ainakaan vuonna 2002 nappia.

                    Comment


                    • #11
                      Enkä ite oo ainakaan yhdessäkään volkkarin hyötyautossa nähny mitään nappia tutkalle. Sentään kyseisiä autoja koplaan viitenä päivänä viikossa.
                      Rasittava muuten se tutka, kun aina piippaa nosturilta alas peruutettaessa. Seuraavan kerran huutaa rotvallin runasta, kun peruuttaa parkkiin. Vielä viimesenä huutaa jostai hemmetin heinästä sielä ruohikolla.. Rasittavia laitoksia semmoset omasta mielestä.
                      Kamera on ihan ok, kun se ei yleensä ainakaan piippaa mitenkään. =D
                      Ihan niinkö nykyautot ei piippais muutenki jo tarpeeks. Millon avaat turvavyön 10m ennen pysähdystä ja millon ulkolämpötila laskee alle 4 asteen tai pissapojan merkkivalo syttyy. =D

                      Comment


                      • #12
                        hopsis: En mä ainakaan ole löytänyt sellasta nappia. Mutta tossa kun on kaksi ns tyhjää nappipaikkaa niin jos joku osaa kertoa askel askeleelta miten sellanen napppi toiseen niistä tehdään niin rupeen toimimaan ;)

                        MrMicke: on sitä ennenkin ihmiset arvailut vähän pieleen, siihen tottuu. Mutjuu peruuttaminen taitaa onnistua ilman sitä piipittävää laitettakin. En olis sitä edes halunnut muttakaun ei olut sopivaa autoa ilman sitä...

                        Ja siis ei sitä aisaa pitänyt saada 90 asteen kulmaan autoon nähden vaan perutaa 90 asteen kulmaan, eli tyyliin nurkan taakse oli se idea tässä, ehkä hivenen epäselvästi asiaa muotoiltu...


                        Mut nyt oikeesti hei niitä vinkkejä mistä saisi sen pelin+keulan tilattua. RS6-look single frame olis se ideaali, mut jomminkummin käy myös. Kuvia päivittelen kun saan tehtyä, vai pitääkö laittaa tämänhetkinen kuva missä noiden lisäksi irti jäähdytin, välijäähdytin ja lauhdutin? :D

                        Comment


                          #13
                          Joo, kaivelin muistin sopukoita ja nappi tulee tosiaan etummaisten anturien mukana. Eikö sen tutkan sitten vakkomilla saisi kytkettyä pois päältä?

                          Comment


                          • #14
                            Nyt tarvittaisi tähän vähän neuvoja foorumilaisilta. Purkurin saan noutaa turusta lauantaina ja peltikin tulossa MH:lla pirkanmaalle tässä lähipäivinä.

                            Mutta ongelma, on seuraavanlainen. Elikkäs konepelti on normi A6:sen pelti (vai onko se alumiinia? en tiedä, mutta ei ole lasikuitunen) niin mistä siihen saisi RS-look ritilät, missä on rinkulat. Maneekö siihen orkkis-osa RS6 tai RS4 ko vuosimallia vai mistä tarvikkeena? tämä tyttö ei sitten millään tahdo löytää vaikka kuinka nettiä suomen ja ruotsin puolelta on etsinyt. Saksa ei taivu senkään vertaa että se olisi vaihtoehto. Eli hjelppiä kaivattaisiin nyt oikeesti...

                            Comment


                              #15
                              ebay.de ja hakusanaksi kühlergrill niin alkaa löytyä, mutta eikai se RonSun maski käy suoraan aakkosen konepeltiin?

                              Comment


                                #16
                                RS6 ritilä löytyy esimerkiksi tuosta. Tekstissä puhutaan suorasta sopivuudesta, mutta muistelisin että V8 koneisten grillit vaatisivat pientä modausta, jotta saa sopimaan vajaamukiseen.

                                Alkuperäinen konepelti on alumiinia.

                                Comment


                                  #17
                                  A6 ollessa kyseessä olisi varmaan helpompaa ja varsinkin halvempaa etsiä tarvike RS-look ritilät tai tehä ite polven päällä verkosta. Orkkis RS6 maskit ja puskurin ritilät maksaa persettä vaille hevosen eivätkä sovi modaamatta. S6 ritilät taas ei juurikaan eroa ulkonäöllisesti A6 ritilöistä joten vaiva menee melkein hukkaan.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X